Welk merk rails en graag ook een motivatie
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Fleischmann Piccolo.
Reden: * goed verkrijgbaar
* had geen zin om alle rails te gaan inbedden, maar heb later toch de randen afgewerkt met de orginele Fleischmann railbedding. Ben daar erg tevreden over.
* vind en vond de wissels erg prijzig, maar heb veel in Duitsland ingeslagen en natuurlijk in Houten
* vond de flex-rail van Fleischmann erg prettig om mee te werken, heb zelfs de bochten licht verkant, wat erg mooi is als er een lange trein door heen rijd
* wat ik nog wel eens tegen kom op mijn baan is het vervuilen van de interne wissel-schakelaar, erg irritant maar op te lossen met contactspray
Groet,
Hans.
Reden: * goed verkrijgbaar
* had geen zin om alle rails te gaan inbedden, maar heb later toch de randen afgewerkt met de orginele Fleischmann railbedding. Ben daar erg tevreden over.
* vind en vond de wissels erg prijzig, maar heb veel in Duitsland ingeslagen en natuurlijk in Houten
* vond de flex-rail van Fleischmann erg prettig om mee te werken, heb zelfs de bochten licht verkant, wat erg mooi is als er een lange trein door heen rijd
* wat ik nog wel eens tegen kom op mijn baan is het vervuilen van de interne wissel-schakelaar, erg irritant maar op te lossen met contactspray
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
[quote="tv_man"]Minitrix. Vrijwel alles ook tweedehands overigens. Waarom? Goed verkrijgbaar en zonder kant-en-klare bedding.quote]
Mee eens.
Maar ook 2dehands goedkoop te krijgen.
Gr Bruce
Mee eens.
Maar ook 2dehands goedkoop te krijgen.
Gr Bruce
Sporend online op mijn site!
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Dat dus, en de geometrie is ook duidelijk en makkelijk in gebruik.Glaskast189 schreef:tv_man schreef:Minitrix. Vrijwel alles ook tweedehands overigens. Waarom? Goed verkrijgbaar en zonder kant-en-klare bedding.quote]
Mee eens.
Maar ook 2dehands goedkoop te krijgen.
Gr Bruce
DB tijdperk III, "der Nebenbahn"
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Fleischmann Piccolo voor niet zichtbare stukken zoals schaduwstations ,
Peco 55 voor alle zichtbare stukken heel mooi en gemakkelijk te leggen en mooie kruissings/wissels .
groetjesss Sjaak
Peco 55 voor alle zichtbare stukken heel mooi en gemakkelijk te leggen en mooie kruissings/wissels .
groetjesss Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik zou beginnen met flm rails omdat ik hier vroeger altijd mee heb gewerkt. heb een proefblok gemaakt en werkt uitstekend. Nadat ik een paar keer peco 55 had gezien wist ik het vrijsnel: heb de flm nu verkocht en ga alles leggen met peco 55
voordeel va peco:
- realistischer en strakker
- beter af te werken
- ruim 30% goedkoper als flm
- mogelijkheid tot servo aansturen van wissels
- is gewoon mooi
Voordeel van Flm:
- vaste maten
- geen aparte polarisatie nodig
- electrisch is alles al bedacht voor je
- sneller gelegd
nadeel van peco (nou ja nadeel....):
- meer aandacht nodig voor electrisch gedeelte
- meer tijd nodig met leggen
nadeel van Flm:
- duur
- minder mooie afwerking
-
voordeel va peco:
- realistischer en strakker
- beter af te werken
- ruim 30% goedkoper als flm
- mogelijkheid tot servo aansturen van wissels
- is gewoon mooi
Voordeel van Flm:
- vaste maten
- geen aparte polarisatie nodig
- electrisch is alles al bedacht voor je
- sneller gelegd
nadeel van peco (nou ja nadeel....):
- meer aandacht nodig voor electrisch gedeelte
- meer tijd nodig met leggen
nadeel van Flm:
- duur
- minder mooie afwerking
-
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik ben ooit begonnen met Arnold (startset) dan blijf je daar bij. Dit is mijn stukje Duitsland. Later ben ik gaan uitbreiden met een Nederlands deel (inmiddels ook het grootste deel). Vanaf de grens ben ik Fleischmann gaan gebruiken.
Met vriendelijke groet,
André
Zonder dwarsliggers geen spoor!
André
Zonder dwarsliggers geen spoor!
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik rijd met Kato UniTrack. De belangrijkste reden is dat ik geen vaste plek heb voor mijn baantje, en ik hem wel elke week meeneem naar de modelspoor vereniging. Ik blijf hem dus opbouwen en afbreken. Kato UniTrack kan hier goed tegen . Verder ziet de rails er ook goed uit.
Een clubgenoot neemt Fleischmann rails met bedding mee. Tijdens de avond rijden trekken de treinen de rails uit elkaar, omdat de raillasjes gewoon zwak geworden zijn. Bij mijn UniTrack baan gebeurd dat niet.
Een clubgenoot neemt Fleischmann rails met bedding mee. Tijdens de avond rijden trekken de treinen de rails uit elkaar, omdat de raillasjes gewoon zwak geworden zijn. Bij mijn UniTrack baan gebeurd dat niet.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Peco code 55, sterk en een goede prijs vooral,verder verschillende verscheidenheid aan wissels is ook erg aantrekkelijk.
Rails van Fleischmann en Kato is makkelijk voor thuis als je geen zin hebt in ballasten, persoonlijk vind ik dat de makkelijkste weg om een baan te leggen ,maar ik kan niet voor ieder spreken .
Groet Alexander
Rails van Fleischmann en Kato is makkelijk voor thuis als je geen zin hebt in ballasten, persoonlijk vind ik dat de makkelijkste weg om een baan te leggen ,maar ik kan niet voor ieder spreken .
Groet Alexander
SNCF Petit a Rosé.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
ik gebruik trix
de rede dat ik deze gebruik is omdat mijn eerste start set van trix was gekregen voor mijn verjaardag 20 jaar geleden van mijn ouders
ben er toen altijd trix rail bij blijven kopen
maar als ik nu opnieuw zou beginnen zo ik overgaan op peco
ik vind de wissels erg mooi
edit
ik heb sinds kort toch peco wissels gekocht en de trix wissels gaan de verkoop in
de rede dat ik deze gebruik is omdat mijn eerste start set van trix was gekregen voor mijn verjaardag 20 jaar geleden van mijn ouders
ben er toen altijd trix rail bij blijven kopen
maar als ik nu opnieuw zou beginnen zo ik overgaan op peco
ik vind de wissels erg mooi
edit
ik heb sinds kort toch peco wissels gekocht en de trix wissels gaan de verkoop in
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Kato omdat ik deze mooi materiaal vindt , hoop alleen ze ooit ook flexi rail hebben en meer soorten wissels
Laatst gewijzigd door Mack op 21 feb 2020 03:38, 1 keer totaal gewijzigd.
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Hier wordt "Hoofdzakelijk" Minitrix gebruikt met af en toe een ander merk wissel.
Voor de helix en overdekte sporen meestal GT.
Voor de helix en overdekte sporen meestal GT.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
FL en Peco hier
Als er ooit een andere baan gebouwd gaat worden (eerst GB af ) wordt het alleen Peco
Heerlijk spul om mee te werken, bewerken, solderen en aan te sluiten elektrotechnisch
Mvg,
Ad
Als er ooit een andere baan gebouwd gaat worden (eerst GB af ) wordt het alleen Peco
Heerlijk spul om mee te werken, bewerken, solderen en aan te sluiten elektrotechnisch
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ook hier Kato omdat ik het kwalitatief erg goed vind. De verkanting van bochten is uniek en als een trein in zo'n bocht rijdt staat dat wel erg mooi. De standaard aandrijving in wissels en de mogelijkheid er ook nog een (DCC-)decoder in te bouwen vind ik super. Daarbij is de prijs heel fair, zeker gezien de kwaliteit.
Kato heeft flexrails! Onder artikelnummer 21-000, maar dat is zonder bedding. Met de overgangsrails 20-045 (twee stuks) kan je naar Kato vanaf elk railsysteem en dus ook flexrails.Mack schreef:Kato omdat ik die mooi materiaal vindt , hoop alleen ze ooit ook flexi rail hebben en meer soorten wissels
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Flm.
Zat in de startset en daar dus mee verder gegaan.
Groeten,
William
Zat in de startset en daar dus mee verder gegaan.
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
-
- Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
In den beginne FLM, zat in de startset. Die ligt hier nog altijd op de kast... Wellicht dat de rails in het schaduwstation gaan verdwijnen, maar gok eerder MP/forum hier.
Toen ik de baan plande begon ik met Minitrix, dit had mijn broertje en ik vond het fijner werken dan FLM. Ook de afwezigheid van een bedding was een pre ivm ballasten etc.
Ten tijde van de bouw kreeg ik de tip eens naar PECO te kijken, fijn spul en wat Ad_M ook al opmerkte, het is heerlijk bewerkbaar en soldeert fijn. (Fijner als trix moet ik zeggen).
Daar ik al een haffeltje minitrix op mp gekocht heb, ga ik dat (nog) niet wegdoen. (Schaduwstation is er vast goed mee).
Wel heb ik (we, Vera heeft inmiddels een duidelijke stem) wel gekozen voor PECO code 55 finescale rails op de zichtbare gedeelten voor de baan. Anders wordt het zo'n ratjetoe...
Groet,
Hoontje
Toen ik de baan plande begon ik met Minitrix, dit had mijn broertje en ik vond het fijner werken dan FLM. Ook de afwezigheid van een bedding was een pre ivm ballasten etc.
Ten tijde van de bouw kreeg ik de tip eens naar PECO te kijken, fijn spul en wat Ad_M ook al opmerkte, het is heerlijk bewerkbaar en soldeert fijn. (Fijner als trix moet ik zeggen).
Daar ik al een haffeltje minitrix op mp gekocht heb, ga ik dat (nog) niet wegdoen. (Schaduwstation is er vast goed mee).
Wel heb ik (we, Vera heeft inmiddels een duidelijke stem) wel gekozen voor PECO code 55 finescale rails op de zichtbare gedeelten voor de baan. Anders wordt het zo'n ratjetoe...
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Minitrix, om de simpele reden dat ik daar al het nodige van had, en nu heel veel van heb.
Bevalt me prima en om nu voor een ander merk te gaan... Die investering wordt mij teveel, dan koop ik liever wat rijdend materieel...
Bevalt me prima en om nu voor een ander merk te gaan... Die investering wordt mij teveel, dan koop ik liever wat rijdend materieel...
Groet,
Jeroen
Jeroen
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Oeiiiii..........
Vandaar bij mij: Peco 55 bij de zichtbare delen en Roco (Fleischmann tegenwoordig) in de schaduwstations. Goedkoper kan het niet vs. werkbaarheid. De elec. wissels zijn niet duur en staan niet zo bol als de Fleischmannwissels (met bedding). Die zijn ook meteen een stuk duurder.
Je moet wel vaak naar die rails kijken, hoor! En als je dan op een beurs bijvoorbeeld rondloopt en je ziet die mooie slanke wissels van Peco (55), dan denk je al snel anders......en je kunt een lelijke loc zo wegdoen of verkopen, maar die rails ligt er wel lang!.......en om nu voor een ander merk te gaan... Die investering wordt mij teveel, dan koop ik liever wat rijdend materieel...
Vandaar bij mij: Peco 55 bij de zichtbare delen en Roco (Fleischmann tegenwoordig) in de schaduwstations. Goedkoper kan het niet vs. werkbaarheid. De elec. wissels zijn niet duur en staan niet zo bol als de Fleischmannwissels (met bedding). Die zijn ook meteen een stuk duurder.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik zweer bij Peco code 55. Het ziet goed uit en je hebt de vrijheid met leggen. Geen vaste radia en natuurgetrouw.
In de schaduwplaatsen ligt ook nog ander (2dehands) flexspul.
In de schaduwplaatsen ligt ook nog ander (2dehands) flexspul.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Eigenlijk heb ik hetzelfde als stargazer. Ik gebruik Trix, want dat was mijn eerste startset (ik zie me nog gaan met mijn vader) en ik heb daarna altijd Trix gebruikt. Maar inderdaad, als ik opnieuw zou beginnen werd het Peco.
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
code 40 zelfbouw. gewoon omdat het kan en ik het steeds leuker ga vinden
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Goh vroeg ik me toch af wie dit draadje gestart was.. Ben ik het zelf
Inmiddels is er wat tijd verstreken en dus heel wat meer ervaring opgedaan, dus moet ik mijn mening een stukje bijstellen.
Voorop gesteld. Ik ben nog steeds bezig aan de bouw van mijn eerste echte volledige baan. Hier heb ik in het verleden vanwege eerdere plannen al een berg 2e hands Minitrix/Roco/Ibertren/GT/whatever code80 rails en wissels aangeschaft.
Dus daar zijn we mee aan het bouwen. Heb wel besloten dat ik de standaardaandrijvingen (ook 2e Hands) ga vervangen voor Servo's (goedkoper + betrouwbaarder)
Als er ooit een grotere baan komt stap ik wel over op Peco, vooral vanwege het uiterlijk, maar ook prijs en hartstukpolarisatie zijn een Pré!
Kato lijkt me ook goed spul! Maar ik ben nog geen echte baan tegen gekomen waarin het verwerkt is in een afgebouwde scenery, dus ik ben een beetje bang voor het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom..
Inmiddels is er wat tijd verstreken en dus heel wat meer ervaring opgedaan, dus moet ik mijn mening een stukje bijstellen.
Voorop gesteld. Ik ben nog steeds bezig aan de bouw van mijn eerste echte volledige baan. Hier heb ik in het verleden vanwege eerdere plannen al een berg 2e hands Minitrix/Roco/Ibertren/GT/whatever code80 rails en wissels aangeschaft.
Dus daar zijn we mee aan het bouwen. Heb wel besloten dat ik de standaardaandrijvingen (ook 2e Hands) ga vervangen voor Servo's (goedkoper + betrouwbaarder)
Als er ooit een grotere baan komt stap ik wel over op Peco, vooral vanwege het uiterlijk, maar ook prijs en hartstukpolarisatie zijn een Pré!
Kato lijkt me ook goed spul! Maar ik ben nog geen echte baan tegen gekomen waarin het verwerkt is in een afgebouwde scenery, dus ik ben een beetje bang voor het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom..
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Uuhhmmmm... domme vraag misschien, maar ik ben nieuw hier en al helemaal niet bekend met H0: wat is het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom?
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Volgens mij bedoelt FidOo de starre vorm (als ik me vergis hoor ik het wel FidOo!).JanCK schreef:Uuhhmmmm... domme vraag misschien, maar ik ben nieuw hier en al helemaal niet bekend met H0: wat is het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom?
Ik ben zelf nu zo ver dat ik de eerste beginselen van digitaal onder de knie heb. In de loop van de tijd heb ik heel wat Minitrix rails verzameld (vaak tweedehands) en, sinds ik Kato Unitram heb gekocht, de laatste twee jaar ook Kato Unitrack. Het valt me op dat sommige Minitrix locomotieven daar niet goed op rijden (ze lopen tegen een gering hoogteverschil in de spoorstaven aan). Kennelijk sluiten de Unitrack rails iets minder mooi aan dan Minitrix. Overigens: de Piko hondekop en de Piko Arriva Spurt doen het er prima op. Verder heeft Kato Unitrack wat minder keus in wissels en is het allemaal erg lang (ook de bochten). Zelfde probleem met de Unitram rails: de bochten zijn voor tramspoor aan de wijde kant. Voordeel van Unitrack is dan weer wel dat de wisselaandrijving mooi onder de rails is weggewerkt.
Met het bouwen van een definitieve baan heb ik gewacht tot ik iets van digitaal snapte. Nu mijn plannen, waarvoor ik meer rails nodig heb, vastere vorm aannemen, aarzel ik. Moet ik meer Unitrack kopen, meer Minitrix, of toch maar gaan voor Peco en de rest op Marktplaats zetten?
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik doelde op het "niet-zo-mooie" uiterlijk van de oude marklin metalen Rails met bedding.JanCK schreef:Uuhhmmmm... domme vraag misschien, maar ik ben nieuw hier en al helemaal niet bekend met H0: wat is het Märklin-C/M-Gleisse-Syndroom?
Ik ben dus benieuwd hoe de Kato Rails zich laat camoufleren als je het met scenery gaat bewerken.