Noord-Scharwoude vanaf 1935
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Niemand een suggestie hoe ik mijn vraagstuk uit het vorige bericht kan oplossen??
Vanmorgen even wat gras gezaaid langs de spoordijk, was zeker superzaad. Vanmiddag was de hele dijk al mooi groen.
Ik heb eerst de dijk ingesmeerd met houtlijm daarna het gras er in laten vallen, door een klein zeefje. Nu ligt er nog heel wat gras gewoon los, kan dat nu nog met spuitlijm gefixeerd worden?? Of heeft iemand andere ideeen??
Vanmorgen even wat gras gezaaid langs de spoordijk, was zeker superzaad. Vanmiddag was de hele dijk al mooi groen.
Ik heb eerst de dijk ingesmeerd met houtlijm daarna het gras er in laten vallen, door een klein zeefje. Nu ligt er nog heel wat gras gewoon los, kan dat nu nog met spuitlijm gefixeerd worden?? Of heeft iemand andere ideeen??
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Sander.
Zoals je dus nu jouw aansluitingen gepland hebt, ga je, als ik het goed begrijp dus eigenlijk rondjes rijden, trein komt binnen op punt 1, vertrekt vervolgens richting punt 3 om daarna weer via 1 trug te komen.
Wil je dit anders, is er natuurlijk een mogelijkheid om jouw schaduwstation op te spiltsen in 2 delen. en dan voor beide een keerlus leggen zodat je vanaf de zelfde kant weer binnen komt op jouw station, als waarvandaan je vertrokken bent.
Het bekende hondebot dus, met dien verstande, dat jij met keerlussen zult moeten werken, daar jouw station enkelsporige aansluiting is.
Je zult hier dus ook idd een keerlus systeem moeten gaan toepassen in dat geval, om kortsluiting te voorkomen.
Splitsen schaduwstation kun je eenvoudig doen aan de kant van punt 1, geef hier zowel het bovenste deel als het onderste deel een eigen spooraansluiting naar een lus en laat hem langs het schaduwstation terug rijden alvorens je weer aansluit op de enkelsporige baan.
Kun je overigens niet aansluiting 2 in het schadussation niet beter elders maken?
bv net na/voor het wissel bij punt 1.
Nu kun je door de huidige aansluiting, alleen gebruik maken van dat ene opstelspoor waar 2 aansluit, staat er net een amdere trein dan kun je geen kant op, omdat je niet bij de overige opstelsporen kunt komen.
Als je de aansluiting voor 2 nog voor het gehele schaduwstation weet te leggen, kun je van alle sporen gebruik maken, en heb je veel meer mogelijkheden, om ook eens andere treinen daarlangs te laten gaan.
mvg
Freddy
Zoals je dus nu jouw aansluitingen gepland hebt, ga je, als ik het goed begrijp dus eigenlijk rondjes rijden, trein komt binnen op punt 1, vertrekt vervolgens richting punt 3 om daarna weer via 1 trug te komen.
Wil je dit anders, is er natuurlijk een mogelijkheid om jouw schaduwstation op te spiltsen in 2 delen. en dan voor beide een keerlus leggen zodat je vanaf de zelfde kant weer binnen komt op jouw station, als waarvandaan je vertrokken bent.
Het bekende hondebot dus, met dien verstande, dat jij met keerlussen zult moeten werken, daar jouw station enkelsporige aansluiting is.
Je zult hier dus ook idd een keerlus systeem moeten gaan toepassen in dat geval, om kortsluiting te voorkomen.
Splitsen schaduwstation kun je eenvoudig doen aan de kant van punt 1, geef hier zowel het bovenste deel als het onderste deel een eigen spooraansluiting naar een lus en laat hem langs het schaduwstation terug rijden alvorens je weer aansluit op de enkelsporige baan.
Kun je overigens niet aansluiting 2 in het schadussation niet beter elders maken?
bv net na/voor het wissel bij punt 1.
Nu kun je door de huidige aansluiting, alleen gebruik maken van dat ene opstelspoor waar 2 aansluit, staat er net een amdere trein dan kun je geen kant op, omdat je niet bij de overige opstelsporen kunt komen.
Als je de aansluiting voor 2 nog voor het gehele schaduwstation weet te leggen, kun je van alle sporen gebruik maken, en heb je veel meer mogelijkheden, om ook eens andere treinen daarlangs te laten gaan.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Freddy,
bedankt voor het meedenken. Aansluiting 2 in het schaduw station zal waarschijnlijk nog wat meer naar recht geplaatst moeten worden. Deze aansluiting wordt hoofdzakelijk gebruikt voor een goederenlijn naar het veiling terrein Nood-Scharwoude (via de Helix te bereiken). goederen treinen uitde Helix kunnen rechtstreeks uit de helix naar het schaduw station of via aansluiting 2 naar 1 en dan naar het schaduwstation.
Het idee dat jij oppert om twee keerlussen te maken was ook eerst mijn idee, klein nadeeltje hiervan is dat de sporen een stuk korter worden. Vandaar dat ik op zoek ben naar een andere variatie. Ik dacht eerst met wat kortere treinen te gaan rijden maar mijn verzameling bierwagons groeit gestaag en past nu al niet meer in het schaduw station. Ook heb ik gisteren op Marktplaats de uitbreidingsset gekocht om mijn Fleischmann Marini Museum trein compleet te maken, die is nu dus ook te lang voor het schaduwstation.
bedankt voor het meedenken. Aansluiting 2 in het schaduw station zal waarschijnlijk nog wat meer naar recht geplaatst moeten worden. Deze aansluiting wordt hoofdzakelijk gebruikt voor een goederenlijn naar het veiling terrein Nood-Scharwoude (via de Helix te bereiken). goederen treinen uitde Helix kunnen rechtstreeks uit de helix naar het schaduw station of via aansluiting 2 naar 1 en dan naar het schaduwstation.
Het idee dat jij oppert om twee keerlussen te maken was ook eerst mijn idee, klein nadeeltje hiervan is dat de sporen een stuk korter worden. Vandaar dat ik op zoek ben naar een andere variatie. Ik dacht eerst met wat kortere treinen te gaan rijden maar mijn verzameling bierwagons groeit gestaag en past nu al niet meer in het schaduw station. Ook heb ik gisteren op Marktplaats de uitbreidingsset gekocht om mijn Fleischmann Marini Museum trein compleet te maken, die is nu dus ook te lang voor het schaduwstation.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Hallo Sander.Trammetje schreef: Ik heb eerst de dijk ingesmeerd met houtlijm daarna het gras er in laten vallen, door een klein zeefje. Nu ligt er nog heel wat gras gewoon los, kan dat nu nog met spuitlijm gefixeerd worden?? Of heeft iemand andere ideeen??
Beter resultaat krijg je als je de ondergrond eerst bruin verft met acrilverf ?
Dan zie je de eventuwele kale plekken strakjes ook veel ook veel minder.
Vervolgens daarop het gras strooien, vastgeplakt met houtlijm.
De teveel gras vezels kun je naderhand als de boel droog is, eenvoudig wegzuigen.
Een nylon panty over de opening van de stofzuigerslang.
Daarmee vang je het losliggende gras op, voor her gebruik.
Zet de stofzuiger op de zachte zuigstand, als dat kan.
Anders niet te dichtbij houden.
Spraylijm zal ik voor dat doel niet gebruiken.
Rede.
De vezelstructuur gaat dan meteen verloren, en het wordt een plate vieze groene massa
Martin de Deugd
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Hier een niuew ontwerp
Weer volgens hetzelfde principe 1 op 1, 2 op 2, 3 op 3 en 4 op 4 aansluiten. Volgens mij kan je dan en rond rijden en 2x een keerlus.
Tussen de cijfers 2 is nog de mogelijkheid om nog een aantal opstelsporen te maken.
Het enige nadeel is dat treinen die uit de helix komen via 4 en 1 naar het schaduwstation moeten. Maar dat was oorspronkelijk ook de bedoeling.
@ Martin, bedankt voor de tip. Eigenlijk wist ik dat al maar ik had gehoopt dat het insmeren van de ondergrond met houtlijm voldoende zal zijn om het gras op zijn plaats te houden.
Misschien kan ik het losse gras nog fixeren met haarlak.
Weer volgens hetzelfde principe 1 op 1, 2 op 2, 3 op 3 en 4 op 4 aansluiten. Volgens mij kan je dan en rond rijden en 2x een keerlus.
Tussen de cijfers 2 is nog de mogelijkheid om nog een aantal opstelsporen te maken.
Het enige nadeel is dat treinen die uit de helix komen via 4 en 1 naar het schaduwstation moeten. Maar dat was oorspronkelijk ook de bedoeling.
@ Martin, bedankt voor de tip. Eigenlijk wist ik dat al maar ik had gehoopt dat het insmeren van de ondergrond met houtlijm voldoende zal zijn om het gras op zijn plaats te houden.
Misschien kan ik het losse gras nog fixeren met haarlak.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
En als je het dan in de juiste verhouding zet komt het er ongeveer zo uit te zien:
Sorry voor het slordige tekenen, ben daar niet zo goed in. En omdat ik een probeer versie van anyrail heb zit ik aan mijn max.
Sorry voor het slordige tekenen, ben daar niet zo goed in. En omdat ik een probeer versie van anyrail heb zit ik aan mijn max.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Om goed toegan tekunnen krijgen tot het schaduwstation heb ik alle poten onder mijn baan vandaan gezaagd. Wel eerst even 6 grote dragers onder de baan aan de muur gehangen
Op de foto ligt het (toekomstige) schaduwstation nog op de grond, hier zullen straks poten van zo'n 50cm onder komen.
Op de foto ligt het (toekomstige) schaduwstation nog op de grond, hier zullen straks poten van zo'n 50cm onder komen.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Hee Sander,
Dat ziet er gelikt uit. Ben heel benieuwd naar het vervolg!
Tot zaterdag
Rob
Dat ziet er gelikt uit. Ben heel benieuwd naar het vervolg!
Tot zaterdag
Rob
Gek op stoom!
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Hee Rob,
zo strak is het allemaal niet. Hier en daar zit er toch wat hoogte verschil, vooral de meest linker module bak komt aan het einde van de baan erg om hoog. Misschien het e.a. nog even uitlijnen met wat dunne plaatjes kunststof er tussen.
Nu de hobby-kamer nog flink opruimen voor ik weer verder kan met de baan. Maar ben nu eerst een week vrij om de blokhut in de tuin te schilderen. (en nu maar hopen op regen, dan kan ik op zolder verder )
zo strak is het allemaal niet. Hier en daar zit er toch wat hoogte verschil, vooral de meest linker module bak komt aan het einde van de baan erg om hoog. Misschien het e.a. nog even uitlijnen met wat dunne plaatjes kunststof er tussen.
Nu de hobby-kamer nog flink opruimen voor ik weer verder kan met de baan. Maar ben nu eerst een week vrij om de blokhut in de tuin te schilderen. (en nu maar hopen op regen, dan kan ik op zolder verder )
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Pech dus. Maar met teveel zon droogt het aan je kwast, dus kun je ook niks doen...Trammetje schreef: (en nu maar hopen op regen, dan kan ik op zolder verder )
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Sander,
ziet er veel belovend uit. HEb je met jouw treinen de spiraal al geprobeerd?
Het lijken me kleine bogen met een behoorlijke stijging. Zou ik toch even mee proefrijden
Bob
ziet er veel belovend uit. HEb je met jouw treinen de spiraal al geprobeerd?
Het lijken me kleine bogen met een behoorlijke stijging. Zou ik toch even mee proefrijden
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Bob,
de meeste treinen komen er door heen. Als het schaduw station geplaatst is wordt de spiraal opnieuw afgesteld en aangevuld.
De stijging per ronde wordt kleiner en er komen een aantal wentelingen bij.
de meeste treinen komen er door heen. Als het schaduw station geplaatst is wordt de spiraal opnieuw afgesteld en aangevuld.
De stijging per ronde wordt kleiner en er komen een aantal wentelingen bij.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Hier dan het resultaat tot nu toe.
Het schaduwstation staat op zijn pootjes, de bakken staan er weer onder.
Voor de treinbaan staat nog een losse module bak, dit wordt de controle tafel.
Voor het schaduwstation komt nog een lat van 15cm, hierop komt het tijdelijke traject waaraan het station moet gaan komen. Dit wordt later vervangen door module bakken van 60cm diep.
Het schaduwstation staat op zijn pootjes, de bakken staan er weer onder.
Voor de treinbaan staat nog een losse module bak, dit wordt de controle tafel.
Voor het schaduwstation komt nog een lat van 15cm, hierop komt het tijdelijke traject waaraan het station moet gaan komen. Dit wordt later vervangen door module bakken van 60cm diep.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Hoi Sander,
Wat is je tussenhoogte van de helix? ik heb hem hier op 5cm en ervaar dat dat echt wel een max is met deze radius. Ik weet niet of het al besproken is in je draadje, kan het zo niet vinden. Mijn tip: doe er een ring bij Dan lopen de locs mooier omhoog
Succes,
Martin
Wat is je tussenhoogte van de helix? ik heb hem hier op 5cm en ervaar dat dat echt wel een max is met deze radius. Ik weet niet of het al besproken is in je draadje, kan het zo niet vinden. Mijn tip: doe er een ring bij Dan lopen de locs mooier omhoog
Succes,
Martin
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
dat zier er allemaal strak uit
ga je het schaduw station zelf schakelen
Gr andy
ga je het schaduw station zelf schakelen
Gr andy
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Op het achterste spoor, past er nog wel een trein onder die beugels door? Het ziet er wat laag uit, zo op de foto's.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Er komen nog 2 of 3 ringen bij, tussen afstand wordt dan ongeveer 4,5cm.
Het schaduwstation moet een paar centimeter uit de muur geplaatst worden anders past er inderdaad geen trein onder de beugels door. Alleen jammer dat de voorkant van het schaduwstation dan niet gelijk is aan de bovenbouw.
In eerste instantie ga ik de hele baan zelf schakelen, er wordt wel rekening gehouden met baanvakken en stopsecties. Alles wordt bedraad zoals dat nodig om met Itrain te kunne rijden maar eerst aan elkaar geknoopt zodat ik digitaal kan rijden en de wissel electrisch om kan zetten.
Het schaduwstation moet een paar centimeter uit de muur geplaatst worden anders past er inderdaad geen trein onder de beugels door. Alleen jammer dat de voorkant van het schaduwstation dan niet gelijk is aan de bovenbouw.
In eerste instantie ga ik de hele baan zelf schakelen, er wordt wel rekening gehouden met baanvakken en stopsecties. Alles wordt bedraad zoals dat nodig om met Itrain te kunne rijden maar eerst aan elkaar geknoopt zodat ik digitaal kan rijden en de wissel electrisch om kan zetten.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Hoi Sander,
ziet er goed uit allemaal. Zo aan de berichten in je draadje te zien probeer je er een echt historisch kloppende baan van te maken. Leuk idee!
Even een vraagje: Hoe heb je het bedieningspaneel gemaakt? Hout en daarop je sporenplan met een zwarte stift getekend? Kun je daar nog apart een overzichtsfoto van maken en plaatsen? Ben benieuwd hoe je dat gefabriceerd hebt.
ziet er goed uit allemaal. Zo aan de berichten in je draadje te zien probeer je er een echt historisch kloppende baan van te maken. Leuk idee!
Even een vraagje: Hoe heb je het bedieningspaneel gemaakt? Hout en daarop je sporenplan met een zwarte stift getekend? Kun je daar nog apart een overzichtsfoto van maken en plaatsen? Ben benieuwd hoe je dat gefabriceerd hebt.
Groetjes, Johan
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Johan, je geeft zelf het antwoord al, ik heb een plaat hout genomen, eerst met potlood om de anderhalve centimeter dunne lijntje getrokken, daar na met potlood schematisch het banenplan er op getekend en dat met stift over genomen. Op de splitsing van de wissel heb ik gaatjes geboord waar de moment schakelaars in komen.
Van deze schakelaars heb ik er nog zo'n 25 nodig maar kan ze nergens meer vinden, iemand een suggestie
Hieronder een foto van het bedienings paneel:
Van deze schakelaars heb ik er nog zo'n 25 nodig maar kan ze nergens meer vinden, iemand een suggestie
Hieronder een foto van het bedienings paneel:
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Sander,
Als ik iets niet kan vinden, laat ik mijn vrouw zoeken.
(wel ff uitleggen wat je kwijt bent en hoe het eruit ziet )
Binnen de korste tijd heb je het weer terug.
gr. Ron.
Als ik iets niet kan vinden, laat ik mijn vrouw zoeken.
(wel ff uitleggen wat je kwijt bent en hoe het eruit ziet )
Binnen de korste tijd heb je het weer terug.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Ron, ik ben het niet kwijt want ik heb ze nog niet. Ik bedoelde te zeggen dat ik niet weet waar ik ze moet kopen.
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Sander,
Ik heb ze op de beurs in Houten gezien, verder worden ze op marktplaats ook weleens aangeboden.
gr. Ron.
Ik heb ze op de beurs in Houten gezien, verder worden ze op marktplaats ook weleens aangeboden.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Dit misschien of hier in het gehele assortiment?
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek