Lemland, 250 x 150 cm
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Lemland
Helaas. Vandaag hadden we maar een uurtje, te kort om geconcentreerd te werken aan bedrading en dergelijke. Niet getreurd want er zijn zat kleine klusjes. Bijvoorbeeld het soms afgetrapte wagenpark te verbeteren.
Het busbedrijf van Lemland heeft ook niet veel geld en heeft twee Duitse Mercedes stadsbussen van Wiking uit begin jaren '80 overgenomen. Eentje is in redelijke staat, de ander zal wellicht plukbus worden. Jammer dat het plastic ruitendeel niet uit het casco te halen is, daarom zijn de ruiten afgeplakt. Het is afwachten wat er straks onder vandaan komt.. Dit is de 102, het redelijke casco:
De bussen staan klaar in de spuitstraat:
Lem aan het spuiten, de bussen krijgen de frisse blauwe kleuren van de stadsvervoerder.
Vervolgens zijn een aantal auto's uit begin jaren '80 voorzien van nummerplaten, koplampen, achterlichten, banden en dergelijke.
Ziet er veel beter uit zo.
Het busbedrijf van Lemland heeft ook niet veel geld en heeft twee Duitse Mercedes stadsbussen van Wiking uit begin jaren '80 overgenomen. Eentje is in redelijke staat, de ander zal wellicht plukbus worden. Jammer dat het plastic ruitendeel niet uit het casco te halen is, daarom zijn de ruiten afgeplakt. Het is afwachten wat er straks onder vandaan komt.. Dit is de 102, het redelijke casco:
De bussen staan klaar in de spuitstraat:
Lem aan het spuiten, de bussen krijgen de frisse blauwe kleuren van de stadsvervoerder.
Vervolgens zijn een aantal auto's uit begin jaren '80 voorzien van nummerplaten, koplampen, achterlichten, banden en dergelijke.
Ziet er veel beter uit zo.
Re: Lemland
Eergisteren verder geklust aan de twee bussen.
De 101 en 102 naast elkaar naast het afplakken van de diagonale band, volgens de huisstijl van het stadsvervoer in Lemstad:
Buiten na het aanbrengen van de band:
Naast elkaar na het drogen.
Het interieur, ook al weer meer dan een kwart eeuw oud, wordt ook meteen aangepakt.
Nieuwe bruine stoffen stoelen, zwarte vloerbedekking (voor de streep geen staanplaatsen)
en een modern dashboard voor de bestuurder.
Een heel verschil met het oude spartaanse interieur (zie die van de 101 onderaan), vonden wij.
De bestuurder was een Walter Merten spoorbeamte (N914) uit begin jaren zestig die zijn oude dag nu op de weg gaat slijten.
De rafelige randjes van het verven & de nog beige raamstijlen zijn na de foto's nog meer bijgewerkt.
Achterzijde. Verlichting aangebracht. Transfers (nummerplaten, koersfilm, lijnnummer etc.) volgen nog.
Voorkant:
Zijkant:
De 101 staat nog in de werkplaats, we kijken of de ramen nog goed te krijgen zijn.
Niet alle bescherming na het spuiten is weer goed weg gegaan en de achterzijde is
gescheurd.
De 101 en 102 naast elkaar naast het afplakken van de diagonale band, volgens de huisstijl van het stadsvervoer in Lemstad:
Buiten na het aanbrengen van de band:
Naast elkaar na het drogen.
Het interieur, ook al weer meer dan een kwart eeuw oud, wordt ook meteen aangepakt.
Nieuwe bruine stoffen stoelen, zwarte vloerbedekking (voor de streep geen staanplaatsen)
en een modern dashboard voor de bestuurder.
Een heel verschil met het oude spartaanse interieur (zie die van de 101 onderaan), vonden wij.
De bestuurder was een Walter Merten spoorbeamte (N914) uit begin jaren zestig die zijn oude dag nu op de weg gaat slijten.
De rafelige randjes van het verven & de nog beige raamstijlen zijn na de foto's nog meer bijgewerkt.
Achterzijde. Verlichting aangebracht. Transfers (nummerplaten, koersfilm, lijnnummer etc.) volgen nog.
Voorkant:
Zijkant:
De 101 staat nog in de werkplaats, we kijken of de ramen nog goed te krijgen zijn.
Niet alle bescherming na het spuiten is weer goed weg gegaan en de achterzijde is
gescheurd.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Lemland
Dat ziet eruit als een bus die zo op de baan kan staan inderdaad. Mooi resultaat hoor .
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Lemland
Jullie zijn een heel goed team samen.
Complimenten, het ziet er fantastisch goed uit.
Martin de Deugd
Complimenten, het ziet er fantastisch goed uit.
Martin de Deugd
Re: Lemland
Dank heren!
Lem is er vandaag niet dus ben ik verder gegaan met het saaiere werk: decoders aansluiten.
Ook in Lemland gelden natuurlijk de strengere regelgeving van tegenwoordig op het gebied van tunnels. Daarom is het onderaardse deel van noodverlichting voorzien, zodat bij calamiteiten snel ingegrepen kan worden. Belangrijk, zeker als straks alles onder een mooi gipsen landschap is verstopt. Uiteraard betreft het hier milieuvriendelijke ledverlichting en is het te schakelen vanaf de MobileStation (adres 129).
In de analoge tijd is e.e.a. al eens getest, zie laatste stuk van dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=SSOdpQq8a0E
Zo, nu verder met de wissel- en onkoppeldecorders.
Bart
Lem is er vandaag niet dus ben ik verder gegaan met het saaiere werk: decoders aansluiten.
Ook in Lemland gelden natuurlijk de strengere regelgeving van tegenwoordig op het gebied van tunnels. Daarom is het onderaardse deel van noodverlichting voorzien, zodat bij calamiteiten snel ingegrepen kan worden. Belangrijk, zeker als straks alles onder een mooi gipsen landschap is verstopt. Uiteraard betreft het hier milieuvriendelijke ledverlichting en is het te schakelen vanaf de MobileStation (adres 129).
In de analoge tijd is e.e.a. al eens getest, zie laatste stuk van dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=SSOdpQq8a0E
Zo, nu verder met de wissel- en onkoppeldecorders.
Bart
Re: Lemland
Hmm. Geen beweging te krijgen in de nieuwe decoders. Alleen die met adres 129 en verder dus, 17 en verder (en andere kasten) lijken gewoon niet te reageren op de mobilestation. Ik hoor ook geen klikjes. Reeds geinstaleerde decoders doen het gewoon. Geen idee wat er nu mis is.
Re: Lemland
Hoi Lem en Bart,
veel werk verricht, het ziet er allemaal erg goed uit!
Succes met de decoders
veel werk verricht, het ziet er allemaal erg goed uit!
Succes met de decoders
城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!
Shiroyama e yōkoso!
Re: Lemland
Vanavond hebben we voor het eerst met transfers gewerkt, best lastig op deze schaal. Vooral de landenstickers (NL, F en zo). Dat is milimeter in het vierkant ongeveer. Maar goed, weer veel geleerd. Plaatjes geschoten met mobieltje, scherper kreeg ik het niet zo dichtbij.
Het eerste autootje met een kenteken:
De snoek heeft (uiteraard) een F op de kont:
Een vrachtwagen uit Luxemburg, met een L op de rechterdeur:
Alle vrachtwagens van een NL voorzien, kentekens (blauw voor de oudjes) volgen nog:
De stadsbus van voren:
En van achteren:
Als je denkt: hé, dat logo van de busmaatschappij lijkt op een halte-teken, dan klopt dat.
De bus is zeker niet perfect, maar toch veel beter dan standaard vinden we.
(afbeelding niet van ons)
Het eerste autootje met een kenteken:
De snoek heeft (uiteraard) een F op de kont:
Een vrachtwagen uit Luxemburg, met een L op de rechterdeur:
Alle vrachtwagens van een NL voorzien, kentekens (blauw voor de oudjes) volgen nog:
De stadsbus van voren:
En van achteren:
Als je denkt: hé, dat logo van de busmaatschappij lijkt op een halte-teken, dan klopt dat.
De bus is zeker niet perfect, maar toch veel beter dan standaard vinden we.
(afbeelding niet van ons)
Re: Lemland
Prachtig gedaan! Alleen... Waarom rijdt een bus met nederlandse kentekens naar een duitse HBF?
Re: Lemland
Omdat de busmaatschappij ][ uit Lemstad zoals altijd krap bij kas zit en in Duitsland twee oude bussen heeft gehaald. Alle andere opschriften (voor instappen, geen ingang, kassa en zo) zijn ook Duits. Van alle koersfilms was dit het meest Nederlands: er komt een Mariadom in Lemstad dus dat komt goed uit en HBF staat voor Heel Belangrijk Forum waar we ook heel vaak heen gaan.
Duits is overigens geen probleem in Lemland, doordat het vlakbij Duitsland ligt, is veel tweetalig. Ook het meeste spoormaterieel heeft Duitstalige opschriften omdat het uit Duitslang gehaald is.
Duits is overigens geen probleem in Lemland, doordat het vlakbij Duitsland ligt, is veel tweetalig. Ook het meeste spoormaterieel heeft Duitstalige opschriften omdat het uit Duitslang gehaald is.
Re: Lemland
We hebben geen programmeer-spoor en dat is al wel eens fout gegaan, waarbij verschillende locs tegelijk dezelfde adressen en zo kregen. Daarom vandaag een rollenbankje opgehaald die we als zodanig gaan gebruiken (we hebben geen ruimte voor een spoortje).
Vervolgens hebben we tussen de railbox en de rest van de installatie een schakelaartje en een extra snoertje geplaatst. Nu kunnen we kiezen of de spanning naar de baan of naar de rollenbank gaat. Als we de rollenbank niet gebruiken, zit 'ie in de opbergdoos. Als we hem gaan gebruiken, sluiten we hem aan met twee stekkertjes. Ruimteprobleem opgelost.
Vervolgens hebben we tussen de railbox en de rest van de installatie een schakelaartje en een extra snoertje geplaatst. Nu kunnen we kiezen of de spanning naar de baan of naar de rollenbank gaat. Als we de rollenbank niet gebruiken, zit 'ie in de opbergdoos. Als we hem gaan gebruiken, sluiten we hem aan met twee stekkertjes. Ruimteprobleem opgelost.
Re: Lemland
Verder nog een boel gedaan vandaag, draden getrokken tussen de decoders en de ontkoppelaars en wissels van Davydorp. Ben niet helemaal zeker van de goeie werking van het wissel aan de oostkant, misschien moet het motortje vervangen worden. Alle decoders werken nu gelukkig. Pfew.
bart
bart
Laatst gewijzigd door Lemland op 13 jun 2011 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lemland
Ook vandaag weer verder gegaan met draden trekken. Veel draden.
De decoder-backbone, zonder deksel, richting de decoders.
Aangesloten wissels en ontkoppelaars. We gebruiken kroonsteentjes omdat dat het wisselen van bijv. wisselmotoren makkelijker maakt in de toekomst.
Onder Davydorp ziet het er nu al heel wat netter uit. Alleen de draden voor schakelbare railsecties hangen nog los, de rest is allemaal netjes weggevoerd en aangesloten.
Verlichting van onderen komt van een TL-werklamp, van boven van de backstage-verlichting bestaande uit opgedeelde rijtuigverlichting-stripjes van digirails.
Rechts het spoor dat een groot rondje maakt rond de hele tafel. Er moet nog wel met de stofzuiger in de weer... Links gaat het nevenlijntje omhoog naar de helix,
die achter het blauwe poortje ligt.
De decoder-backbone, zonder deksel, richting de decoders.
Aangesloten wissels en ontkoppelaars. We gebruiken kroonsteentjes omdat dat het wisselen van bijv. wisselmotoren makkelijker maakt in de toekomst.
Onder Davydorp ziet het er nu al heel wat netter uit. Alleen de draden voor schakelbare railsecties hangen nog los, de rest is allemaal netjes weggevoerd en aangesloten.
Verlichting van onderen komt van een TL-werklamp, van boven van de backstage-verlichting bestaande uit opgedeelde rijtuigverlichting-stripjes van digirails.
Rechts het spoor dat een groot rondje maakt rond de hele tafel. Er moet nog wel met de stofzuiger in de weer... Links gaat het nevenlijntje omhoog naar de helix,
die achter het blauwe poortje ligt.
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Lemland
Hallo,
Ja digitaal wil nog niet zeggen dat je minder draden gebruikt
Ziet er goed uit al die draden, heb je wel goed de administratie bijgehouden van wat wat is?
Bob
Ja digitaal wil nog niet zeggen dat je minder draden gebruikt
Ziet er goed uit al die draden, heb je wel goed de administratie bijgehouden van wat wat is?
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Lemland
Min of meer, kleurcodering is consequent en nummering ook. Qua vastlegging heb ik de routing en inhoud van de drie backbones/kabelgoten van de meeste bedrading vastgelegd op papier. Maar ik ben gisteren begonnen in TinyCAD om digitaal een bedradingsschema te gaan maken. Wordt nu belangrijk(er) aangezien we de detectie-secties definitief gaan aansluiten. Nogal een solitair klusje maar Lem is er de komende dagen niet dus dat is een mooi moment om die software aan te leren
Bart
Bart
Re: Lemland
Vandaag aankopen gedaan, niet alleen boodschappen maar ook een tijdschakelaar van Viessmann naar aanleiding van een berichtje in de vraagbaak. Vanavond even een uurtje onder de baantafel doorgebracht en e.e.a. gemonteerd. Kastje zit iets verhoogd op de witte plank vanwege schroefkoppen op die plek. Een Preiser-doosje onder de Viessmann-kast gaf net voldoende verhoging. Ik wilde alles van de gasverlichting bijelkaar houden op het bord.
De schakeldecoder ernaast (33) is overigens niet de kast die de tijdrelais aanstuurt maar een schakeldecoder voor 'overige' zaken, zoals 129 = de backstage verlichting.
De gasverlichting in Davydorp is nu makkelijk te sturen met het aanschakelen van adres 85, werkt perfect nu.
De schakeldecoder ernaast (33) is overigens niet de kast die de tijdrelais aanstuurt maar een schakeldecoder voor 'overige' zaken, zoals 129 = de backstage verlichting.
De gasverlichting in Davydorp is nu makkelijk te sturen met het aanschakelen van adres 85, werkt perfect nu.
Re: Lemland
Vandaag heeft Lem een open wagen plus auto gekregen (hier meer).
Meteen maar even van oude kentekens en een NL sticker voorzien (ook al zijn de opschriften Duits).
Erg leuk vrachtautootje ook, en standaard al erg gedetailleerd.
Meteen maar even van oude kentekens en een NL sticker voorzien (ook al zijn de opschriften Duits).
Erg leuk vrachtautootje ook, en standaard al erg gedetailleerd.
Re: Lemland
Hallo Lem en Bart,
Ik heb zojuist een uitstapje gemaakt naar jullie website.
Lekker overzichtelijk zo. Ik heb hem bij mijn favorieten gezet, zodat ik alles op mijn gemak kan bekijken.
m.vr.gr.
Hans
Ik heb zojuist een uitstapje gemaakt naar jullie website.
Lekker overzichtelijk zo. Ik heb hem bij mijn favorieten gezet, zodat ik alles op mijn gemak kan bekijken.
m.vr.gr.
Hans
Re: Lemland
Hoi Hans,
Dank! We hebben nu eens niet gekozen voor statische HTML pagina's maar een echt dynamisch geheel in een soort van forum-setting. Dat maakt het ons makkelijker om voortgang en info te delen (omdat we niet altijd bij elkaar wonen). Bovendien kan je zelf de informatie sorteren. Het is standaard software van IBM, hier en daar aangepast (vertaald, overzichten en zo). Zitten (daarom) ook nog een paar foutjes in, bijv. de profielen.
Ook heb ik het idee van Bob's website afgekeken om een vast overzichtje te maken van hoeveel rails, wagens etc, Leuk voor niet-modelspoorders zoals familie. Misschien dat we ooit nog iets statisch maken om baanplan en scenery makkelijker te presenteren, wie weet.
Voorlopig gebruiken we dit, volgende week gaat Lem voor twee maanden weg en ik ben van plan ondertussen heel veel te bouwen zodat er meer te genieten is als 'ie terug is. Ondertussen kan hij zoals altijd even checken wat de voortgang is.
Bart
Dank! We hebben nu eens niet gekozen voor statische HTML pagina's maar een echt dynamisch geheel in een soort van forum-setting. Dat maakt het ons makkelijker om voortgang en info te delen (omdat we niet altijd bij elkaar wonen). Bovendien kan je zelf de informatie sorteren. Het is standaard software van IBM, hier en daar aangepast (vertaald, overzichten en zo). Zitten (daarom) ook nog een paar foutjes in, bijv. de profielen.
Ook heb ik het idee van Bob's website afgekeken om een vast overzichtje te maken van hoeveel rails, wagens etc, Leuk voor niet-modelspoorders zoals familie. Misschien dat we ooit nog iets statisch maken om baanplan en scenery makkelijker te presenteren, wie weet.
Voorlopig gebruiken we dit, volgende week gaat Lem voor twee maanden weg en ik ben van plan ondertussen heel veel te bouwen zodat er meer te genieten is als 'ie terug is. Ondertussen kan hij zoals altijd even checken wat de voortgang is.
Bart
Re: Lemland
Vandaag weer verder. Eigenlijk was het de bedoeling verder te gaan met de elektriek. De twee Mobile Stations gelijk getrokken (het enige verschil is nu dat de ene de rol van Master en de andere de rol van Slave heeft:
Maar toen kwam een flinke plaat mooi hout vrij bij het opruimen van de zolder. Die was zo groot dat 'ie niet eens de trap af kon.
Verzagen dus maar en dan maar meteen volgens de maten van het frame van Florienberg.
Eigenlijk een klusje een aantal maanden naar voren gehaald.
Eerst in vierkante ribben gezaagd:
Daarna de gaten voor het doorvoeren van de helix-niveaus eruit zagen plus een wat groter gat in verband met het gewicht:
En tot slot alvast alle ijzer-hoekjes voor de bevestiging monteren:
Monteren:
Ook even een blik op de andere kant van de helix:
Proefrit op laagste niveau:
En in het eerste niveau van de helix:
En van de andere kant:
Ja, die onderste ring van de helix heeft een HEEL dikke houten plaat. Dat komt omdat het een deel van de baantafel zelf is die is verzaagd, we hebben immers geen open raamwerk. De andere niveau's worden (veel) dunner. Achteraf gezien ook wel handig om dit bouwklusje te maken, nu kan ik ook hier makkelijker draden trekken. Het doel is om over twee maanden echt een flinke vooruitgang te hebben geboekt.
De komende twee maanden is Lem namelijk op reis door Scandinavië, Rusland en de rest van Oost-Europa. Hij zal wel van tijd tot tijd, als 'ie onderweg ergens online kan komen, de voortgang hier en op onze site checken.
[aanpassing door lem] Ging niet lukken, oost europa is geblokkeerd. dan staat er "501, no access to this web page" in t' rood.
Maar toen kwam een flinke plaat mooi hout vrij bij het opruimen van de zolder. Die was zo groot dat 'ie niet eens de trap af kon.
Verzagen dus maar en dan maar meteen volgens de maten van het frame van Florienberg.
Eigenlijk een klusje een aantal maanden naar voren gehaald.
Eerst in vierkante ribben gezaagd:
Daarna de gaten voor het doorvoeren van de helix-niveaus eruit zagen plus een wat groter gat in verband met het gewicht:
En tot slot alvast alle ijzer-hoekjes voor de bevestiging monteren:
Monteren:
Ook even een blik op de andere kant van de helix:
Proefrit op laagste niveau:
En in het eerste niveau van de helix:
En van de andere kant:
Ja, die onderste ring van de helix heeft een HEEL dikke houten plaat. Dat komt omdat het een deel van de baantafel zelf is die is verzaagd, we hebben immers geen open raamwerk. De andere niveau's worden (veel) dunner. Achteraf gezien ook wel handig om dit bouwklusje te maken, nu kan ik ook hier makkelijker draden trekken. Het doel is om over twee maanden echt een flinke vooruitgang te hebben geboekt.
De komende twee maanden is Lem namelijk op reis door Scandinavië, Rusland en de rest van Oost-Europa. Hij zal wel van tijd tot tijd, als 'ie onderweg ergens online kan komen, de voortgang hier en op onze site checken.
[aanpassing door lem] Ging niet lukken, oost europa is geblokkeerd. dan staat er "501, no access to this web page" in t' rood.
Laatst gewijzigd door Lemland op 13 aug 2011 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lemland
Lang geleden dat ik hier wat gepost heb, heb zelf ook nog niks aan mijn baan gedaan. Maar ten eerste, ziet er allemaal keurig uit, maar toch 1 opmerking (niet op je baan) maar op de zin die je hierboven hebt gezet.... dan vraag ik mij toch iets af?Lemland schreef:Maar toen kwam een flinke plaat mooi hout vrij bij het opruimen van de zolder. Die was zo groot dat 'ie niet eens de trap af kon.
Verzagen dus maar en dan maar meteen volgens de maten van het frame van Florienberg.
Hoe is die plaat dan ooit op de zolder gekomen???