26 jaar oud en sinds een half jaar de hobby weer opgepakt die ik als klein kind al had. Het is allemaal begonnen met wat Marklin van mijn pa. Omdat ik h0 toen al te groot vond heb ik een analoog starterssetje gekocht van Fleischmann. Geen geld, dus ook geen extra rails waardoor het rijden met een paar tellen begon te vervelen.
Nu ik afgelopen jaar naar Utrecht ben verhuist heb ik een grote eigen kamer die ik niet hoef te delen met vriendin. Dit geeft mij de ruimte om een baan te bouwen. Het starterssetje staat nog in de hoek en heb drie loks aangeschaft. Alle drie digitaal zodat het mooi optrekken en afremmen voor mij geen probleem meer is. Inmiddels staat er een tafel van 260 bij 70 centimeter met enkele uitbouw mogelijkheden voor de toekomst. Rails is allemaal al aanwezig en heb dan ook de eerste test rondjes al gereden. De tafel is niet zo heel erg groot en wil tijdens het rijden nog wel wat te doen hebben.
Algemene informatie:
Afmetingen: 260 cm x 70 cm (416 m x 112 m)
Tijdperk: III (circa 1950)
Schaal: N (1:160)
Max treinlengte: 70 cm (112 m)
Spoorlengte: 17 m (2,72 km)
Naam plaats: Roonsdorf
Naam rivier: Mäander
Railsfabriek: Gleisfabrik Eissenspur Gmbh
Houtzagerij: Gebr. Holz Gmbh
Hotel: Königsberg
![Afbeelding](http://lh6.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbWaHe9rO4I/AAAAAAAAATc/vPP3vRipVQk/s144/loks.jpg)
afb. 1: En wat loks natuurlijk (Fleischmann BR64, BR80 en de BR94 (alle digitaal)).
![Afbeelding](http://lh3.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbGVTLBBuaI/AAAAAAAAAS4/OxI2bHrj2DY/s144/kruiswissel.jpg)
afb. 2: Rechterkant van de baan
Hetgeen eruit gezaagd is gaat een riviertje worden. Alles aan de andere kant van de rivier wordt overdekt. Hier zal de bocht dus helemaal niet te zien zijn en heb ik een schaduwstation van drie sporen.
![Afbeelding](http://lh3.ggpht.com/_lnw_MdhXDBg/SbGeZY3QvrI/AAAAAAAAATI/daPAHSivEOs/s144/kruiswissel2.jpg)
afb. 3: Huidige aansluiting op Multi Maus
Aan deze kant van het spoor, tegen de muur, zullen veel bomen komen te staan, waarbij je de trein maar een klein beetje ziet. Hierdoor probeer ik het rondje er een beetje uit te krijgen. Links achter in de hoek zal of een klein bergje komen of genoeg bomen waardoor de trein pas te zien is wanneer de bocht al voor de helft genomen is.
afb. 4: groene lijnen is de mogelijke uitbouw aan de rechterkant
Het schaduwstation laat ik in een later stadium aftakken waardoor je van de tafel af kan. Aan de rechterkant van de baan komt er dan een stuk bij waar een steengroeve komt. Ik heb de Arnold fabriek weten te bemachtigen waardoor laden en lossen van treinen een mogelijkheid wordt. Het zal nog wel even duren voordat ik hier aan ga beginnen. Mogelijk ook een stoomloc depot/ fiddle yard. De drie schaduwsporen vindt ik nu toch nog wel wat beperkt en zal graag wat meer treinen kwijt kunnen.
Het baanplan is gestolen uit het minitrix baanplannen boek. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen zeg ik altijd maar. Ik zie het namelijk niet zitten om de hele tijd heen en weer te rijden en met een rondje is daar natuurlijk geen sprake meer van.
afb. 5: Overzichtsfoto
Niet zo'n scherpe foto van mijn test plankje. hier probeer ik wat dingen op uit alvorens ik het zometeen in het echt ga doen.
afb. 6: testplankje