kruising Fleischmann piccolo
kruising Fleischmann piccolo
Al een tijdje loop ik te klooien met een engels wissel op mn baan.
Het gaat om een piccolo exemplaar.
Ik heb hem eruit gehaald omdat de treinen er niet mooi overheen rijden.
Heb er laatst een normale kruising voor in de plaats gelegd, ook piccolo.
Echter nog steeds hobbelen de locs en wagens er overheen. Conclusie:
de fleischmann kruiswissels en normale kruisingen zijn onhandige dingen.
Nu zat ik te denken aan een kruising van Roco, maar ik heb er geen en ik
heb er ook geen ervaring mee. Zijn er op dit forum mensen die toevallig een
Roco of misschien een minitrix gebruiken? En wat zijn de bevindingen?
Alvast bedankt.
Groet, Collin
Het gaat om een piccolo exemplaar.
Ik heb hem eruit gehaald omdat de treinen er niet mooi overheen rijden.
Heb er laatst een normale kruising voor in de plaats gelegd, ook piccolo.
Echter nog steeds hobbelen de locs en wagens er overheen. Conclusie:
de fleischmann kruiswissels en normale kruisingen zijn onhandige dingen.
Nu zat ik te denken aan een kruising van Roco, maar ik heb er geen en ik
Alvast bedankt.
Groet, Collin
Re: kruising Fleischmann piccolo
Hoi Collin,
Weet je welk nummer het engels wissel heeft? De oude serie heeft bij mij ook nog al eens voor problemen gezorgd.
Waar je verder nog extra op moet letten is dat als je rails op een zachte ondergrond ligt en je spijkert de rails die op het wissel aansluiten vast, trekt de wissel iets krom. Dat bevordert het ontsporen (heb ik zelf ook gehad). Dat heb je bij alle merken wissels, engelse wissels zijn daar extreem gevoelig voor.
Groetjes,
Jos
Weet je welk nummer het engels wissel heeft? De oude serie heeft bij mij ook nog al eens voor problemen gezorgd.
Waar je verder nog extra op moet letten is dat als je rails op een zachte ondergrond ligt en je spijkert de rails die op het wissel aansluiten vast, trekt de wissel iets krom. Dat bevordert het ontsporen (heb ik zelf ook gehad). Dat heb je bij alle merken wissels, engelse wissels zijn daar extreem gevoelig voor.
Groetjes,
Jos
Gewoon mee leren leven, andere merken zijn niet beter. Ook in het echt rammelt het schommelen de treinen daarover. Rij maar eens mee, en je merkt het bij het in en uit rijden van een station.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Ja, die heb ik liggen (de Roco versie). Mijn indruk is dat het materieel er iets stiller overheen rijdt, maar dat kan ook komen omdat ik de Fleischmann versie al lang niet meer gebruik.Nijboer schreef:Nu zat ik te denken aan een kruising van Roco, maar ik heb er geen en ik
Let wel dat de Roco groter is dan de Fleischmann en dus niet direct op de plaats past.
Zijn er meer van dit soort ervaringen met de Flm kruiswissels?
Ik ben nl. bezig mijn baan te ontwerpen met Flm Piccolo rails en dan is de keus gewone wissels (kost meer ruimte) versus kruiswissels met mogelijk problemen. Ik moet nog kruiswissels gaan aanschaffen, dus het is wel handig dit op tijd in beeld te hebben.
Ik ben nl. bezig mijn baan te ontwerpen met Flm Piccolo rails en dan is de keus gewone wissels (kost meer ruimte) versus kruiswissels met mogelijk problemen. Ik moet nog kruiswissels gaan aanschaffen, dus het is wel handig dit op tijd in beeld te hebben.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Hoi Steven,
Je weet dat ik er genoeg heb liggen, heel vaak gaat het goed maar ook wel eens fout. Ik denk door de bank genomen dat het wel meevalt zeker als je er rustig over heen rijdt
GRtz Rob
Je weet dat ik er genoeg heb liggen, heel vaak gaat het goed maar ook wel eens fout. Ik denk door de bank genomen dat het wel meevalt zeker als je er rustig over heen rijdt
GRtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Hoi Steven,
Ik gebruik ze zelf ook in behoorlijke aantallen, kijk maar naar onderstaande foto. Zolang ze goed vlak zijn geven ze bij mij geen problemen.
Groetjes,
Jos
Ik gebruik ze zelf ook in behoorlijke aantallen, kijk maar naar onderstaande foto. Zolang ze goed vlak zijn geven ze bij mij geen problemen.
Groetjes,
Jos
-
ik gebruik bij elke rail die aan sluit op een wissel een dun stukje karton onder de rail zo dicht mogelijk bij de wissel, zo komt de rail bijna net zo hoog te liggen als de wissel.
Groeten Arnold en zoons.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3130
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3130
Hoi,
Zoals al door Wim genoemd, in het echt zijn het ook ondingen, die kruiswissels, en dus ook daar zie je treinen er alleen met lage snelheid over gaan, dus ook in model, alleen gebruiken in lage snelheids trajecten bij stations ed.
voor de rest, lekker links laten liggen en andere oplossingen zoeken.
Mvg
Freddy(spoor65)
Zoals al door Wim genoemd, in het echt zijn het ook ondingen, die kruiswissels, en dus ook daar zie je treinen er alleen met lage snelheid over gaan, dus ook in model, alleen gebruiken in lage snelheids trajecten bij stations ed.
voor de rest, lekker links laten liggen en andere oplossingen zoeken.
Mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Bijv een Flyover?
Grtzz Rob
Ik heb laatst wat Piccolo spul op de kop getikt maar ze zijn hier en daar nogal vuil, m.n. de wissels. Wat is een handige manier om de rails schoon te maken? (ook die kleine geleidende stukjes in de wissels)
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Steven,
Met alcohol en een kwastje, eventueel leg je ze erin om te weken en daarna afborstelen en laten drogen.
Grtz Rob
Met alcohol en een kwastje, eventueel leg je ze erin om te weken en daarna afborstelen en laten drogen.
Grtz Rob
Grtzz Rob
Hallo allemaal,
Ik heb de adviezen zo eens bekeken en ik gooi de kruisingen
er uit. Gelukkig zit mn baan nog in opbouwfase dus dat is
nog wel te overzien.
Als ik naar de wagens kijk als ze de kruising overgaan is het
net of de wielen ietwat opgetild worden. Dat zie je bij normale
piccolo wissels niet.
Groet,
Collin
Ik heb de adviezen zo eens bekeken en ik gooi de kruisingen
er uit. Gelukkig zit mn baan nog in opbouwfase dus dat is
nog wel te overzien.
Als ik naar de wagens kijk als ze de kruising overgaan is het
net of de wielen ietwat opgetild worden. Dat zie je bij normale
piccolo wissels niet.
Groet,
Collin
-
Collin,
Ff andere kant opkijken dan zie je het niet.
Kruiswissels zijn handig om je wisselstraten beperkt te houden en het scheelt je een aandrijving als je dat met 2 wissels wil oplossen. Ik heb er 13 in gebruik waarvan 1 in een schaduwstation en ze berokkenen mij weinig tot geen problemen. Een vijltje wil ook helpen om e.e.a. in goeie banen te leiden.
Grtz Rob
Ff andere kant opkijken dan zie je het niet.
Kruiswissels zijn handig om je wisselstraten beperkt te houden en het scheelt je een aandrijving als je dat met 2 wissels wil oplossen. Ik heb er 13 in gebruik waarvan 1 in een schaduwstation en ze berokkenen mij weinig tot geen problemen. Een vijltje wil ook helpen om e.e.a. in goeie banen te leiden.
Grtz Rob
Grtzz Rob
Ik heb problemen met een minitrix kruiswissel. Mijn treinen rijden daar ook wat ongemakkelijk over heen. Mijn Fleischmann BR64 stopt negen van de 10 keer omdat de 4 wielen geen stroom meer oppakken. Hoor graag van jullie wat jullie de beste kruiswissel vinden want ik overweeg echt een andere aan te schaffen wanneer jullie zeggen dat die beter is. Steeds een stoppende trein die je dan met de hand een stukje verder moet duwen is natuurlijk ook geen gezicht.
Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf
Hoi,
Dat klinkt mij meer in de oren als een stroomafname probleem in de loc zelf.
Collin
Dat klinkt mij meer in de oren als een stroomafname probleem in de loc zelf.
Collin
ja is het ook... het asb mag van mij wel weg ja
Alleen ligt de ASB in een geultje en zal de stroomafname zonder bandje niet beter worden.
Ik probeer dus een oplossing te vinden in de Engelse wissel. Aangezien die een stuk goedkoper is dan de lok. Andere wieltjes eronder lijkt mij ook een probleem omdat het een stoomlokje betreft met aandrijfassen.
Alleen ligt de ASB in een geultje en zal de stroomafname zonder bandje niet beter worden.
Ik probeer dus een oplossing te vinden in de Engelse wissel. Aangezien die een stuk goedkoper is dan de lok. Andere wieltjes eronder lijkt mij ook een probleem omdat het een stoomlokje betreft met aandrijfassen.
Hoi r0n,
De stroomafname kan een oorzaak in de lok hebben en in de rails.
Bij de lok is het belangrijk dat de wielen goed schoon zijn, maar ook de veertjes die tegen de wielen aandrukken.
Bij het engels wissel moet er een goed contact zijn tussen de railstaaf en de wisseltong, en moeten de platliggende plaatjes naast het stukje plastic rail goed schoon zijn en hoog genoeg liggen om tegen de wielflenzen aan te komen.
Groetjes,
Jos
De stroomafname kan een oorzaak in de lok hebben en in de rails.
Bij de lok is het belangrijk dat de wielen goed schoon zijn, maar ook de veertjes die tegen de wielen aandrukken.
Bij het engels wissel moet er een goed contact zijn tussen de railstaaf en de wisseltong, en moeten de platliggende plaatjes naast het stukje plastic rail goed schoon zijn en hoog genoeg liggen om tegen de wielflenzen aan te komen.
Groetjes,
Jos
Het ligt ook aan de lok... Mijn BR80 (6 wielen die stroom afnemen) en BR94 (10 wielen die stroom afnemen) gaan er goed overheen. Wieltjes van de lok zijn gepoetst, en het lokje loopt het best van alle drie, ook het langzaamst. Dus stroomafname op een rechtstuk is geen enkel probleem.
Hierbij een foto. Je ziet dat het stuk wat op de wissel overbrugt moet worden redelijk lang is. Op een of andere manier maken de twee groene wielen niet goed contact. Het "aanduwen" van de trein (dus naar beneden drukken) heeft ook geen effect. Trein rijd verder goed.
Hierbij een foto. Je ziet dat het stuk wat op de wissel overbrugt moet worden redelijk lang is. Op een of andere manier maken de twee groene wielen niet goed contact. Het "aanduwen" van de trein (dus naar beneden drukken) heeft ook geen effect. Trein rijd verder goed.
Laatst gewijzigd door r0n op 11 mar 2009 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Klinkt bekend. Ik heb dit bij een paar gewone wissels. Ik heb net een lading Flm op de kop getikt, en e.e.a. is nogal vuil, ook die kleine stroomvoerende stukjes die Jos bedoelt. Dus ff goed schoonmaken. Heb je een wissel zonder geleidend puntstuk (heb ik ook veel van en is toch wat gevoeliger)?
De ene loc is er gevoeliger voor dan de andere. Hobbytrain, Roco en Kato gaan er gewoon overheen waar een Minitrix BR185 om de haverklap hapert... ook ik moet rails gaan poetsen. Sommige locs hebben ook last van het plastic tussenstuk (dat zwarte in het midden), de modellen met zo'n keienvanger van onderen (Taurus, 185) gaan er maar net overheen, als het iets teveel scheef ligt heb ik een vastloper.
De ene loc is er gevoeliger voor dan de andere. Hobbytrain, Roco en Kato gaan er gewoon overheen waar een Minitrix BR185 om de haverklap hapert... ook ik moet rails gaan poetsen. Sommige locs hebben ook last van het plastic tussenstuk (dat zwarte in het midden), de modellen met zo'n keienvanger van onderen (Taurus, 185) gaan er maar net overheen, als het iets teveel scheef ligt heb ik een vastloper.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
een week geleden lag deze wissel nog in een doosje in de winkel. Dat mag dus echt niet het probleem zijn.
Sorry... heb de hele dag al zo'n vrijdagmiddag gevoel...
Ik snap wat je bedoelt. Deze zitten er goed tegenaan. Geloof het of niet, maar ik heb vanavond bijna staan dansen van geluk. Ik ben soms een beetje eigenwijs en dat heeft zich vandaag ook tot uiting gebracht. Vanavond in een paar vrije minuten toch de lok even open geschroeft. Wilde zien hoe de voorlopers zaten. Beetje opgepoetst enzo... toen de trein lekker warm laten lopen en rijden over die Engelse wissel... nu kan ik rustig zeggen dat ie er smooth overheen rijdt. Misschien nog wel netter dan mijn andere loks....
Ik snap wat je bedoelt. Deze zitten er goed tegenaan. Geloof het of niet, maar ik heb vanavond bijna staan dansen van geluk. Ik ben soms een beetje eigenwijs en dat heeft zich vandaag ook tot uiting gebracht. Vanavond in een paar vrije minuten toch de lok even open geschroeft. Wilde zien hoe de voorlopers zaten. Beetje opgepoetst enzo... toen de trein lekker warm laten lopen en rijden over die Engelse wissel... nu kan ik rustig zeggen dat ie er smooth overheen rijdt. Misschien nog wel netter dan mijn andere loks....