Reinigen onderstel lokomotieven en wagons
Reinigen onderstel lokomotieven en wagons
Is er een apparaat of een systeem waarmee de onderstellen van loks en wellicht ook wagons mee te reinigen zijn?
Groet
AvM
Groet
AvM
Re: Reinigen onderstel lokomotieven en wagons
Naar mijn idee is het beste apparaat om een onderstel schoon te maken, een bokaal met wasbenzine. Laat je onderstel er een paar uur in trekken, en regelmatig eens roeren of voorzichtig schudden. Wasbenzine laat de verf van de fabrikant ongemoeid. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Eigen schilderwerk kan wel aangestast worden.
Een interessant toestel, dat ik nog eens zou willen proberen is een ultrasoonreiniger. Ik heb er dus nog geen ervaring mee.
Een interessant toestel, dat ik nog eens zou willen proberen is een ultrasoonreiniger. Ik heb er dus nog geen ervaring mee.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Reinigen onderstel lokomotieven en wagons
Even hier op in hakend, ik heb ook een aantal rijtuigen die nogal zwaar, piepend lopen. Heb de asjes eruit gehaald en de plukjes stof verwijderd uit de aspotten. Desondanks nog steeds niet de beste rollers, helpt hier ook een badje wasbenzine?
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Reinigen onderstel lokomotieven en wagons
Inderdaad, stofjes zoveelmogelijk verwijderen, het onderstel met wielen in een bad wasbenzine om aangekoekte vet en vuil te verwijderen, eventueel een handje helpen met een bosteltje, en dan, eenmaal droog en gemonteerd, op elk draaipunt een klein druppeltje naaimachineolie.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Reinigen onderstel lokomotieven en wagons
Ik heb ooit eens een paar loconderstellen in de wasbenzine gemikt en die er te lang in laten liggen. Het kunststof was compleet vervormd en de onderstellen waren niet meer te gebruiken.
Dus geen nachtje laten staan!
@ Michiel,
Dit hoort eigenlijk in jouw draadje thuis denk ik.
Succes
Rob
PS. Heeft iemand ervaring met het gebruik van siliconenspray?
Dus geen nachtje laten staan!
@ Michiel,
Dit hoort eigenlijk in jouw draadje thuis denk ik.
Succes
Rob
PS. Heeft iemand ervaring met het gebruik van siliconenspray?
Gek op stoom!
Re: Reinigen onderstel lokomotieven en wagons
siliconenspray, ja als je dat wilt gebruiken, spuit eerste wat in de deksel en daarna mat een speldenpunt er in dippen en dan pas op een te olien oppervlak aanbrengen.
Ik weet niet of dit beter is dan naaimachine olie ik heb dit alleen bij een oude platenspeler gebruikt.
Siliconenspray is wel heel erg vloeibaar, mischien dat het dan ook komt waar het niet hoort.
Ik weet niet of dit beter is dan naaimachine olie ik heb dit alleen bij een oude platenspeler gebruikt.
Siliconenspray is wel heel erg vloeibaar, mischien dat het dan ook komt waar het niet hoort.
Groeten Chris
Re: Reinigen onderstel lokomotieven en wagons
Ha Chris,
Ik verwacht eigenlijk dat siliconenolie/spray niet kleverig wordt en naaimachineolie wel......
Groet,
Rob
Ik verwacht eigenlijk dat siliconenolie/spray niet kleverig wordt en naaimachineolie wel......
Groet,
Rob
Gek op stoom!
Re: Reinigen onderstel lokomotieven en wagons
Ik heb het nog niet meegemaakt dat een chassis krom trok met wasbenzine na een nacht trekken. Van kant-en-klare modelletjes van de gekende merken lijkt het me vrij onwaarschijnlijk, maar het lijkt me wel mogelijk met artisanale of handvlijtmodellen uit hars of een andere vervangende kunststof.
Als smeermiddel zullen de meeste oliën, vetten of andere smerende producten op basis van grafiet, teflon of siliconen voldoende smeren. Het blijft steeds kwestie van zuinig omgaan, en enkel daar waar nodig. Ik heb geen vergelijkende test gedaan van wat onmiddellijk, of op termijn de beste keuze zou zijn. Het belangrijkste is dat de delen die in de handleiding aangeduid staan als te smeren, ook gesmeerd worden. Verder maak ik me niet teveel zorgen.
Als smeermiddel zullen de meeste oliën, vetten of andere smerende producten op basis van grafiet, teflon of siliconen voldoende smeren. Het blijft steeds kwestie van zuinig omgaan, en enkel daar waar nodig. Ik heb geen vergelijkende test gedaan van wat onmiddellijk, of op termijn de beste keuze zou zijn. Het belangrijkste is dat de delen die in de handleiding aangeduid staan als te smeren, ook gesmeerd worden. Verder maak ik me niet teveel zorgen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Reinigen onderstel lokomotieven en wagons
Wat bedoel je precies met het onderstel? De wielen of de hele handel incl de wielen, asjes en tandwielen??AvM schreef:Is er een apparaat of een systeem waarmee de onderstellen van loks en wellicht ook wagons mee te reinigen zijn?
Groet
AvM
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Reinigen onderstel lokomotieven en wagons
Daar heb ik dan wel weer ervaring mee. Ik heb er zelf geen, maar een clubgenoot heeft er wel 1. Ik heb een keer een stoomlok gekocht en de aandrijfassen bleven constant steken. Even al het vuil van de assen af geplukt, en dat ding in z'on badje gezet. Binnen een paar tellen heel dat water zwart :p. Paar minuten in laten staan, en toen is er weer nieuwe olie in gegaan (die wordt er immers ook uit getrild). Nog ff een uurtje laten rijden om de olie weer goed te verdelen overal en het ding rijd schitterend nu. Het is nu de trots van mijn bescheiden collectie .Michiel schreef:Een interessant toestel, dat ik nog eens zou willen proberen is een ultrasoonreiniger. Ik heb er dus nog geen ervaring mee.
Zo'n ultrasoonbadje moet je overigens niet aanzetten vlakbij migraine patiënten, want er komt best een pokke geluid uit :p.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig