Tijdens mijn vakantie naar Italië mocht een uitje met de trein natuurlijk niet achterwege blijven. Nadat ik op e heenreis naar Italië al even een stukje heb gereden langs de Rijn met als start het bekende Boppard had ik al erg zin gekregen om een treinreis te maken in Italië. Ik had een tiendaagse vakantie aan het Gardameer en dat beviel uitermate goed. Mooi weer gehad en als resultaat zwaar verbrand
De trip ging niet gemakkelijk. De eerste dag viel zelfs in het water. Ik had de zondag gepland om een rondreis te maken vanaf het stationnetje Peri naar Verona en Trento. Eenmaal met mijn vrouw aangekomen op het station van Peri met veel moeite een kaartje bemachtigd naar Verona. De kosten van het half uur durende tripje: € 2,30 Alleen alles is in het Italiaans en nergens een Engelse bediening van de automaten. We moesten 45 minuten wachten op de regionale trein.
Echter na een uur wachten begon ik argwaan te krijgen toen onze trein nog steeds niet was gearriveerd. Vreemd want er was nog überhaupt niks gepasseerd, teleurgesteld keerden Ellen en ik terug naar het appartement om de volgende dag te horen van de hostess dat de dienstregeling op zondagen anders zijn. Dan rijden de treinen eens in de 3 uur
Toch wel een paar leuke foto's geschoten van Peri, een leeg 5-sporig station met 2 perronsporen. En wat verbaasd, aan beide zeiden een zwaar verroestte waterkolom. Met erg mooie versieringen. Ook opvallend is dat elke passerende trein op de stations in Italië word omgeroepen. Ik verstond het niet maar bij elke omroep passeerde er een trein, ongeacht personen of goederen. Dit was ook zo op de andere stations. Iemand een idee of ik gelijk heb?
Ook de seinen zijn anders, er is maar 1 bord waar achter twee lampen zitten. Of de lamp geeft rood, of de lamp geeft groen. Erg leuk om te zien.
De tweede poging ging beter, dinsdag vertrokken we naar het station Mori, net onder Rovereto. Gezien de tijd die we 's ochtends hebben verloren met uitslapen was er alleen nog tijd voor een retourtje Verona. Een trip van twee keer een uur. Ook nu was het kaartje kopen weer een kreim, als je annuleert bij betaling krijg je na ruim 5 minuten spanning een coupon voor het schuldige bedrag. Daardoor mistten we de eerste trein. Het gaf me wel de gelegenheid om wat voorbijkomende treinen te fotograferen. Foto's zijn trouwens genomen met een HTC Desire HD telefoon.
Het station van Mori kent een rijk verleden, dat was nog duidelijk te zien. een 5-sporig station waarvan nog maar 3 sporen worden gebruikt. De rest van de sporen geven aansluiting tot 2 emplancementen en 2 fabrieksaansluitingen. Op het emplancement staan nog een weegbrug en op de depotsporen na is alles nog aanwezig.
Het linker emplancement en de richting van Rovereto en Brenner
De rechterzijde met emplancement richting Verona
Het depot
De weegbrug
helemaal intact
Het verleden is duidelijk aanwezig
De aansluitingen worden duidelijk niet meer gebruikt, de natuur heeft er vrede mee
De trip naar Verona was erg mooi, veel landschap en erg veel emplancementen:
Het station Verona Porta Nuova is erg groot. Via een grote serie splitsingen (wel 8 spoorlijnen die samen komen) rijd je een gigantisch emplancement op. het oogt wel twee keer zo groot als Amsterdam. Erg mooi en leuk om te zien:
Hier staan er drie van
Het station heeft een erg groot depot en een enorme goederen distributie. Vanuit hier gaan alle treinen naar Oostenrijk, Rome, Venetie en Slovenie. Je kan wel zeggen dat Verona een belangrijk knooppunt is in de Italiaanse Spoorwegen.
Ik heb me prima vermaakt, al was het wel erg warm in de coupes. De volgende keer wil ik zeker een groter rondje maken.
Groetjes Martin
Een tripje naar Italie
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
Re: Een tripje naar Italie
Mooie foto`s. Ik heb helaas 2 jaar terug geen mooie foto`s kunnen maken aan het Lago Maggiore, waar het drukke enkelsporige lijntje loopt van de St. Gothard via Luino naar Milano. Die wit/groene XMPR livrei heeft toch wel wat.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Een tripje naar Italie
Martin,
mooie foto's (uit een - vinden wij - prachtig land).
Ook leuk om te doen met de trein door Cinque Terre (zee aan de ene kant en dorpjes tegen de rotsen geplakt aan de andere kant).
Groeten,
William
mooie foto's (uit een - vinden wij - prachtig land).
Ook leuk om te doen met de trein door Cinque Terre (zee aan de ene kant en dorpjes tegen de rotsen geplakt aan de andere kant).
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl