Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door Lanrovertjuhh »

Hallo, wie heeft er ervaringen met hobbytrain?
Ik ben van plan een groot aantal locs te kopen van Hobbytrain..
Kunnen ze goed rijden op hellingen? Gedetailleerd? Enz.

Het zit namelijk zo, ik wil een Taurus die er is in MiniTrix en in HobbyTrain en ik heb geen ervaring met HobbyTrain, dank je wel iedereen voor jullie reacties.

Heeft er iemand ervaringen met de Class 66 (acts) van Kato, bijv. in hellingen enz.?
Laatst gewijzigd door Lanrovertjuhh op 10 apr 2009 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Ervaringen met Hobbytrain?!

Bericht door Jos »

Hoi,

Ik heb ook een paar Taurussen van Hobbytrain, rijden prima, goede trekkracht. Redelijk makkelijk te digitaliseren. Je moet wel solderen, maar de gaatjes voor de draadjes zijn er al, voorzien van het nummer. Twee koperen strips gewoon losschuiven en dat is alles.
Detaillering is ook prima, zie de foto's. Eerste foto is Hobbytrain, tweede is Minitrix.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Ervaringen met Hobbytrain?!

Bericht door Lanrovertjuhh »

Oke dank je, die van HobbyTrain vind ik er mooier uitzien.
Ik koop er waarschijnlijk een via Ebay ofzo.

Rijden er Taurussen in NL, zoja welke?


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Ervaringen met Hobbytrain?!

Bericht door Jos »

Vind ik persoonlijk ook.
Taurussen kom je hier zover ik weet niet tegen. Er hebben er wel een paar gereden als testloc voor de aanleg van het HSL-tracé.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Ervaringen met Hobbytrain?!

Bericht door shoven »

Ik heb 3 Taurussen: 2 van Minitrix en 1 van Hobbytrain. 1 Minitrix rijdt gewoon lekker (DHL lok) en de ander gaat wel. De Hobbytrain rijdt als een zonnetje. Decoderinbouw is peanuts met dit ding, wel even opletten dat je de decoder op een goed plekje in de kast krijgt (ik heb een dun plaatje plastic boven de motor geplakt en daar zit ie op). Alleen de panto's zijn wat minder maar voldoen.
Beste nieuws is de prijs: de Hobbytrain scoorde ik op eBay voor €25, de Minitrixen voor €35 resp. €49. Komt nog wel een decoder bij, maar da's bij alledrie. Ze worden momenteel vrij veel aangeboden op eBay.de. Tussen de 25 en 30 euri heb je er een.
Qua rijden is dit mijn beste lok, samen met de Class 66. Ik wacht nu tot de zwarte Taurus tot een redelijke prijs zakt. :roll:

NB: let bij het insolderen van de decoder op de nummering op het bijgeleverde blaadje, anders ga je de mist in!!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Ervaringen met Hobbytrain?!

Bericht door Lanrovertjuhh »

Dankje!
Ik zit op dit moment op Ebay naar de DHL van HobbyTrain te kijken ;)
De zwarte is idd erg mooi!


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Ervaringen met Hobbytrain?!

Bericht door Jos »

Die zwarte is volgens mij bij onze H@ns goedkoper dan op ebay :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2121
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Ervaringen met Hobbytrain?!

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Een aantal aanvullingen op de bovenstaande verhalen op de Taurus.

Wat betreft Minitrix:
Minitrix heeft een goed lijkend model van de taurus neergezet dat zeker geen slecht model is. Een kleine extra kanttekening valt te maken bij een paar modellen uit 2004.
Onder de nummers 12771 (BoxXpress), 12772 (Hupac DLC) en 12773 (DB AG) ook varianten met aandrijving op 1 draaistel uitgebracht. Niet extreem slecht ofzo maar een 4 assige variant is een verstandiger koop en qua trekkracht en rijeigenschappen gewoon beter.

Ook in de minitrix zal je de decoder moeten solderen, waaibomen aansluiting van de NEM stekkers, dus dat maakt geen verschil met de hobbytrain.

Wat betreft Hobbytrain:
Hobbytrain heeft een goed model neerzet met in het verleden een aantal kinderziektes. De belangrijkste is het koppelprobleem. Een probleem waar je primair alleen last van hebt als je fleischmann kortkoppelingen gebruiken wilt en je modellen van voor de zomer 2008 (qua uitlevering) aanschaft. Vanaf de ÖBB EK-tauri zijn de koppelschachten e.d. vervangen en bestaat dit probleem niet meer (dus de MRCE Dispolok in zwart heeft dit probleem ook niet).

Voor de oudere modellen zijn vervangende setjes (koppelschacht, baanruimer en buffers) beschikbaar (+/- €10,- per setje) die vrij gemakkelijk in te bouwen zijn. Dat heb ik gedaan bij m'n MWB taurus (zoals de baluwe minitrix-lok uit de post Jos), werkt perfect.
http://www.beneluxspoor.net/index.php/t ... 633.0.html

De panto's zijn bij de hobbytrain ook een puntje. De modellen van conrad hebben (deels) nog altijd lelijke plastic panto's van kwaliteit waaibomen. Die kan je vervangen voor Sommerfeld panto's (ook leuk om te doen hor). De modellen van nu hebben echter metaalpanto's van een redelijke kwaliteit zoals op de reeds afgebeelde MRCE Dispolok.

Inzet van taurusloks
De taurusmodellen zoals die tot op heden zijn uitgebracht hebben nog nooit in NL gereden. Het zijn allemaal (twee spannings) wisselstroomloks. Ze komen niet verder dan station Venlo. Voor een NL/HSL-geschikt taurusmodel moet je nog even wachten op hobbytrain's 1216 van de ÖBB (de hobbtrain met artikelnummer H2710 in het bijzonder). Deze heeft inderdaad lange tijd testtritten uitgevoerd op de HSL en is ook hier even "stiekum" getest onder 1500 V door de heren van Siemens.

Andere loks van Hobbytrain
Hobbytrain heeft inderdaad ook de class 66 (toppie, er stond ook een test op Beneluxspoor van Jeroen/Jeroni maar die is tijdelijk offline door de vernieuwingen in het forum aldaar).

Ander model is de BR E10.3/110 Bügelfalte van de DB (diverse kleuren). Ook hierbij valt een vergelijking met minitrix te maken. Ook een goede lok, vergelijkbare constructie als de taurus. De minitrix heeft als extraatje een wit/rood lichtwissel maar is qua vorm weer een beetje dubieus in mijn ogen. De hobbytrain is vormtechnisch weer beter maar mist de lichtwissel.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Ervaringen met Hobbytrain?!

Bericht door Lanrovertjuhh »

Robert_N-Nm schreef: ....
Andere loks van Hobbytrain
Hobbytrain heeft inderdaad ook de class 66 (toppie, er stond ook een test op Beneluxspoor van Jeroen/Jeroni maar die is tijdelijk offline door de vernieuwingen in het forum aldaar).

Ander model is de BR E10.3/110 Bügelfalte van de DB (diverse kleuren). Ook hierbij valt een vergelijking met minitrix te maken. Ook een goede lok, vergelijkbare constructie als de taurus. De minitrix heeft als extraatje een wit/rood lichtwissel maar is qua vorm weer een beetje dubieus in mijn ogen. De hobbytrain is vormtechnisch weer beter maar mist de lichtwissel.
...
Ik dacht dat de Class 66 van Kato was? Die van ACTS is ook erg leuk.


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2121
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Ervaringen met Hobbytrain?!

Bericht door Robert_N-Nm »

Kato/Hobbytrain, het is een pot nat wat mij betreft aangezien lemke de verantwoordelijk importeur (Duitsland) is van beide merken.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Ervaringen met Hobbytrain?!

Bericht door Lanrovertjuhh »

Ah, oke.
Rijd de Kato Class 66 goed op hellingen enz.


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

-Henk-
Berichten: 240
Lid geworden op: 05 apr 2009 10:11
Locatie: Rotterdam

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door -Henk- »

Hallo Rick

De Class 66 van Kato valt wat dat aan gaat wel een beetje tegen omdat hij geen antislipbandjes heeft
De latere modellen hebben wel antislipbandjes maar welke kleur varianten dat zijn weet ik niet
Ik heb ook ergens gelezen dat er losse asjes met antislipbandjes te verkrijgen zijn
Even opgezocht http://www.1zu160.net/neues/news.php?start=5

Heb zelf 2 Class 66 varianten die dus geen antislipbandjes hebben

Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik een klimspiraal aan het maken ben heb ik dus met deze loks div testjes gedaan
Op http://spoor-n.blogspot.com/ staat een filmpje daar van.

Mvg
Henk



Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door Lanrovertjuhh »

Leuk filmpje!
Is dat 3% stijgingspercentage of minder?


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

-Henk-
Berichten: 240
Lid geworden op: 05 apr 2009 10:11
Locatie: Rotterdam

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door -Henk- »

Het is iets van 2%
De totale lengte is per omwenteling #4m en het hoogte verschil is 8cm

Mvg
Henk


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2121
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door Robert_N-Nm »

De antislipbandjes zitten onder de ACTS en Transpetrol/HGK en versies die in de toekomst uit gaan komen. De andere versies worden zonder ASB-tje uitgeleverd maar ze zijn wel na te bestellen bij Lemke voor de oudere versies. Het nummer van deze asjes kan ik echter niet zo een twee vinden...

MvG,
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door shoven »

Heel mooi Henk, dat ziet er heel strak uit, zeker met die ingefreesde banen. Hoeveel ruimte neemt je klimspiraal in? (die bochten zijn neem ik aan R3/R4?)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

-Henk-
Berichten: 240
Lid geworden op: 05 apr 2009 10:11
Locatie: Rotterdam

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door -Henk- »

Hallo Steven

Heb even een plaatje gemaakt met de afmetingen
Heb met Winrail grotere bochten gemaakt

Afbeelding

Mvg
Henk


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door shoven »

hmmm, 170x120, da's royaal. Een beetje te royaal voor mijn ruimte vrees ik, ook als je dat rechte stuk eruit weglaat.
Maar fraai gedaan. Ik zal het iets bescheidener moeten doen. :cry:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door martinb »

Mijn ervaringen met Hobbytrain/Kato zijn redelijk te noemen. De locjes rijden prima, de service van de fabrikant vindt ik slecht. (niet tot slecht beantwoorden van vragen) Maar helaas hebben meerdere fabrikanten daar last van.... :cry:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

rudolf
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2008 10:19

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door rudolf »

Weer even terug naar het onderwerp: wat tot nu toe niet genoemd is, is dat het Minitrix model anderhalve centimeter te lang is geworden. Goed te zien op de twee foto's in het begin van dit topic.
En Conrad duitsland heeft nu een aanbieding lopen met drie Taurussen voor ongeveer 110 Euro.

Rudolf


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door shoven »

Als je bij Conrad.de bestelt verwijzen ze je keihard naar de NL site, waar de aanbiedingen meestal een stuk minder mooi zijn... :cry:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door Rob Fongers »

rudolf schreef:Weer even terug naar het onderwerp: wat tot nu toe niet genoemd is, is dat het Minitrix model anderhalve centimeter te lang is geworden.

Rudolf
Dat vraagt om uitleg.

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door Jos »

Ik heb ze even naast elkaar gezet. De lengte over de buffers is exact gelijk, echter de buffers van de Hobbytrain versie steken verder uit de kap. Zie de foto's aan het begin van dit draadje. De kap van de Minitrix is ongeveer 0,5 cm langer.

Groetjes,
Jos



rudolf
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2008 10:19

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door rudolf »

Minitrix heeft voor de Taurus in eerste instantie het onderstel van de Br nogwat gebruikt en zou het model daardoor 1,5 cm te lang zijn geworden. De lengte over de buffers is echter idd bij beide vrijwel gelijk. Het bericht hierover op 1zu160.net kon ik zo snel niet terugvinden. Begint voor mij dus inmiddels ook wat raadselachtiger te worden.
En ik heb ook even op de bestelling bij conrad.de zitten kijken. Idd flauw van C om niet naar Nederland te willen versturen. Dit is waarschijnlijk op te lossen door een adres in Duitsland te gebruiken, of door C aan te klagen bij de rechter wegens ongeoorloofde belemmering in het vrij verkeer van goederen en diensten binnen de EU (mondvol, maar vast leuk voor een hobby-jurist)

MVG, Rudolf, die wel vind dat het dak van de Hobbytrain er mooier uitziet door de metalen leidingen.


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2121
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Ervaringen met Hobbytrain/Kato

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

De Minitrix Taurus heeft het onderstel van de BR 152, beter bekend bij Siemens als ES 64 F, een (ik geloof iets ouder) broertje van de Taurus (ES 64 U2). Dien ten gevolge is de neus van de taurus van minitrix, met name qua buffers en baanruimer, niet correct weergegeven. Dat heeft de hobbytrain wel beter uitgewerkt.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Plaats reactie