Faller car system wissels

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
michiel1995
Berichten: 166
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
Locatie: leiden

Faller car system wissels

Bericht door michiel1995 »

Hallo

Ik ben van plan om faller car system te gaan kopen. maar ik heb al diverse modelbaan verslagen gevolgt.

Maar ik snap niet hoe die wissels werken.

Groet michiel



Henk K
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jan 2009 23:15

Re: Faller car system wissels

Bericht door Henk K »

Hoi Michiel,

De orginele faller wissels hebben een schijfje wat je in het wegdek moet plaatsen. Eventueel net onder het wegdek. Dit schijfje verdraait een stukje bij aansturing. Je kunt dit schijfje voorzien van stukjes "rijdraad". En wel zo dat er aan de ene kant 2 stukjes draad zitten en aan de andere kant 1. Tot zover is er de vergelijking met de spoorwissel.
Bij het faller car systeem moet je iets anders denken dan bij het spoor. bij het spoor gaat voor je idee (zichtbaar) de wissel van 1 naar 2 sporen.
bij de faller wissel is dit (voor je idee) net andersom. Als je daar aankomt rijden en je komt bij een splitsing heb je bij de aankomende kant 2 rijdraden naast elkaar waarvan er 1 "uit gaat"

Als je het even voor de geest haal zal je zien dat als die ene stukje rijdraad op dat schijfje voorstaat het laatste stukje bijvoorbeeld de linker weg zal kiezen. Bij verdraaiing van dat schijfje komt dan dat andere stukje rijdraad voor te staan en het uiteinde zal dan naar de rechter weg wijzen.

Pfff, dit valt onder de catagorie makkelijke vraag/moeilijk antwoord maar ik hoop dat je denkfout als treinmens inziet
mvg
henk



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Faller car system wissels

Bericht door Saraan »

Hoi Michiel,

ik kan je alvast zeggen dat er niets draait bij het wisselschijfje van FCS. Het schijfje is louter een soort mal waar je op de aangegeven positie een rijdraad plaatst; een rijdraad voor rechtuit, een een rijdraad naar keuze, links OF rechts.

Onder het schijfje zit een spoel met centraal een metalen palletje (een stalen pen, in vertikale positie). In rusttoestand is het palletje beneden, en heeft het geen invloed op de wissel. Het voertuig rijdt gewoon rechtuit over de wissel.

Als de wissel geactiveerd wordt, komt het palletje naar boven, tot net onder het schijfje. Het palletje wordt door een electromagneet omhoog getrokken, en is dus ook magnetisch. Bij montage moet je goed uitkijken dat het palletje excentrisch geplaatste werd, in de richting van de afslag van de wissel. Door de aanwezigheid van het magnetisch palletje net onder het schijfje, zal het voertuig met een ruk naar het palletje toegetrokken worden. Het voertuig verlaat de rechte baan, en neemt de afslag.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. En zijn mooiere systemen te maken, met een bewegende rijdraad, maar dat wordt dan eigen constructie. De wissel van FCS werkt, maar verwacht wel een vrij abrupt wisselgedrag van je voertuigen.

Met vriendelijke groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

1op160
Berichten: 93
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:36

Re: Faller car system wissels

Bericht door 1op160 »

Het is inderdaad zoals Michiel zegt. Er draaid niets.
Ik heb op mijn site een stukje over het FCS geschreven.
Het is nog niet super uitgebreid maar misschien heb je er iets aan.

Gr, Michel
(http://www.1op160.nl)



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Faller car system wissels

Bericht door Saraan »

Mag ik dan ook aanvullen dat ik op mijn site een beknopt verslag heb gescheven over de bouw van mijn bescheiden FCS baantje? ;)

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Faller car system wissels

Bericht door Hookies »

Kan een van de moderatoren dit draadje misschien verplaatsen naar de vraagbaak ofzo. Dit is een vraag en heeft niets te maken met het laten meegenieten door anderen van jouw baan.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Henk K
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jan 2009 23:15

Re: Faller car system wissels

Bericht door Henk K »

hallo allen,

Oké dat van draaien was dus fout. In ieder geval bij het orginele fcs. Eerlijk gezegd heb ik zo'n ding nooit in m'n handen gehad. De uitleg die ik er ooit over in de winkel had gekregen was als voornoemd.
Het grappige is dat ik ze toen op die manier zelf gemaakt heb. :)
Dit met het voordeel van een vloeiende beweging door dat er een gebogen rijdraad in het schijfje zit.

mvg
Henk



Onderwerp starter
michiel1995
Berichten: 166
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
Locatie: leiden

Re: Faller car system wissels

Bericht door michiel1995 »

Hoi

Ja ik weet het martin maar hoe verplaats ik zo,n topic.

en michiel waneer ga je weer verder met je fcs baantje.

mooie naam he michiel :D

Groet michiel



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Faller car system wissels

Bericht door Saraan »

Hoi Michiel,

Aan het technische gedeel van mijn FCS-baantje doe ik niets meer. Het kost me een beetje te veel, en ik investeer mijn beperkt budget voorlopig liever in de treinbaan, opdat ik binnenkort eindelijk mijn eerste treinen rondjes kan laten rijden.

Ik heb veel geleerd met de bouw van het busbaantje, en had nog heeeeel veel ideeen, maar die zullen in mijn volgende baan ingewerkt worden. De afwerking en inkleding van het busbaantje komt van zodra ik met de scenery ga beginnen. Maar dat zal nog een poosje op zich laten wachten.

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
michiel1995
Berichten: 166
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
Locatie: leiden

Re: Faller car system wissels

Bericht door michiel1995 »

Hoi michiel.

Maar toch snap ik niet warom je het niet gewoon met een simpele schakelaar doet.
Want jij hebt een speciaal besturings aperaat. Maar zit de gebruiks aanweizing bij die bus halte.

Welke ideen had je nog meer dan :).

Groet michiel oyen



Onderwerp starter
michiel1995
Berichten: 166
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
Locatie: leiden

Re: Faller car system wissels

Bericht door michiel1995 »

Hoi michiel.

Maar toch snap ik niet warom je het niet gewoon met een simpele schakelaar doet.
Want jij hebt een speciaal besturings aperaat. Maar zit de gebruiks aanweizing bij die bus halte.

Welke ideen had je nog meer dan :).

Groet michiel oyen



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Faller car system wissels

Bericht door Saraan »

Wel, Michiel, je hebt gelijk! Met een simpele schakelaar werkt het ook. En velen zouden het inderdaad met een simplele schakelaar doen, want dan heb je alles zelf in de hand. Dan kan je zelf beslissen waneer de bus vertrekt.

Het automatisch busbaantje diende om de technologie te ontdekken en eigen te maken. De bushaltemodule is een pakket waar alles in zit om een halte te maken, de wissel, de schakeling, rijdraad, handleiding... alles (behalve een bus). Maar het is ook vrij prijzig (rond de 80 euro).

En ik hou er nu eenmaal van om dingen te automatiseren. Met mijn volgende baan ga ik nog verder in die richting... een beetje zoals op Railz, als je begrijpt wat ik bedoel. :?

Maar, zoals je al zei, met een schakelaar gaat het ook. Een sterker nog, daar is helemaal niets mis mee! En, het is nog een stuk goedkoper ook! ;)

groetjes,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie