Baanplan Rothenburg (2,90x0,75)
Baanplan Rothenburg (2,90x0,75)
Hallo,
Ik ben druk bezig met ontwerp van een baan. De beschikbare ruimte is 2,90 x 0,75 m. Ik rijd periode V/VI, maar wil waarschijnlijk onder het mom van een museumlijn ook wel wat ouder materiaal laten rijden.
Rangeren vind ik niet zo boeiend, dus de baan is vooral gericht op rijdende treinen.
Bedoeling is om de baan te digitaliseren, maar zover ben ik voorlopig nog niet. Sowieso ben ik nog maar net weer begonnen en heb alleen een (analoog) startset, een stapel wissels (gekocht op Houten), wat flexrails en een paar goederenwagons. Ik ben al wel bezig met de onderbouw
De basis van de baan is een dubbelsporige hoofdlijn. Deze is eigenlijk een paradebaan, want daar ligt geen station aan. Van de lijn takt een enkelsporige zijlijn af naar een station (Rothenburg als werktitel) bij een dorpje. Rothenburg zelf ligt nog aan een fictieve lijn. De enkelsporige zijlijn komt aan de linkerkant binnen. Die kant op gaat ook nog een andere lijn, naar een schaduwstation(netje) in een berg. Fictief, maar dus niet op de baan zelf, loopt de zijlijn ook nog door naar de rechterkant. Vanwege de beschikbare ruimte is dat alleen maar het idee, en is er in werkelijkheid niets van te zien.
Dit betekent wel dat de baan relatief 'makkelijk' uit te breiden is naar zowel links als rechts, mocht ik daar ooit de gelegenheid voor hebben.
De baan wordt verrijdbaar, dus ik kan er aan alle kanten bij als dat nodig is. Ook wordt het opgebouwd in twee delen, maar die zitten gewoon min of meer permament aan elkaar. Alleen in geval van verhuizing kan ik het dan relatief makkelijk van elkaar scheiden.
Een plaatje van het zichtbare gedeelte: Station en dorpje is ingetekend. Waarschijnlijk komt er tussen het 2e en 3e spoor ook een perron.
De nummer in de huisjes zijn van Vollmer, voor mijn beeldvorming was ik daar al mee aan het plannen. En het is gewoon leuk om daarover na te denken .
Het dorpje ligt 11 cm hoog. Eigenlijk wil ik dit een afneembare plaat maken, zodat ik bij het schaduwstation kan als ik daar grote werkzaamheden moet doen.
Hieronder het complete sporenplan van de zijlijn. Aan de linkerkant een tweesporig kopschaduwstation. Dit ligt boven de lijn die teruggaat naar de dubbelsporige hoofdlijn. En tot slot het laagste niveau met het grote schaduwstation. De hoofdlijn loopt in het zichtbare deel al wat omhoog, zodat de zijlijn al wat hoogte kan winnen. Alle hellingen zijn maximaal 3%. De bochten zijn minimaal radius 2, maar dat is alleen de keerlus in het schaduwstation en een klein stukje van het binnenste spoor van de hoofdlijn. Dat laatste kan ik er denk ik wel uitpoetsen met het daadwerkelijk bouwen.
De rest is minimaal straal 3 (Roco). In het zichtbare deel nauwelijks echte bochten, alleen een stukje waar de zijlijn over het dubbelspoor gaat.
Op dat punt ligt de hoofdlijn iets lager, om wat extra ruimte te hebben tussen de niveaus.
Aan de linkerkant wordt het ondergronds wel een sporenspaghetti.
Het plan geeft volgens mij wel aardig wat mogelijkheden. Ik ben maar uitgegaan van een redelijk ruim opgezet schaduwstation. Weliswaar heb ik nog niet veel materiaal, maar dat wordt 'vanzelf' wel meer. Ik ben alleen niet helemaal zeker of het ook inderdaad mogelijk is om in de keerlus opstelsporen te maken, zoals ik heb getekend. Geeft dat problemen als daar treinen staan, terwijl een trein de keerlus in rijdt?
Groeten,
Wim
Ik ben druk bezig met ontwerp van een baan. De beschikbare ruimte is 2,90 x 0,75 m. Ik rijd periode V/VI, maar wil waarschijnlijk onder het mom van een museumlijn ook wel wat ouder materiaal laten rijden.
Rangeren vind ik niet zo boeiend, dus de baan is vooral gericht op rijdende treinen.
Bedoeling is om de baan te digitaliseren, maar zover ben ik voorlopig nog niet. Sowieso ben ik nog maar net weer begonnen en heb alleen een (analoog) startset, een stapel wissels (gekocht op Houten), wat flexrails en een paar goederenwagons. Ik ben al wel bezig met de onderbouw
De basis van de baan is een dubbelsporige hoofdlijn. Deze is eigenlijk een paradebaan, want daar ligt geen station aan. Van de lijn takt een enkelsporige zijlijn af naar een station (Rothenburg als werktitel) bij een dorpje. Rothenburg zelf ligt nog aan een fictieve lijn. De enkelsporige zijlijn komt aan de linkerkant binnen. Die kant op gaat ook nog een andere lijn, naar een schaduwstation(netje) in een berg. Fictief, maar dus niet op de baan zelf, loopt de zijlijn ook nog door naar de rechterkant. Vanwege de beschikbare ruimte is dat alleen maar het idee, en is er in werkelijkheid niets van te zien.
Dit betekent wel dat de baan relatief 'makkelijk' uit te breiden is naar zowel links als rechts, mocht ik daar ooit de gelegenheid voor hebben.
De baan wordt verrijdbaar, dus ik kan er aan alle kanten bij als dat nodig is. Ook wordt het opgebouwd in twee delen, maar die zitten gewoon min of meer permament aan elkaar. Alleen in geval van verhuizing kan ik het dan relatief makkelijk van elkaar scheiden.
Een plaatje van het zichtbare gedeelte: Station en dorpje is ingetekend. Waarschijnlijk komt er tussen het 2e en 3e spoor ook een perron.
De nummer in de huisjes zijn van Vollmer, voor mijn beeldvorming was ik daar al mee aan het plannen. En het is gewoon leuk om daarover na te denken .
Het dorpje ligt 11 cm hoog. Eigenlijk wil ik dit een afneembare plaat maken, zodat ik bij het schaduwstation kan als ik daar grote werkzaamheden moet doen.
Hieronder het complete sporenplan van de zijlijn. Aan de linkerkant een tweesporig kopschaduwstation. Dit ligt boven de lijn die teruggaat naar de dubbelsporige hoofdlijn. En tot slot het laagste niveau met het grote schaduwstation. De hoofdlijn loopt in het zichtbare deel al wat omhoog, zodat de zijlijn al wat hoogte kan winnen. Alle hellingen zijn maximaal 3%. De bochten zijn minimaal radius 2, maar dat is alleen de keerlus in het schaduwstation en een klein stukje van het binnenste spoor van de hoofdlijn. Dat laatste kan ik er denk ik wel uitpoetsen met het daadwerkelijk bouwen.
De rest is minimaal straal 3 (Roco). In het zichtbare deel nauwelijks echte bochten, alleen een stukje waar de zijlijn over het dubbelspoor gaat.
Op dat punt ligt de hoofdlijn iets lager, om wat extra ruimte te hebben tussen de niveaus.
Aan de linkerkant wordt het ondergronds wel een sporenspaghetti.
Het plan geeft volgens mij wel aardig wat mogelijkheden. Ik ben maar uitgegaan van een redelijk ruim opgezet schaduwstation. Weliswaar heb ik nog niet veel materiaal, maar dat wordt 'vanzelf' wel meer. Ik ben alleen niet helemaal zeker of het ook inderdaad mogelijk is om in de keerlus opstelsporen te maken, zoals ik heb getekend. Geeft dat problemen als daar treinen staan, terwijl een trein de keerlus in rijdt?
Groeten,
Wim
Re: Baanplan Rothenburg (2,90x0,75)
Hallo Wim,
dat vind ik een boeiend plan, een mooie mix van veel rijmogelijkheden en toch een ruim en rustig landschap. Het enige probleempje zou de hellingsgraad kunnen zijn om het dubbelspoor onder het afgetakte enkelspoor te krijgen (of omgekeerd). Om dit onder de 2,5% te houden wordt spannend.
Maar nogmaals, ik vind dit een leuk en boeiend plan.
dat vind ik een boeiend plan, een mooie mix van veel rijmogelijkheden en toch een ruim en rustig landschap. Het enige probleempje zou de hellingsgraad kunnen zijn om het dubbelspoor onder het afgetakte enkelspoor te krijgen (of omgekeerd). Om dit onder de 2,5% te houden wordt spannend.
Maar nogmaals, ik vind dit een leuk en boeiend plan.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Baanplan Rothenburg (2,90x0,75)
Hallo Michiel,
Bedankt voor het compliment. Ik ben zelf ook wel tevreden over hoe het er nu uitziet. Het is ook al ongeveer de 30e variant sinds ik het idee heb opgepakt om weer een modelbaan te gaan maken.
De hellingen op de dubbelsporige lijn zijn ca. 2,5% zoals ze nu getekend zijn. Alleen aan de rechterkant 3%.
Op de enkelsporige lijn is het op de rechte en licht gebogen stukken 3%. In de bocht aan de linkerkant ca. 2,5%. Hierop komen ook niet zulke lange treinen te rijden, want die passen niet op het station. Maximaal 4 rijtuigen van 16,5 cm, maar de meeste treinen zullen korter zijn. Ik wil daar o.a. met een Minitrix Lint gaan rijden.
Vanaf het grote schaduwstation tot waar de enkelsporige lijn afbuigt gaat het 1,5 cm omhoog. Daarna daalt het dubbelspoor weer terug tot 1 cm onder tafelniveau op het punt waar de enkelsporige lijn er over heen gaat. Het enkelspoor stijgt vanaf de splitsing tot ca. 5,5 cm op het punt waar de dubbelsporige lijn er onder door gaat. Dat betekent dat er daar 6,5 cm ruimte is. Het enkelspoor heeft daar 3% stijging. Het dubbelspoor minder dan 2,5 %. In theorie tenminste...
Het spannendste is eigenlijk of bij het schaduwstationnetje linksboven goed gaat. Daar heb ik nu 5,5 cm ruimte tussen de niveaus, uitgaande van hellingen van 3%. Dat is dus wel minimaal.
Ik ben nu met de onderbouw bezig. Als die klaar is, wil ik eerst gaan testen (zodra ik alle rails heb) of het uitkomt met de hellingen. Eerst met blokjes en zo. Mocht het dan qua hellingen niet uitkomen, dan kan ik het dorp b.v. nog iets lager leggen. Of misschien nog wat schuiven met het baanplan.
Enig probleem met het testen is dat ik nog maar 1 loc heb (een Br 110) en 10 wagons (3 dubbeldekkers, 6 rongenwagens en een schoonmaakwagentje). Met de eerste tests op een kort testbaantje lijkt die geen problemen te hebben met dergelijke hellingen.
Groeten,
Wim
Bedankt voor het compliment. Ik ben zelf ook wel tevreden over hoe het er nu uitziet. Het is ook al ongeveer de 30e variant sinds ik het idee heb opgepakt om weer een modelbaan te gaan maken.
De hellingen op de dubbelsporige lijn zijn ca. 2,5% zoals ze nu getekend zijn. Alleen aan de rechterkant 3%.
Op de enkelsporige lijn is het op de rechte en licht gebogen stukken 3%. In de bocht aan de linkerkant ca. 2,5%. Hierop komen ook niet zulke lange treinen te rijden, want die passen niet op het station. Maximaal 4 rijtuigen van 16,5 cm, maar de meeste treinen zullen korter zijn. Ik wil daar o.a. met een Minitrix Lint gaan rijden.
Vanaf het grote schaduwstation tot waar de enkelsporige lijn afbuigt gaat het 1,5 cm omhoog. Daarna daalt het dubbelspoor weer terug tot 1 cm onder tafelniveau op het punt waar de enkelsporige lijn er over heen gaat. Het enkelspoor stijgt vanaf de splitsing tot ca. 5,5 cm op het punt waar de dubbelsporige lijn er onder door gaat. Dat betekent dat er daar 6,5 cm ruimte is. Het enkelspoor heeft daar 3% stijging. Het dubbelspoor minder dan 2,5 %. In theorie tenminste...
Het spannendste is eigenlijk of bij het schaduwstationnetje linksboven goed gaat. Daar heb ik nu 5,5 cm ruimte tussen de niveaus, uitgaande van hellingen van 3%. Dat is dus wel minimaal.
Ik ben nu met de onderbouw bezig. Als die klaar is, wil ik eerst gaan testen (zodra ik alle rails heb) of het uitkomt met de hellingen. Eerst met blokjes en zo. Mocht het dan qua hellingen niet uitkomen, dan kan ik het dorp b.v. nog iets lager leggen. Of misschien nog wat schuiven met het baanplan.
Enig probleem met het testen is dat ik nog maar 1 loc heb (een Br 110) en 10 wagons (3 dubbeldekkers, 6 rongenwagens en een schoonmaakwagentje). Met de eerste tests op een kort testbaantje lijkt die geen problemen te hebben met dergelijke hellingen.
Groeten,
Wim
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 23 mar 2011 10:14
Re: Baanplan Rothenburg (2,90x0,75)
Hallo Wim,
Ik vind het een mooi en rustig baanontwerp. Rothenburg is trouwens een mooi stadje in Duitsland.
Maak je ook een bouwverslag van dit project?
Groetjes, Clemens
Ik vind het een mooi en rustig baanontwerp. Rothenburg is trouwens een mooi stadje in Duitsland.
Maak je ook een bouwverslag van dit project?
Groetjes, Clemens
Re: Baanplan Rothenburg (2,90x0,75)
Hallo Clemens,
Sorry, ik zie je post nu pas, maar ik ben inmiddels ook een bouwverslag begonnen (een linkje staat in mijn handtekening).
Ook heb ik nog wat gesleuteld aan het baanplan. Nog een extra spoor in het schaduwstation opgenomen, met een nuttige lengte van ca. 1,90 m. Daar kun je tenminste een trein op kwijt . (Voor de nuttige lengte heb ik de lengte van de sporen van wissel tot wissel gemeten en daar 30 cm van afgetrokken voor profiel vrije ruimte en remzone).
Sowieso wel lekker lange sporen, met nuttige lengtes van 1,90; 1,60; 1,35; 1,10 (maar die is doorgaand); 1,30; 1,20; 1,00. En dan nog drie kortere in de keerlus voor treinen naar het kopstation.
Groeten,
Wim
Sorry, ik zie je post nu pas, maar ik ben inmiddels ook een bouwverslag begonnen (een linkje staat in mijn handtekening).
Ook heb ik nog wat gesleuteld aan het baanplan. Nog een extra spoor in het schaduwstation opgenomen, met een nuttige lengte van ca. 1,90 m. Daar kun je tenminste een trein op kwijt . (Voor de nuttige lengte heb ik de lengte van de sporen van wissel tot wissel gemeten en daar 30 cm van afgetrokken voor profiel vrije ruimte en remzone).
Sowieso wel lekker lange sporen, met nuttige lengtes van 1,90; 1,60; 1,35; 1,10 (maar die is doorgaand); 1,30; 1,20; 1,00. En dan nog drie kortere in de keerlus voor treinen naar het kopstation.
Groeten,
Wim
Re: Baanplan Rothenburg (2,90x0,75)
Hallo,
Aangepast baanplan in het schaduwstation ivm bereikbaarheid de opstelsporen in de keerlus anders gelegd.
Groeten,
Wim
Aangepast baanplan in het schaduwstation ivm bereikbaarheid de opstelsporen in de keerlus anders gelegd.
Groeten,
Wim
- Bijlagen
-
- Huiskamer 7 2m90 met 2e schaduw-andere keerlus.jpg (65.73 KiB) 12483 keer bekeken
Re: Baanplan Rothenburg (2,90x0,75)
WimC,
Persoonlijk zou ik de extra sporen in de keerlus helemaal verwijderen, dit in verband met de lengte van het spoor waar de keerlus situatie moet worden opgelost.
Mvg
Wim.
Persoonlijk zou ik de extra sporen in de keerlus helemaal verwijderen, dit in verband met de lengte van het spoor waar de keerlus situatie moet worden opgelost.
Mvg
Wim.
Re: Baanplan Rothenburg (2,90x0,75)
Hallo Wim,
Ik ben me er van bewust dat het keerlus gedeelte de lengte moet hebben van de langste trein. De keerlus is alleen bedoeld voor treinen op het enkelspoor, die zullen niet langer zijn dan ca. 80 cm, dit i.v.m. de lengte van het kopstation.
Het keerlusgedeelte is nu ca. 150 cm. Dit is vanaf (inclusief) de kruising tot de wissel.
Dus de keerlus kan dan inderdaad niet gebruikt worden door de langste treinen op het dubbelspoor. Dat is ook niet erg, want die kunnen de keerlus toch maar in één richting gebruiken, en dan kan ik ze al snel niet meer kwijt in het schaduwstation.
Niettemin hou ik nog wel de optie over om het opstelspoor er toch weer uit te halen.
Groeten,
Wim
Ik ben me er van bewust dat het keerlus gedeelte de lengte moet hebben van de langste trein. De keerlus is alleen bedoeld voor treinen op het enkelspoor, die zullen niet langer zijn dan ca. 80 cm, dit i.v.m. de lengte van het kopstation.
Het keerlusgedeelte is nu ca. 150 cm. Dit is vanaf (inclusief) de kruising tot de wissel.
Dus de keerlus kan dan inderdaad niet gebruikt worden door de langste treinen op het dubbelspoor. Dat is ook niet erg, want die kunnen de keerlus toch maar in één richting gebruiken, en dan kan ik ze al snel niet meer kwijt in het schaduwstation.
Niettemin hou ik nog wel de optie over om het opstelspoor er toch weer uit te halen.
Groeten,
Wim
Re: Baanplan Rothenburg (2,90x0,75)
Hoi Wim,
Ik heb je draadje van de bouw van de baan eerst hélémaal gelezen...alle 36 pagina's..
Doordat ik zo'n beetje exact dezelfde afmetingen tot mijn beschikking heb als jij, wil ik een soortgelijk baanplan gaan maken.
Alleen heb ik wat vragen voor je, ik hoop dat je ze wil, en kan beantwoorden.
1) Heb je het Anyrail bestand voor me ( je hebt gebouwd met Trix zag ik, en dat heb ik best veel liggen )
2) heb je je wisselaandrijvingen omgekeerd liggen ? ( vlakke kant boven ? )
3) Hoe werkt dat met zo'n kopstation ? Rijden de treinen weer achteruit weg uit het station, en hoe doe je dat met b.v. een stoomloc ?
4) Bestuur je je complete baan via je Intellibox, of heb je er een PC aan hangen aangezien je het over bezetmelders en dergelijke hebt.
5) Rij je DCC of DCC/Trix door elkaar.
Wim, een hoop vragen, maar ja...ik ben nog steeds een groentje, en raak een beetje gedemotiveerd door de techniek.
Ik heb al 1 TwinCenter van Fleischmann naar de eeuwige jachtvelden geholpen, en waardoor weet ik nog steeds niet.
Hopelijk kun je me met deze vragen weer wat motiveren om aan de slag te gaan.
Groeten,
Thom
Ik heb je draadje van de bouw van de baan eerst hélémaal gelezen...alle 36 pagina's..
Doordat ik zo'n beetje exact dezelfde afmetingen tot mijn beschikking heb als jij, wil ik een soortgelijk baanplan gaan maken.
Alleen heb ik wat vragen voor je, ik hoop dat je ze wil, en kan beantwoorden.
1) Heb je het Anyrail bestand voor me ( je hebt gebouwd met Trix zag ik, en dat heb ik best veel liggen )
2) heb je je wisselaandrijvingen omgekeerd liggen ? ( vlakke kant boven ? )
3) Hoe werkt dat met zo'n kopstation ? Rijden de treinen weer achteruit weg uit het station, en hoe doe je dat met b.v. een stoomloc ?
4) Bestuur je je complete baan via je Intellibox, of heb je er een PC aan hangen aangezien je het over bezetmelders en dergelijke hebt.
5) Rij je DCC of DCC/Trix door elkaar.
Wim, een hoop vragen, maar ja...ik ben nog steeds een groentje, en raak een beetje gedemotiveerd door de techniek.
Ik heb al 1 TwinCenter van Fleischmann naar de eeuwige jachtvelden geholpen, en waardoor weet ik nog steeds niet.
Hopelijk kun je me met deze vragen weer wat motiveren om aan de slag te gaan.
Groeten,
Thom
Re: Baanplan Rothenburg (2,90x0,75)
Dag Thom,
1) Anyrail-bestand(en) kan ik je mailen, als je me je email-adres Pm-t
2) bij Minitrix-wissels kun je de wisselaandrijving Links omgekeerd gebruiken voor een rechts-wissel. En dan ligt 'ie 'ondergronds'. Ondergronds tussen aanhalingstekens, omdat het niet volledig ondergronds is: het steekt nog een halve millimeter oid boven de bodenplaat uit, en je moet een gat uitzagen.
3) Achteruit rijden inderdaad. Ik rijd vooral periode 5 met treinstellen of trek-duwtreinen. Het betekent wel wat beperkingen in het treinverkeer, maar dat is dan maar zo.
4) Intellibox. Oorspronkelijk wilde ik met PC rijden, maar ik kwam tot de conclusie dat ik op mijn werk al genoeg achter zo'n ding zit, en de modelbaan er niet aan wilde hangen. Wel bezetmelders, omdat ik wel wil zien welke sporen in het schaduwstation bezet zijn. Daarvoor heb ik een schakelpaneel gemaakt, waarmee ik ook wissels kan schakelen. Voor het schakelen van wissel is dat overigens een relatief dure oplossing, achteraf gezien had dat goedkoper analoog gekund, maar ik had een paar redenen om dat toch digitaal te doen a) omdat ik eerst volledig digitaal wilde, had ik de wissels al van schakeldecoders voorzien en ik wilde niet opnieuw beginnen met de hele bedrading; b) analoog zou het veel bedrading naar het schakelpaneel betekenen, nu kan ik het schakelpaneel makkelijk loskoppelen en er veranderingen/aanvullingen in doorvoeren; c) mocht ik later toch digitaal willen rijden via PC, hoef ik dan niet weer opnieuw te beginnen
5) DCC. Voor iemand die nu begint is het wat mij betreft totaal zinloos om nog met Selectrix te beginnen.
1) Anyrail-bestand(en) kan ik je mailen, als je me je email-adres Pm-t
2) bij Minitrix-wissels kun je de wisselaandrijving Links omgekeerd gebruiken voor een rechts-wissel. En dan ligt 'ie 'ondergronds'. Ondergronds tussen aanhalingstekens, omdat het niet volledig ondergronds is: het steekt nog een halve millimeter oid boven de bodenplaat uit, en je moet een gat uitzagen.
3) Achteruit rijden inderdaad. Ik rijd vooral periode 5 met treinstellen of trek-duwtreinen. Het betekent wel wat beperkingen in het treinverkeer, maar dat is dan maar zo.
4) Intellibox. Oorspronkelijk wilde ik met PC rijden, maar ik kwam tot de conclusie dat ik op mijn werk al genoeg achter zo'n ding zit, en de modelbaan er niet aan wilde hangen. Wel bezetmelders, omdat ik wel wil zien welke sporen in het schaduwstation bezet zijn. Daarvoor heb ik een schakelpaneel gemaakt, waarmee ik ook wissels kan schakelen. Voor het schakelen van wissel is dat overigens een relatief dure oplossing, achteraf gezien had dat goedkoper analoog gekund, maar ik had een paar redenen om dat toch digitaal te doen a) omdat ik eerst volledig digitaal wilde, had ik de wissels al van schakeldecoders voorzien en ik wilde niet opnieuw beginnen met de hele bedrading; b) analoog zou het veel bedrading naar het schakelpaneel betekenen, nu kan ik het schakelpaneel makkelijk loskoppelen en er veranderingen/aanvullingen in doorvoeren; c) mocht ik later toch digitaal willen rijden via PC, hoef ik dan niet weer opnieuw te beginnen
5) DCC. Voor iemand die nu begint is het wat mij betreft totaal zinloos om nog met Selectrix te beginnen.