Kortsluiting op wissel
Kortsluiting op wissel
Wie heeft hier ook wel eens last van: een loc rijdt over de afbuigende wissel (Flm), je hoort een soort "skriek!" geluid en bam, je hebt kortsluiting. Het zijn altijd dezelfde loks die dit hebben. Hoe kan dit en wat kun je er aan doen?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Re: Kortsluiting op wissel
Ik heb ook behoorlijk wat last met de Flm wissels. De oorzaak voor het fenomeen dat je beschrijft kan verschillen:
- je probeert de (gepolariseerde) wissel open te rijden (al dan niet bewust).
- de interne schakelaartjes hebben de polariteit niet gewisseld (schakelaartje defect)
- de trein ontspoort al eerder en loopt op de wissel vast met een kortsluiting
- de wielen van de bewuste locomotief staan te dicht bij elkaar; regel de flenzen op 8mm.
- de bewuste loc haalt de bocht niet van de wissel, en loopt uit het spoor met kostsluiting
Alle bovenstaande oorzaken heb ik ook (gehad), en begin serieus te twijfelen aan de kwaliteit van deze wissels. Maar misschien ligt het gewoon aan mij
groeten,
- je probeert de (gepolariseerde) wissel open te rijden (al dan niet bewust).
- de interne schakelaartjes hebben de polariteit niet gewisseld (schakelaartje defect)
- de trein ontspoort al eerder en loopt op de wissel vast met een kortsluiting
- de wielen van de bewuste locomotief staan te dicht bij elkaar; regel de flenzen op 8mm.
- de bewuste loc haalt de bocht niet van de wissel, en loopt uit het spoor met kostsluiting
Alle bovenstaande oorzaken heb ik ook (gehad), en begin serieus te twijfelen aan de kwaliteit van deze wissels. Maar misschien ligt het gewoon aan mij
groeten,
Aan deze kant geen enkel probleem met die dingen, behalve waar het een gepolariseerd wissel betreft. Doe moet je gewoon omzetten ipv openrijden.
-
Steven,
Is dat soms de Minitrix Taurus?
Dan inderdaad de wielflenzen iets uit elkaar drukken.
heb het in het verleden ook gehad, veelvuldig Minitrix en af en toe een andere. Heb er nu praktisch geen last meer van alleen als je langzaam, <10-20 Kmh door de wissel gaat.
Wieltjes maken dan kortstondig kontakt tussen de polen in het hartstuk.
Grtz Rob
Is dat soms de Minitrix Taurus?
Dan inderdaad de wielflenzen iets uit elkaar drukken.
heb het in het verleden ook gehad, veelvuldig Minitrix en af en toe een andere. Heb er nu praktisch geen last meer van alleen als je langzaam, <10-20 Kmh door de wissel gaat.
Wieltjes maken dan kortstondig kontakt tussen de polen in het hartstuk.
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Rob,
Jij mag nooit meer raden! Het is inderdaad die (jou goed bekende ) DHL Taurus van Minitrix. Ik ga je tip proberen. Zal ook eens wat met de snelheid experimenteren.
Ik laat nooit wissels openrijden, altijd omzetten. Ik heb een stuk of 20 Flm wissels met plastic puntstuk.
Ben nu druk aan het klooien met Koploper, en was nu bij de wissels aanbeland. (zal nog wel meer vraagjes opleveren)
Jij mag nooit meer raden! Het is inderdaad die (jou goed bekende ) DHL Taurus van Minitrix. Ik ga je tip proberen. Zal ook eens wat met de snelheid experimenteren.
Ik laat nooit wissels openrijden, altijd omzetten. Ik heb een stuk of 20 Flm wissels met plastic puntstuk.
Ben nu druk aan het klooien met Koploper, en was nu bij de wissels aanbeland. (zal nog wel meer vraagjes opleveren)
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan