Eerste baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Hallo,
hier de nieuwe versie van mijn baanplan.
Er zijn 2 stations, 2 fabrieken of zoiets.
- Vanuit het station kan er later nog een stuk aangebouwd worden aan de andere tafel van 2.00 bij 75.
- De grote ovaal gaat omhoog naar een berg. (Hoogte moet ik nog berekenen, werkt bij mij niet in WinTrack)
De linkse bocht komt waarschijnlijk in een tunnel
- Het rode streepje daar komt een brug, water.
Bijlagen
Baanplan.JPG
Baanplan.JPG (50.52 KiB) 8480 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Lanrovertjuhh op 09 apr 2009 20:34, 4 keer totaal gewijzigd.


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Eerste baanplan

Bericht door Hookies »

Hallo Landrovertje,

Ik heb wel een paar opmerkingen.

1) Drie stations op éé plaat lijkt me wat veel van het goede. Je zegt dat je nog ruimte over hebt (12:33 zegt me verder weinig), maar als dat nog een behoorlijke ruimte is, zou ik zeker een station daarheen verplaatsen.

2) Als je in het station rechtsboven bent, dan rijd je dus achteruit weer terug naar het station onderaan. Om dan op de hoofdbaan te komen, zul je dus achteruit via de hoofdbaan moeten rangeren om weer vooruit op de hoofdbaan te kunnen komen. Dat zal een enorme belemmering zijn als je met enkele treinen wilt gaan rijden, zeker als je kiest voor geautomatiseerd rijden. Of je moet een pendeltein inzetten tussen deze twee stations.

3) Het lijkt me dat je stationssporen onderaan erg kort zijn. Misschien kun je iets meer naar links beginnen, dan krijg je langere sporen.

4) Houd je rekening met de ruimte die je perrons bij de stations nodig hebben?

5) In het begin schrijf je dat je twee werkbladen hebt. Waarom benut je dat andere werkblad niet meteen in je baanplan? Dan kun je wat natuurlijkere bogen maken en je kunt je stations ook verder uit elkaar leggen. Je hebt dan zoveel meer mogelijkheden. Natuurlijk kun je plaat voor plaat bouwen en zelfs zodanig werken dat je op je eerste plaat ook rond kunt rijden. Alleen haal je dat dan weer weg als je de tweede plaat erbij neemt.

Mijn opmerkingen zijn niet ontmoedigend bedoeld hoor, maar gewoon feedback. Doe er verder mee wat je zelf wilt. Het moet jouw baan worden en jij moet er plezier aan beleven.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Dankjewel, van commentaar kan je juist leren ;)

Ik ben nog even aan het zoeken naar een goed programma voor baanplannen.
Ik had de AnyRail probeerversie dus...
1) 3 stations probeer ik wel te houden waarschijnlijk 1 voor Goederen+Passagiers, 1 voor passagiers, en een kleine voor goederen.
2/3) :shock: Klopt, ik denk dat het hoofdstation groter gaat worden met een rangeerterrein.
4) Ik maak mijn perrons meestal zelf, dus dat is niet zo'n belemmering.
5) Ik doe eerst de ene helft, daarna begin ik aan de andere helft.


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Eerste baanplan

Bericht door Jos »

Hoi Landrovertje,

Altijd leuk om een nieuw baanplan te maken :)
Een paar punten ter overweging:
1. Je 3 stations staan wel erg dicht bij elkaar, iets verder uit elkaar zou mooier zijn.
2. Je rijdt nu eigenlijk 1 ovaal, ik denk dat dat snel gaat vervelen. Een alternatief is het achterste spoor op de "begane grond" leggen. Links ge ja dan omhoog met 1 bocht meer dan je nu hebt. Het station ligt dan hoger en gaat naar rechtsachter. Daar ga je met een bocht weer naar beneden, onder je station door en kom je weer bij het achterliggende spoor uit. In feite heb je nu een "achtje".
3. Zet je rails nog niet vast. Leg de baan uit, rijd er een poosje mee en kijk wat je leuk en niet leuk vindt. Zo pas je je baan spelenderwijs aan naar wat langer leuk blijft.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Eerste baanplan

Bericht door spoor65 »

Landrovertje,

Leuk, je eerste baanplan, toch moet ik me ook aansluiten bij de woorden van martin en jos, dat in dit geval 3 stations/goederenstations, wel een beetje veel is op z`n afmeting.

tevens ben ik het met martin eens dat je mss beter wat minder scherp langs de randen kunt gaan rijden, waarbij dan weer het 8je wat jos voorstelt bv een goed alternatief is. (en er zijn vast meer mogelijkheden).

Mijn voorstel zou zijn, leg 1 leuk station dwars schuin over de baan, maak hier dan aan de voorkant van je baan een aftakking naar een industrie/goederenloodsje, zodat het lijkt of je vanaf of dicht bij je station, en dus bij de bewoonde wereld, een spooraansluiting hebt naar het plaatselijke fabriekje of houtopslag of wat je er maar van maken kunt

2e advies, je beschikt zo te zien maar over 4 wissels, gebruik dan misschien beter 3 daarvan voor bovenstaand, zodat je een station krijgt met inhaalspoor en dan dat genoemde spoortje naar de loods/fabriek.

gebruik daarnaast dan je laatste wissel om b.v een 2e stationetje te maken, met maar 1 perronspoor(halteplaats) maar met 1 wissel naar een los-spoortje voor goederen

het voordeel is dat je wat meer rijmogelijkheden krijgt zonder dat je met je treinen in de knup komt, je kunt 2 passagierstreinen laten rijden, waarbij ze elkaar kunnen passeren bij het inhaalspoor van het grootste station,
bij het kleine stationnetje, kan die ff een tussenstop maken, terwijl dan gelijk vanaf het goederenspoortje, trein 3 kan vertekken(goederentreintje dus) die dan naar het andere goederen/fabrieks spoor onderweg is.

Zo heb je dan toch voor je eerste baan wat speel mogelijkheden.

Wel mijn advies, probeer liever eerst wat extra wissels te kopen, zodat je wat meer mogelijkheden krijgt op je baan, ipv dat je gelijk je geld inzet op strooisels en andere materialen om de baan een vaste opstelling te geven.
leg dus idd, zoals jos voorstelde niet direct alles knettervast, maar leg ze eerst los op je plaat, die rails, zodat je langzaam aan kunt uitbouwen, en er dan later veel meer en langer plezier van kunt hebben.

Wil je dan toch een beetje aan de aankleding va de baan doen, koop een stuk grasmat als begin, en een stukkie asfalt- of klinkerstraat, en leg dat met een paar drupjes lijm een beetje op de plaats, dan kun je ook daarmee nog alle kanten op.

je zult zien, dat je dan uiteindelijk veel langer plezier van je materiaal zult hebben, omdat je gewoon jezelf de kans geeft de dingen aan te passen.

Mvg en veel modelspoor plezier.

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Ik heb nog een klein vraagje, wat lijkt jullie beter.

Kortere stijgende bocht met R2
Of een grotere stijgende bocht met R3.


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Eerste baanplan

Bericht door Hookies »

Lanrovertjuhh schreef:Ik heb nog een klein vraagje, wat lijkt jullie beter.

Kortere stijgende bocht met R2
Of een grotere stijgende bocht met R3.
Bij voorkeur R3. Daar gaan alle treinen wel doorheen. R2 wil nog wel eens problemen geven bij bepaalde locs of voertuigen. Bovendien komt R3 wel wat realistischer over en gezien de twee platen die je gaat gebruiken hoeft dat het probleem niet te zijn.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Eerste baanplan

Bericht door apk »

he Lanrovertjuhh,

wat mij vooral opvalt aan je baanplan is dat je nu met je stations alleen maar kan pendelen,
de rechterkant van je ovaal eigenlijk nauwelijks gebruiken kan omdat je dan altijd achteruit weer je station in moet.
nou is dat met een railbus geen probleem maar het lijkt me met goederen niet echt handig.

P.S. hou je rekening met een toekomstige uitbreiding van je sporenplan??

Gr Albertjan


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Dankjewel allemaal, ik ben nu bezig aan een verbeterd baanplan.
Maar.. Hoeveel stijgingspercentage moet je maximaal invullen?
Laatst gewijzigd door Lanrovertjuhh op 01 apr 2009 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Eerste baanplan

Bericht door Hookies »

Algemeen gaat men van 3% stijging uit, oftewel 3 cm per meter. Maar het ligt ook aan wat voor materiaal je rijdt. Test het gewoon even. Leg wat rails op een plank en verhoog die dan aan één kant met een boek. Kun je het zelf uittesten.

Ben benieuwd naar je nieuwe plan.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Dank je, ik heb het geprobeerd.
3 a 4 is gaat nog wel op rechte stukken.
Ik had wéér een vraagje :oops:
Bestaan er stations die op een helling liggen?


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Eerste baanplan

Bericht door Hookies »

Bedoel je op een hellend vlak of gewoon op een verhoging?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Hellend valk ;)


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Eerste baanplan

Bericht door Hookies »

Lijkt me niet zo handig met rangeren. Trein loskoppelen en hij rolt vanzelf weer naar beneden. Komt dus in de praktijk nauwelijks voor, behalve op grote industriële complexen zoals Kijfhoek. Maar in de gewone modelbouw komt dat niet voor.

Iedereen heeft toch al een keer aangegeven om te vermijden dat je drie stations op een korte ruimte en afstand van elkaar gaat bouwen. Gebruik daar die tweede plank op termijn dan toch gewoon voor. Nu ga je trucs uithalen, waar je straks spijt van krijgt. Een station op een hellend vlak is geen goed idee.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Eerste baanplan

Bericht door Saraan »

Haltes kunnen zonder probleem in hellingen liggen, en dat vind je er in 't echt ook veel terug. Stationsemplacementen waar treinsamenstellingen gewijzigd worden, gerangeerd, omgelopen, gewisseld of opgesteld wordt, zal steeds horizontaal liggen om eventueel wegrollen van ongeremd materieel te vermijden. (Vroeger waren wagons niet altijd van remmen voorzien, en reed er eventueel een remwagen mee). En, op je modelbaan is er geen enkele wagon van remmen voorzien! Uitzonderingen zullen er altijd wel zijn, maar in 't algemeen...

haltes wel, stations niet.

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Hookies schreef: Iedereen heeft toch al een keer aangegeven om te vermijden dat je drie stations op een korte ruimte en afstand van elkaar gaat bouwen. Gebruik daar die tweede plank op termijn dan toch gewoon voor. Nu ga je trucs uithalen, waar je straks spijt van krijgt. Een station op een hellend vlak is geen goed idee.
Dat was de reden niet. Maar de bedoeling was een berg met een station, maar aangezien de berg maar 6 cm hoog was door dat station, kreeg ik deze ingeving :roll: .
Maar ik heb al een andere oplossing ;)


Groetjes,
Rick

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Hallo,
hier de nieuwe versie van mijn baanplan.
Er zijn 2 stations, 2 fabrieken of zoiets.
- Vanuit het station kan er later nog een stuk aangebouwd worden aan de andere tafel van 2.00 bij 75.
- De grote ovaal gaat omhoog naar een berg. (Hoogte moet ik nog berekenen, werkt bij mij niet in WinTrack)
De linkse bocht komt waarschijnlijk in een tunnel
- Het rode streepje daar komt een brug, water.
Bijlagen
Baanplan.JPG
Baanplan.JPG (50.52 KiB) 6350 keer bekeken


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Eerste baanplan

Bericht door Rob Fongers »

Ik zou toch in ieder geval op 2 niveaus gaan bouwen. De basis voor schaduwstation(s) en daarboven de werkelijk baan. Wat je nu aan afmetingen heb kan je dubbel maken en dan heb je ineens de dubbele oppervlakte. Je gaat in ieder geval niet rijden met treinen langer dan 1 meter en daarmee kom je door iedere Helix met R1.

Het voordeel is dat je een veel gevarieerder treinen beeld gaat krijgen als dat je nu hebt, wat op zich gauw gaat vervelen. De kracht van een baan zit in de variatie en dat maakt het ook leuk voor jouw.

Maar ja dat is mijn mening

Succes Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Eerste baanplan

Bericht door Saraan »

Ik sluit me volledig aan bij Rob; een schaduwstation zou ik zeker overwegen. Met een opstelspoor of vier wordt het verkeer ineens een stuk boeiender. Je hoeft er niet meteen een helix bij te halen als dat je afschrikt. Een goed ontworpen, klein schaduwstation met een uitgekiende bereikbaarheid kan je ook op 10 cm onder je baan aanleggen.

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Een schaduwstation is toch een station onder je baan?
Ik rijd trouwens analoog, is een schaduwstation dan wel een goed idee?


Groetjes,
Rick

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Eerste baanplan

Bericht door Saraan »

Zelfs analoog is een schaduwstation een goed idee! ;) Je kan een schaduwstation ook analoog bedienen zoals je dat wenst: manueel, semi-automatisch of geheel automatisch. En bestaan kant-en-klare modules om te automatiseren. En hou je liever alles in de hand, dan zijn een reeks schakelaars op een bedieningspaneel, en een zicht op je opstelsporen (plexiglazen doorzicht vooraan?) voldoende. Met analoog kan je een heleboel, en mag geen excuus zijn om geen schaduwstation te bouwen! :D

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Eerste baanplan

Bericht door shoven »

Ik sluit me aan bij Rob & Michiel.
Ik ben ook begonnen met de bouw van mijn baan (de S88XpressNetLI is binnen) en doe dat stukje bij beetje, zodat telkens klleine stukjes erbij komen die door en door getest zijn.
Zo kun je ook je schaduwstation aanbouwen in een later stadium.
Michiel had het over 10 cm onder de baan, maar ik vraag met af of je er dan nog wel goed bij kunt, zeker als je er maar van 1 kant bij kunt.
Wat misschien wel interessant is voor meerdere mensen, hoe overbrug je de hoogteverschillen? De helix (klimspiraal) is al meermalen genoemd (en op de Saraan site staat een hele goede tip voor de bouw), maar wat zijn de alternatieven? Je hebt al snel veel meters nodig als je onder een acceptabele helling wilt stijgen & dalen (10 cm onder 2,5% kost je snel 4m). Ik kom dan al snel uit op een helix, maar ben wel benieuwd hoe anderen dat opgelost hebben...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Eerste baanplan

Bericht door Saraan »

Een hoogteverschil van 10cm is natuurlijk krap, en je kan er met je handen amper tussen. Maar als je bijvoorbeeld 2 smalle schaduwstation-stroken van 4 sporen kan aanleggen, die elk langs beiden kanten goed bereikbaar zijn, dan lijkt me dat toch een doenbare oplossing. De lengte nodig om 10cm te dalen, is inderdaad 4m. Maar dit is een heen en terug over de hele tafellengte. Meer moet dat toch niet zijn?

groeten,
MIchiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Eerste baanplan

Bericht door shoven »

Wat je zegt klopt Michiel, alleen bij velen van ons staat de baan aan 1 zijde tegen de muur en kun je er van achter niet bij. Dat hangt dus van je ruimte af.
4m overbruggen door 2x heen en terug (en dus ergens een bocht of zo er in) kost mij wat teveel ruimte, met name door het benodigde keerpunt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Eerste baanplan

Bericht door Saraan »

Dan even brainstormen... je maakt een brede platte lade 5 cm onder de basisplaat met je schaduwstation erin. In dichte toestand rij je gewoon binnen en buiten het schaduwstation. Is er een probleem, dan duw je p de noodstop, en trek je de lade naar voren en voila! Je kan overal aan.

Ofwel een treinenlift... hmmm... nee. Te traag, te omslachtig, te onpraktisch.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie