Baan van Steven
Re: Baan van Steven
Ja. Een paar rechte stukjes ertussen en minder stijging. Hij stijgt nu naar plm. +10cm om een bocht van 540 graden te kunnen maken. Ik zorg nu dat na 360 graden de baan vlak gaat lopen.
Zie ook de tekening. Mogelijk komen er bij de rode rondjes ook nog rechte stukjes tussen om het stijgingspercentage wat te drukken, maar de ruimte daarvoor is erg beperkt. Maar het probleem zit vooral in de bovenste helft van de spiraal (nadat je al 6,5cm bent gestegen en 360 graden rond bent), en die gaat nu gewoon vlak lopen.
Zie ook de tekening. Mogelijk komen er bij de rode rondjes ook nog rechte stukjes tussen om het stijgingspercentage wat te drukken, maar de ruimte daarvoor is erg beperkt. Maar het probleem zit vooral in de bovenste helft van de spiraal (nadat je al 6,5cm bent gestegen en 360 graden rond bent), en die gaat nu gewoon vlak lopen.
- Bijlagen
-
- spiraal.JPG (8.03 KiB) 4016 keer bekeken
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Steven,
Maak um zo ruim mogelijk!
Dus alles wat je aan rechte stukken erin kunt zetten: doen.
Ik hou je in de gaten
S6 weer!
Groet,
mark
Maak um zo ruim mogelijk!
Dus alles wat je aan rechte stukken erin kunt zetten: doen.
Ik hou je in de gaten
S6 weer!
Groet,
mark
Ja dat is zeker het plan. Alleen is het op dit punt wat krap, aan de ene kant zit een ander spoor en aan de andere kant het station. Plus het bergje waar deze lus op ligt moet er ook nog een beetje geloofwaardig uitzien. Maar het komt goed (uiteindelijk).
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Nu het spul van Hatton's eindelijk binnen is kan er weer gewerkt worden.
Het goederendeel is opgebroken en er worden 9 Peco wissels in gelegd die met servo's worden aangestuurd.
Foto van de werkzaamheden:
Servo onder de baan gemonteerd in een aluminium hoekprofieltje (zoals je ziet splintert het multiplex nogal):
En een wat chaotisch beeld van de ServoSwitch + servo tussen de draden (het is nogal vol op dit punt onder de baan ):
Het goederendeel is opgebroken en er worden 9 Peco wissels in gelegd die met servo's worden aangestuurd.
Foto van de werkzaamheden:
Servo onder de baan gemonteerd in een aluminium hoekprofieltje (zoals je ziet splintert het multiplex nogal):
En een wat chaotisch beeld van de ServoSwitch + servo tussen de draden (het is nogal vol op dit punt onder de baan ):
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Verder is de bouw van het station begonnen. Een aantal platen zijn in een ander kleurtje gespoten, en het ruwe deel is in elkaar gezet. Nu nog het kleine spul erop zetten.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Mooi kleurtje Steven
Het is goed gelukt dat spuiten van het station .
mvg Sjaak
Het is goed gelukt dat spuiten van het station .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Ja, waar een bus verf met de kleur van skeletten al niet goed voor is.
Ik ben er zelf wel tevreden over.
Even een plekje op de baan gegeven:
Zoals altijd is het perron te kort. Ik zoek nu dus nog een goede plaat om het te verlengen. Sjaak had al Auhagen gemeld. Dit station is van Kibri, ik weet niet op er bijpassend platen te verkrijgen zijn die mooi aansluiten bij de tegeltjes op het perron.
Ik ben er zelf wel tevreden over.
Even een plekje op de baan gegeven:
Zoals altijd is het perron te kort. Ik zoek nu dus nog een goede plaat om het te verlengen. Sjaak had al Auhagen gemeld. Dit station is van Kibri, ik weet niet op er bijpassend platen te verkrijgen zijn die mooi aansluiten bij de tegeltjes op het perron.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Hoi Steven,
Hartstikke mooi je opnieuw gespoten station Je hebt nu wel een heel bijzondere uitvoering van station Osterburken. Wat betreft de lengte van het perron, daar zat ik ook mee. Dat heb ik opgelost door aan beide kanten een stuk perron te monteren van Kibri, genoemd naar het station.
Deze dus:
Aan jou natuurlijk of je dit mooi vind, maar ik vond dit destijds zo gek nog niet
Groet,
Hans.
Hartstikke mooi je opnieuw gespoten station Je hebt nu wel een heel bijzondere uitvoering van station Osterburken. Wat betreft de lengte van het perron, daar zat ik ook mee. Dat heb ik opgelost door aan beide kanten een stuk perron te monteren van Kibri, genoemd naar het station.
Deze dus:
Aan jou natuurlijk of je dit mooi vind, maar ik vond dit destijds zo gek nog niet
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
-
Steven,
Mooi gespoten man!! ziet er heel goed uit
Mooi gespoten man!! ziet er heel goed uit
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Thanks mannen. Ik had al wat geoefend op de Warhammer-poppetjes van mijn zoons, en dat betaalt zich nu uit. Het valt me helemaal niet tegen, en dat voor een spuitbus. Wie weet doe ik dit wat vaker, ik vind de meeste bouwdozen toch vaak erg plastic-achtig dus daar moet gespoten of verouderd worden. Ik wil eigenlijk ook nog wat klimop of zo ergens langs de muren doen, even op zoek daarnaar.
Ik heb alleen ergens op het dak een lijmvlekje in het zicht zitten. Hoe verwijder je dat onzichtbaar?
@Hans: heb je een artikelnr van dat Kibri setje?
Eens kijken hoever ik ermee kom. Voor de overige perrons ga ik wel iets van platen zoeken die ik in vorm kan zagen, want die perrons zullen gebogen lopen en dat hebben ze niet in een setje vrees ik.
Ik heb alleen ergens op het dak een lijmvlekje in het zicht zitten. Hoe verwijder je dat onzichtbaar?
@Hans: heb je een artikelnr van dat Kibri setje?
Eens kijken hoever ik ermee kom. Voor de overige perrons ga ik wel iets van platen zoeken die ik in vorm kan zagen, want die perrons zullen gebogen lopen en dat hebben ze niet in een setje vrees ik.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Hoi Steven,
De foto heb ik gegoogled en het is deze link:
http://www.viessmann-modell.com/shop/pr ... 7d4757bf9e
Viessmann heeft nl. het assortiment van Kibri gedeeltelijk over genomen.
Hopelijk kan je hier iets mee, heb geen idee van de prijs van deze bouwdoos.
En volgens mij is er ook een bouwsetje om alleen te verlengen, maar daar weet ik zo gauw geen best. nr. van. heb ik jaren
geleden in Duitsland op de kop kunnen tikken in een blister-verpakking.
Groet,
Hans.
De foto heb ik gegoogled en het is deze link:
http://www.viessmann-modell.com/shop/pr ... 7d4757bf9e
Viessmann heeft nl. het assortiment van Kibri gedeeltelijk over genomen.
Hopelijk kan je hier iets mee, heb geen idee van de prijs van deze bouwdoos.
En volgens mij is er ook een bouwsetje om alleen te verlengen, maar daar weet ik zo gauw geen best. nr. van. heb ik jaren
geleden in Duitsland op de kop kunnen tikken in een blister-verpakking.
Groet,
Hans.
-
Hoi Steven,
Even tot vervelends toe, dit is hoe Osterburken bij mijn baan er uit ziet:
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2099
Enne, de prijs van het perron staat gewoon onder aan de foto....
Groet,
Hans.
Even tot vervelends toe, dit is hoe Osterburken bij mijn baan er uit ziet:
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2099
Enne, de prijs van het perron staat gewoon onder aan de foto....
Groet,
Hans.
Hallo Steven.
Dat station ziet er erg mooi uit.
Ik denk dat ik mijn station ook nog iets andere look zal gaan geven.
Tis wel mooi maar doods, daar moet ik nog meer leven in blazen
Sucses
Martin de Deugd
Dat station ziet er erg mooi uit.
Ik denk dat ik mijn station ook nog iets andere look zal gaan geven.
Tis wel mooi maar doods, daar moet ik nog meer leven in blazen
Sucses
Martin de Deugd
Weet iemand welk tijdperk dit is? IV?shoven schreef:Let wel op dat je een stevige loc ervoor zet, het zijn 6-assers. Ik heb er 7 en dat is een vrij heftig sleepje.
M.v.g. Quintin
Van A naar (spoor)Beter
Aan het DB logo te zien TP 3b/4.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Ik heb wat kleinere aanpassingen aan de baan doorgevoerd.
De kleine klimspiraal is aangepast, zoals eerder hier is besproken. Hij klimt nu minder hoog en er zijn wat rechte stukjes ingezet. Treinen hadden vooral moeite met het laatste stuk. Na 1 omwenteling gaat het spoor nu horizontaal lopen.
Ook een zwik Flm wissels zijn vervangen door Peco's. De sporen zijn ook wat verlegd om rekening te houden met zaken om het spoor heen.
Vervolgens moesten even de kleine dingetjes worden verholpen, zoals kloddertjes soldeer die net iets uitsteken of op de rails zijn beland. En toen ging het mis. De trafo die de 14V AC ringleiding voedt, gaf de geest. Hier nog een foto van de boosdoener. De wissels doen dus helemaal niks momenteel.
En terwijl ik wacht tot de postbode mijn nieuwe trafo komt brengen, ben ik aan het ballasten gegaan. Uiteraard eerst even de rails een roestkleurtje (Revell 83) geven, daarna ballasten. Hier het eerste stuk. Er zitten nog wat kleine gaatjes in het ballast (o.a. van de schroeven), die worden nog nagevuld.
De kleine klimspiraal is aangepast, zoals eerder hier is besproken. Hij klimt nu minder hoog en er zijn wat rechte stukjes ingezet. Treinen hadden vooral moeite met het laatste stuk. Na 1 omwenteling gaat het spoor nu horizontaal lopen.
Ook een zwik Flm wissels zijn vervangen door Peco's. De sporen zijn ook wat verlegd om rekening te houden met zaken om het spoor heen.
Vervolgens moesten even de kleine dingetjes worden verholpen, zoals kloddertjes soldeer die net iets uitsteken of op de rails zijn beland. En toen ging het mis. De trafo die de 14V AC ringleiding voedt, gaf de geest. Hier nog een foto van de boosdoener. De wissels doen dus helemaal niks momenteel.
En terwijl ik wacht tot de postbode mijn nieuwe trafo komt brengen, ben ik aan het ballasten gegaan. Uiteraard eerst even de rails een roestkleurtje (Revell 83) geven, daarna ballasten. Hier het eerste stuk. Er zitten nog wat kleine gaatjes in het ballast (o.a. van de schroeven), die worden nog nagevuld.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
En zoals wel vaker bevalt iets me bij nader inzien toch niet.
Dit keer de ballast. Het was te fijn en te zanderig. Dus hup, spoor opgebroken.
Ik heb met een paar soorten ballast wat nieuwe proefstukjes gemaakt. De H0 ballast van Polak bevalt me het best. Hier op de foto met de N-ballast die ik eerst wilde gebruiken.
Op de baan ligt nu een stukje in de ballast en dat ziet er zo uit:
Onmisbaar hulpmiddel bij het lijmen:
Nu ik toch bezig ben, heb ik ook de baan een ondergrondkleurtje gegeven (acrylverf van de Action). Mooi bruin is tenslotte niet lelijk.
Dit keer de ballast. Het was te fijn en te zanderig. Dus hup, spoor opgebroken.
Ik heb met een paar soorten ballast wat nieuwe proefstukjes gemaakt. De H0 ballast van Polak bevalt me het best. Hier op de foto met de N-ballast die ik eerst wilde gebruiken.
Op de baan ligt nu een stukje in de ballast en dat ziet er zo uit:
Onmisbaar hulpmiddel bij het lijmen:
Nu ik toch bezig ben, heb ik ook de baan een ondergrondkleurtje gegeven (acrylverf van de Action). Mooi bruin is tenslotte niet lelijk.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ook is er een nieuwe trafo binnengekomen.
Er zat een spanningsverschil tussen de 2 secties omdat er verschillende trafo's werden gebruikt. Met 2 identieke trafo's is dat probleem verholpen en rijden locs zonder kortsluiting de grens over.
Ik heb nu uiteraard 1 trafo over, maar die kan ooit nog dienst doen om lichtjes te laten branden of zoiets.
Er zat een spanningsverschil tussen de 2 secties omdat er verschillende trafo's werden gebruikt. Met 2 identieke trafo's is dat probleem verholpen en rijden locs zonder kortsluiting de grens over.
Ik heb nu uiteraard 1 trafo over, maar die kan ooit nog dienst doen om lichtjes te laten branden of zoiets.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ik gebruik zelf Noch Nr95610 Schotter fein, dunkelbraun, 200 g Beutel & Nr95650 Schotter fein, grau, 200 g Beutel. En dan meg ik 1 op 1. Ik vind dat het in N alles te snel te grof word . Ik ben niet handig met foto's te plaatsen, maar als je foto's wilt zien, dan kan ik je die privé toe mailen.
Houdoe , Quintin
Houdoe , Quintin
Van A naar (spoor)Beter
Het is idd snel te grof, maar deze ballast bevalt me wel. Ik heb bij het grootspoor eens gekeken hoeveel keitjes er tussen 2 bielzen in liggen en dit komt aardig in de buurt. Bovendien ziet het er goed uit (vind ik).
Ik heb ook wat ballast van Busch getest, maar dat vind ik te grof.
Ik heb ook wat ballast van Busch getest, maar dat vind ik te grof.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Hallo Steven.
Dat ziet er heel goed uit.
Complimenten.
Ook sucses met ballasten.
Martin de Deugd
Dat ziet er heel goed uit.
Complimenten.
Ook sucses met ballasten.
Martin de Deugd
Ja, idd. Ik heb het met een poppetje bekeken. Een kei valt mooi in de hand en soms is het ook erg fijne bedding zoals op spoor (5)1 en (5)2 op station Lw. Maar infijte maakt het niks uit wat voor kleur je ook gebruikt, als het maar niet te grof is/word. Ik gebruik voor mijn schouwpad langs de baan gezeefd wit/grijs stratenmakers-zand.
Van A naar (spoor)Beter
Hoi Steven ,
een kleine tip zorg dat bij code 55 de aansluiting van rails en biels goed schoon is.
Anders heb je met sommige loks problemen waarvan de wielflens groter is dan normaal .
mvg Sjaak
een kleine tip zorg dat bij code 55 de aansluiting van rails en biels goed schoon is.
Anders heb je met sommige loks problemen waarvan de wielflens groter is dan normaal .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Hoi Sjaak,
Ja weet ik. Gelukkig heb ik code 80.
Maar dat heeft natuurlijk hetzelfde probleem als je niet oppast. Ik druppelde eerst de lijm in met een injectiespuit, maar die gaf soms een hele kwak lijm ineens, gevolg was dat de ballast alle kanten op vloog. En dus ook tegen de binnenkant van de railstaaf. Dat betekende weer werk om het weg te halen, want dan stuitert het materieel bijna de rails uit. Je ziet het nog een beetje op die ene foto.
Nu gebruik ik dat oude Betadine-flesje, daarmee kun je perfect druppelen en nog veel sneller ook. Perfect ding (en de betadine was toch al over de datum ).
Ja weet ik. Gelukkig heb ik code 80.
Maar dat heeft natuurlijk hetzelfde probleem als je niet oppast. Ik druppelde eerst de lijm in met een injectiespuit, maar die gaf soms een hele kwak lijm ineens, gevolg was dat de ballast alle kanten op vloog. En dus ook tegen de binnenkant van de railstaaf. Dat betekende weer werk om het weg te halen, want dan stuitert het materieel bijna de rails uit. Je ziet het nog een beetje op die ene foto.
Nu gebruik ik dat oude Betadine-flesje, daarmee kun je perfect druppelen en nog veel sneller ook. Perfect ding (en de betadine was toch al over de datum ).
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan