Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door bob vermeulen »

Martin,

Lekker door gewerkt en ik zie dat je raam ook al onderdeel is geworden van je baan.
Nee, alle gekheid, ziet er goed uit.

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

marco schreef:Ziet er top uit martin.
Ik vraag het maar weer eens tijd voor een filmpje?
Van de gehele baan :D

Groetjes marco
Helemaal mee eens, iemand handig daarin?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

bob vermeulen schreef:Martin,

Lekker door gewerkt en ik zie dat je raam ook al onderdeel is geworden van je baan.
Nee, alle gekheid, ziet er goed uit.

Bob
Bedankt, doe net of de luxaflex een kunstzinnig gebouw is :idea:
Valt straks niet eens meer.op joh haha


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door evo »

Ik zie dat je niet van plan bent om op korte termijn te verhuizen. :lol:


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

martindomburg schreef:Van de winter ga ik langzaam aan de rest van de locs voorzien van decoders. De locs rijden echt veel mooier met decoder. Maar gelukkig hoeft het niet dus ik heb alle tijd hiervoor. Wat me vooral het meeste opviel tussen analoge locs en decoder locs is dat je de decoder locs maar 1 keer hoeft te ijken. Analoge locs moet je zeker wel 3 a 4x ijken om de snelheid goed te krijgen. Maar dan krijg je het wel bijna zover dat de analoge loc net zo mooi rijd als de digitale locs.
Martin, ik snap er niks van. Eerst zeg je dat de locs veel mooier rijden met decoder, en aan het eind zeg je dat de analoge locs na goed ijken net zo mooi rijden als de digitale. Wat is het nu? :?:
Ik vraag het omdat ik me afvraag waarom je alles digitaal zou maken als het analoog net zo goed gaat. Scheelt een hoop geld waar je weer andere dingen van kunt doen. Bovendien is met analoge locs kunnen rijden voor velen hét argument om Dinamo te gebruiken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Cybertinus »

Waarom toch digitaal? De lampjes staan aan als de loc stilstaat \o/. Verder heb je natuurlijk ook lastdetectie, dus gaat een loc een stuk netter een heuvel op of af. Verder is het natuurlijk een eerste stap naar het inbouwen van geluid.

Overigens: Thuis rijd ik mbv de ECoS (sinds gisteravond zijn al mijn locs digitaal :D). Op de club staat een Dinamo+Koploper baan. Zeker voor de club is het geniaal om Dinamo te hebben. De baan is van de club, het materieel van de leden. Nu dwingen we niet af dat leden thuis ook analoog of digitaal moeten gaan rijden. Iedereen kan zijn treinen meenemen en op de clubbaan laten rijden.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

Dat snap ik allemaal Tinus. En voor een club is het idd handig. Maar dan gaat het er vooral om dat je analoog + digitaal door elkaar kunt gebruiken i.c.m. de PC. Maar als Martin nu al zijn locs digitaal maakt, is dan niet het grootste voordeel van Dinamo weg?
Als je nl. kijkt naar de basisinvestering is die vrij hoog bij Dinamo, maar dat verdien je weer terug doordat je niet in al je locs decoders hoeft te kopen. Hoe meer locs, hoe interessanter Dinamo wordt.
Of zijn er nog andere doorslaggevende redenen om Dinamo te nemen ipv een DCC-centrale? Ik heb bijv. begrepen dat Dinamo de kortsluiting per blok regelt. Als een trein kortsluiting maakt rijdt de rest vrolijk door. Bij mijn MM ligt meteen de hele baan stil. Dat kan een voordeel zijn, en misschien zijn er nog andere. En daar ben ik nieuwsgierig naar; misschien kan iemand er zijn voordeel mee doen.
EDIT: het is niet de bedoeling de hele discussie DCC-Dinamo over te doen, daar hebben we al vele andere draadjes over.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door marco »

Ik ben het volledig met steven eens.
Als je al je locs digitaal maakt waar heb je dynamo dan nog voor?
Ben je een beetje teruggekomen van je besluit martin?,misschien doordat digitale loks toch wel betere rijeigenschappen hebben :?:
Ik ben meteen digitaal begonnen terwijl ik ruim 50 analoge loks heb.
Maar intussen zijn ze bijna allemaal digitaal , geduld moet je hebben :D

Terug naar martin :mrgreen:

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Sorry voor mijn late reactie jongens, in Tsjechie kon ik dit forum niet openen. :oops:

Ik snap je vraag, waarom neem je dan Dinamo. Even terug naar het begin:

Bij mijn keuze voor Dinamo moets ik eerst beslissen wat ik wilde met mijn baan, analoog of digitaal. Na veel wikken en wegen wilde ik toch naar digitaal gaan. Vervolgens vond ik weer twee richtingen namelijk Decoder based of Hybride. Even voor de duidelijkheid, voor dat bepaalde mensen meteen een bom gaan plaatsen: Dit is gebaseerd op mijn mening en wensen, de discussie waarom Dinamo lijd vaak tot zinloze discussie tussen voor- en tegenstanders. Dit wil ik voorkomen, toch duidelijk maken waarom ik mijn keuze heb gemaakt.

De systemen

Decoder Based:

voordeel:
- Lage instapprijs
- Goede rijeigenschappen
- simpele bedrading in de basis
- Met de centrale de decoder programmeren

Nadeel:
- alle locs moeten voorzien van decoder
- bij kortsluiting staat alles stil
- Alleen DCC

Hybride (Dinamo)

Voordeel:
- Analoge besturing en DCC besturing door elkaar
- Niet adresafhankelijk bij DCC
- Bij kortsluiting kan alles doorrijden
- Analoge locs krijgen de eigenschappen van een decoder loc door toepassing van PWM en HFI
- OC32 (Goedkope super manier om wissels en seinen te besturen

Nadeel:
- Hoge instapkosten
- Complexere bedrading als Decoder Based (Al valt het met een grote baan wel erg mee)
- Afhankelijk van de PC.
- Decoders niet lezen en schrijven.

Aangezien ik een baan wil wat ik met de pc kan besturen valt de laatste al weg. je kan de baan trouwens ook met een afstandbediening bedienen. Verder wil ik als ik een loc koop meteen rijden en ik wil de keuze hebben om een loc wel of niet om te bouwen. Wat de prijs betreft, als je een grote baan hebt ben je met Decoder Based net zoveel geld kwijt als met Dinamo. Alleen de aanschaf van de basis is hoog maar met het uitbreiden valt het reuze mee. Alleen het voordeel van de OC32 en de PM32 nemen al een boel kosten weg t.o.v. wissel- en seindecoders. Zo heb ik mijn keuze gemaakt om voor Dinamo te kiezen. Het is gewoon sterk afhankelijk van wat je precies wilt met je baan. Heb je geduld om elke loc eerst te voorzien van een decoder, dan kan je kiezen voor decoder based. Maar zoals ik al aangaf heeft Dinamo voor mij nog meer voordelen.

Waarschijnlijk als je zelf beide systemen vergelijkt vind je hele andere voor- en nadelen tussen beide.

Daarmee doe ik nu precies wat ik wil. Ik kan lekker rijden en zodra ik er zin in heb mijn locs voorzien van decoders. Decoder hebben een groot voordeel t.o.v. analoge locs. De rijeigenschappen van de locs zijn makkelijker in te regelen en af te stellen op de baan. Ook de lastregeling krijg je bij analoge locs niet voor elkaar. In dat opzicht kan je een analoge loc nooit zo goed krijgen als een loc waar een decoder in zit. Wat je dankzij dinamo wel kan doen zijn de rijeigenschappen van de analoge loc zodanig verbeteren dat je een dcc loc sterk benaderd. Als je een analoge loc goed ijkt en de massa simulatie in de software goed instelt stopt hij ook overal erg netjes en trekt hij mooi langzaam op. Zo heb ik nu al 4 locs die op het oog geen verschil geven met een digitale loc. het gaat dan wel om nieuwe locs met de technologie van nu. De oude locs die ik heb van ouder dan 10 jaar krijg ik niet zo netjes.

Waarom dan nog de locs ombouwen naar dcc? Omdat de rijeigenschappen toch echt wel beter worden. :D Alleen nu pas wanneer ik er zin in heb ;) Dus zo heb ik mijn keuze voor dinamo gemaakt en nu na een jaar gebruiken ben ik nog steeds blij met deze keuze voor dit syteem. Dat is erg belangrijk, datzelfde geld ook voor de keuze welk besturingssyteem. Het gaat om de keuze die het beste bij je wensen valt.

Groetjes



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Even een vraag.
Sound in de diverse loc,s, ga je dat ook nog toepassen.. ?
En het programmeren van je decoders, daar was toch iets voor, bruikbaar met Dinamo.
Als ik je een eerlijk ding mag zeggen, dan zou ik, als ik jou was daarvoor gaan.. ;)
Blijf je toch bij het Hybride systeem en het past daar ook bij, toch.
Zo simpel als wat....
Sucses en mooi weer in Tsjechie.
Praag is erg mooi.... ;)


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

O joh, ben allang weer terug hoor. Sound decoders weet ik nog niet. Vind het geluid een beetje te nep nog.

Bij Dinamo kan je de DecProg gebruiken. Ga hem binnenkort eens testen, komt ook een verslag van :)



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hi Martin.
Gelijk heb je, de kwalitijd is geluid en daar houd het mee op ook ;) .
Eenvoudiger en mischien nog realistiser te maken ook.
Hang bv.. een paar boxjes onder je baan, waar jij wil.
Mp3tjes met geluids bestanden zijn er ook voldoende te vinden op internet.
Klaar ben je, zo ga ik het bij mij trouwens ook doen.
Had ik aan Chris [Tauernbahnstrecke] ook voorgesteld.

Martin de Deugd



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door marco »

martindomburg schreef:Sorry voor mijn late reactie jongens, in Tsjechie kon ik dit forum niet openen. :oops:

Ik snap je vraag, waarom neem je dan Dinamo. Even terug naar het begin:

Bij mijn keuze voor Dinamo moets ik eerst beslissen wat ik wilde met mijn baan, analoog of digitaal. Na veel wikken en wegen wilde ik toch naar digitaal gaan. Vervolgens vond ik weer twee richtingen namelijk Decoder based of Hybride. Even voor de duidelijkheid, voor dat bepaalde mensen meteen een bom gaan plaatsen: Dit is gebaseerd op mijn mening en wensen, de discussie waarom Dinamo lijd vaak tot zinloze discussie tussen voor- en tegenstanders. Dit wil ik voorkomen, toch duidelijk maken waarom ik mijn keuze heb gemaakt.

De systemen

Decoder Based:

voordeel:
- Lage instapprijs
- Goede rijeigenschappen
- simpele bedrading in de basis
- Met de centrale de decoder programmeren

Nadeel:
- alle locs moeten voorzien van decoder
- bij kortsluiting staat alles stil
- Alleen DCC

Hybride (Dinamo)

Voordeel:
- Analoge besturing en DCC besturing door elkaar
- Niet adresafhankelijk bij DCC
- Bij kortsluiting kan alles doorrijden
- Analoge locs krijgen de eigenschappen van een decoder loc door toepassing van PWM en HFI
- OC32 (Goedkope super manier om wissels en seinen te besturen

Nadeel:
- Hoge instapkosten
- Complexere bedrading als Decoder Based (Al valt het met een grote baan wel erg mee)
- Afhankelijk van de PC.
- Decoders niet lezen en schrijven.

Aangezien ik een baan wil wat ik met de pc kan besturen valt de laatste al weg. je kan de baan trouwens ook met een afstandbediening bedienen. Verder wil ik als ik een loc koop meteen rijden en ik wil de keuze hebben om een loc wel of niet om te bouwen. Wat de prijs betreft, als je een grote baan hebt ben je met Decoder Based net zoveel geld kwijt als met Dinamo. Alleen de aanschaf van de basis is hoog maar met het uitbreiden valt het reuze mee. Alleen het voordeel van de OC32 en de PM32 nemen al een boel kosten weg t.o.v. wissel- en seindecoders. Zo heb ik mijn keuze gemaakt om voor Dinamo te kiezen. Het is gewoon sterk afhankelijk van wat je precies wilt met je baan. Heb je geduld om elke loc eerst te voorzien van een decoder, dan kan je kiezen voor decoder based. Maar zoals ik al aangaf heeft Dinamo voor mij nog meer voordelen.

Waarschijnlijk als je zelf beide systemen vergelijkt vind je hele andere voor- en nadelen tussen beide.

Daarmee doe ik nu precies wat ik wil. Ik kan lekker rijden en zodra ik er zin in heb mijn locs voorzien van decoders. Decoder hebben een groot voordeel t.o.v. analoge locs. De rijeigenschappen van de locs zijn makkelijker in te regelen en af te stellen op de baan. Ook de lastregeling krijg je bij analoge locs niet voor elkaar. In dat opzicht kan je een analoge loc nooit zo goed krijgen als een loc waar een decoder in zit. Wat je dankzij dinamo wel kan doen zijn de rijeigenschappen van de analoge loc zodanig verbeteren dat je een dcc loc sterk benaderd. Als je een analoge loc goed ijkt en de massa simulatie in de software goed instelt stopt hij ook overal erg netjes en trekt hij mooi langzaam op. Zo heb ik nu al 4 locs die op het oog geen verschil geven met een digitale loc. het gaat dan wel om nieuwe locs met de technologie van nu. De oude locs die ik heb van ouder dan 10 jaar krijg ik niet zo netjes.

Waarom dan nog de locs ombouwen naar dcc? Omdat de rijeigenschappen toch echt wel beter worden. :D Alleen nu pas wanneer ik er zin in heb ;) Dus zo heb ik mijn keuze voor dinamo gemaakt en nu na een jaar gebruiken ben ik nog steeds blij met deze keuze voor dit syteem. Dat is erg belangrijk, datzelfde geld ook voor de keuze welk besturingssyteem. Het gaat om de keuze die het beste bij je wensen valt.

Groetjes
Martin duidelijk verhaal, bedankt voor je antwoord.
En succes verder met de bouw ik blijf je volgen 8-)

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

Duidelijk Martin.
Weet jij (of iemand anders) of de OC32 te combineren is met Koploper en DCC? Ik weet dat een aantal forumleden OM32's gebruiken om hun seinen aan te sturen en dat is prijstechnisch idd erg aantrekkelijk. Aangezien de OC32 de opvolger is van de OM32 lijkt het me logisch, maar toch effe zeker weten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob_Lochem
Moderator
Berichten: 372
Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
Locatie: Lochem

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob_Lochem »

shoven schreef:Duidelijk Martin.
Weet jij (of iemand anders) of de OC32 te combineren is met Koploper en DCC? Ik weet dat een aantal forumleden OM32's gebruiken om hun seinen aan te sturen en dat is prijstechnisch idd erg aantrekkelijk. Aangezien de OC32 de opvolger is van de OM32 lijkt het me logisch, maar toch effe zeker weten.
Steven,

Kijk even op deze site http://dinamo.vanperlo.net/download.htm. Hier staan alle handleidingen.
Succes.

Rob.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

haha mooi, bedankt voor jullie reacties.

@Shoven:

De OC32 is te koop met een DCC Interface. Hierdoor kan je hem aan je centrale koppelen als decoder of aansturen via koploper als interface. Die kost meen ik € 59,95 tegen over de standaard OC32 die € 55,- kost.

Hij is het best te bestellen via Frans Staal.

Het is inderdaad een erg goed alternatief om je seinen mee aan te sturen. Het printje heeft 32 uitgangen die je per uitgang kan configureren, elke uitgang is 1 component. Dus een bloksein van de DB heeft twee uitgangen en een uitrijsein heeft er 5. Je kan werkelijk elk mogelijk effect geven aan een uitgang, zelfs meerdere. Per uitgangen kan je 4-12 aspecten selecteren. Zodat je bijvoorbeeld het groene ledje van een NS sein of kan laten branden of laten knipperen o.i.d. Zelf de lichtsterkte en doofsnelheid zijn in te stellen.

Zelf gebruik ik 3 OC32's voor de aansturing van de servo's en polarisatierelais, en 3 OC32's voor de aansturing van de andere relais en alle seinen. informatie OC32: http://perlovan.home.xs4all.nl/oc32.htm

Handleiding OC32: http://perlovan.home.xs4all.nl/docs/oc3 ... ing1_0.pdf


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Tis weer een tijdje stil geweest rondom mijn project dus tijd voor een korte update. Ik heb zeker niet stil gezeten, ik ben de afgelopen weken druk geweest met beta testwerk voor Itrain 2.0. Word erg mooi moet ik eerlijk bekennen 8-) Daarbuiten heb ik zitten spelen met instellingen van de OC32. Mijn seinen gaan nu mooi langzaam over van seinbeeld en ook de wissels zijn helemaal storingsloos.

Ondertussen word er ook wat gewerkt aan de baan. Ik wil de rotsen en bergen afmaken tot halverwege de bietschtall brug. Maar hiervoor moet ik eerst een aantal tunnelportalen maken. Creativiteit is de grootste uitdaging heb ik gemerkt, eerst had ik verschillende portalen, maar uiteindelijk worden ze allemaal in dezelfde stijl. Word het geheel met de rotsen een stuk strakker van, ik heb ook wel gemerkt dat ik met DAS klei nog niet zo handig ben in het maken van figuren zoals lijsten en bordings.

Hier alvast de eerste creatie:

Afbeelding

Ik heb de andere portalen gevarieerd in breedte en hoogte en ook in de vorm bovenaan :mrgreen:

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Even een update:

Ik heb de afgelopen tijd veel getest met Itrain 2.0. Gaat lekker maar het is nu wel de hoogste tijd voor het afmaken van de scenery en het depot. Ik heb de resterende raisl besteld bij H@NS en de bestelling voor Dinamo is ook gedaan. ;)

Komend weekend ga ik de baan leeg maken en word het de komende tijd bouwen :D

Een vraagje:

Klopt het dat de baan snel vies word. Ik heb hem begin juni gereinigd en nu begint alles steeds slechter te lopen. Als ik twee dagen niet heb gereden dan ben ik 1,5 uur bezig om alle plekjes uit de rails te halen die storen. IK heb nu zo'n 80 rijuren gedraaid in die 2 maanden. Er rijd een loc rond met een minitrix reinigingswagen en een loc met rococlean.

Nu vroeg ik me af of dat normaal is????

Is er tevens verschil in wasbenzine? ik heb het vermoeden dat de mijn een laagje achter laat na opdrogen. De locs stotteren een poos na reiniging met wasbenzine. Zie ik het verkeerd of verbeeld ik me dat?

Groetjes


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door evo »

Als een lok bij mij ergens stottert, ga ik er altijd even met de railgum overheen. Ik heb nog nooit wasbenzine gebruikt.
Het enige waar ik af en toe last van heb is stof, en daarom rijd ik altijd een paar rondjes met de tomix voordat er andere zaken op de baan komen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door spoor65 »

Wasbenzine zal misschien wel helpen, maar ook ik heb het nog nooit gebruikt, ook niet op eerdere projecten.
gebruikte altijd alleen een railgum.

Wasbenzine is mss wel een ontvetter, maar is d8 ik toch ook een olie product, zal dus altijd wel wat resten van blijven hangen, welke na drogen weer heerlijk vuil vast kan houden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ik heb vanavond na aanleiding van de site van Rob Fongers de blokjes van de reinigingswagens gedoopt in wasbenzine en rond laten rijden. Vooralsnog werkt dit goed en alles rijd als een zonnetje.

Ben benieuwd of dat ook zo zou blijven..... We zullen het zien. Ik houd u op de hoogte ;)

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Heb vandaag de baan helemaal leeg gehaald. De afbouw van de rotsen kan dus gaan beginnen. Ik ben van de week bij Frans geweest voor de aflevering van de laatste Dinamo uitbreidingen. Als deze binnen zijn dan bestaat mijn systeem uit:

7 TM-H blokkaarten incl DPB piggyback print
7 CD16 detectiekaarten
6 OC32 besturingsprints incl DS32 (dockingsstation)
1 PM32 besturingsprint inl DMD
3 Mddec's met DMA
12 SP4 stabilisatieprints voor de servo's
1 DTC draaiscijfbesturing incl DTP print
1 DIR Afstandsbedieningsmodule
1 DecProg Decoder programmeer module

Alles goed voor de aansturing van:

56 blokken
112 detecties
192 Led's relais en servo's (bij mij 46 servo's, 86 Led's, 60 relais)
64 magneetartikelen
1 draaischijf met 6 opstelsporen
de gehele modelbaan d.m.v. een TV afstandsbediening
Programmeren van decoders.

Dit alles word al aangestuurd dor Itrain, straks door V2.0 proffessionel.

Ben nu bezig met de krassen van een partij tunnelportalen zodat ik deze week verder kan gaan met de gipsen rotspartijen. De planning voor de komende maanden:

- scenery van het paradespoor
- bovenleiding paradespoor
- Alle bomen :shock: :D
- montage componenten als de DTC en de DecProg
- aanleggen van de depot sporen
- Aanleggen van de bedradingen voor Dinamo en de verlichting
- maken van de perrons

Zo das een beste planning, maar goed ik heb dan ook wel weer ff de tijd om alles te doen.

wish me luck

Groetjes



mark
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 sep 2010 19:04

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mark »

Genoeg te verwachten dus!
Maak maar veel foto's :D

Groet,
Mark



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

martindomburg schreef: wish me luck
Martin, vriend, bij deze dan. ;)
Sucses en sterkte met je voorgenomen werkschema.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

dank jullie,

Ik zal niet alles nu al doen maar wel de grootste slag waaronder het gehele paradespoor. de vier bergtoppen, de halte, de grotmuseum en het nevenstation worden een later project. Maar daar heeft het overige verkeer geen last van. Word helemaal gek van om steeds weer alles af te dekken en schoon te maken. :roll:

Ellen is schijnbaar een stuk beter in kraswerk:
Afbeelding

Eigen schuld, nu mag ze de rest ook doen :twisted:

Het begon al meteen goed, vanaaf zou ik gipsen. Helaas ben ik vandaag door mijn rug gegaan dus vanaaf op de bank voor de tv. Komend weekend weer een nieuwe poging :D

Groetjes Martin


Plaats reactie