Nieuwe baanplan van Mini-trix
Nieuwe baanplan van Mini-trix
Hallo,
Ik heb een beetje met de anyrail demo gepuzzeld.
alleen dan kan je niet meer dan 50 railstukken.
Toch heb ik er iets mooi's van gemaakt.
Ik zal wel even een foto plaatsen,
die met paint een beetje bewerkt is om de baan af te maken.
IK kwam ook tegen dat een Fleischmann-draaischijf niet op anyrail tegen mini-trix kan.
Deze zet ik er ook weleven op.
Graag jullie mening.
Op het stuk (hier kan nog een stuk baan)
Kan ik misschien nog een analoge baan doen.
Onder in zet ik een mooi groot station met verlichting.
Niels
Ik heb een beetje met de anyrail demo gepuzzeld.
alleen dan kan je niet meer dan 50 railstukken.
Toch heb ik er iets mooi's van gemaakt.
Ik zal wel even een foto plaatsen,
die met paint een beetje bewerkt is om de baan af te maken.
IK kwam ook tegen dat een Fleischmann-draaischijf niet op anyrail tegen mini-trix kan.
Deze zet ik er ook weleven op.
Graag jullie mening.
Op het stuk (hier kan nog een stuk baan)
Kan ik misschien nog een analoge baan doen.
Onder in zet ik een mooi groot station met verlichting.
Niels
Laatst gewijzigd door Mini-trix op 17 feb 2011 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Baanplan van Niels: Graag Jullie mening
Beetje kaal van binnen. Als je die draaischijf nou binnen de ovaal brengt? Overigens als je Wintrack gebruikt, kun je ook met de demo versie onbeperkt aantal spoorstukken gebruiken, en Fleischmann draaischijven op Minitrix spoor aansluiten. Je kunt alleen niet opslaan of printen, maar met printscreen en een photo editor is dat zo gefixed.
DB tijdperk III, "der Nebenbahn"
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
Hoi Niels,
Ik veronderstel dat je onderaan je hoofdstation zou aanleggen, en bovenaan een soort schaduwstation. Het uitgangspunt is niet slecht, maar sta me toe dat ik er een paar opmerkingen over geef:
- maak je perronsporen veel langer, want nu kan er amper een locomotief op staan.
- dat buitenste toegevoegd spoor rechts zou ik weg laten, want dat lijkt me niet veel praktisch nut te hebben.
- de aansluiting van je draaischijf doe je zodanig dat de meeste (of alle) perronsporen er toegang toe hebben. Nu is dat maar 1 perronspoor: het onderste.
- rond een draaischijf liggen meestal nog een paar spoortjes voor locomotiefverzorging (kolen, slakkenput, zand, water,...)
- vergeet niet voldoende ruimte tussen de perronsporen te voorzien om er werkelijk een perron te kunnen plaatsen. Dus meestal om de 2 sporen 1 perron.
Zo, dat was het. Ik kijk uit naar de volgende update van je plan.
Ik veronderstel dat je onderaan je hoofdstation zou aanleggen, en bovenaan een soort schaduwstation. Het uitgangspunt is niet slecht, maar sta me toe dat ik er een paar opmerkingen over geef:
- maak je perronsporen veel langer, want nu kan er amper een locomotief op staan.
- dat buitenste toegevoegd spoor rechts zou ik weg laten, want dat lijkt me niet veel praktisch nut te hebben.
- de aansluiting van je draaischijf doe je zodanig dat de meeste (of alle) perronsporen er toegang toe hebben. Nu is dat maar 1 perronspoor: het onderste.
- rond een draaischijf liggen meestal nog een paar spoortjes voor locomotiefverzorging (kolen, slakkenput, zand, water,...)
- vergeet niet voldoende ruimte tussen de perronsporen te voorzien om er werkelijk een perron te kunnen plaatsen. Dus meestal om de 2 sporen 1 perron.
Zo, dat was het. Ik kijk uit naar de volgende update van je plan.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Maar bij mijn Wintrack staat geen Minitrix
Niels
Heb al wel een nieuw plan kan alleen niet uploaden de foto.
Niels
Heb al wel een nieuw plan kan alleen niet uploaden de foto.
Re: Baanplan van Niels: Graag Jullie mening Aangepast
Als de totale lengte twee meter is, zijn de sporen tussen de driewegwissels in verhouding dan niet erg kort?
Da's vreemd, hoort er wel in te staan. Ga hier eens naar toe op de C-schijf:Mini-trix schreef:Maar bij mijn Wintrack staat geen Minitrix
Niels
>>program files >> wintrackdemo
daar horen files te staan met de naam TRX_N.TRL en/of TRX_N.TRS en ook een Trix_n.tra, dat is een voorbeeld plan.
DB tijdperk III, "der Nebenbahn"
Het is 2x1m, daar kun je het nodige op kwijt. Aanvullend op de opmerkingen van de anderen, ik zie dat je zowel driewegwissels als boogwissels gebruikt. Beide zijn niet de meest betrouwbare wissels. De sporen liggen nogal recht langs de randen, dat maakt het wel erg strak. Misschien wil je het wat speelser.
Je kunt eens wat experimenteren door bijv. je station schuin te leggen of te werken met meerdere niveaus. 't Zijn maar wat suggesties.
Maar het hoofdpunt is: wat wil je met je baan doen (rijden, rangeren, veel scenery, veel/weinig treinen, korte/lange treinen, enz.)?
Je kunt eens wat experimenteren door bijv. je station schuin te leggen of te werken met meerdere niveaus. 't Zijn maar wat suggesties.
Maar het hoofdpunt is: wat wil je met je baan doen (rijden, rangeren, veel scenery, veel/weinig treinen, korte/lange treinen, enz.)?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Hallo,
Het meeste wil ik lange personentreinen en ook niveau's
En ook een paar baantje om mijn stoomlok's te laten rijden.
Niels
Het meeste wil ik lange personentreinen en ook niveau's
En ook een paar baantje om mijn stoomlok's te laten rijden.
Niels
Hoi Niels,
ik heb voor jou snel een baantje in elkaar gepuzzeld: lange sneltreinen, zijspoor omhoog, stoomtreinen op zijspoor.... 't is maar een idee.
ik heb voor jou snel een baantje in elkaar gepuzzeld: lange sneltreinen, zijspoor omhoog, stoomtreinen op zijspoor.... 't is maar een idee.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Nieuwe baanplan van Mini-trix
Laatst gewijzigd door Mini-trix op 17 feb 2011 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar michiel,
Die baan is wel heel mooi maar alles zit aan elkaar vast.
En ik rijd analoog.
Niels
Die baan is wel heel mooi maar alles zit aan elkaar vast.
En ik rijd analoog.
Niels
Heel leuk ontwerp van Michiel, Als je nou een paar extra trafo's voor weinig op Ebay of Marktplaats scoort, dan kun je er een op het enkelspoor zetten, 2 op het dubbelspoor deel en 1 op het stoomgebeuren. kun je 4 treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden: analoog en goedkoop.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Niels,
Baanplan van michiel is een mooi uitgangspunt.
Ga je nu eerst eens goed verdiepen in wat allemaal mogelijk is, want ja zelfs bij analoog kun je rustig wissels gebruiken en baantjes combineren.
het plan van michiel geeft je veel meer mogelijkheden dan jouw eigen laatste plan, waarbij je alleen maar 3 losse rondjes om de kerk hebt getekend.
De buitenste is alleen maar een rondje zonder enkele aansluiting ergens op, kortom een racebaan met ipv een autotje een treintje.
Dan heb je nog een rondje met een aftakking naar een draaisachijf en lokloods.
Een duur ding hoor z`n draaischijf, en in jouw ontwerp niet passend, daar het alleen maar naar een klein 2 sporen loods gaat, gebruik daar beter een gewoon wissel voor en besteed de besparing aan andere dingen.
Het derde rondje, ja die kleine met wel 3 opstelspoortjes ja, das helemaal een verhaal, je kun alleen achteruit de sporen oprijden, en die zijn te kort om een beetje trein op te stellen.
kortom, probeer eerst inzicht te krijgen in wat er allemaal kan kwa analoog, dmv schakelingen, issolerende verbindingen enz.
Ga daarna een goed ontwerp maken, waar je dan tenminste niet na 2 weken spijt van krijgt, omdat het jouw geen voldaan gevoel geeft.
mvg
Freddy
Baanplan van michiel is een mooi uitgangspunt.
Ga je nu eerst eens goed verdiepen in wat allemaal mogelijk is, want ja zelfs bij analoog kun je rustig wissels gebruiken en baantjes combineren.
het plan van michiel geeft je veel meer mogelijkheden dan jouw eigen laatste plan, waarbij je alleen maar 3 losse rondjes om de kerk hebt getekend.
De buitenste is alleen maar een rondje zonder enkele aansluiting ergens op, kortom een racebaan met ipv een autotje een treintje.
Dan heb je nog een rondje met een aftakking naar een draaisachijf en lokloods.
Een duur ding hoor z`n draaischijf, en in jouw ontwerp niet passend, daar het alleen maar naar een klein 2 sporen loods gaat, gebruik daar beter een gewoon wissel voor en besteed de besparing aan andere dingen.
Het derde rondje, ja die kleine met wel 3 opstelspoortjes ja, das helemaal een verhaal, je kun alleen achteruit de sporen oprijden, en die zijn te kort om een beetje trein op te stellen.
kortom, probeer eerst inzicht te krijgen in wat er allemaal kan kwa analoog, dmv schakelingen, issolerende verbindingen enz.
Ga daarna een goed ontwerp maken, waar je dan tenminste niet na 2 weken spijt van krijgt, omdat het jouw geen voldaan gevoel geeft.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Zeker weten. Met een 4-tal transformatoren, elektrisch geïsoleerde baandelen en schakelaars op de stopsecties kom je al een heel eind.
Neem even het baanplan dat ik heb getekend. Je hebt er een dubbelsporige hoofdbaan, een enkelsporige zijlijn en het depot. De 2 sporen van het dubbelspoor isoleer je van elkaar met isolatielassen. De zijlijn isoleer je van de hoofdbaan en het depot wordt ook apart geïsoleerd. Elk van de vier baandelen voed je met een eigen transformator. Je kan dus 4 treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden.
Dan, je voorziet stopsecties die volledig spanningsloos gezet kunnen worden met een schakelaar. Logischerwijze is dat aan een perron of op een opstelspoor. Je kan er dan de gebruikelijke trein laten staan, zonder spanning. Dat geeft je de mogelijkheid om met een andere trein te gaan rangeren of rijden over dat zelfde baandeel. Zo kan je bijvoorbeeld de ICE aan het perron laten staan, en met de trafo van de ICE een stoomtrein een rondje over de hoofdbaan laten rijden. Eenmaal de stoomtrein terug in het depot, laat je de ICE terug rijden door middel van de schakelaar van de stopsectie waar de ICE op staat.
En als je het goed aanpakt, kan je dan later, zonder al te veel probleem je baan ook digitaal aansluiten.
Dan, je voorziet stopsecties die volledig spanningsloos gezet kunnen worden met een schakelaar. Logischerwijze is dat aan een perron of op een opstelspoor. Je kan er dan de gebruikelijke trein laten staan, zonder spanning. Dat geeft je de mogelijkheid om met een andere trein te gaan rangeren of rijden over dat zelfde baandeel. Zo kan je bijvoorbeeld de ICE aan het perron laten staan, en met de trafo van de ICE een stoomtrein een rondje over de hoofdbaan laten rijden. Eenmaal de stoomtrein terug in het depot, laat je de ICE terug rijden door middel van de schakelaar van de stopsectie waar de ICE op staat.
En als je het goed aanpakt, kan je dan later, zonder al te veel probleem je baan ook digitaal aansluiten.
Hoi Niels ,
in het baantje wat je zelf heb getekend zit wel een keerlus situatie .
Namelijk de rails die voor het station loopt .
En bij het baantje wat Michiel tekend niet .
mvg Sjaak
in het baantje wat je zelf heb getekend zit wel een keerlus situatie .
Namelijk de rails die voor het station loopt .
En bij het baantje wat Michiel tekend niet .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Niels,
Als je zorgt voor de nodige electronica die de kortsluiting opheft, ja dan is een keerlus geen enkel probleem.
Maar eenvoudig de baan zo leggen, 2 draadjes stroom er op, en je wilt dan op die manier door de keerlus, nee dan is het niet goed,
want dan krijg je geheid een kortsluiting in de baan.
Mvg
Freddy
Als je zorgt voor de nodige electronica die de kortsluiting opheft, ja dan is een keerlus geen enkel probleem.
Maar eenvoudig de baan zo leggen, 2 draadjes stroom er op, en je wilt dan op die manier door de keerlus, nee dan is het niet goed,
want dan krijg je geheid een kortsluiting in de baan.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Oké.
Ik heb even de wissel uit mijn baan omgedraait,
en nu doet het treintje het wel!
Bedankt,
Zou iemand mij kunnen helpen met het makne van een baanplan?
Niels
Bedankt,
Niels
Wat bedoel je? Het invullen in een ontwerpprogramma of meedenken over je baan?Mini-trix schreef:Oké.
Bedankt,
Niels
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan