Lok rijdt niet na inbouwen decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Lok rijdt niet na inbouwen decoder

Bericht door rvinke »

Ik ben nieuw in de wereld van modelspoor, dus vergeef me voor eventuele domme vragen :) Ik lees al een tijdje mee, en ik ben erg onder de indruk van de banen die jullie in elkaar sleutelen! Hopelijk lukt dat straks bij mij ook...

Ik heb een oude V221 van minitrix gekocht en daar een Kuehn N025 decoder ingebouwd volgens het voorbeeld op de site van MTKB. Dat ging niet helemaal zonder problemen, want bij het eerste aanzetten bleek dat er kortsluiting zat in de lok. Die kortsluiting zat bij de motor, en dat is inmiddels verholpen.
Het lukt nu prima om de DCC-variabelen uit te lezen en te schrijven, de verlichting wisselt netjes met de rijrichting, maar rijden doet de lok niet. Er staat ook constant ongeveer 8 volt op de motor, ondanks wijzigen van de snelheid van de lok via het Mobile Station (eerste versie).

Betekent dit dat tijdens de kortsluiting de decoder kapot gegaan is? Of kan er iets anders aan de hand zijn?

_
Ronald


Ronald

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Lok rijdt niet na inbouwen decoder

Bericht door dentheo »

Draait de motor nog op gelijkstroom, twee draadjes.....oude trafo ?????



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Re: Lok rijdt niet na inbouwen decoder

Bericht door rvinke »

Dat zou ik even moeten proberen, ik heb alleen geen oude trafo maar dat is natuurlijk wel te regelen.


Ronald
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Lok rijdt niet na inbouwen decoder

Bericht door Michiel »

In feite, als ik het zo cru mag zeggen, de grootste fout dat je hebt gemaakt is om de lok op de digitale spanning te zetten zonder dat alles goed werkte op het programmeerspoor. Een kortsluiting komt meestal al tot uiting op het programmeerspoor. Enkel als het daar alles perfect lijkt te reageren, dan pas de lok op digitale spanning zetten. Dat zal je veel opgeblazen decoders besparen. (ook ík heb dat leergeld betaald) ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Wim Ros

Re: Lok rijdt niet na inbouwen decoder

Bericht door Wim Ros »

rvinke schreef:Betekent dit dat tijdens de kortsluiting de decoder kapot gegaan is? Ronald
JA, daar kun je wel vanuit gaan.

Mvg
Wim.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Lok rijdt niet na inbouwen decoder

Bericht door dentheo »

Ik laat elke lok , oud of nieuw gekocht, een kwartiertje in elke richting rijden op mijn oude trafo op een cirkelbaantje.
Dan ben ik zeker dat hij werkt op gelijkstroom, vooraleer ik hem ombouw.
Teveel problemen (teveel olie in motor, vastzittende kooltjes) gehad NA ombouw en dan is de fout zoeken nog iets moeilijker.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Re: Lok rijdt niet na inbouwen decoder

Bericht door rvinke »

Michiel schreef:In feite, als ik het zo cru mag zeggen, de grootste fout dat je hebt gemaakt is om de lok op de digitale spanning te zetten zonder dat alles goed werkte op het programmeerspoor. Een kortsluiting komt meestal al tot uiting op het programmeerspoor. Enkel als het daar alles perfect lijkt te reageren, dan pas de lok op digitale spanning zetten. Dat zal je veel opgeblazen decoders besparen. (ook ík heb dat leergeld betaald) ;)
Ik heb met rotgezocht op internet, maar is het uberhaupt mogelijk om met een Mobile Station (eerste generatie) een programmeerspoor te maken?

Als je met de MS de programmeeroptie kiest, dan gaat de stroom er volgens mij wel standaard af ('stop' in het scherm). Is dat voldoende?


Ronald

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Lok rijdt niet na inbouwen decoder

Bericht door dentheo »

Volgens mij heeft de MS geen aparte uitgangen voor een programmeerspoor, dus na het programmeren zal de digitale rijspanning op het spoor komen, na het wegdrukken van stop.
Bij sommige andere centrales gebeurt dit ook met hun "programmeer uitgang", want dit laat toe het programmeerspoor in de baan te integreren...
Ik gebruik mijn MS op een los stukje spoor....
Bij lees of programmeerfout niet uit stopmode gaan is de enige oplossing. Eerst alles nakijken.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Re: Lok rijdt niet na inbouwen decoder

Bericht door rvinke »

dentheo schreef:Volgens mij heeft de MS geen aparte uitgangen voor een programmeerspoor, dus na het programmeren zal de digitale rijspanning op het spoor komen, na het wegdrukken van stop.
Bij sommige andere centrales gebeurt dit ook met hun "programmeer uitgang", want dit laat toe het programmeerspoor in de baan te integreren...
Ik gebruik mijn MS op een los stukje spoor....
Bij lees of programmeerfout niet uit stopmode gaan is de enige oplossing. Eerst alles nakijken.
Oké, de volgende keer iets voorzichter dus... bedankt voor je hulp!


Ronald
Plaats reactie