verlichting in wagon

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
hendrik

verlichting in wagon

Bericht door hendrik »

help !!! ik heb vandaag led verlichting in mijn personen wagen ingebouwd nu heb ik alleen het probleem dat de verlichting flikkert en alleen brand als ik vooruit ga wie weet wat ik daar aan kan doen
v.gr hendrik uit assen

Jos

Re: verlichting in wagon

Bericht door Jos »

Hendrik,

Rij je digitaal of analoog? Wat voor rijtuig is het en hoe is de stroomafname geregeld? Is het een fabrieksstrip met leds of eigenbouw?
De meeste wagons hebben hier last van omdat de stroomafname niet over alle wielen gaat voor beide spoorstaven.
Het is wel belangrijk dat de wielen en stroomafnemers goed schoon zijn.
Vaak is het plaatsen van een condensator voldoende om het flikkeren tegen te gaan.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
hendrik

Bericht door hendrik »

hallo jos bedankt voor je snelle reaktie het voertuig is een minitrix en het is een wagon van de ns type ic volgens mij en de verlichting is eigen bouw het is een strip met leds en koperen sleep contacten op de wiel assen wat voor condensator zou jij gebruiken als ik je vragen mag groet hendrik

Jos

Bericht door Jos »

Een 220 uF / 25V condensator past er nog in, bij Conrad staan de afmetingen erbij aangegeven. Leds laten maar in 1 richting stroom door, dus als je analoog rijdt werken ze maar 1 kant op.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
hendrik

Bericht door hendrik »

we hebben hier even zitten kijken en je hebt helemaal gelijk haha gaat maar een kant op is het een duure zaak om om te bouwen naar digitaal en wat heb je daar zoal voor nodig en wat zijn de voor en na delen we zijn hier nu al een heel eind en nu is het zover dat we overal verlichting in willen bouwen maar we hebben het idee dat er toch meer bij komt kijken dan dat we denken en is het instaleren van digitaal een groote klus ??

Jos

Bericht door Jos »

Digitaal is niet goedkoop, maar je kunt het zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt.
Een uitleg over digitaal vind je hier.
Er zijn al complete startsets met centrale en loc voor zo'n 250 euro, dat is vaak voordeliger dan alles los kopen.

Groetjes,
Jos

r0n

Bericht door r0n »

Multimaus kost zo rond de €100. Decoder voor in je loks heb je voor verschillende prijzen. Decoder + inbouw moet je ongeveer aan een €50 denken. Je kan natuurlijk ook zelf inbouwen wat je weer geld zal besparen.

Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf
Plaats reactie