Vandaag weer eens wat gedaan aan mijn project. Na 10 dagen welverdiende rust in Italie toch weer blij thuis te zijn. De afspraak met Frans om mijn Dinamo uit te breiden is verplaatst naar zondag, ik moet nog de bedrading van het centraal station aanbrengen en aansluiten. Het centraal station bestaat uit 8 blokken.
Vandaag heb ik de wissels afgesteld. Ik gebruik servo's in combinatie met de OC32. super printje waarop ik 16 servo's en 16 relais kan aansturen zoals ik het wil. Door de standaard instellingen was ik hiermee met een half uurtje klaar voor 16 servo's. Het finetunen doe ik later. Dan kan ik de snelheid van de tongen en het effect bepalen. Nu staan de uitgangen van de OC32 juist ingesteld, meteen ingevoerd in Itrain en het werkt.
Ik was wel een boel tijd kwijt met de engelse wissel van peco. ik ben iets te onvoorzichtig geweest met het ballast waardoor de tongen niet lekker wilden werken. De servo's kregen een kant niet eens om. Na de boel losgehaald te hebben en onder de kraan gehouden te hebben heb ik de wissel weer terug geplaatst en ben ik de steentjes gaan verwijderen die eventueel voor problemen kunnen zorgen. Echt veel beter loopt zo'n wissel niet echt na een beetje houtlijm moet ik zeggen. Het is aardig fragiel.
Ik heb de wissel nu goed lopend, alleen 1 kant wil nog wat tegenwerken en stroef omgaan. Morgen als alles is opgedroogd even kijken of ik hem nog wat losser kan krijgen. Best jammer
Wel een voordeel van het bloksysteem van Dinamo dat een engelse wissel rondom geïsoleerd is van de rest. Ik kan hem dus zo uit de baan pakken en terug leggen. Het voeden gaat via een relais, of vanuit blok a of vanuit blok b.
Morgen de bedrading verder afmaken en de baan schoonmaken. kan niet wachten tot ik helemaal rond kan gaan. Ik heb Itrain inmiddels al ingesteld en gereed.
Iemand nog tips voor de wissel?
groetjes