Hollentalbahn...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Overdijk »

Ik heb het met dubbelzijdig tape geplakt. Op de hoeken en een stukje in het midden.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Mooi hoor Bert het begin is er nu kun je lekker je rails gaan leggen we blijven je volgen 8-)


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3779
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Schachbrett »

Hallo Bert,

Moet je in de rust geen vers biertje gaan halen. ;) :D


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Mooi hoor Bert ziet er goed uit en nog steeds 0-0 :lol:



nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Mooi Bert je gaat snel zo even in 15 minuten ;) ben benieuwd hoe het gaat worden


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

Kijk, nu wordt het interessant. Je gaat lekker Bert. Vergeet vooral niet flink te testen bij elke laag. Als je achteraf nog dingen moet aanpassen word je niet blij.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Hollentalbahn...

Bericht door pp4trains »

Leuk,
Dat gaat lekker zo. Ziet er goed uit die spiraal.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Het is op de foto's niet echt goed te zien, maar gaat dat op de laatste foto wel goed met dat spoor dat er achter ligt?

Ga je nu met de spiraal vastgezet de rails aanbrengen of haal je alles weer los en doe je dat laag voor laag? Persoonlijk zou ik voor het laatste kiezen, maar ik ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken.

De spiraaldelen zijn mooi gemaakt.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Mooi hoor Martin en van mij ook even een vraagje wat is precies het verschil van een spiraal maken tussen al die losse plankjes en als je de rondingen uit 1 stuk zaagt???


Verder word het mooi hoor je gaat snel zo ;)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

nico42 schreef:Mooi hoor Martin en van mij ook even een vraagje wat is precies het verschil van een spiraal maken tussen al die losse plankjes en als je de rondingen uit 1 stuk zaagt???


Verder word het mooi hoor je gaat snel zo ;)
Nico, met al die losse plankjes gebruik je je plaatmateriaal veel efficienter. Je moet alleen wat meer constructiewerk verrichten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Hollentalbahn...

Bericht door nico42 »

Hallo Bert ja sorry verkeerde naam :mrgreen:



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hollentalbahn...

Bericht door mdedeugd »

verhoeks schreef: en ik wil eigenlijk alles met draadeinde doen, maar die zijn alleen maar 1 meter hoog en die wil ik op maat maken....dus ook een tapsetje gekocht bij de gamma maar er was daar niet echt iemand die het kon uitleggen hoe dat precies werkt.... :( :(
iemand van jullie soms een idee hoe dat precies in zijn werk gaat??
Hallo Bert.

Het draadtap setje ken ik wel.
Heb er zelfs mee gewerkt.
Ziet er een beetje uit als een vliegtuigwieken.
Omdat ik zelf ook veel met draad eindes werkten.
Werkwijzen
Je zet de draadtap op het draadeinde.
Wat je eest hebt afgetekent en afgezaagt op je maat.
Daar zitten nu bramen op van het zagen.
De tandjes in de draadtapper moeten in de onbeschadigde draad vallen, dit kan je instellen.
Gewoon vastdraaien tot er licht weerstand komt.
Dan draai je naar boven toe uit.
En zo ontbraam en herstel je beschadigt draadeinde.
Zodat je de moeren er weer op kunt draaien.
Simpel as it get.
Wisten ze dat niet bij de zaak die het verkoopt, vreemt.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Hollentalbahn...

Bericht door gek op stoom »

gewoon voor dat je gaat zagen een moer erop draaien
na het zagen er weer af draaien en het draat is weer hesteld

Gr andy


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Hollentalbahn...

Bericht door gek op stoom »

dat raden ze af bij de gamma :lol:
verkopers praatje :o
ik tap en snij al jaren
nog nooit van gehoord
ontbraamen doen wij met een zoetfijl
maar het kan zo als jij het gaat doen ;)
wel goed recht houden :!:
anders krijg je scheef draad

Gr andy



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Hollentalbahn...

Bericht door pp4trains »

Hier in de Gamma hebben ze ook stukken van ongeveer 30 cm.
Dat scheelt een hoop gedoe, voor mijn baan meer dan zat.
En inderdaad, meestal werken er van die zaterdaghulpen. 't Is niet voor niets een doe-het-zelf-zaak.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Hah! Bert! Wecome back! Fijn te lezen dat je de modelpoordraad weer hebt opgepikt. Ik lees alvast met je mee... :)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hollentalbahn...

Bericht door mdedeugd »

Hallo Bert.

Ben wel blij weer van jou te lezen ;)
Mooie opbouw van deze modelbaan.
Het ziet er echt profesioneel uit.
Zeer goed bezig ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Hollentalbahn...

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Bert,

Mooie baan van opzet heb je draadje eens door gelezen vanavond. Prima werk en leuk om te zien hoe je het doe.
Heb wel een vraag, je hebt z'n slinger in de parade baan waar is dat voor?
Wat heb je in het gedeelte in de slinger in je gedachte om te maken?
Waar om ik het vraag is omdat er altijd een goede reden moet zijn om z'n slinger in je baan te maken want anders lijkt het later op een gekunstelde bocht om dat je er een bocht in wilde hebben. Ik bedoel dan dorp, rotsen tec. Anders is het mooier,denk ik, om van de ene naar de andere kant een heel lange mooie flauwe bocht te maken.

Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Spoor 9 mm »

Ik kan mij wel aansluiten bij Bob. Een bocht moet een betekenis hebben. Eerst was er de natuur en toen kwam de trein. Daar waar de rails niet recht gelegd kon worden werden bochten gebouwd (of bergen opgeblazen).



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Hollentalbahn...

Bericht door jeepney »

Afbeelding

Tussen die twee wissel krijg je geen wisselaandrijvingen meer.

Henk



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Hollentalbahn...

Bericht door jeepney »

Hi Bert,

Weet je dat heel heel zeker, zonder dat je de "standaard" tussenruimte (ik geloof iets van hartafstand 33.6 mm tussen de rails) moet gaan oprekken, en zitten dan de draadjes van de aandrijving op de "kop" van de aandrijving op aan de "lange zijde" van de aandrijving ?

Ik kan me herinneren dat ik hiermee eens in de knoei ben gekomen en sindsdien met een ontwerp altijd rekening houd met het feit dat je bij parallelsporen geen "gespiegelde" wissels naast elkaar moet hebben liggen op dezelfde hoogte.

Anyway, kijk het nog eens extra na, al doe je het maar voor mij ;) , dat kan wellicht een teleurstelling besparen.

Henk


Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Bert,

ik geloof je wel dat er twee aandrijvingen naast elkaar passen, maar kun je ze ook nog losschuiven van de wissel wanneer je de aandrijving moet vervangen als 'ie bijvoorbeeld stuk is?? Daar heb je wel wat meer ruimte voor nodig...

Verder ziet het er allemaal prima uit, je werkt netjes.



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Hollentalbahn...

Bericht door jeepney »

verhoeks schreef:hey henk,

de aansluitdraden zitten in het verlengde van de wissel. en ik kan er altijd 1 onderste boven plaatsen.
dus mogelijk heden zat.
daar had ik helemaal niet aan gedacht en dat lost ook meteen het mogelijke probleem op van het loshalen van een defecte aandrijving

Henk


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Als je de één ondersteboven plaatst, ben je er nog niet. De aansluitpunten voor de aandrijving zitten wel op gelijke hoogte. Wil je de ondersteboven geplaatste aandrijving weghalen, dan zul je 'm toch wat moeten buigen om 'm los te krijgen. Ze raken elkaar immers wel.

Maar het gaat natuurlijk om de tussenruimte die je tussen de twee sporen hebt liggen. Overigens heb je in het linkerspoor wel een S-boog liggen en dat vinden sommige rijtuigen ook niet zo prettig. Ik zou dan na de boog eerst een recht stukje plaatsen en dan pas de wissel. Ben je meteen het probleem van aandrijvingen naast elkaar (okay, dat is voor jou geen probleem, alleen wij denken dat) kwijt.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Doolemeister »

Beste Bert,

De beste wensen voor 2012!

Mooie vorderingen op je baan, ben benieuwd naar het vervolg............. :mrgreen:

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Plaats reactie