Trafo spoor N

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Trafo spoor N

Bericht door Lanrovertjuhh »

Hoi!
Ik heb een N-Spoor baan van van zo'n 230 bij 90 cm. Ik rij analoog (Digitaal is een beetje te duur) maar ik heb een of andere transformator van de Hema, als je 2 locs op de rails zet komen ze nog net vooruit. Wat zouden jullie doen, toch overgaan op digitaal, 2e hands (Fleischmann ofzo?!) of ergens een nieuwe kopen.

Bedankt! ;)


Groetjes,
Rick

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Trafo spoor N

Bericht door Saraan »

Hallo Lanrovertjuhh,

Ik zou gewoon een tweedehands regeltransformator van zo'n 20 to 30 VA op de kop tikken van een goed merk. Dat zou niet al teveel mogen kosten, en je hebt instant plezier. Ik zou om dit probleem zeker niet digitaal gaan. Zoals je aangeeft, is digitaal duur, en daar bovenop moet je dan toch ook een nieuwe trafo aanschaffen!

Hou het simpel! Dat is mijn advies.
groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Rick
Berichten: 1640
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Trafo spoor N

Bericht door Rick »

In dit geval raad ik een Fleischmann 6735 aan.



Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Trafo spoor N

Bericht door Lanrovertjuhh »

Rick schreef:In dit geval raad ik een Fleischmann 6735 aan.
Dankje!
2e hands (Markplaats, beurs) of nieuw?


Groetjes,
Rick

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Trafo spoor N

Bericht door Saraan »

De 6735 (7,5VA) is net goed voor 2 locomotieven. Wil je meer dan is er ook de 6755 (15VA) mocht je met rijtuigverlichting rijden, of zelfs 3 tot 4 locomotieven wilt laten rijden. Aan jouw de keuze.

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Trafo spoor N

Bericht door Rob Fongers »

Een Multimouse of Profiboss is een goedkope instap in de digitale wereld. Vroeg of laat ga je daar toch naar toe. Maar dat is mijn persoonlijke opvating.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Trafo spoor N

Bericht door Lanrovertjuhh »

R Fongers schreef:Een Multimouse of Profiboss is een goedkope instap in de digitale wereld. Vroeg of laat ga je daar toch naar toe. Maar dat is mijn persoonlijke opvating.
Nou,, ik heb geen een lok met decoder erin :roll:


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Trafo spoor N

Bericht door shoven »

Hangt er vanaf hoeveel locs je hebt. Als je er 2 of 3 hebt is het financieel wel te overzien. Een 2e hands multimaus kost je 50 tot 75 euro op ebay of marktplaats, je locs digitaal maken 25 euro voor een decoder per loc + wat inbouw/ombouwwerk.
Maar als je analoog wilt blijven, zou ik zeggen: scoor een (stevige!) trafo op marktplaats, voor 2 tientjes of zo ben je klaar.

Ik heb deze zelfde afweging gemaakt en kwam al snel uit op digitaal.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Trafo spoor N

Bericht door Lanrovertjuhh »

Bedankt allemaal,
Ik overweeg de Fleischmann 6755.
Tsjaa,, digitaal... Ik ben 14, misschien over een paar jaar ofzo. :roll:


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Trafo spoor N

Bericht door Jos »

Is een prima keuze hoor. Overstappen naar digitaal kun je altijd nog een de trafo die je nu aanschaft kun je altijd nog gebruiken voor wissels of verlichting als het zover is.

Groetjes,
Jos



Rick
Berichten: 1640
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Trafo spoor N

Bericht door Rick »

Saraan schreef:De 6735 (7,5VA) is net goed voor 2 locomotieven. Wil je meer dan is er ook de 6755 (15VA) mocht je met rijtuigverlichting rijden, of zelfs 3 tot 4 locomotieven wilt laten rijden. Aan jouw de keuze.
Met de 6735 lukt 4 locs ook nog wel, of ligt dat echt aan mij?



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Trafo spoor N

Bericht door Saraan »

Rick, ik heb de 6735 trafo niet tot mijn beschikking, maar "op papier" levert ie nominaal 0,5A. Ik reken dat 2 treinen op snelheid met sleep op een helling gemakkelijk elk 0.25A zullen verbruiken. Vandaar mijn "pessimistische" schatting. Als je uit praktische ervaring kan meegeven dat 3 to 4 locomotieven ook gaat, dan is dat prima voor mij. Zoals gezegd, ik heb die trafo hier niet in huis om het te testen.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Trafo spoor N

Bericht door Jos »

Ik heb de 6735 ook, 1 trein met 3 wagons voorzien van binnenverlichting gaat prima. Zet ik er dan een 2e loc bij dan mindert de eerste al snelheid. De grens is dus bereikt.

Groetjes,
Jos



Rick
Berichten: 1640
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Trafo spoor N

Bericht door Rick »

Ik heb geen hellingen en binnenverlichting, maar als je met normale treinen rijdt zal 3 a 4 locs met de 6735 wel moeten lukken. Het gaat dus afhangen van welke treinen er gaan rijden.



Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Trafo spoor N

Bericht door Lanrovertjuhh »

Ik ga wel hellingen doen, de 6755 lijkt me wel wat maar ik hoorde dat als je een trafo 2e hands koopt hij minder levert als een nieuwe. :?:


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Trafo spoor N

Bericht door Jos »

Broodje aap verhaal. Een ouderwetse trafo blijft gewoon zijn vermogen leveren zolang er intern niet aan geprutst wordt.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Trafo spoor N

Bericht door Hookies »

Onzin inderdaad. Een tweedehandsplatenspeler (voor wie de elpees en singeltjes nog kent) levert ook standaard 33 1/3 en 45 toeren. Die gaan toch ook niet opeens minder toeren leveren. Ja, een batterij zal minder leveren, want die gaat op, maar voor een trafo geldt dat niet. Kijk anders eens bij Conrad voor trafo's. Doen hetzelfde (of zelfs meer) als de trafo's waar de spoormerken zelf mee komen en zijn een stuk goedkoper.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Trafo spoor N

Bericht door Lanrovertjuhh »

Dank je, in de winkel zeiden ze dat een trafo zijn vermogen verloor na een paar jaar.
Maar ik ga snel kijken op markplaats en conrad.
Bedankt!


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Trafo spoor N

Bericht door spoor65 »

Haha, ja daar gaan we weer,

Jammer dat we steeds vaker verhalen tegen komen hier en op andere forum`s, waar mede modelspoorders door winkeliers de gekste onzin voor geschoteld krijgen.

Mijn advies dus ook in dit geval, zoek aub zo snel mogelijk een andere winkel op, 1 die wel betrouwbaar is, en niet alleen verhaaltjes verzint om zijn eigen verkoop te verhogen. want dat is dus hier weer duidelijk het geval lijkt mij.

mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Trafo spoor N

Bericht door apk »

is een voeding van een pc geen optie?
Die leveren 12V en 15A dat betekent voor 30 loc's stroom moet je toch wel een tijdje vooruit kunnen,
en voor 3 tientjes heb je er al 1.


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Trafo spoor N

Bericht door Jos »

Deze trafos hebben geen rijregelaar dus niet standaard geschikt voor analoog rijden.
Pas op met hoge vermogens. Deze trafo heeft geen kortsluitbeveiliging en een kortsluiting met 15A heeft ongeveer hetzelfde effect als een klein las-apparaat.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Trafo spoor N

Bericht door Rob Fongers »

spoor65 schreef:Haha, ja daar gaan we weer,

Jammer dat we steeds vaker verhalen tegen komen hier en op andere forum`s, waar mede modelspoorders door winkeliers de gekste onzin voor geschoteld krijgen.

Mijn advies dus ook in dit geval, zoek aub zo snel mogelijk een andere winkel op, 1 die wel betrouwbaar is, en niet alleen verhaaltjes verzint om zijn eigen verkoop te verhogen. want dat is dus hier weer duidelijk het geval lijkt mij.
Ja Freddy,

Dat kan natuurlijk wel zijn maar ieders kennis is beperkt. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Het is ook een uiting van visie wel of niet gespekt met (on)waarheden. Zo kunnen we natuurlijk uren doorgaan maar dat heeft geen zin. neem bijvb de dikte van bedrading, stijging spiralen etc....
Ik vind het kort door de bocht om zo af te rekenen met een winkelier.

Weet je de meesten onder ons missen? De durf om iets te proberen. wat natuurlijk wel eens fout gaat maar goed wat geeft het, ja het kost geld. Een kind leert ook niet lopen zonder te vallen en jij en ik krijgen de wijsheid niet door niets te doen. Waarom worden veel vragen gesteld op forum? omdat veel mensen te onzeker zijn om beslissingen te nemen, bang om iets kapot te maken.

Maar niet getreurd anders had ik niks om te schrijven ;) ;)

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie