Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Zeer goede keus ;)
Een afstands bediening is echt ideaal.
Ik zou je zeggen...
Hier heb ik zelf de Intellibox IR met IRIS afstandbediening in gebruik.
Als je dan ergens bezig bent en je wil daar testen, kun je exact fijnregelen op die plaats.
En dus direct zien hoe het daar rijdt, zonder steets bij de CS te moeten zijn.
Dus veel meer bewegings vrijheid. :D
Martin de Deugd



mark
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 sep 2010 19:04

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mark »

Rijd je al rondjes?? :P

Mark


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Jazekers :)

Sorry voor de late reactie. Ben gister bij Frans geweest en heb onder genot van sishkebabsaus en kaas :) toegekeken hoe Frans mijn systeem uit hefet gebreid. Inmiddels heb ik alles geinstalleerd en ben ik druk bezig met het ijken vand e locs. Ik had nog een storing in de scissor. De hartstukaansluiting van het polarisatiedraadje was losgegaan door onbekende reden. Met veel gepruts heb ik netjes een bypass gesoldeert en functioneerd ook dat weer als een zonnetje.

Tevens heb ik de rijspanning afgeregeld op 16V, dat geeft ongeveer 14V op de rails. De locs lopen nu rustiger en netter. Wel moet ik ze nu opnieuw ijken ;) Druk druk druk dus :lol:

groetjes



mark
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 sep 2010 19:04

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mark »

he, wat vervelend dat je wéér moet rijden met de treintjes :roll:
Weer even een update vanuit de kleine kamer
mijn update laat ik maar ff achterwege!! :mrgreen:

Groet,
mark


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Whaha, mijn update was wel voor herhaling vatbaar :lol:

Vandaag weer druk geweest. Ik heb alles nu lekker aan het rijden en alle treinen kunnen nu zorgeloos hun route rijden. Wel heb ik nog een paar wissels die bij sommige rijtuigen voor problemen geven. Tevens is mijn BR38 overleden. Nu moet ik donderdag op jacht naar een nieuwe stomer voor deze trein :) vervelend zeg ;)

Hier een klein filmpje van mijn BR232 met ertztrein op het paradespoor. Ik heb geprobeerd te filmen van de rest maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Hier de ruwe beelden van het paradespoor:
Afbeelding
Excuus voor de slechte kwaliteit, ik zal eens wat anders gaan proberen.

Verder ben ik vandaag bezig geweest met de bovenleiding van het paradespoor. Het spoor is verdeeld in 3 secties: brugdeel, paradedeel en einddeel. Dit laatste deel is als eerste aan de beurt. De bovenleiding van Viessmann laat zich erg makkelijk monteren en met de hulpmiddelen van Viessmann is het een leuk klusje. Geen gehannes en gameet.

Eerst met het hulpstuk en de handleiding bij de hand de componenten selecteren. Vervolgens aftekenen en de voetjes vastschroeven. De masten schuif je vervolgens gemakkelijk in de voetjes. Het plaatsen van het draad doe je op je werktafel en de reeks masten schuif je vervolgens gemakkelijk in de voetjes. Dat is erg handig bij groot onderhoud, je haalt het zo weer weg. Hier het resultaat dusver:

(ps, ik moet duidelijk een cursus fotografie hebben :()

Afbeelding

Afbeelding
Masten voor de wissel, inclusief afspaninrichting

Afbeelding

Groetjes Martin
Laatst gewijzigd door martindomburg op 31 mei 2011 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.



jordy19
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:32
Locatie: voorschoten

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door jordy19 »

heey dat zijn mooie dingen! alleen ze steken een beetje uit over de rand :oops:

gr. jordy


gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Kijk, dat is dus een van de nieuwe uitdagingen. Hier komt nog een rotswand op van ruim 3 cm dik. Ik maak kleine betonnen pilaren die uit de rots steken onder de masten.


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3757
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Schachbrett »

Hallo Martin,

Ziet er gaaf uit het filmpje!!
De trein gaat volgens mij ook net te snel,maar ik moet niks zeggen ik heb zelf nog nooit een filmpke geplaatst. ;) :oops:
Goed werk verders!!

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1401
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door richard7877 »

hallo martin

mooie bovenleiding dit is absoluut geen verkeerde keus geweest :D :D
succes verder met het plaatsen hiervan

en inderdaad een leuk filmpje van de railion met ertswagonnen

groeten richard
Laatst gewijzigd door richard7877 op 31 mei 2011 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door marco »

Ziet er goed uit martin die bovenleiding.
Ook leuk om eindelijk een trein te zien rijden op je baan, al werd ik wel een beetje zeeziek tijdens het kijken :lol:

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Dank jullie voor de reacties, de snelheid zou goed moeten zijn. De loc is geijkt en rijd 120 km/h schaalsnelheid.

Hier een linkje naar een site met verslag over de montage van Viessmann bovenleiding:
http://schappenbaan.wordpress.com/2011/ ... anbrengen/


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

martindomburg schreef:Dank jullie voor de reacties, de snelheid zou goed moeten zijn. De loc is geijkt en rijd 120 km/h schaalsnelheid.
Da's best wel hard voor zo'n kolenbak...
Bij mij rijden dit soort jongens niet harder dan 80.
Heeft ook te maken met het landschap. Door de bergen verwacht je geen hard rijdende treinen; ik zou de max. snelheid hier wat omlaag brengen, naar 60 of zo.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

tnxs voor de tip, zal hem wel wat naar beneden schroeven.

Hoe hard rijden deze kolentreinen in het grootbedrijf dan?


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door spoor65 »

Mooie beelden Martin, maar idd gaat die trein als de brandweer.

Ik denk dat Steven aardig in de buurt komt met 60km/h in berglandschap.
Op vlakke trajecten komen dit soort zware goederenjongens al haast niet boven de 80km/h uit.

En laten we wel wezen, personentreinen rijden doorgaans sneller dan goederentreinen, en zelfs een personentrein met 120km/h door de bergen is al behoorlijk snel.

Daarnaast vraag ik mij wel eens af, of we, ondanks het instellen van schaalsnelheden, eigenlijk niet bijna altijd te hard rijden.
Laten we eerlijk zijn, als we een trein in Nederland laten rijden, op vlakke baan, dan heeft hij gemiddeld na 10km al weer zijn volgende station
( en dan praat ik niet over de randstad waar hij elke 1 a 2 km al weer stil staat)

Z`n stuk doet een beetje trein pakweg 10 min over, das dus een gemiddelde van ongeveer 100km/h

Maar bouwt er iemand van ons een spoorbaan van 10km in schaal (62,5meter) tussen 2 stations op onze banen?
kortom, zelfs op schaalsnelheid is onze trein eigenlijk nog steeds gevoelsmatig veels te snel in het volgende station.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Hoi Freddy,

Sorry van de late reactie :oops:

Ik heb de snelheid al flink naar beneden geschroefd en het resultaat is erg goed. De snelste trein nu is de TEE met 140, dan een Internationale rezigerstrein die 120 gaat. De goederentreinen is de ertz op 100 ingesteld en de rest op 80. Als ik verder verlaag duurt het zo lang eer ze boven aan de helix zijn 8-)

Op zich vind ik het er nu leuk uitzien, ga nog wel wat meer expirimenteren met de snelheden. Deze snelheid halen ze alleen op de paradespoor overigens

groetjes


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3757
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Schachbrett »

Hallo Martin,

Hieronder heb ik een link waar je percies kunt uitrekenen op schaal,hoe hard de trein gaat en welke afstand dat ie aflegt op schaal.
Succes!!

http://www.eclecticsite.be/model/treinSnelheid.htm


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ik heb nu alles mooi aan het rijden, de locs rijden op snelheid. De meeste rond de 100 km/h, alleen de VT en de RAM rijden 120. Mijn boemeltreintje rijd nu 50 km/h 8-) Ziet er leuk uit en alles rijd mooi rond nu. Op het beste moment had ik 9 treinen rijden zonder problemen. De rotte plekken heb ik er nu bijna helemaal uit :D

Gaat goed dus, vanavond is de vrouw naar de sauna met haar vriendin, ik kan dus lekker knutselen. Dit heb ik dan ook gretig gedaan. Ik ben als eerste begonnen met het maken van een graszaaier. Hiervoor heb n.a.v. het N-project artikel een vliegenvanger en een theezeef gekocht. Vervolgens aan de sloop gegaan en er een knutselwerkje van gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Wat martin al schreef, vind ik ook het resultaat niet echt enorm zichtbaar. Ik had er meer van verwacht:

Afbeelding

Zei je het verschil? Links is met de hand gedaan en rechts met de gele bloemen is statisch gedaan. Ik moet wel zeggen dat het wel makkelijker strooit dan met de hand. Maar wellicht dat oefening kunstig zal baren :D haha

Daarna ben ik wat gaan expirimenteren met mos:
Afbeelding

Weet nog niet of dit het resultaat is wat ik zoek, wat verder onderzoek is nog wel gewenst vind ik zelf :geek: . Toch niet onaardig voor een eerste keer. Ik heb nu overigens alles met spraylijm van de xenos gedaan. Werkt wel alleen houd mos in het begin moeilijk op zijn plek.

Daarna was het tijd voor mijn eerste paradeproject. Ik had hier al de voetjes van de bovenleidingsmasten geplaatst. Nu heb ik de voorste rotswand voorzien van gips en schors. Hiervoor moest ik wel een olossing bedenken voor mijn luikjes. Voornamelijk hoe ik ze mee kan laten blenden in de rest. Een goede oplossing leek me folie, schildersfolie.

Ik heb eerst de folie op maat geknipt van de luikjes. Hierbij hield ik 5 cm overlap aan alle zijden. Vervolgens de luikjes op hun plek gelegd, geeft het dit resultaat :

Afbeelding

Alleereerst heb ik de folie voor de luikjes gevouwen en vast gezet zodat de luikjes bedekt zijn. Vervolgens het gips rondom de luikjes aangebracht en vervolgens de folie uitgevouwen. Nu druk je de gips rondom in vorm en kon ik het gips op de luikjes smeren. De folie fungeert als scheiding en na uitharden zou ik de luikjes zo van de rotswand kunnen scheiden. Door de dunne folie zou je bijna geen naad moeten zien ook omdat je over de eerst aangebrachte gipslaag heen werkt.

Na uitharding hoop ik dat mijn theorie werkt, ben benieuwd :D Ziet er al erg goed uit zo:

Afbeelding

Bijkomend voordeel is dat alles rondom ook schoon blijft :mrgreen: De witte smurrie is houtlijm wat ik aan het boomschors heb gegeven voor ik ze in het gips drukte. De rechter luik zal nog wel een probleem gaan geven, ik ben hierbij vergeten lijm op het luikje te smeren :oops: Met de folie methode kan ik later alsnog vernieuwen mocht het loslaten.

Als het uitgehard is boor ik een gaatje bovenin en rijg ik daar een touwtje met knoop doorheen. Dan kan ik altijd gemakkelijk het luik naar voren trekken zonder hendels oid.

Volgende stap is een begin aan de foto achterwand te maken. Ik ben morgen voor 12 dagen naar het buitenland dus na vanavond even rust in het Schwarzwald :twisted:

Groetjes Martin


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Martin,
Wat martin al schreef, vind ik ook het resultaat niet echt enorm zichtbaar. Ik had er meer van verwacht:
Dan heb je waarschijnlijk de elektronica modificatie niet gedaan :o . Kan momenteel niet bij mijn gegevens maar je moet iets aan de elektronica veranderen dan wordt het statische effect hoger en daardoor gaat het gras ook beter recht staan. Ik kom er een deze dagen op terug. Ben momenteel in het buitenland.

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Hoi Bob,

Ik heb het geprobeerd volgens de site van N-Project. Het verwijderen van de twee weerstanden en de draadbrug hielp bij mijn niet. Het apparaat werkte niet meer daarna. Ik heb er nog een grote magneetspoel tussen zitten :?

Ben benieuwd of jou oplossing wel werkt 8-)

Voorlopig design voor de achterwand van het huidige projectje
muur met uitzicht_small.jpg
muur met uitzicht_small.jpg (24.69 KiB) 3359 keer bekeken



mark
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 sep 2010 19:04

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mark »

Hee Martin,

Mooie achtergrond, past er zeker bij!

Groet,
Mark



HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door HTteG »

Hey Martin, het zal toch niet zo lastig zijn om het zichtbare blok in te gaan rijden met een lagere snelheid. In je helix gewoon wat meer snelheid, zie toch niet en na het zichtbare blok weer snelheid omhoog.

Groet Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Hoi uit Misano Adriatico :mrgreen:

@Henk: Dat kan zeker, is ook niet zoveel werk. Alleen vind ik nu alles mooi rijden. Wellicht dat ik hier later nog eens mee ga expirimenteren. Nu eerst weer even wat bouwen.

@Mark: Bedankt, twijfel nog wel over de muur. Heb hier tijd zat dus ga ik nog wel even puzzelen :)

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Vannacht terug gekomen van een slopende reis door Europa. Heb nog een beetje slaapgebrek en ben daarom vanmiddag maar even de stof weg wezen rijden van de baan. Gelijk energie gevonden om de achtergrond op de muur te plakken. Ik moet zeggen dat ik enorm tevreden ben met het resultaat :)

Afbeelding

Heb ook meteen een stukje gips bijgewerkt. De overgang tussen de 2 luikjes was niet goed gehecht dus die heb ik over gedaan. Mijn idee pakt goed uit, ik heb nu twee mooie luikjes die je na het bewerken bijna niet meer zal zien.

Word vervolgt



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door pp4trains »

Hoi Martin,
Het is een mooie foto,
Het lijkt nu alleen een beetje of je een muurtje voor het bos hebt gezet. Of zijn het struikjes?

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jos »

Dat was een eis van het Wereld Natuurfonds ter bescherming van het wildleven.
Toch Martin ;)

Maar het is een mooi plaatje zo hoor.

Groetjes,
Jos


Plaats reactie