Neu Bergisch
Neu Bergisch
Zoals bekend is Bergisch afgebroken, dus werd het tijd om opnieuw te beginnen.
In mijn zoektocht naar een baanplan die in de ruimte zou passen kwam ik een googlesessie bij onze duitse buren een baanplan tegen dat mij erg aansprak. En niet alleen omdat het door een naamgenoot getekend is. Zelf is hij er nooit aan toe gekomen om te gaan bouwen.
Ik heb het enigszins aangepast, met name het station wat hij in gedachte had kwam mij erg fors over in verhouding tot de ruimte en heb ik zelf dus wat kleiner gehouden.
De bogen zijn minimaal R3 van minitrix, wat overeenkomt met 329mm. Ook in de spiralen. De maximale stijging is ongeveer 2,2% tot 2,4% volgens de berekeningen.
hierbij het baanplan
Laag 1: het onderste schaduwstation (0mm) met een stijgende spiraal naar de paradebaan op laag 2
De paradebaan ligt op 185mm.
Laag 2: De paradebaan via een dalende spiraal naar schaduwstation 2 op 110mm
Laag 3: Is een enkelsporige zijlijn naar het kopstation op laag 4. Zij takt van de parade baan af.
Laag 4: Het kopstation ligt op 320mm
Voor een totaaloverzicht heb ik een plaatje geleend van de oosterburen. Te vinden op 1zu160 forum.
Ik zelf kan niet zo geweldig tekenen. Het station heb ik dus aangepast naar mijn eigen smaak.
Maar voor dat ik zover ben kan ik het nog wel aanpassen als dat nodig is.
Dus vanavond de zaag maar weer ter hand genomen en het eerste gedeelte klaar gemaakt.
Even met de plannen erbij nameten en rekenen
Het lattenframe heb ik bewaard van de vorige poging tot een leuke baan te komen. De balken lopen van muur tot muur. Hier gaat deze baan ook weer op steunen. Onder de baan ligt nog de toegang tot het berghok. Dus om daar poten neer te zetten is wat lastig voor de bereikbaarheid.
Afgelopen weekend had ik de contouren van het landschap al uitgezaagd zoals ik denk dat het gaat lopen. Zie het maar als een dwarsdoorsnede van het landschap.
De eerste plaat ligt op zijn plek
En zo ziet het eruit als je met je loc aan komt rijden.
Vooralsnog......
Groeten,
Patrick
In mijn zoektocht naar een baanplan die in de ruimte zou passen kwam ik een googlesessie bij onze duitse buren een baanplan tegen dat mij erg aansprak. En niet alleen omdat het door een naamgenoot getekend is. Zelf is hij er nooit aan toe gekomen om te gaan bouwen.
Ik heb het enigszins aangepast, met name het station wat hij in gedachte had kwam mij erg fors over in verhouding tot de ruimte en heb ik zelf dus wat kleiner gehouden.
De bogen zijn minimaal R3 van minitrix, wat overeenkomt met 329mm. Ook in de spiralen. De maximale stijging is ongeveer 2,2% tot 2,4% volgens de berekeningen.
hierbij het baanplan
Laag 1: het onderste schaduwstation (0mm) met een stijgende spiraal naar de paradebaan op laag 2
De paradebaan ligt op 185mm.
Laag 2: De paradebaan via een dalende spiraal naar schaduwstation 2 op 110mm
Laag 3: Is een enkelsporige zijlijn naar het kopstation op laag 4. Zij takt van de parade baan af.
Laag 4: Het kopstation ligt op 320mm
Voor een totaaloverzicht heb ik een plaatje geleend van de oosterburen. Te vinden op 1zu160 forum.
Ik zelf kan niet zo geweldig tekenen. Het station heb ik dus aangepast naar mijn eigen smaak.
Maar voor dat ik zover ben kan ik het nog wel aanpassen als dat nodig is.
Dus vanavond de zaag maar weer ter hand genomen en het eerste gedeelte klaar gemaakt.
Even met de plannen erbij nameten en rekenen
Het lattenframe heb ik bewaard van de vorige poging tot een leuke baan te komen. De balken lopen van muur tot muur. Hier gaat deze baan ook weer op steunen. Onder de baan ligt nog de toegang tot het berghok. Dus om daar poten neer te zetten is wat lastig voor de bereikbaarheid.
Afgelopen weekend had ik de contouren van het landschap al uitgezaagd zoals ik denk dat het gaat lopen. Zie het maar als een dwarsdoorsnede van het landschap.
De eerste plaat ligt op zijn plek
En zo ziet het eruit als je met je loc aan komt rijden.
Vooralsnog......
Groeten,
Patrick
Re: Neu Bergisch
Dit lijkt me een heel erg leuk baanplan, vooral als je in thema blijft met betrekkelijke korte treinsamenstellingen. En als je de scenery vrij tijdperkneutraal houdt, dan kan je met het in te zetten materieel heel veel kanten op. Ik zie dit baantje echt wel zitten, met een goed doordacht sporenplan. Ik ben nieuwsgierig naar de bouw ervan. Laat het bouwverslag maar komen. Ik zit er klaar voor!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Nou Patrick, ik zit er ook klaar voor Hele leuke baan, blijf je bouwverslag zeker volgen, heel veel succes en inspiratie toe gewenst.
Groet,
Hans.
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Hoi Michiel,
Klopt kort materieel, V100 met wat silberlingen/umbauers, railbussen, ET85/ ET 90, korte goederentreintjes op de zijlijn.
Op de paradebaan kan er wat langer materiaal rondrijden, zoals de Blauw/creme Rheingold.
@Hans,
Niet te lang zitten hoor, Ik heb waarschijnlijk niet een erg hoog werktempo...
Groeten,
Patrick
Klopt kort materieel, V100 met wat silberlingen/umbauers, railbussen, ET85/ ET 90, korte goederentreintjes op de zijlijn.
Op de paradebaan kan er wat langer materiaal rondrijden, zoals de Blauw/creme Rheingold.
@Hans,
Niet te lang zitten hoor, Ik heb waarschijnlijk niet een erg hoog werktempo...
Groeten,
Patrick
Patrick,
Woorden eigenlijk gewoon overbodig, of om het in jeroen(boppard) zijn 3 wijze woorden uit te drukken.
Less is More.
Ik ga dit topic aandachtig volgen, want dit belooft wat.
Want hier zit eigenlijk alles in wat een banenplan mooi maakt.
Ruimschoots schaduwsporen, een mooie paradebaan, en een station dat opvalt door de combinatie eenvoud en functionaliteit.
Hierdoor een Plan dat je en veel afwisseling bied kwa rijden met materiaal en tevens, door de Less zichtbare delen, een rust uitstraalt die hoort bij de opzet van een enkelsporig nevenbaantje.
Dat alles maakt het More.
mvg
Freddy
Woorden eigenlijk gewoon overbodig, of om het in jeroen(boppard) zijn 3 wijze woorden uit te drukken.
Less is More.
Ik ga dit topic aandachtig volgen, want dit belooft wat.
Want hier zit eigenlijk alles in wat een banenplan mooi maakt.
Ruimschoots schaduwsporen, een mooie paradebaan, en een station dat opvalt door de combinatie eenvoud en functionaliteit.
Hierdoor een Plan dat je en veel afwisseling bied kwa rijden met materiaal en tevens, door de Less zichtbare delen, een rust uitstraalt die hoort bij de opzet van een enkelsporig nevenbaantje.
Dat alles maakt het More.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Ik sluit mij aan bij de vorige reacties. Ziet er leuk uit en om bij het Less is More thema te blijven, zou ik zelfs overwegen om het korte spoortje C-D onder de berg te houden.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Bedankt voor de enthousiate reacties.
Dit stimuleert alleen maar meer om het project voort te zetten.
Gisteravond nog bezig geweest. Het is alleen meer bij tekenen en rekenen gebleven zodat het uiteindelijk op het frame gaat passen.
Het feit dat ik ook alles nog steeds een beetje deelbaar wil houden voor eventuele verplaatsingen maakt het ook niet echt makkelijker.
Uitdaging zeg maar....
Evo: dat is inderdaad misschien wel een goede optie. Tegen die tijd mag je me er weer aan herinneren
Groeten,
Patrick
Dit stimuleert alleen maar meer om het project voort te zetten.
Gisteravond nog bezig geweest. Het is alleen meer bij tekenen en rekenen gebleven zodat het uiteindelijk op het frame gaat passen.
Het feit dat ik ook alles nog steeds een beetje deelbaar wil houden voor eventuele verplaatsingen maakt het ook niet echt makkelijker.
Uitdaging zeg maar....
Evo: dat is inderdaad misschien wel een goede optie. Tegen die tijd mag je me er weer aan herinneren
Groeten,
Patrick
Vanavond nog weer even bezig geweest.
Van het weekend zal het er helaas verder niet van komen vanwege familieverplichtingen.
Ach toch weer een lekker weekendje weg trouwens.
De lijm ligt nog te drogen in de boog rechts:
volgende week deze boog afmaken.
Verder om de segmenten goed te verbinden enkele inslagbouten gemonteerd:
en een extra moer er nog achter:
Ook op de segment overgangen twee smalle latjes gelijmd zodat ik een mooie strakke overgang krijg:
En de eerste blauwe ondervloer ligt. Het is de eerste keer dat ik hier mee werk. Ik ben benieuwd hoe de demping zal wezen.
Mooi strak tegen de overgangslatjes aan en even hoog ook nog. Het lijkt wel uitgemeten.
Het is ondertussen ook al wat netter afgesneden trouwens
Groeten,
Patrick
Van het weekend zal het er helaas verder niet van komen vanwege familieverplichtingen.
Ach toch weer een lekker weekendje weg trouwens.
De lijm ligt nog te drogen in de boog rechts:
volgende week deze boog afmaken.
Verder om de segmenten goed te verbinden enkele inslagbouten gemonteerd:
en een extra moer er nog achter:
Ook op de segment overgangen twee smalle latjes gelijmd zodat ik een mooie strakke overgang krijg:
En de eerste blauwe ondervloer ligt. Het is de eerste keer dat ik hier mee werk. Ik ben benieuwd hoe de demping zal wezen.
Mooi strak tegen de overgangslatjes aan en even hoog ook nog. Het lijkt wel uitgemeten.
Het is ondertussen ook al wat netter afgesneden trouwens
Groeten,
Patrick
WAAAUW! Jij vliegt er ook meteen in zeg! Wat een tempo, en het ziet er ook nog netjes en doordacht uit. Knap! Ik krijg de indruk dat dit een interessant, dynamisch draadje gaat worden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Hoi,
Bedankt Michiel, ja dinamisch zal het worden, ik ga het aansturen met Dinamo
Vanmorgen toch nog even tijd gevonden. De jongens zijn nog carnaval aan het vieren op school, dus ik had nog even tijd over.
Direct maar aangegrepen om de boog af te werken aan de rechterkant:
en uit machinistenview:
Vanmorgen ook nog even de laatste inslagmoer er in gezet. Gisteravond waren de accus leeg van mijn boormachines:
De segmenten zitten nu mooi stijf tegen elkaar aan.
En aan de linkerkant ook nog maar even een blauwe plaat geplakt. Het gaat lekker.
Dat was het voor deze week. Voor wie het aangaat een hele schöne vastelaovend.
Ik ben naar Reutum, of all places.....
Groeten,
Patrick
Bedankt Michiel, ja dinamisch zal het worden, ik ga het aansturen met Dinamo
Vanmorgen toch nog even tijd gevonden. De jongens zijn nog carnaval aan het vieren op school, dus ik had nog even tijd over.
Direct maar aangegrepen om de boog af te werken aan de rechterkant:
en uit machinistenview:
Vanmorgen ook nog even de laatste inslagmoer er in gezet. Gisteravond waren de accus leeg van mijn boormachines:
De segmenten zitten nu mooi stijf tegen elkaar aan.
En aan de linkerkant ook nog maar even een blauwe plaat geplakt. Het gaat lekker.
Dat was het voor deze week. Voor wie het aangaat een hele schöne vastelaovend.
Ik ben naar Reutum, of all places.....
Groeten,
Patrick
Nog niet zo`n gek idee die latjes bij de overgangen. Zit er over na te denken deze ook te gaan toevoegen, nu het nog kan.
BTW, morgen ontvlucht ik de vastelaövend voor een dag naar Naaldwijk. Invallen voor een collega. En met een beetje mazzel zondag, maandag of dinsdag een ritje naar de Alpen om een brekebeentje op te halen.
BTW, morgen ontvlucht ik de vastelaövend voor een dag naar Naaldwijk. Invallen voor een collega. En met een beetje mazzel zondag, maandag of dinsdag een ritje naar de Alpen om een brekebeentje op te halen.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Leuk vooruitzicht, zit je in het ambulancevervoer?
Zelf werk ik ook altijd met carnaval, ik maak er een hoop collega's van de röntgen blij mee hier.
Dit jaar dus niet.
Groeten,
Patrick
Zelf werk ik ook altijd met carnaval, ik maak er een hoop collega's van de röntgen blij mee hier.
Dit jaar dus niet.
Groeten,
Patrick
Ja dat klopt, ik werk voor het Witte Kruis Haaglanden. Ik werk in het zuiden (regio Maastricht) als coördinator en ambulance-chauffeur voor de orgaantransplantatiedienst, verder vul ik wel eens diensten op de HAP Westland/Delft/Venlo/Venray of Turnhout. Ook rij of begeleid ik vaker op de Hulpambulance in de regio Haaglanden of ik rij op de internationale. Dat laatste is natuurlijk het leukste .
Gr Ron
Gr Ron
Groetjes Ron
Laat maar eens horen als je in Venlo bent, wie weet komen we elkaar wel eens tegen.
In het Westland kom ik ook wel eens, daar woont familie van me, in Monster.
Als je eens een stoeltje over hebt op een internationale rit hou ik me aanbevolen
De brancard mag je voor iemand anders reserveren.
Groeten,
Patrick
In het Westland kom ik ook wel eens, daar woont familie van me, in Monster.
Als je eens een stoeltje over hebt op een internationale rit hou ik me aanbevolen
De brancard mag je voor iemand anders reserveren.
Groeten,
Patrick
De "vastelaövend"? Is dat de aftrap van carnaval of zo?Overdijk schreef:BTW, morgen ontvlucht ik de vastelaövend voor een dag naar Naaldwijk.
Hier in Zeeland hebben we de komende week ook weer de nodige vluchtelingen uit Brabant en Limburg.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Sterker nog: het is de complete carnaval totdat woensdag officieel de vasten begint. Maar dat vergeten ze meestal
Das het lokale dialect voor carnaval.
Groetjes Ron
Hallo Patrick,
Even een vraag over de blauwe platen, deze ben ik ook van plan te gaan gebruiken. Hoe heb je deze vastgelijmd?
Even een vraag over de blauwe platen, deze ben ik ook van plan te gaan gebruiken. Hoe heb je deze vastgelijmd?
groet,
Harco
Mijn baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2570
Mijn baanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2737
Harco
Mijn baanplan: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2570
Mijn baanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2737
Hoi Harjo,
Ik heb de blauwe platen vast gelijmd met houtlijm.
Gewoon de lijm uit de fles direkt op het hout gesmeerd,
Daarna de platen met een schuivende beweging op zijn plek gelegd.
Ligt direct goed en de lijm is direct goed verdeeld.
Eventueel kun je er dan nog een plank over leggen om aan te drukken pas dan wel op voor indeuken.
Groet,
Patrick
Ik heb de blauwe platen vast gelijmd met houtlijm.
Gewoon de lijm uit de fles direkt op het hout gesmeerd,
Daarna de platen met een schuivende beweging op zijn plek gelegd.
Ligt direct goed en de lijm is direct goed verdeeld.
Eventueel kun je er dan nog een plank over leggen om aan te drukken pas dan wel op voor indeuken.
Groet,
Patrick
Mooi hoor Patrick wat je allemaal aan het maken bent heb je al of nog steeds hoofdpijn???
-
- Elektronica/Commercieel
Ehhh Hoofdpijn?
Zoveel heb ik niet gedronken hoor. Ik was de carnaval ontvlucht vanwege een familieweekend.
Gisteravond heb ik weer wat kunnen doen, Ik zal vanavond weer proberen wat foto's te maken.
Groeten,
Patrick
Zoveel heb ik niet gedronken hoor. Ik was de carnaval ontvlucht vanwege een familieweekend.
Gisteravond heb ik weer wat kunnen doen, Ik zal vanavond weer proberen wat foto's te maken.
Groeten,
Patrick
Hallo Patrick.
Welkom op N spoor Forum.
Ik zit er weer klaar voor.
Dus laat maar komen.
Sucses en heel veel plezier met je hobby en op het forum.
Martin de Deugd
Welkom op N spoor Forum.
Ik zit er weer klaar voor.
Dus laat maar komen.
Sucses en heel veel plezier met je hobby en op het forum.
Martin de Deugd
Zo ik kan weer gaan solderen.
Mijn bestelling bij futurlec is binnen.
Je moet wat geduld hebben met die Chinezen maar dan heb je ook wat.
Nu heb ik genoeg materiaal in huis om 2 TM-H's en 2 CD16's in elkaar te bakken.
Gaan we binnen kort maar eens doen. Voorlopig kan ik weer nog vooruit met mijn systeem.
Groeten,
Patrick
Mijn bestelling bij futurlec is binnen.
Je moet wat geduld hebben met die Chinezen maar dan heb je ook wat.
Nu heb ik genoeg materiaal in huis om 2 TM-H's en 2 CD16's in elkaar te bakken.
Gaan we binnen kort maar eens doen. Voorlopig kan ik weer nog vooruit met mijn systeem.
Groeten,
Patrick
-
- Elektronica/Commercieel