Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1249
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door WimC »

Hoi,

De achtergrond sluit mooi op de baan aan zo. Goed werk heeft ze geleverd!

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jos »

Mooi gedaan hoor.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3749
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door maarten »

Prachtig! Vooral bij de eerste foto is het even zoeken waar de scheiding tussen achtergrond en scenery is, knap!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3756
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Schachbrett »

Hallo Martin,

Ziet er prima uit het maakt de baan wel af!!

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

FidOo
Berichten: 5818
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door FidOo »

Dat ziet er heel goed uit.

dan bedoel ik natuurlijk hoe mooi de achtergrond aansluit bij de rest van de baan


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Whaha, namensl Mathilde enorm bedankt voor de vele lovende woorden.
Joost, ben het helemaal met je eens :twisted:

Maar buiten het schoons wat mijn baan rijker is geworden is hij zekers verder verrijkt dan men ziet. (Wat vrouwen wel niet kunnen doen met een modelbaan pfff ;) )

Ik heb natuurlijk de rots formaties afgemaakt met de blackwash en de whitewash finish. Het is nog steeds wel iets donkerder als de eerste bouwsels maar ik vind het acceptabel genoeg. Het resultaat is dan ook erg mooi. Daarbij heb ik de bergtoppen voorzien van een ondergrond voor de bebossing van de bergen. Een donkere grassoort heb ik besprenkeld als camouflage. Ik wilde eigenlijk vlokken maar ik had nog een zakje liggen en gezien je 95% toch niet meer terug ziet vond ik het goed. Gaat immer om de kleur.

Dat had nog een leuk staartje. Kunnen jullie je nog een grote bus boekbinderslijm nog herinneren die ik in het begin heb gekocht, die gaf een groene aanslag op de rails. Nouuuu, ik dacht slim te zijn om die te gebruiken voor het graszaaien in plaats van een verflaag. Ik heb een beetje van de verf toegediend aan de lijm en dit geroert tot hij mooi groen werd. Vervolgens had ik de smeersel gebruikt. Na een minuutje hoorde ik een vreemd gesis naast me en zag ik dat de lijm was gaan gisten. Een grote groene schuimkraag vroeg meteen mijn aandacht en schakelde mijn enorm snelle reactievermogen op de test. Voor dat de lijm de overhand begon te nemen over mijn perronsporen wikkelde ik de pot snel in een handdoek en haastte ik me snel naar de grijze container. Hier heeft de pot een nieuw onderkomen gevonden :shock:

Vervolgens maar een laag verf aangebracht en gestrooid, helaas vond ik het resultaat lang niet zo goed als met de lijmspray van de action. Die werkt volgens mijn veel beter als een verflaag. Vervolgens de graszoden gezaaid en de door Ellen reeds vervaardigde bomen geplant. Dan merk je meteen dat je er aan een handvol echt niet genoeg hebt!!! Word een volle emmer draaien :|

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Whaha, wat een bezigheid. Van het weekend heb ik de brug verouderd met een groene spray. Hier komen nog wat roestbruine strepen op en een roestige waas her en der. Dat kom tegelijk met het verven van de rails. Tevens heb ik het hoofdportaal verouderd en het armsein geplaatst van het nevenspoor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussen het schilderen van Mathilde door heb ik grotendeels van het ballast aangebracht. Ik hoef nu alleen nog het deel over de brug en als er nog genoeg is het nevenspoortje. Voor de voorseinen van het neven- en paradespoor heb ik ook de bordjes vervaardigd. (de lengtes moeten nog gekort worden)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Word nog wel eens wat zo. Morgen wil ik het ballast af maken. Veel tijd zal ik er niet voor hebben want ik krijg bezoek van Frans met de resterende delen van mijn Dinamo en Dinasys systemen.

Groetjes



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door pp4trains »

Zo he,
dat zijn vorderingen. Prachtige achtergronden.

Groetne,
Patrick


Gebruikersavatar

HighVoltage
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 mei 2010 20:10

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door HighVoltage »

Die achtergrond is goeie shit... Hele goeie shit :)


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Geweldig mooi Mathilde & Martin


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Dank jullie voor de reacties, doet de mens goed.

Ik ben nu bijna klaar met ballasten. Kan alleen de paradesporen niet afmaken omdat ik geen gras heb. De levering van mijn bestelling bij de sceneryshop laat nog even op zich wachten. Ik schuif de scenery dan ook op naar achteren. Op zich niet erg want dan kan ik na het plakken de rails reinigen, bovenleiding plaatsen en meteen rijden ;). Anders moet ik later opnieuw afstoffen.

Vanavond is Frans langs geweest en is mijn dinamo installatie compleet gemaakt. Ik heb tevens de draaischijfbesturing en afstandbediening gekregen :mrgreen: Ik ga morgen beginnen met het voorbereiden van de depotsporen. Ik moet 14 relaisprinten solderen, hartstukken polariseren, servo's klaarmaken en afstandsblokjes zagen. Daarna kunnen de wissels geplaatst worden en kan ik de depotsporen gaan aanleggen. Leuk klusje :)

Ik heb net een checklist opgesteld van wat ik allemaal nog moet monteren voor het centraal Station en depot, ik ben maar gestopt halverwege...... heb er al zin in. :D

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ben nog wel weer flink bezig geweest vandaag. Ik heb het hele paradespoor nu van ballast voorzien. Zodra de sceneryshop heeft geleverd mag de gresbo er wat leuks van bouwen. Ik heb de wissels allemaal voorzien van de hartstukpolarisatie en ik heb alle relais op de prints gesoldeerd. Deze moet ik nog even voorzien van montagegat en dan slijpen in enkele relaisprintjes. Als klap op de vuurpijl heb ik ook nog de servo's voorbereid. Morgen wil ik gaan beginnen met het plaatsen van de houtblokjes :)

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik het boven eventjes zat en ben ik alvast begonnen aan mijn ombouwproject met Led's en decoders. Zie mijn draadje voor dat verhaal :D

Groetjes Martin



Jurjen Zuijdendorp
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jun 2011 18:49
Locatie: Groningen

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jurjen Zuijdendorp »

Ik volg je topic met grote interesse. Mooi man! :D


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

Gebruik je nu voor beide sporen geel draad? Is dat niet verwarrend?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Nee dat is alleen voor de polarisatie. Met het bedraden naar de TM-H toe gebruik ik geel voor de onderbroken railstaven en groen voor de doorlopende railstaven.

Vandaag de wissels gelegd en de blokjes vast gelijmd waar ik de servo's op ga monteren

Afbeelding

Verders druk met mijn projectje :)

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Vrienden,

het is de laatste dagen erg rustig rond mijn baan. Ik ben momenteel erg druk en de tijd die ik telkens even vrij heb steek ik momenteel even in mijn decoder project. Ik heb alles klaar liggen voor de montage van de decoders en polarisatieprints. Ik hoop hier volgende week weer mee verder te gaan.

Groetjes


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Meen je dat nou :o :o


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Nee maak maar een geintje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Weer even een tijdje geleden maar ik ben weer bezig geweest met de modelbaan. Vandaag heb ik de depotsporen aangelegd en heb ik de servo's en polarisatieprints onder de baan geplaatst. Omdat de klikband echt perfect werken en tot nu toe de servo's mooi op hun plek houden heb ik besloten om de printjes ook met klikband onder de baan te plakken. Zo kan ik de printje makkelijker aansluiten en de draadjes wegwerken tussen de klikband. Zo ziet het er nog strakker uit.

Ik moet er nog twee en dan ga ik de prints aansluiten en de SP4 printjes plaatsen. Nadat ik dat klaar heb en bedraad breng ik de MDDec printjes aan voor de armseinen. In de tussentijd kan ik me richten op de depotsporen die ik nu geheel heb aangebracht, alleen de draaischijfsporen moeten nog gebeuren:

Afbeelding

De linkerspoor is het omloop en rangeerspoor voor het vertrekspoor links ervan. Aan het eind van het rangeerspoor is een opstelspoor voor E-locs en wagons en halverwege de wissel voor het opstelspoor. De voorste wissel takt af naar het depot. Daar bevidnen zich twee inspectiekuilen en een kolen installatie, een spoor voor kolenwagen, een bezandingsspoor, opstelspoor en het aansluitspoor naar de draaischijf. De rechter inspectiekuil welke stopt voor de installatie krijgt een ontslakkings- en pijpblaas installatie.

Afbeelding

Ook de fabriek raccordement is aangesloten :)

Afbeelding

Morgen wil ik de DTS (Dinasys Turntable Sensors) gaan plaatsen. Deze printplaat komt onder de draaischijf en is voorzien van sensoren voor elke uitgang van de draaischijf. Onder de brug komt een klein magneetje zodat de sensoren weten waar de brug is. Later word de DTC (Dinasys Turntable Controller) geplaatst welke het spulletje gaat besturen. Omdat de print zo dicht mogelijk tegen de schijf moet komen zit er een bevestigingskit bij voor de montage.

Afbeelding

Aan de schijf komen twee U-profielen voorzien van metalen schuiven. Met deze schuiven zitten de profielen bevestigd aan de print en kan je later de print ruim een centimeter links en rechts draaien om hem uit te lijnen. De schuiven zijn plat om de ruimte minimaal te houden tussen de schijf en de print.

Afbeelding
( de print ligt btw op zijn kop nu :)

Om de print af te stellen in hoogte zijn er twee Z-profielen meegeleverd die door middel van een bout met veer op hoogte te stellen zijn.

Ik moet morgen wel een spant verwijderen voor de bevestiging maar dat is niet zo erg :)

Groetjes en tot morgen ;)


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1249
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door WimC »

Hoi Martin,

Dat ziet er goed uit!

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Martin,

Dat van die draaischijf ziet er goed uit. :)
Heb er ook een besteld en krijg hem waarschijnlijk nog deze week, maar dan zal het nog wel even duren voor ik hem kan inbouwen (ben eerst begonnen met een berg te bouwen)
Blijf het volgen om te zien of alles sel en lekker werkt.

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ben zelf ook erg benieuwd hoe het geheel word. Heb hem al wel werkend gezien in de demobaan van Frans, zag er veelbelovend uit.

Ik ben zo op mijn vrije dag al weer lekker druk geweest. Ik heb de sensor print onder de baan geplaatst:

Afbeelding

Afbeelding

Lastig fotograferen zo om een hoekje :P

De plaat ziet er dan van boven zo uit:

Afbeelding

Draaischijf erop, zal je altijd zien dat diepte inschatten een gave is:

Afbeelding

Print omlaag gedraaid en meteen het aansluitspoor op maat gemaakt:

Afbeelding

Het afstellen van de print komt later als ik het magneetje en de DTC in huis heb. Dan kan je via de software de modulen precies afstellen. Ik verwacht dat dat wel een leuk en tijdrovend klusje zal worden.

Afbeelding

Omdat de overgang van peco naar fleischmann niet dezelfde hoogte heeft heb ik het aansluitspoor op een bedje van das klei gedrukt en meteen voorzien van een beetje ballast en houtlijm. Dan schiet dat tenminste later niet meer los :)

Vanmiddag wil ik verder gaan met het aansluiten van de wissels en aanbrengen van de bielzen zodat ik de rails vast kan gaan zetten.

Groetjes


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Martin,

Zo te zien gaat alles goed ;)

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Je potje roestverf ligt/lag om :o :o
Mooi gedaan de draaischijf ;)


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Martin,

Waar zie je dat dan?????



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Nee ik zie het al :D , het is een kokertje met reserve slijpschijfjes.
T, was net of daar bij de bergrand een potje verf omlag :mrgreen: .


Martin de Deugd


Plaats reactie