Hallo,
Ik heb (nog) geen ervaring met flex tracks en ik was eigenlijk benieuwd hoe flexibel de tracks zijn. Ik heb een baanplan met bochten erin die ik met de flex tracks van peco wil gebruiken. De radius is 270mm en de angle is 180, weet iemand of dit mogelijk is? Alvast bedankt.
Mvg,
Albert
Link naar baanplan
Flex tracks (code 55)
-
Onderwerp starter - Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41
Re: Flex tracks (code 55)
Hoi Albert,
flex van Peco, code 55 en code 80, kan je hiervoor gebruiken, geen probleem.
flex van Peco, code 55 en code 80, kan je hiervoor gebruiken, geen probleem.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Flex tracks (code 55)
Hai Albert,
Flex-track is inderdaad probleemloos te gebruiken. Je zult er echter wel moeten verbinden met andere rails.
Immers: bij een radius van 270 mm en een angle van 180 graden, heb je een raillengte van 847 mm.
Bij een lengte van 36 inch (910 mm) kom je dus net de bocht door, maar dan moet de boel nog op andere rails worden aangesloten. Er staat bij het rondzetten wel een zekere spanning op de railstaven. Risico van scheeftrekken, met als gevolg ontsporingen.
Daarna de boel weer rechttrekken, is een lastig klus
Kortom goed plannen en kijken waar je uit komt met de railverbinders.
Tip: als je nog een stuk te gaan hebt vóór en ná de bocht, soldeer dan 2 flexrailsen aan elkaar en werk van uit het midden van de bocht naar de aansluitingen toe. Mogelijk gooi je wat rails weg, maar er komt wel een goed resultaat.
Groeten,
Barry
Flex-track is inderdaad probleemloos te gebruiken. Je zult er echter wel moeten verbinden met andere rails.
Immers: bij een radius van 270 mm en een angle van 180 graden, heb je een raillengte van 847 mm.
Bij een lengte van 36 inch (910 mm) kom je dus net de bocht door, maar dan moet de boel nog op andere rails worden aangesloten. Er staat bij het rondzetten wel een zekere spanning op de railstaven. Risico van scheeftrekken, met als gevolg ontsporingen.
Daarna de boel weer rechttrekken, is een lastig klus
Kortom goed plannen en kijken waar je uit komt met de railverbinders.
Tip: als je nog een stuk te gaan hebt vóór en ná de bocht, soldeer dan 2 flexrailsen aan elkaar en werk van uit het midden van de bocht naar de aansluitingen toe. Mogelijk gooi je wat rails weg, maar er komt wel een goed resultaat.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: Flex tracks (code 55)
Eens. Het risico op knikken in de bocht op het punt waar 2 flexen aan elkaar zitten is vrij groot. Het beste is ze op een recht stuk te verbinden, en anders moet de trukendoos open: vooraf vastlijmen, spijkertjes/schroeven enz.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41
Re: Flex tracks (code 55)
Bedankt mensen voor de tips. Ik zal dit zeker meenemen als het zover is.
Mvg,
Albert.
Mvg,
Albert.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 13 okt 2008 19:19
- Locatie: hoogezand
Re: Flex tracks (code 55)
of wat je ook kan doe in een bocht is (bijvoorbeeld: de link spoorstaaf langer laten van ongeveen 2 a 3 cm dan de rechterspoorstaaf).
op deze manier is het kans klein dat het in de bocht gaat knikken.
martin
op deze manier is het kans klein dat het in de bocht gaat knikken.
martin
Re: Flex tracks (code 55)
Dat helpt wel wat, maar is beslist geen garantie tegen knikken.
Het beste is de verbinding op een recht stuk te maken.
Het beste is de verbinding op een recht stuk te maken.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan