Baan Neuffen
Baan Neuffen
Alle foto's in de fotoemmer.
Laatst gewijzigd door BenQ op 23 feb 2018 16:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Alle foto's in de fotoemmer.
Laatst gewijzigd door BenQ op 23 feb 2018 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Alle foto's in de fotoemmer.
Laatst gewijzigd door BenQ op 23 feb 2018 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Alle foto's in de fotoemmer.
Laatst gewijzigd door BenQ op 23 feb 2018 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Alle foto's in de fotoemmer.
Laatst gewijzigd door BenQ op 23 feb 2018 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Alle foto's in de fotoemmer.
Laatst gewijzigd door BenQ op 23 feb 2018 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Baan Neuffen
Hallo Ben,
Ziet er veel belovend uit ga dit draadje zeker volgen.
Bob
Ziet er veel belovend uit ga dit draadje zeker volgen.
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Baan Neuffen
Laatste dagen bezig geweest met het ophangen van het schaduwstation en de helixen.
Ook een oplossing gemaakt om de baan verder op te bouwen. Over de gaten voor de helixen een steunbalk gelegd, aan de voorkant kan hierin een xpsplaat gelegd worden. Daarna moet er langs de rand aan de achterkant nog een ondersteuning worden gemaakt.
Hieroverheen wordt dan weer een xpsplaat gelegd. Hierdoor onstaat een tunnel waar 5 sporen doorheen moeten, dit op 2 nivo's.
Voor het bovenste nivo moet nog een oplossing bedacht worden.
De steunbalk.
Ben nu bezig met de beschermingsstrook en de electrische aansluiting van het ondergrondse gedeelte.
Meteen testen of alle sporen niet te stijl zijn en het doen inclusief de wissels.
Bij het vorige plan was één stuk te stijl, daar wilden sommige locomotieven alleen met te weinig wagons tegenop.
Weer wat verder gekomen met de baan, ondanks dat ik vrij veel tijd heb, 40á60% gepensioneerd, valt het niet mee om de hele dag aan de baan te besteden.
Nog een steun gemaakt voor de bergen.
Het eerste gedeelte van de openingen boven de helixen en schaduwstation dichtgelegd met xps, hier komt een rangeerterrein met draaischijf op te liggen. En hier begint het gebergte (heuvels).
Het achterste gedeelte ook dichtgelegd met 12 mm multiplex, hier komt samen met de lat aan de achterkant de berg op te liggen. Vanaf de achterkant en de onderkant kan ik overal bij indien er wat blijft staan of omvalt.
De draaischijf er in gelegd, komt precies goed uit met de helix die er onder zit.
Gezien vanaf de achterkant, er is al een ongeluk gebeurd zie ik.
De berg er even provisorisch opgelegd voor het beeld.
Van boven gezien.
Ook een oplossing gemaakt om de baan verder op te bouwen. Over de gaten voor de helixen een steunbalk gelegd, aan de voorkant kan hierin een xpsplaat gelegd worden. Daarna moet er langs de rand aan de achterkant nog een ondersteuning worden gemaakt.
Hieroverheen wordt dan weer een xpsplaat gelegd. Hierdoor onstaat een tunnel waar 5 sporen doorheen moeten, dit op 2 nivo's.
Voor het bovenste nivo moet nog een oplossing bedacht worden.
De steunbalk.
Ben nu bezig met de beschermingsstrook en de electrische aansluiting van het ondergrondse gedeelte.
Meteen testen of alle sporen niet te stijl zijn en het doen inclusief de wissels.
Bij het vorige plan was één stuk te stijl, daar wilden sommige locomotieven alleen met te weinig wagons tegenop.
Weer wat verder gekomen met de baan, ondanks dat ik vrij veel tijd heb, 40á60% gepensioneerd, valt het niet mee om de hele dag aan de baan te besteden.
Nog een steun gemaakt voor de bergen.
Het eerste gedeelte van de openingen boven de helixen en schaduwstation dichtgelegd met xps, hier komt een rangeerterrein met draaischijf op te liggen. En hier begint het gebergte (heuvels).
Het achterste gedeelte ook dichtgelegd met 12 mm multiplex, hier komt samen met de lat aan de achterkant de berg op te liggen. Vanaf de achterkant en de onderkant kan ik overal bij indien er wat blijft staan of omvalt.
De draaischijf er in gelegd, komt precies goed uit met de helix die er onder zit.
Gezien vanaf de achterkant, er is al een ongeluk gebeurd zie ik.
De berg er even provisorisch opgelegd voor het beeld.
Van boven gezien.
Re: Baan Neuffen
Ben weer wat verder met de baan, aan de linkerkant moest een helling gemaakt worden naar station Neuffen. De vorige keer was deze te stijl met een soort tunneltje om de bochten 9125 te camoufleren. Het triplex is van de vorige versie vandaar de gaatjes.
Zit te denken om vanaf de houtzagerij een weg omhoog te maken.
Onderlaag van XPS gemaakt, hoeft niet mooi te zijn.
In een emmer een mengsel van zaagsel en roodband gemaakt, lekker smeuig.
Zaagsel is op, dus van de week even langs de bouwmarkt voor een zak vol.
Dit op de baan gesmeerd, de weg zit er al een beetje in.
Het duurt ongeveer 1 á 2 dagen voor het droog is.
Tussendoor bezig met draden trekken van rails naar Dinamokast.
Ben weer wat verder en op een stuk kan ik zelfs spanning op zetten en de trein laten rijden.
Een filmpje met een krokodil die langs komt met een trafo en kabelhaspel om ergens anders ook spanning te brengen.
Het bos linksachter (nou ja bos, het zijn wat boompjes ) moet een dicht bos worden waar wat houthakkers gaan wonen en zorgen dat de geplande houtzagerij hout krijgt.
Voor de overweg ga ik denk ik de methode "Michiel" gebruiken, alleen moet ik wel stevige handschoenen aandoen om de vingers te beschermen bij het splijten van de balken.
Ook een foto gemaakt van de huidige stand.
Zit te denken om vanaf de houtzagerij een weg omhoog te maken.
Onderlaag van XPS gemaakt, hoeft niet mooi te zijn.
In een emmer een mengsel van zaagsel en roodband gemaakt, lekker smeuig.
Zaagsel is op, dus van de week even langs de bouwmarkt voor een zak vol.
Dit op de baan gesmeerd, de weg zit er al een beetje in.
Het duurt ongeveer 1 á 2 dagen voor het droog is.
Tussendoor bezig met draden trekken van rails naar Dinamokast.
Ben weer wat verder en op een stuk kan ik zelfs spanning op zetten en de trein laten rijden.
Een filmpje met een krokodil die langs komt met een trafo en kabelhaspel om ergens anders ook spanning te brengen.
Het bos linksachter (nou ja bos, het zijn wat boompjes ) moet een dicht bos worden waar wat houthakkers gaan wonen en zorgen dat de geplande houtzagerij hout krijgt.
Voor de overweg ga ik denk ik de methode "Michiel" gebruiken, alleen moet ik wel stevige handschoenen aandoen om de vingers te beschermen bij het splijten van de balken.
Ook een foto gemaakt van de huidige stand.
Laatst gewijzigd door BenQ op 04 aug 2019 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
De baan ingevoerd in iTrain en het begint ergens op te lijken
Het zichtbare deel
Het schaduwstation
Nu alleen nog de draadjes van de baan met de computer verbinden en dan rijden maar.
Kwam er achter dat van de tweede blokkaart van het Dinamosysteem er van 2 blokken wel de bezetmelders doorkomen maar als ik spanning op de rails zet dat de trein niet gaat rijden.
Vanavond 2 CD16 verwisseld van plaats en het probleem bleef in de tweede kaart zitten, dus het is niet de CD16 maar de TM-H.
Intussen gerepareerd, een L298 was wijlen.
Ik kwam er achter dat ik het schaduwstation alleen maar vanuit 1 krakeling kon bereiken. De baan is 2 krakelingen die parallel aan elkaar lopen, er zijn wel 3 punten waar deze contact met elkaar hebben maar een trein kan niet echt van de ene naar de andere baan rijden want dan rijdt hij tegen het verkeer in.
Hier heb ik een aanpassing voor gemaakt door een keerlus in te bouwen, deze komt terug onder de baan naar de draaischijf.
Hoe ik dit ga maken weet ik nog niet, misschien met een tunnel of met een brug, dit wordt dan een lange brug die links en rechts van het woord "Brug" komt.
Het is volgens mij alleen geen echte keerlus behoudens de kruizing met de eerste baan. De kruizing moet dan geisoleerd worden van de te kruizen baan.
Ziet iemand nog een andere oplossing of problemen?
Het zichtbare deel
Het schaduwstation
Nu alleen nog de draadjes van de baan met de computer verbinden en dan rijden maar.
Kwam er achter dat van de tweede blokkaart van het Dinamosysteem er van 2 blokken wel de bezetmelders doorkomen maar als ik spanning op de rails zet dat de trein niet gaat rijden.
Vanavond 2 CD16 verwisseld van plaats en het probleem bleef in de tweede kaart zitten, dus het is niet de CD16 maar de TM-H.
Intussen gerepareerd, een L298 was wijlen.
Ik kwam er achter dat ik het schaduwstation alleen maar vanuit 1 krakeling kon bereiken. De baan is 2 krakelingen die parallel aan elkaar lopen, er zijn wel 3 punten waar deze contact met elkaar hebben maar een trein kan niet echt van de ene naar de andere baan rijden want dan rijdt hij tegen het verkeer in.
Hier heb ik een aanpassing voor gemaakt door een keerlus in te bouwen, deze komt terug onder de baan naar de draaischijf.
Hoe ik dit ga maken weet ik nog niet, misschien met een tunnel of met een brug, dit wordt dan een lange brug die links en rechts van het woord "Brug" komt.
Het is volgens mij alleen geen echte keerlus behoudens de kruizing met de eerste baan. De kruizing moet dan geisoleerd worden van de te kruizen baan.
Ziet iemand nog een andere oplossing of problemen?
Laatst gewijzigd door BenQ op 15 mei 2011 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Een beetje begonnen met de houthandel, de weg afgetekend het donkere bos in, alleen het bos is er nog niet.
Na het maken van de foto's begonnen met aansmeren van de weg, heb lang geleden Weg en Waterbouw gedaan maar het valt nog niet mee om zo'n smal weggetje te maken.
Houttrein en houtvrachtwagen neer gezet.
Na het maken van de foto's begonnen met aansmeren van de weg, heb lang geleden Weg en Waterbouw gedaan maar het valt nog niet mee om zo'n smal weggetje te maken.
Houttrein en houtvrachtwagen neer gezet.
Re: Baan Neuffen
Aan de linker kant een soort keerlus gemaakt maar daardoor kwam ik er achter dat op een gegeven ogeblik alles op de buitenring gaat zitten en dat ik niet meer terug kan. Hiervoor dus ook maar een keerlus ontworpen en gemaakt.
Keerlus rechts om van de buitenbaan naar de binnenbaan te gaan.
Een nieuwe TM-H + CD 16 bij Frans besteld, deze keer maar niet zelf in elkaar gesoldeerd.
Deze zit in de kast, eerste stapel is 4x TM-H, tweede stapel is 3x TM-H.
Voorlopig genoeg blokken.
Kast met de electronica, deze is nu vol.
Keerlus rechts om van de buitenbaan naar de binnenbaan te gaan.
Een nieuwe TM-H + CD 16 bij Frans besteld, deze keer maar niet zelf in elkaar gesoldeerd.
Deze zit in de kast, eerste stapel is 4x TM-H, tweede stapel is 3x TM-H.
Voorlopig genoeg blokken.
Kast met de electronica, deze is nu vol.
Re: Baan Neuffen
Foto's niet meer te vinden.
Laatst gewijzigd door BenQ op 03 apr 2018 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Ben,
Dat gaat lekker zo, goed bezig
Wat zij nu de afmetingen van jouw baan?
Mvg,
Ad
Dat gaat lekker zo, goed bezig
Wat zij nu de afmetingen van jouw baan?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Baan Neuffen
Foto's niet meer te vinden.
Laatst gewijzigd door BenQ op 03 apr 2018 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Sommige foto's niet te vinden.
Ben een brug aan het bouwen geweest.
De brug ligt nu op de baan en de wegen ernaar toe ook aangelegd, meteen een tunneltje gemaakt om de weg logisch te maken.
Het linkergedeelte met tunnel.
Het rechtergedeelte.
Ben een brug aan het bouwen geweest.
De brug ligt nu op de baan en de wegen ernaar toe ook aangelegd, meteen een tunneltje gemaakt om de weg logisch te maken.
Het linkergedeelte met tunnel.
Het rechtergedeelte.
Laatst gewijzigd door BenQ op 03 apr 2018 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
In het middengebied, rond de draaischijf liggen nog geen rails.
Hiervoor de prints gemaakt, omdat het witte papier bijna op was op blauw papier, en op de baan gelegd.
Middengebied links
Middengebied rechts
Naast de ingang van de tunnel een bos aangeplant.
Dit bos vanuit Apeldoorn is via Houten in Zevenaar gearriveerd.
Bos 1
Bos 2
Bezig geweest met het verwerken van een relais in een wisselstraat.
De wisselstraat gaat naar de houtzagerij.
Het plaatsen en aansluiten van het relais ging goed.
Alleen moest er ook minstens een rails van de houtzagerij gelegd worden en dat ging niet helemaal naar wens.
Had de rails gelegd en aangesloten op dinamo en toen kreeg maar een gedeelte van het 2-delig blok stroom.
Wat ik ook probeerde het lukte niet.
Eindelijk kreeg ik een ingeving, zit ik dat deel op verkeerde draadjes aan te sluiten.
De aansluiting gaat via een 25 polige DSUB-connector waarvan pin 13 niet wordt gebruikt.
Dit zit ook onder de baan en ben aan het tellen 11, 12 ][ 13 ,14 ,15 ,16, dus het vierde gaatje van een kroonsteen blok
Maar het is 11, 12 ][ 14 ,15 ,16, dus het derde gaatje. Probleem gevonden.
Nu gaat de trein wel naar de houtzagerij maar wil niet terug.
Probleem op iTrain-forum gemeld.
Eén probleem opgelost, als er niks in de buurt is gaat de trein naar de houtzagerij en gaat daarna verder. Zie film.
http://youtu.be/Z2NrBy7DNho
Als er een andere trein vlak achter rijdt zorgt deze ervoor dat de trein bij de houtzagerij niet weg kan en de trein bij de houtzagerij zorgt er voor dat de andere trein niet doorkan, de wisselsstraat wordt door de houtzagerijtrein bezet gehouden. Zie film.
http://youtu.be/lzwWoA39vJU
Andere probleem ook opgelost.
Het blok van de houtzagerij is 20 + 35 cm = 55 cm.
De trein had ik 40 cm lang gemaakt, dacht dat past prima.
Maar buiten de programmeur gerekend, die vond dat er 18 cm verschil moest zijn.
De trein nu 36 cm lang gemaakt en dan worden de wissels vrijgegeven, maak ik de trein 37 cm dan gaat het weer mis.
Hiervoor de prints gemaakt, omdat het witte papier bijna op was op blauw papier, en op de baan gelegd.
Middengebied links
Middengebied rechts
Naast de ingang van de tunnel een bos aangeplant.
Dit bos vanuit Apeldoorn is via Houten in Zevenaar gearriveerd.
Bos 1
Bos 2
Bezig geweest met het verwerken van een relais in een wisselstraat.
De wisselstraat gaat naar de houtzagerij.
Het plaatsen en aansluiten van het relais ging goed.
Alleen moest er ook minstens een rails van de houtzagerij gelegd worden en dat ging niet helemaal naar wens.
Had de rails gelegd en aangesloten op dinamo en toen kreeg maar een gedeelte van het 2-delig blok stroom.
Wat ik ook probeerde het lukte niet.
Eindelijk kreeg ik een ingeving, zit ik dat deel op verkeerde draadjes aan te sluiten.
De aansluiting gaat via een 25 polige DSUB-connector waarvan pin 13 niet wordt gebruikt.
Dit zit ook onder de baan en ben aan het tellen 11, 12 ][ 13 ,14 ,15 ,16, dus het vierde gaatje van een kroonsteen blok
Maar het is 11, 12 ][ 14 ,15 ,16, dus het derde gaatje. Probleem gevonden.
Nu gaat de trein wel naar de houtzagerij maar wil niet terug.
Probleem op iTrain-forum gemeld.
Eén probleem opgelost, als er niks in de buurt is gaat de trein naar de houtzagerij en gaat daarna verder. Zie film.
http://youtu.be/Z2NrBy7DNho
Als er een andere trein vlak achter rijdt zorgt deze ervoor dat de trein bij de houtzagerij niet weg kan en de trein bij de houtzagerij zorgt er voor dat de andere trein niet doorkan, de wisselsstraat wordt door de houtzagerijtrein bezet gehouden. Zie film.
http://youtu.be/lzwWoA39vJU
Andere probleem ook opgelost.
Het blok van de houtzagerij is 20 + 35 cm = 55 cm.
De trein had ik 40 cm lang gemaakt, dacht dat past prima.
Maar buiten de programmeur gerekend, die vond dat er 18 cm verschil moest zijn.
De trein nu 36 cm lang gemaakt en dan worden de wissels vrijgegeven, maak ik de trein 37 cm dan gaat het weer mis.
Re: Baan Neuffen
De route Houtzagerij loopt ook op de baan prima.
Gekeken wat deze krakeling (Binnenbaan) aankon aan maximum aantal treinen en dat is 4.
Dwz 3 treinen die de Binnenbaan draaien en één trein de de Houtzagerij doet. Verder zijn deze hetzelfde.
Toen ik er 5 treinen op liet rijden stonden ze op elkaar te wachten. Geen succes dus.
De Binnenbaan is 13,2 meter lang en bestaat uit uit 10 blokken.
Ga nu een route maken die vanuit de Buitenbaan naar de Houtzagerij gaat.
Hiervoor stopt de trein in blok 22 en gaat dan achteruit naar de Houtzagerij.
Probleem hierbij is dat de wagons geen stroomverbruik hebben en om de trein op de juiste plek te laten stoppen is dit wel nodig.
Daarvoor moet een wagon met een smd op een as verbruik hebben.
Op nproject staat hier een artikel over hoe je dit kan doen, op 3 manieren.
Ook leuk zou zijn om er een rode led op te maken die het verbruik doet.
Moet je wel de juiste assen onder de wagon hebben.
Heb al wat zilver gekocht om de verbindingen te maken tussen de SMD en de as / wiel.
Meteen een rib uit je lijf € 24,00 en het is maar een klein flesje 3x1 cm.
Als bonus zit er wel een kwast bij.
Op de fiets bij verschillende electronica boeren in Arnhem langs geweest maar niemand die SMD weerstanden op voorraad heeft.
Kan ze wel bestellen, bij Flipperwinkel 50 stuks voor € 4,00 en dat is niet duur.
Maar wat moet ik met 50 SMD weerstanden van 10 K.
Ga wel even kijken bij Conrad. Daar zijn ze € 0,11 per stuk.
Als je alle wagons detecteerbaar wil maken ben je er niet met alleen wat SMD's, ook zullen een heel stel assen vervangen moet worden.
B.V. de wagon aan het eind van de houttrein met remmershuisje heeft plastic wielen en dat geleid niet.
Maar voorlopig kan ik er 10 detecteerbaar maken.
Zo de probeersels met SMD en zilververf is op een behoorlijke teleurstelling uitgelopen.
Heb op 2 assen een SMD 10 kOhm geplakt en daarna met zilververf contact laten maken met de as en het wiel, noppes, nog geen 10 mOhm.
De SMD in hun verpakking, ter vergelijking een standaard diode en een strip LED-lampen.
De smd op de as geplakt.
Opmerking van Frans Staal
Heb eerst met de diamantschijf de binnenkant van het wiel en de as wat ruw gemaakt en daarna de SMD met zilverlak vastgezet.
Deze hadden geen verf of iets dergelijks zoals Frans zich afvroeg.
De wagon wordt nu door de software "gezien".
Krijg er helaas ander probleem door, de wisselstraat wordt niet vrijgegeven maar het toevoerende blok wel.
De lok staat op de stopmelder en de wagon met SMD staat op de remmelder.
Als de remmelder niet vrij komt wordt de wisselstraat niet vrijgegeven.
Er komt een trein het toevoerende blok binnenrijden en die kan niet verder doordat de wisselstraat niet vrij wordt gegeven.
Dit probleem op het iTain-forum zetten, kijken of daar wat uitkomt.
Voor de situatie zoals deze in FAQ staat is dat niet erg, deze wagon daarvoor niet gebruiken.
Maar ik wilde ook vanaf de buitenbaan naar de houtzagerij en dan gaat de trein achteruit vanaf de buitenbaan naar de houtzagerij.
Maar dan moet de laatste wagon wel gezien worden.
Gekeken wat deze krakeling (Binnenbaan) aankon aan maximum aantal treinen en dat is 4.
Dwz 3 treinen die de Binnenbaan draaien en één trein de de Houtzagerij doet. Verder zijn deze hetzelfde.
Toen ik er 5 treinen op liet rijden stonden ze op elkaar te wachten. Geen succes dus.
De Binnenbaan is 13,2 meter lang en bestaat uit uit 10 blokken.
Ga nu een route maken die vanuit de Buitenbaan naar de Houtzagerij gaat.
Hiervoor stopt de trein in blok 22 en gaat dan achteruit naar de Houtzagerij.
Probleem hierbij is dat de wagons geen stroomverbruik hebben en om de trein op de juiste plek te laten stoppen is dit wel nodig.
Daarvoor moet een wagon met een smd op een as verbruik hebben.
Op nproject staat hier een artikel over hoe je dit kan doen, op 3 manieren.
Ook leuk zou zijn om er een rode led op te maken die het verbruik doet.
Moet je wel de juiste assen onder de wagon hebben.
Heb al wat zilver gekocht om de verbindingen te maken tussen de SMD en de as / wiel.
Meteen een rib uit je lijf € 24,00 en het is maar een klein flesje 3x1 cm.
Als bonus zit er wel een kwast bij.
Op de fiets bij verschillende electronica boeren in Arnhem langs geweest maar niemand die SMD weerstanden op voorraad heeft.
Kan ze wel bestellen, bij Flipperwinkel 50 stuks voor € 4,00 en dat is niet duur.
Maar wat moet ik met 50 SMD weerstanden van 10 K.
Ga wel even kijken bij Conrad. Daar zijn ze € 0,11 per stuk.
Als je alle wagons detecteerbaar wil maken ben je er niet met alleen wat SMD's, ook zullen een heel stel assen vervangen moet worden.
B.V. de wagon aan het eind van de houttrein met remmershuisje heeft plastic wielen en dat geleid niet.
Maar voorlopig kan ik er 10 detecteerbaar maken.
Zo de probeersels met SMD en zilververf is op een behoorlijke teleurstelling uitgelopen.
Heb op 2 assen een SMD 10 kOhm geplakt en daarna met zilververf contact laten maken met de as en het wiel, noppes, nog geen 10 mOhm.
De SMD in hun verpakking, ter vergelijking een standaard diode en een strip LED-lampen.
De smd op de as geplakt.
Opmerking van Frans Staal
Volgens wat ik gezien heb is de binnenkant van het wiel blank, zelfde kleur als de loopring van het wiel en de as ook.Heb je met een Ohm-meter gemeten of de as en het wiel op de plek waar de zilverlak zit wel geleidend is? Soms wordt het materiaal bewerkt, bijvoorbeeld om het te zwarten en die bewerking zorgt ervoor dat het niet geleidend is. Even krabben/schuren op de plek waar je de weerstand plaatst en het werkt wel. Geldt dus ook voor weerstandslak!
Heb eerst met de diamantschijf de binnenkant van het wiel en de as wat ruw gemaakt en daarna de SMD met zilverlak vastgezet.
Deze hadden geen verf of iets dergelijks zoals Frans zich afvroeg.
De wagon wordt nu door de software "gezien".
Krijg er helaas ander probleem door, de wisselstraat wordt niet vrijgegeven maar het toevoerende blok wel.
De lok staat op de stopmelder en de wagon met SMD staat op de remmelder.
Als de remmelder niet vrij komt wordt de wisselstraat niet vrijgegeven.
Er komt een trein het toevoerende blok binnenrijden en die kan niet verder doordat de wisselstraat niet vrij wordt gegeven.
Dit probleem op het iTain-forum zetten, kijken of daar wat uitkomt.
Voor de situatie zoals deze in FAQ staat is dat niet erg, deze wagon daarvoor niet gebruiken.
Maar ik wilde ook vanaf de buitenbaan naar de houtzagerij en dan gaat de trein achteruit vanaf de buitenbaan naar de houtzagerij.
Maar dan moet de laatste wagon wel gezien worden.
Re: Baan Neuffen
Weer eens met de baan verder gegaan, er kan nu vloeibaar goud uit de pomp worden gehaalt door de preisers.
2 foto's van het pompstation, een overdag en één bij nacht.
Het loopt nog niet storm met klanten.
Wil de wissels op een andere manier gaan aandrijven, dus niet de wisselaandrijving van Fleischmann maar met servo's.
Bij Frans een OC32 besteld, deze kan met wat aanvulling servo's sturen.
Voor het omzetten van de wissels met een servo moet ik nog wat ontwerpen.
Had een stuk verenstaal gebogen, een geleiding gemaakt, maar de wissel gaat in de ene richting wel om maar in de andere niet.
Dit komt door de opbouw van mijn baan. Eerst 20 mm multiplex en daarop 4 cm XPS-schuim, dan 5 mm multiplex met daarop de rails.
Het verenstaal (0,8 mm) moet dus 7 cm overbruggen en dan moet het perfect zijn gebogen om dan de kracht over te kunnen brengen.
Zit nu te denken om een groot gat in het multiplex en XPS-schuim te maken, kijk dan tegen de 5 mm multiplex aan.
In dat gat 12 mm multiplex pas te maken waar de servo op komt.
Probleem is dat er diverse draden, ook 230 volt, langs lopen.
Op de foto de eerste mogelijkheid uitgebeeld, maar dit werkte niet.
De tweede mogelijkheid met een directe besturing van de wissel staat er ook bij.
Op deze foto de servo ingebouwd zoals ik het wil gaan doen.
Soms zie je dat men in de stalen bodemplaat een sleuf freest en het verenstaal door de balk steekt.
Maar dat gaat me op dit moment nog iets te ver.
De handel ga ik nog andersom inbouwen en het verenstaal moet nog op lengte worden gemaakt.
2 foto's van het pompstation, een overdag en één bij nacht.
Het loopt nog niet storm met klanten.
Wil de wissels op een andere manier gaan aandrijven, dus niet de wisselaandrijving van Fleischmann maar met servo's.
Bij Frans een OC32 besteld, deze kan met wat aanvulling servo's sturen.
Voor het omzetten van de wissels met een servo moet ik nog wat ontwerpen.
Had een stuk verenstaal gebogen, een geleiding gemaakt, maar de wissel gaat in de ene richting wel om maar in de andere niet.
Dit komt door de opbouw van mijn baan. Eerst 20 mm multiplex en daarop 4 cm XPS-schuim, dan 5 mm multiplex met daarop de rails.
Het verenstaal (0,8 mm) moet dus 7 cm overbruggen en dan moet het perfect zijn gebogen om dan de kracht over te kunnen brengen.
Zit nu te denken om een groot gat in het multiplex en XPS-schuim te maken, kijk dan tegen de 5 mm multiplex aan.
In dat gat 12 mm multiplex pas te maken waar de servo op komt.
Probleem is dat er diverse draden, ook 230 volt, langs lopen.
Op de foto de eerste mogelijkheid uitgebeeld, maar dit werkte niet.
De tweede mogelijkheid met een directe besturing van de wissel staat er ook bij.
Op deze foto de servo ingebouwd zoals ik het wil gaan doen.
Soms zie je dat men in de stalen bodemplaat een sleuf freest en het verenstaal door de balk steekt.
Maar dat gaat me op dit moment nog iets te ver.
De handel ga ik nog andersom inbouwen en het verenstaal moet nog op lengte worden gemaakt.
Laatst gewijzigd door BenQ op 19 sep 2014 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Baan Neuffen
He Ben,
Ik denk dat als je het gat wat naar rechts zou hebben (of de wissel iets naar links) dan is de slag van de arm korter. Ik denk dat het zeker wel mogelijk moet zijn met weinig aanpassingen. Wat je ook kan doen is een grote sleuf en de overtollige ruimte opvullen met das klei voor het ballasten. Dat heb ik op Marelburg ook gedaan.
Succes kerel
Ik denk dat als je het gat wat naar rechts zou hebben (of de wissel iets naar links) dan is de slag van de arm korter. Ik denk dat het zeker wel mogelijk moet zijn met weinig aanpassingen. Wat je ook kan doen is een grote sleuf en de overtollige ruimte opvullen met das klei voor het ballasten. Dat heb ik op Marelburg ook gedaan.
Succes kerel
Re: Baan Neuffen
Hoi Ben,
Vind je dit niet doodszonde van je servo (denk gewoon hardop, ieder zijn oplossing )
Je heb nu zo'n mooi systeem waar je je servo bijna alles kan laten doen
Zelfs het naschokken van een dichtslaande deur...
Lijkt mij in mijn optiek overkill om dit met een servo te doen, je zou bijv. ook je magneetsturing kunnen omkeren en wegwerken
Bij servo's denk ik meteen aan de wisseltongen direct aansturen
Wat is jou gedachtegang voor/over deze oplossing?
Mvg,
Ad
Vind je dit niet doodszonde van je servo (denk gewoon hardop, ieder zijn oplossing )
Je heb nu zo'n mooi systeem waar je je servo bijna alles kan laten doen
Zelfs het naschokken van een dichtslaande deur...
Lijkt mij in mijn optiek overkill om dit met een servo te doen, je zou bijv. ook je magneetsturing kunnen omkeren en wegwerken
Bij servo's denk ik meteen aan de wisseltongen direct aansturen
Wat is jou gedachtegang voor/over deze oplossing?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Baan Neuffen
Nou, zonde... het is per wissel een stuk goedkoper dan magneetsturing. Een servo kost je $2 of zo, plus nog geen 2 euro voor de OC32 (32 servo's op 1 OC32 van €55, zoiets). In diverse draadjes hier op het forum wordt voorgerekend wat het precies scheelt.
Dat je hier snel op deze methode uitkomt volgt vooral uit de gebruikte wissel die een ijzeren bodemplaat heeft die in de weg zit. Met een wissel zonder bodemplaat/ballastbed kun je wat meer i.c.m. een servo.
Dat je hier snel op deze methode uitkomt volgt vooral uit de gebruikte wissel die een ijzeren bodemplaat heeft die in de weg zit. Met een wissel zonder bodemplaat/ballastbed kun je wat meer i.c.m. een servo.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Baan Neuffen
Dat ik niet de standaard aandrijving van Fleischmann gebruik komt door het de ene keer wel omgaan van de wissel en de andere keer niet.
Heb zelfs bij alle wisselaandrijvingen de eindafschakeling er uit gehaald maar dat hielp niet.
Heb servo onder (in) de baan gehangen, kan er met 2 schroeven eventueel weer uit.
Het is wel veel werk, niet het inbouwen van de servo's maar het aanpassen van de baantafel.
Als ik zo'n trilzaag van bv Bosch had gehad was het wat sneller en mooier gegaan.
Nu met een frees in de dremel van Black&Decker en een decoupeerzaag de gaten gemaakt.
En het loshalen van onderdelen zodat ik de gaten kan maken.
Moest de werkbank waar het toetsenbord op ligt half slopen.
Ben bezig geweest om de wisselaandring die nu gebeurd met servo's af te dekken met plaatjes die lijken op tranenplaat.
Foto zoals het is:
Verschillende stadia van de afdekking:
Bovenste item is na spuiten met grondverf en met acryl tin en acryl roestbruin verouderen:
Alle plaatjes gespoten in grijs:
Alle plaatjes verroest:
Plaatje bij de wissel, moet nog iets bedenken dat het plaatje niet zo scherp er boven uitsteekt.
Maar moet wel makkelijk weg te nemen zijn.
Ben nog aan het nadenken over de lengte en de kleur, kleur moet wat bruiner worden.
Dit is de OC32 met voeding.
Op de foto een oude trafo, 4v, 6v, 12v en 20v, gebruik op dit moment de 6 volt, na gelijkrichten wordt dat 7,3 volt.
Als deze spanning niet voldoende is kan ik overgaan naar 12 en dit terugregelen naar 8 á 10 volt.
Daaronder de gelijkrichtkit van Velleman, zit ook een potmeter op voor inregeling.
Het koelelement komt van een computerventilator.
Rechts de OC32 en daarnaast de U485, deze is om de OC32 te kunnen programmeren en in iTrain te kunnen gebruiken.
Ook nog wat aan de baan gedaan.
Het perron van Schwarzach geschildert en een trap naar de tunnel die naar de andere kant gaat ingebouwd zodat de preisers niet over de rails naar de andere kant hoeven gaan.
Het andere perron is er nog niet.
Het inbouwen van de trap.
Overzicht, kwam net een Dr 191 langs.
Er waren opmerkingen over de niet strakke rand van het perron, macrofoto is killing.
Het perron aangepast en meteen een witte lijn aangegebracht.
Deze komt van een vel met afwrijfsymbolen.
Het witte randje tussen perron en de rails is witte houlijm die nog niet droog is, heb de ballast opnieuw aangebracht.
Heb zelfs bij alle wisselaandrijvingen de eindafschakeling er uit gehaald maar dat hielp niet.
Heb servo onder (in) de baan gehangen, kan er met 2 schroeven eventueel weer uit.
Het is wel veel werk, niet het inbouwen van de servo's maar het aanpassen van de baantafel.
Als ik zo'n trilzaag van bv Bosch had gehad was het wat sneller en mooier gegaan.
Nu met een frees in de dremel van Black&Decker en een decoupeerzaag de gaten gemaakt.
En het loshalen van onderdelen zodat ik de gaten kan maken.
Moest de werkbank waar het toetsenbord op ligt half slopen.
Ben bezig geweest om de wisselaandring die nu gebeurd met servo's af te dekken met plaatjes die lijken op tranenplaat.
Foto zoals het is:
Verschillende stadia van de afdekking:
Bovenste item is na spuiten met grondverf en met acryl tin en acryl roestbruin verouderen:
Alle plaatjes gespoten in grijs:
Alle plaatjes verroest:
Plaatje bij de wissel, moet nog iets bedenken dat het plaatje niet zo scherp er boven uitsteekt.
Maar moet wel makkelijk weg te nemen zijn.
Ben nog aan het nadenken over de lengte en de kleur, kleur moet wat bruiner worden.
Dit is de OC32 met voeding.
Op de foto een oude trafo, 4v, 6v, 12v en 20v, gebruik op dit moment de 6 volt, na gelijkrichten wordt dat 7,3 volt.
Als deze spanning niet voldoende is kan ik overgaan naar 12 en dit terugregelen naar 8 á 10 volt.
Daaronder de gelijkrichtkit van Velleman, zit ook een potmeter op voor inregeling.
Het koelelement komt van een computerventilator.
Rechts de OC32 en daarnaast de U485, deze is om de OC32 te kunnen programmeren en in iTrain te kunnen gebruiken.
Ook nog wat aan de baan gedaan.
Het perron van Schwarzach geschildert en een trap naar de tunnel die naar de andere kant gaat ingebouwd zodat de preisers niet over de rails naar de andere kant hoeven gaan.
Het andere perron is er nog niet.
Het inbouwen van de trap.
Overzicht, kwam net een Dr 191 langs.
Er waren opmerkingen over de niet strakke rand van het perron, macrofoto is killing.
Het perron aangepast en meteen een witte lijn aangegebracht.
Deze komt van een vel met afwrijfsymbolen.
Het witte randje tussen perron en de rails is witte houlijm die nog niet droog is, heb de ballast opnieuw aangebracht.
Re: Baan Neuffen
Druk bezig geweest Ben, ziet er goed uit.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.