Kuehn of Lenz?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Kuehn of Lenz?

Bericht door Cybertinus »

Hallo allemaal,

Mijn vakantiegeld komt binnenkort binnen, dus ik ga m'n volledige collectie digitaliseren. Nu klinkt dat indrukwekkender dan dat het is, aangezien ik maar 3 locs heb :P, een FLM BR212, een FLM 39 en een Roco BR101. De 101 is digitaal voorbereid, dus daar heb ik een decoder voor nodig met een NEM651 connector erop. De 39 en 212 moet ik in gaan solderen.

Ik heb nu 2 decoders op het oog: de Lenz Silver mini+ en de Kuehn N045.

Kwa kosten maakt het niet uit, ik kan ze voor vrijwel hetzelfde bedrag (minder dan 1 EUR verschil) krijgen.

Het gaat dus puur om features. Ik zie dat de Kuehn 800 mA aan de motor kan leveren en de Lenz maar 500 mA. Betekend dat ik met de Kuehn zwaardere treinen aan kan oid?
Verder zie ik dat de Kuehn iets meer functionaliteit heeft dan de Lenz. Bij de Kuehn kan ik instellen hoeveel trager de trein moet rijden als hij achteruit gaat. En ook wat meer instelmogelijkheden op de functieuitgangen, als ik het goed zie.

Kloppen die conclusies? Of zit ik er echt naast?

Mijn eisen aan een decoder zijn:
  • DCC ondersteuning met 128 snelheidsstappen
  • Uitgebreide locadressen moeten ondersteund worden. Op de club heeft elk lid een hondertal gekregen om aan zijn locs te geven. Dit zijn de getallen die Koploper gebruikt om een loc te herkennen. En dus ook het decoderadres wat Koploper gebruik om de trein aan te sturen. Ik heb 201-299 toegewezen gekregen. Mijn decoderadressen zijn dus altijd >128, dus de langere adressen moeten er gewoon in.
  • Aparte aansluiting van de LEDs voor en voor achter, zodat de verlichting om kan schakelen bij het wisselen van rijrichting.
Niet heel bijzondere eisen dus.

Ik ga overigens een Uhlenbrock IntelliBox 1 halen (tweedehands). Die ondersteund ook DCC met 128 snelheidsstappen, dus dat komt goed dan he :).
De club gebruikt Koploper + Dinamo.

Advies en ervaringen met bepaalde decoders op de gebruikte systemen. Wat raden jullie aan dat ik ga gebruiken?


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door Rob Fongers »

Tinus,

Waarom een decoder met 4 functie uitgangen (045) die je toch niet gebruikt? De 025 is bewezen en uitstekend wel wat dikker als de 045.

Hier rijd vrijwel alles met Kühn.

Alle hedendaagse decoders ondersteunen 128 stappen maar is volledig doelloos omdat het met 28 stappen net zo mooi gaat.

Buiten dat zijn er hier al de nodige discussies geweest over welke decoder, zoekt en gij zult vinden..


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door pp4trains »

Ik heb ook goede ervaringen met de genoemde N025 van Kuhn.
Het voordeel van N045 is inderdaad 4 functieuitgangen maar dit wordt pas handig als je bijvoorbeeld digitale koppelingen gaat inbouwen.
Voor de rest heb je voor de locs voldoende aan twee functieuitgangen voor de verlichting.

128 rijstappen is vast leuk, maar met DINAMO gebruik je die niet.
Op welke club trouwens?

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door shoven »

Hier kachelt nagenoeg alles rond met een Kuehn N025 en dat gaat prima.
Zou je uitgangspunt niet moeten zijn wat je wilt met je baan en wat voor eisen aan de decoder daaruit volgen? Dan kun je vervolgens selecteren welke decoder(s) daaraan voldoen.
Kun je ons inzicht verschaffen in dit proces en hoe dat bij jou verloopt?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door Wim Ros »

Kuehn zou ik denken en zeggen, is een probleemloze decoder.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door shoven »

Wim Ros schreef:Kuehn zou ik denken en zeggen, is een probleemloze decoder.

Mvg
Wim.
Dat denk en zeg ik ook, maar ik ben ook benieuwd naar onze Tinus zijn overwegingen waarom hij nog wat extra's wil.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door Cybertinus »

R Fongers schreef:Waarom een decoder met 4 functie uitgangen (045) die je toch niet gebruikt? De 025 is bewezen en uitstekend wel wat dikker als de 045.
pp4trains schreef:Ik heb ook goede ervaringen met de genoemde N025 van Kuhn.
Het voordeel van N045 is inderdaad 4 functieuitgangen maar dit wordt pas handig als je bijvoorbeeld digitale koppelingen gaat inbouwen.
Voor de rest heb je voor de locs voldoende aan twee functieuitgangen voor de verlichting.
Mja, die 4 functies is misschien wat overdreven. Digitale koppelingen ga ik voorlopig nog niet gebruiken. Daar is mijn baantje nog te simpel voor en op de club wordt er alleen gereden op de baan, niet automatisch gerangeerd oid. Misschien wel leuk om zelf eens mee te gaan spelen thuis. Ik wil wel stroomvoerende koppelingen gaan gebruiken (Krois oid), zodat de trein minder last heeft van vuile stukken rails.
Als ik mijn baantje uitbreid met die 3 opstelsporen, dan is ooit naar digitale koppelingen gaan wel leuk, kan ik helemaal automatisch rangeren ed.
Maar goed, dat is allemaal toekomst muziek (ik zit hier hardop te denken ;)). Ik moet dat nog allemaal gaan uitzoeken hoe dat werkt en wat de mogelijkheden zijn en wat binnen mijn budget past. Maar het zou dan wel een beetje jammer zijn om dan eerst m'n decoders te moeten vervangen.

Dat hij wat dikker is (1 mm, zie ik) kan misschien lastig worden in m'n FLM BR212. Daar is maar 1 plek waar de decoder past: in de cabine. Ik hoop dat daar dan voldoende ruimte is voor die decoder. Moet ik ff gaan uitmeten dan.

Verder vind ik het wel een pre dat de 045 RailCom ondersteund. Ik weet dat de IntelliBox 1 daar geen ondersteuning voor heeft (en DINAMO ook niet, als ik het me goed herinner), maar ik sluit zeker niet uit dat er in de toekomst een andere centrale bij komt oid. Deze IntelliBox is vooral bedoeld voor m'n Kato baantje. Nu is dat m'n enige baantje, maar ik wil hier thuis ook een grotere, permantente baan gaan maken. Moet ik eerst op mezelf gaan wonen, dat wel. Die baan gaat waarschijnlijk aangestuurd worden vanaf de computer met Rocrail. Ik denk dat er dan DINAMO tussen de computer en baan komt. Ik denk dat er voor DINAMO dan wel een upgrade beschikbaar is om RailCom uit te lezen. DINAMO wordt immers nog doorontwikkeld. En anders kan ik altijd nog wat Lenz apparatuur kopen om dat uit te lezen.
R Fongers schreef:Hier rijd vrijwel alles met Kühn.
OK. Das positief :). Jij rijd met een TwinCenter als ik het goed zie. Das wel positief, want de TwinCenter is toch zo ongeveer hetzelfde als de IntelliBox? Als ik naar beide apparaten kijk zien ze er iig vrijwel hetzelfde uit :).
R Fongers schreef:Alle hedendaagse decoders ondersteunen 128 stappen maar is volledig doelloos omdat het met 28 stappen net zo mooi gaat.
Hmm, ok. Toch vind ik 128 stappen hebben wel prettig. Je kan de treinen preciezer instellen kwa snelheid. Als ik het beredeneer kan je daarmee een mooier effect krijgen. Maar goed, ik heb alleen m'n redenaties, jij hebt praktijkervaring :). Maar zoals je al zegt, ik heb altijd 128 stappen, dus deze "eis" wordt altijd aan voldaan.
R Fongers schreef:Buiten dat zijn er hier al de nodige discussies geweest over welke decoder, zoekt en gij zult vinden..
Dat zal ik ook nog eens doen ja. Had ik ff moeten doen :).
pp4trains schreef:128 rijstappen is vast leuk, maar met DINAMO gebruik je die niet.
Klopt, maar met m'n IntelliBox wel ;).
pp4trains schreef:Op welke club trouwens?
Baroniespoor, in Etten-Leur (een groot dorp tussen Breda en Roosendaal in).
shoven schreef:Zou je uitgangspunt niet moeten zijn wat je wilt met je baan en wat voor eisen aan de decoder daaruit volgen? Dan kun je vervolgens selecteren welke decoder(s) daaraan voldoen.
Kun je ons inzicht verschaffen in dit proces en hoe dat bij jou verloopt?
Eerder in deze reactie heb ik al een link geplaatst naar m'n eigen baantje. Verder gaat mijn materieel ook rijden op de Beeckbaan van de club. Het is dus vooral rijden, en verder geen spannende dingen (zoals rangeren ed). Misschien wel in de toekomst, maar dat zie ik wel gebeuren :).
Ook ga ik hier thuis nog een keer een eigen baan bouwen, maar dat duurt nog wel ff. Eerst wil ik op mezelf gaan wonen (ik woon nu nog bij m'n ouders), wat ook de nodige kosten met zich meebrengt. Ik weet dus nog totaal niet wat ik met die baan kan gaan doen. Ik weet niet hoeveel ruimte ik ga krijgen en hoeveel ik eraan uit kan geven. Daar is dus nog lastig iets over te zeggen.

Zeker omdat ik nog niet weet wat ik met mijn baan ga doen, wil ik de mogelijkheden in m'n decoders open houden. Beetje jammer als ik dat allemaal moet gaan vervangen. Verder is het prijsverschil tussen de N025 en de N045 ook niet enorm te noemen. Voor mijn 3 locs ben ik in totaal 10 EUR meer kwijt voor de N045 ipv de N025. Geen wereld bedrag ;).


Verder zie ik ook nog dat de N025 wat minder kan leveren. Maar 700 mA aan de motor ipv 800 mA. Ook kan er minder op de functie uitgangen staan, maar 150 mA ipv 200 mA. Nu maakt dat bij de functieuitgangen niet echt uit, aangezien lampjes niet zo heel veel vragen. Op het moment hebben alle 3 de locs van mij nog echte lampjes. De Roco BR101 gaat zoiezo verbouwd worden naar SMD LEDs, de FLM BR212 misschien ook, ben ik nog niet uit. De FLM BR39 blijft op lampjes werken, dat vind ik natuurlijker.
Ga ik die 700 mA ipv 800 mA merken? Wat voor soort treinen hebben zoveel stroom nodig? Of wordt dat pas gebruikt op redelijk steile hellingen?


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door Rob Fongers »

Tinus,

Er hebben hier 10 treinen gereden op één twin center dus met dat vermogen verbruik valt het wel mee.

Heb heel veel decoders geprobeerd en naar G :shock: D geholpen en uiteindelijk toch aan de 025 blijven hangen welke qua kwaliteit en prijs met kop en schouders boven de rest uithangt (mijn opinie!!)


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

FidOo
Berichten: 5958
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door FidOo »

Ik heb goede ervaringen met de keuhn zowel 025 als 045. Ik heb maar een lenz in gebruik en die is ook prima.

Maar de keuhn is is gewoon prefect, en kan ook nog wel wat hebben als je eens de verkeerde draadjes op de verkeerde plek soldeerd... (jaa dat gebeurd heus)

Maar idd even zoeken op t forum en je kunt alle uitgebreide reacties over hoe en waarom verder lezen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door george »

Ik heb een Kuehn N045 ingebouwd, en daarbij de extra aansluitingen gebruikt om de sluitseinen met F1 onafhankelijk van de frontseinen (maar wel afhankelijk van de rijrichting) te kunnen schakelen. Wanneer de loc los rondrijdt kunnen de sluitseinen aan, met een sleep erachter kunnen ze uit.
Dus ook zonder elektrische koppelingen kunnen de extra functie-uitgangen handig zijn.


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door Rob Fongers »

Precies,

Echter er zijn nog zo weinig locs die dat hebben ingebouwd. Voor het overige is het gewoon hobby :lol: :lol: en dan doe je het meestal aan een zijde voor het trek :o en duw werk.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door george »

Nou, hebben ingebouwd... Zoals je zegt: het is hobby, en in het kader van de hobby ben ik in de weer geweest met SMD ledjes. De loc is ruim 20 jaar oud, daar zaten gewoon gloeilampjes in.


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door Cybertinus »

Dat is ook wel een leuk idee ja, om ze daarvoor te gebruiken, het schakelen van de sluitlichten. Ik ben al bezig geweest om dat analoog voor elkaar te krijgen. Ik heb een schakeling bedacht (samen met een kennis van me, die wel wat van elektronica weet :p) met 2 transistoren en een kabel vanaf een stroomvoerende koppeling. Met die schakeling wordt er gedetecteerd of er een rijtuig achter hangt (wel of geen stroom vanuit de stroomvoerende koppeling) en als er geen rijtuig achter zit, dan gingen de sluitlampen aan, zit er wel een rijtuig achter dan gaan de sluitlampen uit.

Ik heb die schakeling alleen op papier staan, en in een proefopstelling werkte hij perfect. Ik heb hem nog nooit ingebouwd in een loc, omdat je in een n-loc gewoon erg weinig ruimte hebt, en ik in de loc waarin ik het wil gaan inbouwen ook erg weinig ruimte heb. Dan moet je dus met SMD componenten aan de gang. En ik vraag me af of mijn soldeerervaring daar wel goed genoeg voor is :).

Hoe je het werkend hebt gekregen met een extra functie ben ik wel geïnteresseerd in George :).

Edit:
Ik heb de Kuehn handleiding er nog ff bij gepakt, en ik denk dat ik weet hoe je het hebt aangepakt:
De lampen voor (de gele/witte lampen dus) heb je aan de F0 uitgang gehangen, dus de normale verlichtings uitgang. Die schakelt automatisch om bij het veranderen van rijrichting. Vervolgens heb je de sluitseinen aan F1 gehangen, door de sluitseinen van de ene kant aan te sluiten op decoder uitgang C, en van de andere kan aan te sluiten op uitgang D. En dan heb je CV35 op 12 gezet, zodat de decoder weet dat F1 met zowel uitgang C als D te maken heeft. Vervolgens heb je CV51 en CV52 op 64 en 32 gezet, zodat de sluitseinen uit zijn als je de kant op rijd waar de sluitseinen zitten. En als je F1 uitschakelt, dan zijn de sluitseinen altijd uit.

Klopt dit idee, of zit ik er nog naast?


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Kuehn of Lenz?

Bericht door george »

Je idee klopt aardig, alleen heb ik F0 en F1 verwisseld. Ik had de decoder ingebouwd, en daarbij de gloeilampjes in eerste instantie laten zitten, en aangesloten volgens het schema in afbeelding 3 (blz. 6 van de N45 handleiding). Hierdoor hebben ze ongeveer de halve rijspanning, en branden ze niet te fel.
Bij het ombouwen naar ledverlichting heb ik dat zo gelaten (noem het luiheid of zo), maar de halve rijspanning is niet genoeg om drie witte leds in serie aan te sturen. Daarom heb ik de witte leds tussen C resp. D en COM (blauwe draad) aangesloten, en de rode tussen A (wit) en rood resp. B (geel) en zwart. Dus min of meer volgens afbeelding 5 uit de handleiding.
Gelukkig biedt de decoder de flexibiliteit om de boel zo in te richten dat F0 nog steeds de frontseinen rijrichtingsafhankelijk schakelt, en F1 hetzelfde doet met de sluitseinen.

De CV's heb ik als volgt ingesteld (waarbij rood en wit slaan op de kleuren van de leds, niet de aansluitdraden):
F0 achterwaarts schakelt C: CV33 = 8
F0 voorwaarts schakelt D: CV34 = 4
F1 schakelt A en B: CV35 = 3

rood A achteruit uit: CV49 = 64
rood B vooruit uit: CV50 = 32
wit C vooruit uit: CV51 = 64
wit D achteruit uit: CV52 = 32

Met CV60 en CV61 moeten de uitgangen A, B, C en D gedimd kunnen worden. Ik heb hier verschillende waardes geprobeerd, maar geen effect waargenomen. De 2 rode leds staan in serie met een weerstand van 4k7, de 3 witte leds staan in serie met een weerstand van 1k.

Een stroomvoerende koppeling in schaal N lijkt me trouwens net zo'n gepriegel als SMD ledjes. Ik moet toegeven dat ik wel even schrok toen ik zo'n ledje uit de verpakking haalde. Veel groter dan een suikerkorrel is het niet. De hoeveelheid licht die er uit komt is in verhouding hiermee verbazingwekkend hoog.

OT: Als iemand trouwens gele SMD leds weet te vinden, die ècht (NS-) geel licht uitstralen (en niet iets amber/oranje achtigs) hou ik me aanbevolen. Ik ben niet voor niets begonnen met de witte lichten van een NMBS loc...


Groeten,

George
Plaats reactie