Wie wil en kan mij helpen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
r0n

Wie wil en kan mij helpen

Bericht door r0n »

Ik ben op zoek naar iemand die samen met mij mijn digitale Fleischmann loks eens een keer goed kan instellen. Ik zelf heb een multimaus en dus geen terugmelding uit de decoder. Mogelijk dat iemand een apparaat thuis heeft staan die dat wel kan. Ik zal graag de maximumsnelheden in willen stellen en eventueel (als dat mogelijk is) de remafstand. De ene trein staat nu alsnog met een paar tellen stil en de andere heeft een halve baan nodig om tot stilstand te komen.

Het liefst omgeving Utrecht... (wanneer deze post verkeerd staat dan graag verplaatsen)

Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf

Jos

Re: Wie wil en kan mij helpen

Bericht door Jos »

Hoi r0n,

Ik wil je best helpen maar Utrecht is hier zo'n 90 km vandaan (west Brabant).

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
r0n

Bericht door r0n »

Ja dat is dan wel weer een eindje weg. Ik zit gebonden aan het openbaar vervoer... dus als het ook nog eens een klein dorpje is dan wordt het allemaal nog wat lastiger... mocht er niemand zijn die dichterbij woon dan ga ik even een afweging maken. In ieder geval bedankt voor het aanbod alvast!

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Voor het instellen heb je toch geen terugmelding nodig uit de decoder. Je weet wat zijn fabrieks instelling is, die staat in de decoder handleiding. Als je nu wat verandert, dan schrijf je dat netjes op een papiertje. Is dat niet de juiste instelling dan probeer je een andere instelling. helpt het helemaal niet zet je de instelling weer terug, of je geeft een algemene reset op de decoder. Staat zeker te weten alles weer zoals vanuit de verpakking.

Mvg
Wim.

spoor65

Bericht door spoor65 »

r0n,

Waar zit je probleem, in het veranderen van de waarden met de Multimaus, of het bepalen van waar de decoder op staat,
Weet niet of je in bezit bent van de Nederlandse handleiding van de Multimaus, misschien dat het dan al wat makkelijker kan worden voor je.

indien je die NL handleiding niet hebt, kijk ff op de site van h@ns, oftewel, freebit.nl,
daar kun je hem downloaden.

Als je dan weet welke cv waarden je moet veranderen bij de decoder, kun je toch eenvoudig dit gewoon stap voor stap uitproberen, tot die goed staat.

Mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

shoven

Bericht door shoven »

Ik heb ook een Multimaus en CV's veranderen is geen probleem. In het blaadje dat bij de decoder komt staat welke CV wat is en welke waardes je kunt instellen. Gewoon proberen. Heb ik ook een paar keer gedaan en lukt prima met de Multimaus. Handleidingen van de decoders staan ook op internet als je ze niet hebt.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
r0n

Bericht door r0n »

Ben altijd bang dat ik iets instel wat schade veroorzaakt. Snap dat ik ook kleine stapjes kan gaan doen, maar daar duurt het meestal veel langer door. Geduld is een schone zaak... zal de handleidingen er maar eens bij gaan zoeken dan...

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Ik zal niet weten hoe je schade kunt berokkenen met het instellen van cv's in een moderne decoder.

Dus niet goed, terugzetten zoals het stond. Meer is het niet en moeilijker is het ook niet.
Want als je bang bent om iets kapot te maken als je iets verandert, dan heb je dat toch al gedaan, en zal het teruglezen dan ook niet meer helpen. Dus voor de multi-maus is voor het teruglezen jouw papiertje van belang, daarop kun je teruglezen wat je gedaan hebt.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
r0n

Bericht door r0n »

Ik ben misschien gewoon te voorzichting. Het is allemaal niet goedkoop en dan kijk ik wel uit. Ik geef mijn geld liever aan extra dingen uit dan aan vervanging.. maar ik zal het eens gaan proberen

martinb

Bericht door martinb »

De meeste decoders kun je (als het fout gaat) gewoon resetten. Dan staat alles weer op de fabrieksinstellingen: decoder-fabrikant-nummers-en-het-resetten-van-decoders.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
r0n

Bericht door r0n »

Toch nog even een vraagje. Een van de loks doet de verlichting het niet van. Ik heb hem dus opengeschroeft en het lampje even gecontroleerd. Het lampje doet het en maakt ook goed contact in de lok. Nu reageert de verlichting niet wanneer ik op de verlichtingsknop druk van mijn multimaus. Doe ik nu iets verkeerds of is er iets met de decoder aan de hand? In de hanleiding van de decoder kan ik niets vinden over de verlichting.

Jos

Bericht door Jos »

r0n,

Staan zowel de decoder als je multimaus op 28 stappen ingesteld? Is het een gesoldeerde decoder of 1 met pennetjes die in een stekker zit? Dan kan het ook een slecht contact zijn.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
r0n

Bericht door r0n »

dat zal het wel eens kunnen zijn ga ik spoedig eens proberen.

spoor65

Bericht door spoor65 »

r0n,

Heb je ook al geprobeerd de decoder anders in te stellen, kwa aantal stappen.

Weet niet welk merk loc je het over hebt en of er een standaard decoder ingebouwd zit,
maar het is een bekend gegeven dat de meeste Fleischmann locs met vaste decoder af fabriek, de verlichting bij 128 stappen en ramp is.
Oftewel domweg er geen zin aan heeft te branden, of brand wanneer die er zelf maar zin in heeft en net zo makkelijk weer uit gaat.

Mvg

Fredd7y(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie