ik wil beginnen met een n-baan met minitrix rails en heb nooit eerder een baan gehad.
ik heb een tafel van 244cm bij 150cm en wil een vlakke baan maken met in ieder geval 2 stations.
ik heb vanalles geprobeerd om een leuk ontwerp te maken maar het lukt mij niet.
wie kan mij daarbij helpen
wie kan mij helpen
Re: wie kan mij helpen
Dat gaat onder normale omstandigheden niet passen, 2 stations op zo'n relatief kleine plaat. Eigenlijk het enige wat je kunt doen is een enkelsporige lokaallijn bouwen met 1 station, en als er nog wat ruimte is eventueel een halte of zo. Maar het is niet al te groot... dus less is more, denk ik.
Wat wil je precies? Heb je een land of streek in gedachten, een tijdperk of een bepaald type verkeer (elektrisch, diesel, stoom, hoofdlijn, zijlijn, reizigers, goederen...)?
Wat wil je precies? Heb je een land of streek in gedachten, een tijdperk of een bepaald type verkeer (elektrisch, diesel, stoom, hoofdlijn, zijlijn, reizigers, goederen...)?
N-Joy, als eerste modelbaan denk ik niet dat je meteen voor het diorama gaat, maar een baan wilt om leuk meer te kunnen rijden, en leren met het bouwen ervan. Een plaat van 2,5m x 1,5m is niet slecht (meer dan ik heb).
Twee stations op die die oppervlakte moet kunnen, maar dan moet je 2 zaken in het oog houden: de rijafstand en de illusionaire scheiding. Voor de rijafstand moet in elk geval ervoor zorgen dat een trein ietwat afstand moet afleggen alvorens ie in het 2de station binnenrijdt. Voor de illusionaire schieding moet je evoor zorgen dat schijnbaar de stations ver van elkaar liggen. Dit kan door vele zaken bereikt worden (rivier, vallei, heuvelrug, plateau, ...), maar een verschil in hoogte is een belangrijke bijdrage.
Schets met potlood en papier een hoop plannen bijelkaar, selecteer een paar dat je niet slecht vind, en post het op het forum ter discussie. Wat denk je?
groetjes,
Twee stations op die die oppervlakte moet kunnen, maar dan moet je 2 zaken in het oog houden: de rijafstand en de illusionaire scheiding. Voor de rijafstand moet in elk geval ervoor zorgen dat een trein ietwat afstand moet afleggen alvorens ie in het 2de station binnenrijdt. Voor de illusionaire schieding moet je evoor zorgen dat schijnbaar de stations ver van elkaar liggen. Dit kan door vele zaken bereikt worden (rivier, vallei, heuvelrug, plateau, ...), maar een verschil in hoogte is een belangrijke bijdrage.
Schets met potlood en papier een hoop plannen bijelkaar, selecteer een paar dat je niet slecht vind, en post het op het forum ter discussie. Wat denk je?
groetjes,
N-joy, op Beneluxspoornet is een apart draadje over baanplannen, zowel h0 als N. Misschien kun je daar wat inspiratie opdoen, er staan honderden baanplannen, groot en klein.
Klik hier.
Groetjes,
Jos
Klik hier.
Groetjes,
Jos