Warm worden van locs
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Warm worden van locs
Nu ik een paar dagen aan het rijden ben valt het me op dat een tweetal analoge locs erg warm worden. Mijn FLM BR212 en mijn Roco V200.
Ik heb de wormen en tandjes nu voorzien van wat kogellagervet omdat dat beter warmte afvoert dan olie. Ben benieuwd of het werkt.
Iemand ervaring hiermee, kan dit warm worden kwaad?
groetjes
Ik heb de wormen en tandjes nu voorzien van wat kogellagervet omdat dat beter warmte afvoert dan olie. Ben benieuwd of het werkt.
Iemand ervaring hiermee, kan dit warm worden kwaad?
groetjes
Re: Warm worden van locs
Martin,
Zolang er geen kapjes of andere kunstof onderdelen gaan smelten van jouw loc`s, lijkt het mij geen enkel probleem.
Een motor, of het nu brandstof of electra motor is, geeft nu eenmaal energie, en energie is nu eenmaal warmte.
Ik ben bang dat jouw loc eerder een probleem krijgt van kogellagervet dan van warmte.
mvg
Freddy
Zolang er geen kapjes of andere kunstof onderdelen gaan smelten van jouw loc`s, lijkt het mij geen enkel probleem.
Een motor, of het nu brandstof of electra motor is, geeft nu eenmaal energie, en energie is nu eenmaal warmte.
Ik ben bang dat jouw loc eerder een probleem krijgt van kogellagervet dan van warmte.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Warm worden van locs
En het moet ook niet TE warm worden. Gisteravond op de modelspoorvereniging hadden we een lokje waar je je handen bijna aan branden. Dat is niet goed . De eigenaar pakte dat ding op van de rails, zette hem ernaast en moest toen snel loslaten . Dat ding bleef ook stil staan, terwijl de trafo vol open stond. De lampjes waren wel aan, dus er was wel stroomafname. Trafo toen maar snel dicht gezet.
De conclusie bij dat ding was ook dat de motor doorgebrand was.
Maar een beetje warm is niet erg hoor. Mijn FLM BR212 wordt ook wat warmer dan m'n Roco BR101, maar ook m'n FLM BR39 produceert redelijk wat warmte, maar alles is nog goed vast te pakken. Ik denk dat een goede maatstaf is: zolang het nog goed vast te pakken is, en het rijgedrag consistent is, je nergens zorgen over hoeft te maken.
De conclusie bij dat ding was ook dat de motor doorgebrand was.
Maar een beetje warm is niet erg hoor. Mijn FLM BR212 wordt ook wat warmer dan m'n Roco BR101, maar ook m'n FLM BR39 produceert redelijk wat warmte, maar alles is nog goed vast te pakken. Ik denk dat een goede maatstaf is: zolang het nog goed vast te pakken is, en het rijgedrag consistent is, je nergens zorgen over hoeft te maken.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Re: Warm worden van locs
En vergeet niet dat de PWM die geleverd wordt door DINAMO ook een extra duit in het zakje doet, icm de HFI verlichting.
Verder sluit ik me aan bij de rest.
Groeten,
Patrick
Verder sluit ik me aan bij de rest.
Groeten,
Patrick
Re: Warm worden van locs
Ik heb dat alweer lang geleden met een Minitrix-loc gehad
die bleef stilstaan,en gaf toen eneens een heleboel rooksignalen af
Conclusie, motor gebraden
Mvg,
Tis
die bleef stilstaan,en gaf toen eneens een heleboel rooksignalen af
Conclusie, motor gebraden
Mvg,
Tis
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Warm worden van locs
Haha tnxs,
Maak me iig al wat minder zorgen. Ik denk wel dat vet beter is als olie. Vet vult als het warm word en olie loopt uit, maar ik kan er natuurlijk ook verkeerde visie op hebben.
De Roco had voorheen vet op de tandwielen, na een beurt heb ik er olie op gedaan. Nu toch maar weer vet, wie weet of het echt verschil maakt?
@PP: ben benieuwd of de HFI echt wel een extra duit in het zakje doen, volgens Leon niet iig.
groetjes
Maak me iig al wat minder zorgen. Ik denk wel dat vet beter is als olie. Vet vult als het warm word en olie loopt uit, maar ik kan er natuurlijk ook verkeerde visie op hebben.
De Roco had voorheen vet op de tandwielen, na een beurt heb ik er olie op gedaan. Nu toch maar weer vet, wie weet of het echt verschil maakt?
@PP: ben benieuwd of de HFI echt wel een extra duit in het zakje doen, volgens Leon niet iig.
groetjes
Re: Warm worden van locs
Als Leon het zegt dan zal ik me daar in vergist hebben. Hij schijnt het systeem nogal goed te kennen.
Groeten,
Patrick
Groeten,
Patrick
Re: Warm worden van locs
Ehm... en nu de uitleg van deze afko's?pp4trains schreef:En vergeet niet dat de PWM die geleverd wordt door DINAMO ook een extra duit in het zakje doet, icm de HFI verlichting.
Verder sluit ik me aan bij de rest.
Groeten,
Patrick
PWM = Puls Width Modulation?
HFI = High Frequency Intercourse?
Of toch iets anders?
On topic, hier heb ik dus nooit last van. Als het hele spul uren rond kachelt maakt dat geen moer uit voor de hitte. Het wordt wat warmer, logisch, maar geen bijzondere temperaturen, en zeker geen situatie dat je de loc niet meer kunt beetpakken!
Is dit een probleem behorend bij bepaalde locs of systemen of een algemeen probleem? Ik ben benieuwd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Warm worden van locs
Volgensm ij kom je prima in de richting met de afkortingen al ben ik niet zeker van de I in HFI. Ik kan er even niet opkomen.
Groeten,
Patrick
Groeten,
Patrick
Re: Warm worden van locs
Dan wordt het niks met die I. Morgen weer een poging?pp4trains schreef:Ik kan er even niet opkomen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Warm worden van locs
HFI: High Frequenty Lumination (als ik het correct heb, geen zin om naar de site te gaan haha)
PWM is inderdaad Puls Wide Modulation
Het is niet zo heet dat ik het niet meer beet kan pakken. Dus ik hoef me geen zorgen te maken
Ik moet wel zeggend at het kwakje vet op de wormpjes een positief effect heeft. De locs lopen een stuk stiller Wie kan me het verschil uitleggen tussen vet en olie in onze hobby?
In mijn andere hobby is het simpel: vet zet uit als het warm word en olie word dun. We gebruiken vet ook om te borgen e.d.
PWM is inderdaad Puls Wide Modulation
Het is niet zo heet dat ik het niet meer beet kan pakken. Dus ik hoef me geen zorgen te maken
Ik moet wel zeggend at het kwakje vet op de wormpjes een positief effect heeft. De locs lopen een stuk stiller Wie kan me het verschil uitleggen tussen vet en olie in onze hobby?
In mijn andere hobby is het simpel: vet zet uit als het warm word en olie word dun. We gebruiken vet ook om te borgen e.d.
Re: Warm worden van locs
ff lesje electrotechniek:
PWM zorgt altijd voor meer warmte dan gewoon analoog. Hoe komt dat? Nou, met PWM zet je eigenlijk de motor héél snel achter elkaar aan uit aan uit. Bij het aanzetten van de stroom worden magnetische velden opgebouwd, in dit geval gelijk voor de volle spanning. En bij het uitzetten vallen die weer weg. Dit zorgt voor extra warmte ontwikkeling. Bij gewoon analoog wordt het magnetisch veld langzaam opgebouwd bij het opendraaien van de spanning en in ieder geval maar één keer. Dus trillen de electronen minder dus minder warmte.
Eigenlijk zou je een condensatortje moeten inbouwen om de stroomtoevoer te 'middelen', maar dan ben je het voordeel kwijt dat je locs altijd de volledige spanning krijgen en dus ook heel langzaam kunnen rijden.
PWM zorgt altijd voor meer warmte dan gewoon analoog. Hoe komt dat? Nou, met PWM zet je eigenlijk de motor héél snel achter elkaar aan uit aan uit. Bij het aanzetten van de stroom worden magnetische velden opgebouwd, in dit geval gelijk voor de volle spanning. En bij het uitzetten vallen die weer weg. Dit zorgt voor extra warmte ontwikkeling. Bij gewoon analoog wordt het magnetisch veld langzaam opgebouwd bij het opendraaien van de spanning en in ieder geval maar één keer. Dus trillen de electronen minder dus minder warmte.
Eigenlijk zou je een condensatortje moeten inbouwen om de stroomtoevoer te 'middelen', maar dan ben je het voordeel kwijt dat je locs altijd de volledige spanning krijgen en dus ook heel langzaam kunnen rijden.
Re: Warm worden van locs
Martin, motoren worden gewoon warm... idd zoals al toegelicht.
Er zit een heel simpele logica achter waar olie en vet voor gebruikt moet worden.
Olie gaat tussen de lagers, (dit omdat her hier in opgesloten zit en dus niets kan bevuilen, daarnaast zet vet inderdaad uit en dat is weer slecht in een kleine lager omdat de ruimte maar beperkt is)
Vet gaat op de tandwielen omdat deze blijft plakken en dus niet heel je lok en wielen goor maakt.
Beide koop ik gewoon bij de modelzaak, olie is beetje doorzichtig goudachtig flesje van kleur met een rood etiket en dopje.
Vet gebruikt ik ROCO-vet voor, dit omdat deze dus juist bij lage temperaturen niet te dik is wat vaak bij lagervet wat tegen hogere temperaturen wel het geval is. hierdoor kan het motortje na stilstand gewoon makkelijker op gang komen.
Er zit een heel simpele logica achter waar olie en vet voor gebruikt moet worden.
Olie gaat tussen de lagers, (dit omdat her hier in opgesloten zit en dus niets kan bevuilen, daarnaast zet vet inderdaad uit en dat is weer slecht in een kleine lager omdat de ruimte maar beperkt is)
Vet gaat op de tandwielen omdat deze blijft plakken en dus niet heel je lok en wielen goor maakt.
Beide koop ik gewoon bij de modelzaak, olie is beetje doorzichtig goudachtig flesje van kleur met een rood etiket en dopje.
Vet gebruikt ik ROCO-vet voor, dit omdat deze dus juist bij lage temperaturen niet te dik is wat vaak bij lagervet wat tegen hogere temperaturen wel het geval is. hierdoor kan het motortje na stilstand gewoon makkelijker op gang komen.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Warm worden van locs
Fijn, zo komen we ergens.
Joost bedankt voor de tip man, detlev voor de uitleg
Joost bedankt voor de tip man, detlev voor de uitleg
Re: Warm worden van locs
ow en dat goor worden door olie zie je trouwens vaak bij 2e hands loks.
Die glimmen helemaal omdat ze onder de olie zitten.
Heb er helaas ook genoeg ervaring mee, Mijn mallet heeft gewoon bijna in zn geheel een wasbenzine bad gehad omdat ie anders nooit meer schoon werd. ramen waren zelfs helemaal vergeeld door de olieaanslag en zijn niet meer schoon te krijgen (vandaar deze ook maar gewoon weg gehaald zijn.)
Die glimmen helemaal omdat ze onder de olie zitten.
Heb er helaas ook genoeg ervaring mee, Mijn mallet heeft gewoon bijna in zn geheel een wasbenzine bad gehad omdat ie anders nooit meer schoon werd. ramen waren zelfs helemaal vergeeld door de olieaanslag en zijn niet meer schoon te krijgen (vandaar deze ook maar gewoon weg gehaald zijn.)
Re: Warm worden van locs
De FL BR212 heb ik zelf ook in bezit, overigens mijn eerste N-spoor loc sinds 1990. Deze loc gebruikte ik volledig analoog en werd inderdaad na ca. een half uur continue met normale belasting redelijk warm, wat warmer dan gemiddeld, overigens werd de loc dus niet heet, levert geen schade op. De elektromotoren die in locs zijn geinstalleerd mogen goed warm worden (handwarm, niet beet te pakken "heet" is niet goed), dat levert geen problemen op, aangezien het metalen chassis die warmte redelijk goed kan afvoeren. Dit type elektromotoren mogen echter nooit heet worden, en om doorbranden van de motor te voorkomen zou naar mijn ervaring een loc die niet meteen wil rijden eerst een duwtje moeten krijgen op de rails met normale spanning in plaats van de trafo geheel open te draaien en hopen op beweging. Als de loc dan toch wel geleidt en de motor "zit even vast" dan brandt deze door, doordat de stroom die door een stilstaande (vaststaande) motor loopt vrij hoog kan zijn, dit gemiddeld ca. 300-600 mA, tegen normale stroom van 100-200mA bij een draaiende en normaal belaste motor. Handwarm is goed en normaal, niet beet te pakken heet is niet goed.
Grtz Ed
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"
NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"