Noord-Scharwoude vanaf 1935
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Zo, ben weer een stapje verder. Gaten voor de poten van de bestaande treintafel zijn gezaagd, rails is gelegd en de keerlus module is zo goed als aangesloten.
De zwarte en witte draden komen dus op de wissel aansluiting van een trafo. De blauwe en de rode draad op de rijspanning een analoog (om te testen) trafo en later op de Mobile Station.
Hier een overzicht van het schaduw station tot nu toe. Alleen nog even wachten tot de laatste 3 wissels binnen zijn (gisteren gekocht op MP).
De zwarte en witte draden komen dus op de wissel aansluiting van een trafo. De blauwe en de rode draad op de rijspanning een analoog (om te testen) trafo en later op de Mobile Station.
Hier een overzicht van het schaduw station tot nu toe. Alleen nog even wachten tot de laatste 3 wissels binnen zijn (gisteren gekocht op MP).
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Hoi Sander
Dit wordt en is weer een heel mooi bouwverslag.
Van een mooie modelspoorbaan in aanbouw
Martin de Deugd
Dit wordt en is weer een heel mooi bouwverslag.
Van een mooie modelspoorbaan in aanbouw
Martin de Deugd
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Net even aan het testrijden geweest, misschien had ik een verkeerde verwachting maar het volgenden doet zich voor.
Als de loc de keerlus binnen rijdt via sectie A en B gaat het goed, zodra de loc sectie D binnen rijdt hoor ik een klik en de loc veranderd van richting, komt de loc vervolgens weer bij sectie B, opnieuw een klik en de loc gaat weer terug.
Met als gevolg dat de loc pendelt tussen B en D. Mijn verwachting was dat de loc door de keerlus kon rijden zonder zelf de richting te moeten corrigeren met de trafo.
Als de loc de keerlus binnen rijdt via sectie A en B gaat het goed, zodra de loc sectie D binnen rijdt hoor ik een klik en de loc veranderd van richting, komt de loc vervolgens weer bij sectie B, opnieuw een klik en de loc gaat weer terug.
Met als gevolg dat de loc pendelt tussen B en D. Mijn verwachting was dat de loc door de keerlus kon rijden zonder zelf de richting te moeten corrigeren met de trafo.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Ik denk dat het te maken heeft met feit dat je nog analoog rijd
Mvg
Henk
Mvg
Henk
De bouw van mijn N-Spoorbaan
Raptor
Raptor
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Ik heb ook een Mobile Station van Trix, maar heb de aansluiting even analoog getest.
Zelf heb ik het idee dat het niet zoveel moet uitmaken, principe is het zelfde, het blijft een kwestie van plus en min omdraaien.
Ik hoor het graag als het anders is, ik ben zelf niet zo technisch.
Zelf heb ik het idee dat het niet zoveel moet uitmaken, principe is het zelfde, het blijft een kwestie van plus en min omdraaien.
Ik hoor het graag als het anders is, ik ben zelf niet zo technisch.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Analoog is plus en min met het verwisselen van de plus en de min heb je vooruit en achteruit
Digitaal is een wisselspannig en heb je dat probleem dus niet
Mvg
Henk
Digitaal is een wisselspannig en heb je dat probleem dus niet
Mvg
Henk
De bouw van mijn N-Spoorbaan
Raptor
Raptor
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
ik weet dat er 2 versie's zijn. de 1 richting versie en de 2 richting versie. de 1 richtings verzie maakt gebruik van 3 sectie's en de 2 richtings versie van 5 sectie's
ik weet niet welke jij gebruikt?
mvg vincent
ik weet niet welke jij gebruikt?
mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
dan denk ik dat 1 van de sectie's de + en de - zijn omgedraaid.
mvg vincent
mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Ik heb geen idee, ik heb het precies zo aangesloten als op de site van RoSoft beschreven staat.
Stuur anders nog wel een mailtje naar RoSoft om te horen hoe het zit.
Bedankt voor het meedenken
Stuur anders nog wel een mailtje naar RoSoft om te horen hoe het zit.
Bedankt voor het meedenken
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Ik ben er uit!!!!!!
Digitaal doet hij het wel
Ik heb het vermoeden dat een decoder "onthoud" welke richting de loc op moet en daar rekening mee houdt op het moment de plus en de min worden omgedraaid.
Digitaal doet hij het wel
Ik heb het vermoeden dat een decoder "onthoud" welke richting de loc op moet en daar rekening mee houdt op het moment de plus en de min worden omgedraaid.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Bij digitalespanning worden er geen plus en min omgedraaid
Digitalespanning is een wisselspanning en die heeft geen plus en min
van daar dat het digitaal wel werkt
Mvg
Henk
Digitalespanning is een wisselspanning en die heeft geen plus en min
van daar dat het digitaal wel werkt
Mvg
Henk
De bouw van mijn N-Spoorbaan
Raptor
Raptor
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Maar de spanning wordt wel omgedraaid Henk, vergelijkbaar met analoog.
Echter voor een decoder maakt het niet uit welke rail de + puls of - puls heeft, die overigens 50 keer per seconde wisselt. Als je dat niet zou doen heb je een keiharde kortsluiting net als bij analoog.
Echter voor een decoder maakt het niet uit welke rail de + puls of - puls heeft, die overigens 50 keer per seconde wisselt. Als je dat niet zou doen heb je een keiharde kortsluiting net als bij analoog.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Dit is mij geheel bekendR Fongers schreef:Maar de spanning wordt wel omgedraaid Henk, vergelijkbaar met analoog.
Echter voor een decoder maakt het niet uit welke rail de + puls of - puls heeft, die overigens 50 keer per seconde wisselt. Als je dat niet zou doen heb je een keiharde kortsluiting net als bij analoog.
Maar een digitalespanning is een wisselspanning met een digitaal signaal en een wisselspanning heeft een 0 en een phase die je inderdaad niet aan elkaar moet knopen maar verwisseling 0 en phase heeft geen invloed op rijrichting omdat het gelijkrichten van de wisselspanning in de decoder geschied
Correct Me If I'm Wrong
Mvg
Henk
De bouw van mijn N-Spoorbaan
Raptor
Raptor
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Youre absolutly right
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Zo, het schaduw station en de helix hebben hun plek op de baan gevonden (nog geen foto's). Nu nog e.a. schoonmaken en dan moet het goed werken.
Mijn plannen zijn iets gewijzigd. Waar ik eerst zeker wist dat ik de baan NOOIT aan een pc wilden gaan hangen begin ik nu twijfelen. Ook een aantal kleine zaken bij elkaar hebben mij doen besluiten om die paar spoortjes die al vast liggen weer te verwijderen en helemaal opnieuw te beginnen met de bovenbouw van mijn baan. Nu zit ik nog op een punt dat het niet zo'n hele grote stap terug is.
De volgende zaken hebben mij hiertoe gezet:
1. De kleur ballast bevalt niet
2. De sporen op het raccordement liggen te dicht bij elkaar
3. Wil mijn wissel toch elektrisch kunnen bedienen
4. Ik wil de baan op isolatie platen leggen (tegen het geluid, makkelijk te bewerken en omdat ze 2cm dik zijn en daar past dan weer precies een wissel aandrijving van Peco in.
5. De baan alvast opdelen in blokken voor als ik toch met iTrain of Koploper aan de gang wil.
Het eerste wat ik nu wil gaan doen is het tweede schaduw station en de tweede helix bouwen en plaatsen, dan het traject er tussen en de aansluiting naar en het raccordement "Noord-Scharwoude Dorp".
Als allles dan technisch in orde is pas beginnen met de aankleding van de baan.
Mijn plannen zijn iets gewijzigd. Waar ik eerst zeker wist dat ik de baan NOOIT aan een pc wilden gaan hangen begin ik nu twijfelen. Ook een aantal kleine zaken bij elkaar hebben mij doen besluiten om die paar spoortjes die al vast liggen weer te verwijderen en helemaal opnieuw te beginnen met de bovenbouw van mijn baan. Nu zit ik nog op een punt dat het niet zo'n hele grote stap terug is.
De volgende zaken hebben mij hiertoe gezet:
1. De kleur ballast bevalt niet
2. De sporen op het raccordement liggen te dicht bij elkaar
3. Wil mijn wissel toch elektrisch kunnen bedienen
4. Ik wil de baan op isolatie platen leggen (tegen het geluid, makkelijk te bewerken en omdat ze 2cm dik zijn en daar past dan weer precies een wissel aandrijving van Peco in.
5. De baan alvast opdelen in blokken voor als ik toch met iTrain of Koploper aan de gang wil.
Het eerste wat ik nu wil gaan doen is het tweede schaduw station en de tweede helix bouwen en plaatsen, dan het traject er tussen en de aansluiting naar en het raccordement "Noord-Scharwoude Dorp".
Als allles dan technisch in orde is pas beginnen met de aankleding van de baan.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Ik ben zojuist begonnen met het slopen, doet toch wel een beetje zeer!!! Maar ik ga er van uit dat het straks allemaal toch mooier wordt.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Hoi Sander,
met het bouwen van baan leer je steeds bij, en na verloop van tijd zal je de fouten in de oudere delen steeds weer opmerken. Het is een continu process van doen en leren. Naar mijn gevoel neem je de juiste beslissing om een lijn te trekken, en (deels) opnieuw te beginnen. Prettig is het afbreken niet (ik kon de moed niet opbrengen, en heb mijn baan dan maar verkocht).
Maar waar ik eigelijk naartoe wil: hou rekening bij het plannen van je nieuwe baan dat je steeds delen zal willen overdoen. Wat nu goed lijkt, zou later weer niet goed kunnen zijn. Denk in secties en segmenten die vrij gemakkelijk terug los te koppelen zijn. Probeer modulair en systematisch te werken, zodat later gemakkelijk verbeteringen, aanpassingen of vervangingen mogelijk zijn. Zo kan je aan je nieuwe baan blijven bouwen, aanpassen en je baan laten meegroeien met je ervaring en verwachting. Het is maar een idee...
Veel moed met de afbraak, en vooral veel succes gewenst met je nieuwe plannen.
met het bouwen van baan leer je steeds bij, en na verloop van tijd zal je de fouten in de oudere delen steeds weer opmerken. Het is een continu process van doen en leren. Naar mijn gevoel neem je de juiste beslissing om een lijn te trekken, en (deels) opnieuw te beginnen. Prettig is het afbreken niet (ik kon de moed niet opbrengen, en heb mijn baan dan maar verkocht).
Maar waar ik eigelijk naartoe wil: hou rekening bij het plannen van je nieuwe baan dat je steeds delen zal willen overdoen. Wat nu goed lijkt, zou later weer niet goed kunnen zijn. Denk in secties en segmenten die vrij gemakkelijk terug los te koppelen zijn. Probeer modulair en systematisch te werken, zodat later gemakkelijk verbeteringen, aanpassingen of vervangingen mogelijk zijn. Zo kan je aan je nieuwe baan blijven bouwen, aanpassen en je baan laten meegroeien met je ervaring en verwachting. Het is maar een idee...
Veel moed met de afbraak, en vooral veel succes gewenst met je nieuwe plannen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Heej Sander,
Sterkte met de afbouw van je baan. Moedig dat je opnieuw begint; je was zo goed op weg.
Ik ben wel benieuwd naar je vorderingen.............
Groet,
Rob
Sterkte met de afbouw van je baan. Moedig dat je opnieuw begint; je was zo goed op weg.
Ik ben wel benieuwd naar je vorderingen.............
Groet,
Rob
Gek op stoom!
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Terwijl de laatste werk trein op het punt staat te vertrekken, laat ik alvast wat foto's zien van de wederopbouw:
deze complete werk trein is trouwens te koop, loc is digitaal.Trein is verkocht!!
deze complete werk trein is trouwens te koop, loc is digitaal.Trein is verkocht!!
Laatst gewijzigd door Trammetje op 25 feb 2011 08:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
De sporen liggen werkelijk mooi en erg vloeiend. Dat ziet er echt prachtig uit. Maar hoe denk je die grote gaten voor de wisselaandrijvingen te gaan dichten? Waarschijnlijk heb je al een plannetje klaar liggen.
Ik kijk uit naar de volgende update.
Ik kijk uit naar de volgende update.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Dank je wel Michiel. Alleen de twee linker sporen liggen nog vast, de rest moet nog gelijmd worden.
Over de gaten bij de wissel komt een dun plaatje plastic met een klein gleufje er in waardoor het pinnetje van de aandrijving komt.
Over de gaten bij de wissel komt een dun plaatje plastic met een klein gleufje er in waardoor het pinnetje van de aandrijving komt.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Gister avond even bij Robboz langs geweest. Omdat hij heel enthousiast is over Itrain begin ik er ook aan te denken.
Omdat ik nu net opnieuw ben begonnen wil ik alvast baanvakken en stop secties in mijn baan aanleggen.
Het is voldoende om 1 van de spoorstaven te onderbreken, is het ook zo dat je altijd dezelfde spoorstaaf onderbreekt of kan je dat afwisselen??
Omdat ik nu net opnieuw ben begonnen wil ik alvast baanvakken en stop secties in mijn baan aanleggen.
Het is voldoende om 1 van de spoorstaven te onderbreken, is het ook zo dat je altijd dezelfde spoorstaaf onderbreekt of kan je dat afwisselen??
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Steeds dezelfde kant, dezelfde spoorstaaf! Anders krijg je problemen.
Je bent natuurlijk vrij in je keuze van besturingssysteem, maar wees ervan bewust dat je met iTrain voor het moment niet veel mogelijkheden hebt bij het definiëren van speciale rijbewegingen. iTrain werkt prima voor het routinewerk: rondjes rijden en stoppen in stations. Maar nogmaals het is jouw keuze. Probeer eens met een demoversie. Je hebt dan een maand om te testen of het doet wat je denkt dat het zou moeten doen.
Je bent natuurlijk vrij in je keuze van besturingssysteem, maar wees ervan bewust dat je met iTrain voor het moment niet veel mogelijkheden hebt bij het definiëren van speciale rijbewegingen. iTrain werkt prima voor het routinewerk: rondjes rijden en stoppen in stations. Maar nogmaals het is jouw keuze. Probeer eens met een demoversie. Je hebt dan een maand om te testen of het doet wat je denkt dat het zou moeten doen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Michiel,
het gaat mij vooral om een eenvoudige dienstregeling van het personenvervoer. De goederen beweging wil ik in principe zelf doen.
Dit is mijn situatie:
wat ik bedoeld met mijn vraag. Bij de pijl moet is isolaties toepassen op de rechter spoorstaaf van spoor 1 en op de linker spoorstaaf van spoor 2.
Is dit voldoende om de baanvakken te maken of moeten op spoor 1 en 2 dezelfde spoorstaven onderbroken worden?
het gaat mij vooral om een eenvoudige dienstregeling van het personenvervoer. De goederen beweging wil ik in principe zelf doen.
Dit is mijn situatie:
wat ik bedoeld met mijn vraag. Bij de pijl moet is isolaties toepassen op de rechter spoorstaaf van spoor 1 en op de linker spoorstaaf van spoor 2.
Is dit voldoende om de baanvakken te maken of moeten op spoor 1 en 2 dezelfde spoorstaven onderbroken worden?