Decoder programeer apparaat

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Decoder programeer apparaat

Bericht door martindomburg »

Ik ben op zoek naar een apparaat om mijn decoders te programmeren. Nu heb ik de volgende voorkeuren: overzichtelijk en niet te duur. de laatste is logisch :lol:

Ik zit te denken aan de DecProg van Frans Staal (http://www.picommit.nl/dinasys/decprog.html). Dit kastje sluit je aan de pc en via lokpro kan je op de pc de decoder programmeren. EN belangrijk het is niet duur!

Nu ben ik redelijk beginner met decoders en bij navraag gebruikt de een box a en de ander box b en ga zo maar door. Nu ben ik voornamelijk benieuwd naar de voor en nadelen van deze apparaten. Ik kan wel gaan zoeken op internet maar ik heb meer aan gebruikersverhalen ;)

Groetjes

Rob Fongers

Re: Decoder programeer apparaat

Bericht door Rob Fongers »

IB

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

TC, MM ECoS PB

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik gebruik DecoderPro van JMRI. Dat is gratis software om op een handige manier decoders te programmeren. Van zodra je een PC hebt met een USB of seriele verbinding met je centrale dat in deze lijst is opgenomen, dan ben je vertrokken.

Toch wel een opmerking: dit programma is erg eigenwijs, maar als je je niet te snel laat ergeren , dan is dit best een interessant alternatief. Ik gebruik het steeds. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

@Rob: Neem aan dat je de Intellibox bedoelt?

Zou de box in mijn geval een oplossing zijn? Het is een complete centrale en ik heb alleen de programmeer functie nodig. En de box is tamelijk prijzig vergeleken met de DecProg.

@Wim: kan je de afkortingen uitleggen? Er lezen ook anderen mee namelijk

Gaat me voornamelijk om de motivatie

@michiel: die ga ik eens bekijken, bedankt

Groetjes

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

IB =(is) idd (inderdaad) Intellibox

We kunnen motiveren wat we willen maar deze zijn gewoon goed.

Echter met MM(MulitMouse) kan je niet lezen de rest heb ik geen verstand van MM, ook niet 8-) 8-)

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Martin ,
je zou bij Henry een TC ofwel twin center kunnen lenen die werkt heel goed met dcc en koploper samen .

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

martindomburg schreef:Ik zit te denken aan de DecProg van Frans Staal (http://www.picommit.nl/dinasys/decprog.html). Dit kastje sluit je aan de pc en via lokpro kan je op de pc de decoder programmeren. EN belangrijk het is niet duur!
Groetjes

Dan ga je die toch lekker kopen, niemand die je tegenhoud.

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Ik gebruik de DecProg al enige jaren. Je kunt programmeren, lezen. Maar kan ook niet alle decoders lezen. ( Ik meen de Uhlenbrock) Maar gebruik je Kuehn, Tran, Zimo dan is er geen enkel probleem
Test rijden gaat niet meteen, daarvoor moet je je dinamo systeem gebruiken.

Ik heb mezelf wel nog een mulitimuis aangeschaft, waar je weer niet mee kunt uitlezen. Maar kun je wel weer snel mee even testrijden zonder dat je dinamo hoeft op te starten.

Ik ben er teevreden mee. Het doet wat ik wil.

Groeten,
Patrick

JohanN

Bericht door JohanN »

Martin,
Ik weet niet waarvoor je een speciaal programeerapparaat nodig hebt, ik ben nu een paar maanden met de Multimaus aan de gang en vind het programeren eigenlijk heel simpel. Je bent immers niet met sound-decoders bezig waarbij het handiig is om te weten op welke waarde de CVs staan. Mijn ervaring is dat je maar een paar CVs hoeft in te stellen en dat doe je meestal volgens een vast patroon. Als de snelheid bij een loc niet bevalt geef je gewoon een andere waarde innet zolang tot het wel naar je zin is. Desnoods schrijf je even op welke waarde je hebt ingevoerd. Als het eenmaal goed is veranderd het niet meer en heb je ook niets aan de uitleesfunctie.

De MM bevalt me trouwens prima. Ik had verwacht dat ik misschien een booster nodig zou hebben maar het ding geeft geen krimp.Vier locs tegelijk is ook geen probleem. En de bediening is simpel. Alleen zou een "jog-knop" (een draaiknop zonder einde zoals op het Mobile Station zit) iets handiger zijn. Maar er valt mee te werken.

Veel succes,
Johan.

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

En als je handig bent download je de ProLok software hier even van.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bedankt voor de tips allemaal,

De reden dat ik alleen geïnteresseerd ben in een programmeer functie is omdat ik met Dinamo rijd en dus geen centrale nodig heb. En dat is met name vanwege het geld. Voor een centrale ben je al snel tussen de 200 en 300 euro kwijt. Als het niet hoeft is dat sund van mijn centen :ugeek:

De DecProg is zo'n apparaat wat alleen kan programmeren, en is niet duur. Alleen als ik het goed begrijp kan die niet alle decoders programmeren. Ik kan het mis hebben maar zie in de lijst geen FLM of Trix decoder.

Ik heb 2 Lenz decoders, 1 Fleischmann en 1 Trix decoder. Ik bend us echt op zoek naar een app waarmee ik alle decoders kan programmeren.

De Twincenter heb ik wel eens aan het werk gezien en dat ziet er goed uit. De MultiMouse heb ik wel eens gezien maar niet werkend. De Intellibox is ook nog een optie en zoals ik veel lees een goed apparaat.

Ik heb alle tijd dus ga zeker vergelijken. Dus blijf komen met de tips en aanbevelingen ;)

Groetjes

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Trix decoder kun je wel programmeren met de DecProg.

Ik heb alleen de ervaring met een Br798 Schienenbus met ingebouwde trixdecoder ( vanuit fabriek) en dinamo dat bij opstrarten de decoder even wakker geschud moet worden. Dus even van de baan af, op mijn proefbaantje met MultiMaus zetten, terugzetten op de dinamobaan en hij gaat weer. Waar dit aan ligt ben ik nog niet achter gekomen.

Met Fl* en Lenz geen ervaring.

Groeten,
Patrick

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

He Patrick,

Dat herken ik, heb sinds gister een BR103 met een ingebouwde Trix decoder. Bij verbinding maken tussen de software en het systeem geeft de decoder de loc even een zetje. Soort van kickstart :lol: Wel vreemd in het begin maar het kan schijnbaar geen kwaad.

groetjes

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Het wordt alleen lastig alstie in een schaduwstation staat op het lastigst bereikbare spoor... :roll: :roll:

Groeten,
Patrick

spoor65

Bericht door spoor65 »

UHHHHHHHHHHHHHHH Martin,

Je gaat toch geen digitale centrale alla TC of IB kopen, alleen omdat je wilt kunnen programeren :?: :?: :o :o

Want dan had je volgens mij veeeeeeeeeeeeeeeeel beter direct kunnen kiezen voor een DCC baan ipv Dinamo.

Als het dan ook nog eens alleen gaat om 2 of 3 locjes met decoders die niet werken via dat programeerding van die fietslampaandrijving,
dan lijkt het mij toch ook nog eens echt goedkoper om die paar locdecodertjes te vervagen voor type`s die wel willen.

Wil je toch een DCC centrale er bij kopen om te kunnen uitlezen en programeren, is dan een eenvoudig en meer betaalbare ProfiBoss geen beter alternatief? want die kan toch ook decoders uit lezen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

spoor65 schreef:UHHHHHHHHHHHHHHH Martin,

Je gaat toch geen digitale centrale alla TC of IB kopen, alleen omdat je wilt kunnen programeren :?: :?: :o :o

Want dan had je volgens mij veeeeeeeeeeeeeeeeel beter direct kunnen kiezen voor een DCC baan ipv Dinamo.

Als het dan ook nog eens alleen gaat om 2 of 3 locjes met decoders die niet werken via dat programeerding van die fietslampaandrijving,
dan lijkt het mij toch ook nog eens echt goedkoper om die paar locdecodertjes te vervagen voor type`s die wel willen.

Wil je toch een DCC centrale er bij kopen om te kunnen uitlezen en programeren, is dan een eenvoudig en meer betaalbare ProfiBoss geen beter alternatief? want die kan toch ook decoders uit lezen.

mvg

Freddy

Uhhmmmmm Freddy,

Allereerst: Waarom zo aanvallende reactie. het kan aan mij liggen maar waarom wijk je zo van het draadje af met je reactie over het "fietslampaandrijving". Vind je reactie erg ongepast en misplaatst.

Maar goed, ik kan het verkeerd zien hoor.

Lees jezelf eerst even in over het Dinamo systeem eer je zulke reacties geeft. Dan had je geweten dat het een hybride systeem is waarmee je OOK met analoog kan rijden en de baan minder gevoelig is voor kortsluiting. Het is net wat je zelf fijn vind, hier ligt mijn voorkeur.

Ik ga uiteindelijk meer locs voorzien van Decoders. De profiboss heb ik nog niet naar gekeken. Zal ik zeker even doen.

groetjes

shoven

Bericht door shoven »

Het gaat alleen om het decoders programmeren?
Neem een MM, gisteren in Houten lagen ze met bakken, voor een eurotje of 70 heb je zo'n ding. Spoortje erbij en klaar is Klara...eh Martin.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ok, bedankt. Kijk daar heb je wat aan. 8-)

Eind augustus is er weer een beurs. Zal het zeker in de gaten gaan houden ;)

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

pp4trains schreef:Het wordt alleen lastig alstie in een schaduwstation staat op het lastigst bereikbare spoor... :roll: :roll:

Groeten,
Patrick
Stopt hij bij jou dan ook? Ik merk dat hij de lok even een kickstart geeft en hji dan vrolijk door rijd. Moet zeggend at hij wel erg mooi rijd. Dat terwijl ik veel negatieve berichten hoor over een trix decoder.

groetjes

shoven

Bericht door shoven »

Een kickstart lijkt me niet echt gewenst rijgedrag. Als een loc niet mooi langzaam kan optrekken vind ik het al snel niks. Is dit een Trix probleem icm Dinamo of zo? Heel vreemd.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

spoor65

Bericht door spoor65 »

Martin,

Was zeker niet negatief of aanvallend bedoeld mijn reactie op jouw zoektocht, ik was alleen erg verbaasd dat ik je nu zie schrijven over een IB of TC.
Dit terwijl je juist gekozen hebt door Dinamo.

Het woord "fietslampaandrijving" was uitsluitend als een grapje bedoeld, tenslote is dat ook een dinamo toch?

En vandaar dan ook mijn vraag of een paar andere locdecoders dan niet toch goedkoper is dan een TC of IB, die je minsten €200 tot €250 zou kosten.
en ook mijn laatste advies om dan mss de profiboss eens te bekijken, daar die aanzienlijk goedkoper is dan een IB of TC,
en jij al die extra functie van de IB/TC niet nodig hebt voor jouw besturing, juist omdat jij met dinamo werkt (waarvan ik wel terdege op de hoogte ben
wat het systeem inhoud)

Maar goed, als jij het op die manier wilt vertalen, ok ga je gang.
Jammer. Ik heb geen enkel kritiek ooit gegeven op het dinamo systeem,
waarom toch voelen dinamo gebruikers zich zo snel aangevallen als ze ook maar 1 negatief punt denken te zien.

Mijn verbazing was er omdat jij aangeeft dat je graag (terecht) niet meer uit wilt geven dan nodig is,
vervolgens zie ik je denken over een IB/TC om te programeren/uitlezen :o mag ik verbaasd zijn dan, want dat is wel z`n beetje de duurste oplossing voor het probleem toch? een 2e compleet/uitgebreid systeem kopen naast dinamo alleen om te programeren.

als ik je op de hak had willen nemen, had ik vast geen andere oplossingen aangedragen hoor.

maar ok
gegroet idem

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

spoor65

Bericht door spoor65 »

En oja, voor ik het vergeet,

In jouw geval lijkt mij een profiboss nog beter dan een MM, daar die dus en kan programeren, maar ook kan uitlezen.
Hij heeft wat minder vermogen als de MM, maar tenslotte joeft er bij jou niet een baan met meer treinen mee te rijden.

groetjes

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hoi Freddy,

Bedankt voor je uitleg. Dat is het nare van fora, je leest het vaak niet zoals het is bedoeld. Dat was niet omdat ik Dinamo rijd maar het kwam over als weer een "aanvallende" reactie omdat iemand met Dinamo rijd. Dat gebeurd tamelijk vaker helaas, dan is de grens tussen een grapje of serieus op een fora vaak ver te zoeken.

Excuus voor het verkeerd interpreteren van je reactie :oops:

Groetjes

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

shoven schreef:Een kickstart lijkt me niet echt gewenst rijgedrag. Als een loc niet mooi langzaam kan optrekken vind ik het al snel niks. Is dit een Trix probleem icm Dinamo of zo? Heel vreemd.
Ik denk niet dat het aan Dinamo ligt. Dinamo weet niet of er een Lenz, FLM of Trix decoder in zit. In Itrain selecteer ik gewoon DCC 28. De TEE (Lenz) en de BR65 (FLM) doen dit niet. Ben benieuwd of er niet-dinamo gebruikers zijn die dit ook hebben. Maar de loc trekt mooi en langzaam op. Hij doet dit alleen bij het inschakelen van de spanning op het spoor. Na het maken van de verbinding blijft de spanning constant aanwezig in het blok. Het komt daarna nooit meer voor.

groetjes

Plaats reactie