rijrichtingsschakelaar zelf maken?

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Michiel

rijrichtingsschakelaar zelf maken?

Bericht door Michiel »

Hallo iedereen,

om de front- en sluitverlichting te laten wisselen met de rijrichting heeft Fleischmann Piccolo, en ik dacht ook Minitrix, een schakelaar in de stuurstand aangebracht dat schakelt met de rijrichting.

Hoe werkt deze schakelaar? Heeft iemand dit al eens bekeken? Een foto misschien? Zou dit zelf ook gemakkelijk te maken zijn op eender welke as (bij 2-, 3- of 4-assige rijtuigen)? Wie heeft meer informatie/illustratie over de exacte werking?

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Cybertinus

Re: rijrichtingsschakelaar zelf maken?

Bericht door Cybertinus »

Bij mijn weten wordt die truck gedaan m.b.v. van 2 diodes die anti-parallel t.o.v. elkaar staan. Ik heb geen idee hoe goed je electronica kennis is, dus daarom ff een uitleg:
Een diode laat maar stroom door in 1 richting. Een diode heeft echt een + en een - kant. Al je dan ervoor zorgt dat die bij de lampjes die bij de ene kant op moeten branden hij aan de + hangt, en bij de lampjes die aan de andere kant moeten branden aan de - hangt (van de diodes dus), dan schakelen de lampjes mee met de rijrichting.

Ik leg dit heel erg slecht uit. Ik ga nu ff lunchen en dan maak ik wel ff een tekening, dat maakt het stukken duidelijker.

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

FidOo

Bericht door FidOo »

Tinus ik denk dat michiel de diodes wel bekend is.. maar ik weet inderdaad dat trix en flm een soort schakelaar gebruikt. Hoe deze werkt weet ik helaas niet.

Kan me wel wat indenken maar das is lastig te realiseren.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Cybertinus

Die anti-parallele diodes, die werken als volgt:
Afbeelding
Die driehoekjes met een streepje ernaast, dat zijn de diodes. Die rondjes met een kruis erin, dat zijn lampjes (in de praktijk mogen dat ook LEDjes zijn, dat maakt voor de uitleg niets uit). Je moet ervoor zorgen dat die in verbinding komen met de 2 spoorstaven. Ik heb in mijn tekening dat direct op de 2 spoorstaven aangesloten. In de praktijk loopt dat via de asjes.
Bij diodes kan je de tekening ervan eigenlijk zien als een soort pijl. De driehoek geeft de richting aan waarin de stroom wordt doorgelaten. Oftewel: bij de bovenste diode moet de + links van de diode zitten (dus op de bovenste spoorstaaf) en bij de onderste diode moet de + rechts zitten (dus op de onderste spoorstaaf). Anders laat de diode de stroom niet door, dan heb je dus geen stroomkring en blijft het lampje uit.
En omdat de + en de - mooi omschakelt op de spoorstaven bij het wisselen van vooruit naar achteruit rijden, kan je op deze manier mooi de lampjes mee laten schakelen met de rijrichting.

Ik heb in mijn tekening maar 1 lampje per rijrichting getekend, maar dat mogen er uiteraard meer zijn.

@FidOo: hmm. OK. Maar m'n tekening was al af. Dus ik heb toch de uitleg maar geplaatst. Misschien heeft iemand er nog wat aan :).

Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Hallo Tinus,

jouw oplossing is de electronische oplossing in het geval de polariteit van de spanning en de rijrichting met elkaar in verband staan.

In het gaval je een losse sleep hebt, dat soms links-om en soms rechts-om wordt getrokken, dan wordt het een stuk lastiger. Daarom hebben Fl en Mtx een mechanische schakelaar in de stuurstand gemonteerd dat van stand wisselt met de rijrichting van het rijtuig.

Ik zou graag elke stam rijtuigen voorzien van een degelijke schakelaar, zodat de sluitverlichting vanzelf wisselt met de rijrichting van de stam.

In elk geval enorm badankt voor het meedenken. Of heb je misschien een stuurstandrijtuig met een dergelijke schakelaar in bezit????? (open pulken misschien???? :D )

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Cybertinus

Ah, zodat als je een wagon een keer andersom op de baan zet tov de vorige keer (wat gisteren de achterkant was is vandaag de voorkant), dat het toch allemaal goed blijft gaan en dat de sluitseinen aan de achterkant branden en niet aan de voorkant.

Nee, geen idee hoe die schakelaars werken. En ik heb geen stuurstandrijtuigen, dus laat staan stuurstandrijtuigen met z'on schakelaar. Dus daar kan ik je verder niet mee helpen.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Ja, hier heb ik ook wel interesse in. Stuk goedkoper dan in elke stuurstand zo'n functiedecoder bouwen. Die schakelaar werkt perfect inderdaad, ook met digitaal bedrijf.

Afbeelding

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Mannuhhhh,

Flm en Mtx hebben dit idd op een aantal dubbeldeks rijtuigen toegepast. De schakelaar zit over een as van het voorste draaistel en door de draaiing van de wielen gaat er zowel links als rechts een lipje van boven naar beneden of omgekeerd. en zodoende wordt er omgepoold. Ik denk dat dit niet los verkrijgbaar is en als het zo al is zal dit een flinke duit kosten wat niet opweegt tegen een decoder

Mijn ervaring is vervangen door een decoder. Veel duurzamer en ook veel minder weerstand. Heb ze er hier allemaal uitgehaald

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Rob,

bedankt voor je antwoord. Ik kan me er nu inderdaad iets bij voorstellen. Ik ga het toch eens proberen op een oude wagon.

Ik begrijp dat je deze schakelmechanismen hebt verwijderd omdat ze teveel rolweerstand opleverden? Of was het omdat het dubbel-op was met het plaasten van een decoder (met veel meer functies)?

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Ik heb ze verwijderd vanwege de rolweerstand boven op de weerstand welke reeds door de stroomafname gegenereerd wordt. Ik heb de FD er alleen in voor de front sluitverlichting.

Ik heb ze al een tijdje niet meer gezien dus denk dat ze in de kliko beland zijn anders had ik er wel een foto van gemaakt ;) ;)

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Dompie

Bericht door Dompie »

Ik heb 'even' een stuurstand gesloopt bij mijn vriend en wat foto's gemaakt. Het principe is een koperen lipje dat door WRIJVING om de as tegen twee verschillende contacten aan komt bij het vooruit en achteruit rijden. Daarna zit er een stukje (dubbelzijdige) print met wat spul (gelijkrichters, condensators, transistors en weerstanden) die de aansturing naar het verlichtingsprintje verzorgt. Daar plaatjes veel meer zeggen dan dit vage gepraat even wat fotootjes.

Johan
Bijlagen
Koperen lipje=schakelaar met wrijving beweegbaar om as
Koperen lipje=schakelaar met wrijving beweegbaar om as
20110810_963.jpg (122.33 KiB) 3463 keer bekeken
Kontacten waar koper lipje tegenaan komt (as verwijderd)
Kontacten waar koper lipje tegenaan komt (as verwijderd)
20110810_964.jpg (117.99 KiB) 3463 keer bekeken
Onderzijde printje
Onderzijde printje
20110810_966.jpg (123.01 KiB) 3463 keer bekeken
Bovenzijde printje
Bovenzijde printje
20110810_968.jpg (118.37 KiB) 3463 keer bekeken

Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

Dompie

Bericht door Dompie »

Deze was de eerste overzichtsfoto die niet meer bij het vorige bericht mocht.
Johan
Bijlagen
Richtingsschakelaar onder Duitse stuurstand
Richtingsschakelaar onder Duitse stuurstand
20110810_959.jpg (113.88 KiB) 3463 keer bekeken

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Johan,

enorm bedankt voor die foto's. Het is nu helemaal duidelijk hoe het werkt. Vrij eenvoudig zelf te maken, als de wrijving maar binnen de perken blijft.

Nogmaals dank, ik ga eens piekeren hoe ik dat nu zelf ga prutsen met stukjes uit de rommeldoos.

Dompie

Bericht door Dompie »

Succes,
wij gebruiken deze duitse dubbeldekker voor de ombouw naar de VIRM van Mitchel (Shapeways). Ik weet nog niet of ik deze schakeling blijf gebruiken of dat ik misschien toch wat anders doe. Buiten deze "schakelaar" wrijving zitten er ook nog eens stroomafnemers op elk wiel die ook weer redelijk wat wrijving veroorzaakt. Ik begrijp Rob zijn standpunt dan ook heel erg goed.

Johan

spoor65

Bericht door spoor65 »

"Ik heb 'even' een stuurstand gesloopt bij mijn vriend " :o :o

Uhhh, Johan.

En is het nog steeds een vriend, na die slooppartij :?: :?: :lol: :lol:

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Dompie

Bericht door Dompie »

Ja nog steeds een vriend (denk/hoop ik) want hij moest toch uit elkaar om er een VIRM stuurstand van te gaan maken en dat gaat niet met zo'n rode ombouw en de duitse stuurstand is ook nog te lang dus er moet toch de zaag/mes in de onderbouw van de stuurstand. Het voorzichtig slopen was wel leuk en ik heb de hele dunne verenstaaltjes in de koppeling laten zitten :D :D dus IK was wel tevreden :lol: :lol: . Daarnaast had ik nooit zo nauwkeurig naar deze richtingsschakelaar gekeken. Wel vernuftig bedacht maar in N toch een beetje te grof denk ik want geef maar eens een duwtje tegen zo'n stuurstand als hij op de rails staat, het ding komt misschien 3cm vooruit en dat is niet veel. Het hangt verder wel af wat je er voor hangt (bij mij een ruim verlengde TomyTec 12) en je hellingen (hier max. 2.5%).

Johan

Plaats reactie