Lemland, 250 x 150 cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Lemland

Bericht door martindomburg »

Erg leuk gedaan, goed idee om het zo te doen ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Helaas. Vandaag hadden we maar een uurtje, te kort om geconcentreerd te werken aan bedrading en dergelijke. Niet getreurd want er zijn zat kleine klusjes. Bijvoorbeeld het soms afgetrapte wagenpark te verbeteren.

Het busbedrijf van Lemland heeft ook niet veel geld en heeft twee Duitse Mercedes stadsbussen van Wiking uit begin jaren '80 overgenomen. Eentje is in redelijke staat, de ander zal wellicht plukbus worden. Jammer dat het plastic ruitendeel niet uit het casco te halen is, daarom zijn de ruiten afgeplakt. Het is afwachten wat er straks onder vandaan komt.. Dit is de 102, het redelijke casco:

Afbeelding

De bussen staan klaar in de spuitstraat:

Afbeelding

Lem aan het spuiten, de bussen krijgen de frisse blauwe kleuren van de stadsvervoerder.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens zijn een aantal auto's uit begin jaren '80 voorzien van nummerplaten, koplampen, achterlichten, banden en dergelijke.
Ziet er veel beter uit zo.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Eergisteren verder geklust aan de twee bussen.

De 101 en 102 naast elkaar naast het afplakken van de diagonale band, volgens de huisstijl van het stadsvervoer in Lemstad:
Afbeelding

Buiten na het aanbrengen van de band:
Afbeelding

Naast elkaar na het drogen.
Afbeelding

Het interieur, ook al weer meer dan een kwart eeuw oud, wordt ook meteen aangepakt.
Nieuwe bruine stoffen stoelen, zwarte vloerbedekking (voor de streep geen staanplaatsen)
en een modern dashboard voor de bestuurder.
Afbeelding

Een heel verschil met het oude spartaanse interieur (zie die van de 101 onderaan), vonden wij.
De bestuurder was een Walter Merten spoorbeamte (N914) uit begin jaren zestig die zijn oude dag nu op de weg gaat slijten.
De rafelige randjes van het verven & de nog beige raamstijlen zijn na de foto's nog meer bijgewerkt.
Afbeelding

Achterzijde. Verlichting aangebracht. Transfers (nummerplaten, koersfilm, lijnnummer etc.) volgen nog.
Afbeelding

Voorkant:
Afbeelding

Zijkant:
Afbeelding

De 101 staat nog in de werkplaats, we kijken of de ramen nog goed te krijgen zijn.
Niet alle bescherming na het spuiten is weer goed weg gegaan en de achterzijde is
gescheurd.


Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Lemland

Bericht door Cybertinus »

Dat ziet eruit als een bus die zo op de baan kan staan inderdaad. Mooi resultaat hoor :).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Lemland

Bericht door gek op stoom »

dat heeft lem netjes gedaan

Gr andy



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Lemland

Bericht door mdedeugd »

Jullie zijn een heel goed team samen. ;)
Complimenten, het ziet er fantastisch goed uit.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Dank heren!

Lem is er vandaag niet dus ben ik verder gegaan met het saaiere werk: decoders aansluiten.

Ook in Lemland gelden natuurlijk de strengere regelgeving van tegenwoordig op het gebied van tunnels. Daarom is het onderaardse deel van noodverlichting voorzien, zodat bij calamiteiten snel ingegrepen kan worden. Belangrijk, zeker als straks alles onder een mooi gipsen landschap is verstopt. Uiteraard betreft het hier milieuvriendelijke ledverlichting en is het te schakelen vanaf de MobileStation (adres 129).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de analoge tijd is e.e.a. al eens getest, zie laatste stuk van dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=SSOdpQq8a0E

Zo, nu verder met de wissel- en onkoppeldecorders. :-)

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Hmm. Geen beweging te krijgen in de nieuwe decoders. Alleen die met adres 129 en verder dus, 17 en verder (en andere kasten) lijken gewoon niet te reageren op de mobilestation. Ik hoor ook geen klikjes. Reeds geinstaleerde decoders doen het gewoon. Geen idee wat er nu mis is. :roll:


Gebruikersavatar

Rebecca
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:30

Re: Lemland

Bericht door Rebecca »

Hoi Lem en Bart,
veel werk verricht, het ziet er allemaal erg goed uit!
Succes met de decoders ;)


城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Vanavond hebben we voor het eerst met transfers gewerkt, best lastig op deze schaal. Vooral de landenstickers (NL, F en zo). Dat is milimeter in het vierkant ongeveer. Maar goed, weer veel geleerd. Plaatjes geschoten met mobieltje, scherper kreeg ik het niet zo dichtbij.

Het eerste autootje met een kenteken:

Afbeelding

De snoek heeft (uiteraard) een F op de kont:

Afbeelding

Een vrachtwagen uit Luxemburg, met een L op de rechterdeur:

Afbeelding

Alle vrachtwagens van een NL voorzien, kentekens (blauw voor de oudjes) volgen nog:

Afbeelding

De stadsbus van voren:

Afbeelding

En van achteren:

Afbeelding

Als je denkt: hé, dat logo van de busmaatschappij lijkt op een halte-teken, dan klopt dat.
De bus is zeker niet perfect, maar toch veel beter dan standaard vinden we.

Afbeelding
(afbeelding niet van ons)



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Lemland

Bericht door Detlev »

Prachtig gedaan! Alleen... Waarom rijdt een bus met nederlandse kentekens naar een duitse HBF? :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Omdat de busmaatschappij ][ uit Lemstad zoals altijd krap bij kas zit en in Duitsland twee oude bussen heeft gehaald. Alle andere opschriften (voor instappen, geen ingang, kassa en zo) zijn ook Duits. Van alle koersfilms was dit het meest Nederlands: er komt een Mariadom in Lemstad dus dat komt goed uit en HBF staat voor Heel Belangrijk Forum waar we ook heel vaak heen gaan.

Duits is overigens geen probleem in Lemland, doordat het vlakbij Duitsland ligt, is veel tweetalig. Ook het meeste spoormaterieel heeft Duitstalige opschriften omdat het uit Duitslang gehaald is.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

We hebben geen programmeer-spoor en dat is al wel eens fout gegaan, waarbij verschillende locs tegelijk dezelfde adressen en zo kregen. Daarom vandaag een rollenbankje opgehaald die we als zodanig gaan gebruiken (we hebben geen ruimte voor een spoortje).

Vervolgens hebben we tussen de railbox en de rest van de installatie een schakelaartje en een extra snoertje geplaatst. Nu kunnen we kiezen of de spanning naar de baan of naar de rollenbank gaat. Als we de rollenbank niet gebruiken, zit 'ie in de opbergdoos. Als we hem gaan gebruiken, sluiten we hem aan met twee stekkertjes. Ruimteprobleem opgelost.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Verder nog een boel gedaan vandaag, draden getrokken tussen de decoders en de ontkoppelaars en wissels van Davydorp. Ben niet helemaal zeker van de goeie werking van het wissel aan de oostkant, misschien moet het motortje vervangen worden. Alle decoders werken nu gelukkig. Pfew.

bart
Laatst gewijzigd door Lemland op 13 jun 2011 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Ook vandaag weer verder gegaan met draden trekken. Veel draden. :-)

De decoder-backbone, zonder deksel, richting de decoders.

Afbeelding

Afbeelding

Aangesloten wissels en ontkoppelaars. We gebruiken kroonsteentjes omdat dat het wisselen van bijv. wisselmotoren makkelijker maakt in de toekomst.

Afbeelding

Onder Davydorp ziet het er nu al heel wat netter uit. Alleen de draden voor schakelbare railsecties hangen nog los, de rest is allemaal netjes weggevoerd en aangesloten.
Verlichting van onderen komt van een TL-werklamp, van boven van de backstage-verlichting bestaande uit opgedeelde rijtuigverlichting-stripjes van digirails.
Rechts het spoor dat een groot rondje maakt rond de hele tafel. Er moet nog wel met de stofzuiger in de weer... Links gaat het nevenlijntje omhoog naar de helix,
die achter het blauwe poortje ligt.

Afbeelding


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3209
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Lemland

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Ja digitaal wil nog niet zeggen dat je minder draden gebruikt :D
Ziet er goed uit al die draden, heb je wel goed de administratie bijgehouden van wat wat is?

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Min of meer, kleurcodering is consequent en nummering ook. Qua vastlegging heb ik de routing en inhoud van de drie backbones/kabelgoten van de meeste bedrading vastgelegd op papier. Maar ik ben gisteren begonnen in TinyCAD om digitaal een bedradingsschema te gaan maken. Wordt nu belangrijk(er) aangezien we de detectie-secties definitief gaan aansluiten. Nogal een solitair klusje maar Lem is er de komende dagen niet dus dat is een mooi moment om die software aan te leren :-)

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Vandaag aankopen gedaan, niet alleen boodschappen maar ook een tijdschakelaar van Viessmann naar aanleiding van een berichtje in de vraagbaak. Vanavond even een uurtje onder de baantafel doorgebracht en e.e.a. gemonteerd. Kastje zit iets verhoogd op de witte plank vanwege schroefkoppen op die plek. Een Preiser-doosje onder de Viessmann-kast gaf net voldoende verhoging. Ik wilde alles van de gasverlichting bijelkaar houden op het bord.

Afbeelding

De schakeldecoder ernaast (33) is overigens niet de kast die de tijdrelais aanstuurt maar een schakeldecoder voor 'overige' zaken, zoals 129 = de backstage verlichting.

De gasverlichting in Davydorp is nu makkelijk te sturen met het aanschakelen van adres 85, werkt perfect nu.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

O en nog autoschilderwerk:

Afbeelding


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1319
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Lemland

Bericht door WimC »

Netjes.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Vandaag heeft Lem een open wagen plus auto gekregen (hier meer).
Meteen maar even van oude kentekens en een NL sticker voorzien (ook al zijn de opschriften Duits).

Afbeelding

Afbeelding

Erg leuk vrachtautootje ook, en standaard al erg gedetailleerd.


Gebruikersavatar

Hans2
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 jun 2011 22:18

Re: Lemland

Bericht door Hans2 »

Hallo Lem en Bart,

Ik heb zojuist een uitstapje gemaakt naar jullie website.
Lekker overzichtelijk zo. Ik heb hem bij mijn favorieten gezet, zodat ik alles op mijn gemak kan bekijken.

m.vr.gr.

Hans


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Hoi Hans,

Dank! We hebben nu eens niet gekozen voor statische HTML pagina's maar een echt dynamisch geheel in een soort van forum-setting. Dat maakt het ons makkelijker om voortgang en info te delen (omdat we niet altijd bij elkaar wonen). Bovendien kan je zelf de informatie sorteren. Het is standaard software van IBM, hier en daar aangepast (vertaald, overzichten en zo). Zitten (daarom) ook nog een paar foutjes in, bijv. de profielen.

Ook heb ik het idee van Bob's website afgekeken om een vast overzichtje te maken van hoeveel rails, wagens etc, Leuk voor niet-modelspoorders zoals familie. Misschien dat we ooit nog iets statisch maken om baanplan en scenery makkelijker te presenteren, wie weet.

Voorlopig gebruiken we dit, volgende week gaat Lem voor twee maanden weg en ik ben van plan ondertussen heel veel te bouwen zodat er meer te genieten is als 'ie terug is. Ondertussen kan hij zoals altijd even checken wat de voortgang is.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Lemland

Bericht door Lemland »

Vandaag weer verder. Eigenlijk was het de bedoeling verder te gaan met de elektriek. De twee Mobile Stations gelijk getrokken (het enige verschil is nu dat de ene de rol van Master en de andere de rol van Slave heeft:

Afbeelding

Maar toen kwam een flinke plaat mooi hout vrij bij het opruimen van de zolder. Die was zo groot dat 'ie niet eens de trap af kon.
Verzagen dus maar en dan maar meteen volgens de maten van het frame van Florienberg.

Eigenlijk een klusje een aantal maanden naar voren gehaald.

Eerst in vierkante ribben gezaagd:

Afbeelding

Daarna de gaten voor het doorvoeren van de helix-niveaus eruit zagen plus een wat groter gat in verband met het gewicht:

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot alvast alle ijzer-hoekjes voor de bevestiging monteren:

Afbeelding

Monteren:

Afbeelding

Afbeelding

Ook even een blik op de andere kant van de helix:

Afbeelding

Proefrit op laagste niveau:

Afbeelding

En in het eerste niveau van de helix:

Afbeelding

En van de andere kant:

Afbeelding

Ja, die onderste ring van de helix heeft een HEEL dikke houten plaat. Dat komt omdat het een deel van de baantafel zelf is die is verzaagd, we hebben immers geen open raamwerk. De andere niveau's worden (veel) dunner. Achteraf gezien ook wel handig om dit bouwklusje te maken, nu kan ik ook hier makkelijker draden trekken. Het doel is om over twee maanden echt een flinke vooruitgang te hebben geboekt.

De komende twee maanden is Lem namelijk op reis door Scandinavië, Rusland en de rest van Oost-Europa. Hij zal wel van tijd tot tijd, als 'ie onderweg ergens online kan komen, de voortgang hier en op onze site checken. :-)

[aanpassing door lem] Ging niet lukken, oost europa is geblokkeerd. :-( dan staat er "501, no access to this web page" in t' rood.
Laatst gewijzigd door Lemland op 13 aug 2011 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.



Mctrain
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 sep 2010 18:16
Locatie: Kruisland

Re: Lemland

Bericht door Mctrain »

Lemland schreef:Maar toen kwam een flinke plaat mooi hout vrij bij het opruimen van de zolder. Die was zo groot dat 'ie niet eens de trap af kon.
Verzagen dus maar en dan maar meteen volgens de maten van het frame van Florienberg.
Lang geleden dat ik hier wat gepost heb, heb zelf ook nog niks aan mijn baan gedaan. Maar ten eerste, ziet er allemaal keurig uit, maar toch 1 opmerking (niet op je baan) maar op de zin die je hierboven hebt gezet.... dan vraag ik mij toch iets af?

Hoe is die plaat dan ooit op de zolder gekomen???


Plaats reactie