Duisburg-Beksheim
Re: Duisburg-Beksheim
Hee J,
Leuk project!
Over het recht leggen, ik las ergens dat je een profiel tussen de rails kunt/moet leggen ipv ernaast.
Goed uitmeten en erin drukken.
Ikzelf heb deze er ook naast gehouden, maar als ik de tip eerder had gelezen had ik het zeker al geprobeerd.
Wie weet nog es met definitief uitlijnen.
S6 verder!
Groet,
Mark
Leuk project!
Over het recht leggen, ik las ergens dat je een profiel tussen de rails kunt/moet leggen ipv ernaast.
Goed uitmeten en erin drukken.
Ikzelf heb deze er ook naast gehouden, maar als ik de tip eerder had gelezen had ik het zeker al geprobeerd.
Wie weet nog es met definitief uitlijnen.
S6 verder!
Groet,
Mark
Re: Duisburg-Beksheim
Complimenten voor de schilderes hoor!
Ik gebruik een aluminium profiel en een Tracksetta hulpmiddel voor de rechte sporen. Die Tracksetta is een metalen profiel wat precies tussen de spoorstaven valt. Door deze door het rechte stuk te schuiven ligt het keurig recht.
Groetjes,
Jos
Ik gebruik een aluminium profiel en een Tracksetta hulpmiddel voor de rechte sporen. Die Tracksetta is een metalen profiel wat precies tussen de spoorstaven valt. Door deze door het rechte stuk te schuiven ligt het keurig recht.
Groetjes,
Jos
Re: Duisburg-Beksheim
Voor de volgende modules zal ik dan maar eens zo'n alu-profieltje of die Tracksetta (uhuh, yo yo) proberen. Scheelt weer een kromme rug van het elke keer door de knieën gaan om de zaak fine te tunen.
De rechter module is nu ook klaar voor wat betreft het sporenplan! Het was veel, heel veel werk om alles goed recht te leggen, te voorzien in de nodige aansluitingen en isolaties bij die ellendige Peco-wissels. De rails is nu ook op, maar voorlopig ga ik nog niet een derde of vierde bak bouwen. Eerst maar eens een beetje scenery 'basteln', te beginnen met de linkerbak. Daar zit ook al achtergrond op, dus dan zou het plaatje meteen completer moeten worden.
Foto's heb ik natuurlijk ook gemaakt, die post ik later wel. Eerst even uitrusten.......
Dank voor de leuke en opbouwende reacties. Jos, je complimenten vielen in goede aard. ...maar ze wil nog niet met je uit eten.....
Grtz,
Jeroen
De rechter module is nu ook klaar voor wat betreft het sporenplan! Het was veel, heel veel werk om alles goed recht te leggen, te voorzien in de nodige aansluitingen en isolaties bij die ellendige Peco-wissels. De rails is nu ook op, maar voorlopig ga ik nog niet een derde of vierde bak bouwen. Eerst maar eens een beetje scenery 'basteln', te beginnen met de linkerbak. Daar zit ook al achtergrond op, dus dan zou het plaatje meteen completer moeten worden.
Foto's heb ik natuurlijk ook gemaakt, die post ik later wel. Eerst even uitrusten.......
Dank voor de leuke en opbouwende reacties. Jos, je complimenten vielen in goede aard. ...maar ze wil nog niet met je uit eten.....
Grtz,
Jeroen
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Duisburg-Beksheim
Ach voor wat hoort wat, chapeau hor. En ach, je moet wat doen met dit alom "geprezen" Hollandse zomerweer. Ben bang dat alleen de heren modelspoorwinkel/fabrikanten dit wel heel erg kunnen waarderen, iets met rinkelende kassa's.
Robert
p.s. Multimaus?? Dan kan ik ff wat lokkies in het gareel rammen.
Robert
p.s. Multimaus?? Dan kan ik ff wat lokkies in het gareel rammen.
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Duisburg-Beksheim
Mooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
@Ron,
Je moet wel opletten in Houten want er worden vragen gesteld
PS heb ik misschien toch een kans om wat te kopen?
@Ron,
Je moet wel opletten in Houten want er worden vragen gesteld
PS heb ik misschien toch een kans om wat te kopen?
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Duisburg-Beksheim
Zo, even een kleine foto-update van wat er gisteren is gebeurd. En dat is genoeg!
Ten eerste de modulebak-overgangen, die waren even aan beurt voor de foto. Het geheel ligt lekker strak tegen elkaar aan, en de LSmodelletjes rijden er prima overheen. Die zijn niet echt vergevingsgezind qua onregelmatigheden in de rails, dus....als die er overheen rijden, moet de rest ook lukken. De methodes voor het bouwen zijn beproefd, en heb ik niet zelf bedacht. Waarom zou ik ook? Ik ben erg blij dat de hele overgang van de bakken dun is, en ik verwacht die ook goed weg te kunnen werken!
Vrouwlief bracht nog wat verbeteringen aan aan de achtergrond voor de linkerbak. Ook heeft ze met 'mijn' methode de eerste stappen voor de rivier gezet. Ik verwacht dat daar vandaag de eerste laag lak op gaat komen.
En dan even poseren met de achtergrond erbij. Langzaamaan wordt het 3D plaatje completer en completer. Héél langzaam, dat wel.....maar goed, het is ook absoluut geen haastklus!
Koeltorens, schoorstenen en nog een dorpje sieren de achtergrond.
Verreweg de grootste klus heb ik gisteren geklaard. De rails van de wisselstraat ligt nu vast, compleet met de nodige isolaties, verbindingen enzo. Dat was nogal een werk. Echte ervaring met Peco had ik tot dusver nog niet. Dus hoppa, het diepe in en rails leggen omvat dus direct ook solderen, op maat zagen, boren, passen, meten (x 3) en véél punaises voordat het allemaal ligt. Ik moet zeggen dat ik wel aardig trots ben op het resultaat. De rails liggen echt lekker strak. Een biertje had ik dus wel verdiend aan mijn eigen gemaakte bar
De grootste test is natuurlijk al die 150.000 draden aansluiten aan een bezetmelder (iemand een suggestie? Die van Wim lijkt mij eigenlijk een goeie, aangezien ik daar weinig gezeik over hoor op het forum) en de wissels met mee-schakelende puntstukken aansluiten aan een aandrijving. De gaten voor het omzetten zijn al wel gemaakt. Mocht er dan een trein van links naar rechts over die bak heenrijden zonder te blijven staan, dan trek ik waarschijnlijk nog wel een biertje open. Dat is eigenlijk na vandaag de grootste K-klus. Verder, voordat er geballast wordt, moet ik ook alweer denken aan de plek van de seinen, kabelgoten, bovenleidingen en al die andere dingen. "FF" ballasten kan natuurlijk al wel, maar ik heb geen zin om weer stukjes weg te breken. Jammer is dat seinen en bovenleidingen weer een redelijke aanslag zijn op de portemonnaie, maar zoals Robert al zei: het is er wel weer voor.
Overigens, over bovenleiding gesproken. Ook een werk op zich. Het gevalletje brug is wel op te lossen, en misschien al iets voor vandaag. Maar de wisselstraat is ook een gedoe! Met name het wisselkruis en de Engelsman. Wordt veel custom built dradenwerk, vrees ik. Ach, als we de bovenleiding hier en daar solderen wordt het ook lekker stevig.
Yes, veel werk. Maar leuk! Zit weer helemaal in het bouwritme.
LAterrrr,
J.
Ten eerste de modulebak-overgangen, die waren even aan beurt voor de foto. Het geheel ligt lekker strak tegen elkaar aan, en de LSmodelletjes rijden er prima overheen. Die zijn niet echt vergevingsgezind qua onregelmatigheden in de rails, dus....als die er overheen rijden, moet de rest ook lukken. De methodes voor het bouwen zijn beproefd, en heb ik niet zelf bedacht. Waarom zou ik ook? Ik ben erg blij dat de hele overgang van de bakken dun is, en ik verwacht die ook goed weg te kunnen werken!
Vrouwlief bracht nog wat verbeteringen aan aan de achtergrond voor de linkerbak. Ook heeft ze met 'mijn' methode de eerste stappen voor de rivier gezet. Ik verwacht dat daar vandaag de eerste laag lak op gaat komen.
En dan even poseren met de achtergrond erbij. Langzaamaan wordt het 3D plaatje completer en completer. Héél langzaam, dat wel.....maar goed, het is ook absoluut geen haastklus!
Koeltorens, schoorstenen en nog een dorpje sieren de achtergrond.
Verreweg de grootste klus heb ik gisteren geklaard. De rails van de wisselstraat ligt nu vast, compleet met de nodige isolaties, verbindingen enzo. Dat was nogal een werk. Echte ervaring met Peco had ik tot dusver nog niet. Dus hoppa, het diepe in en rails leggen omvat dus direct ook solderen, op maat zagen, boren, passen, meten (x 3) en véél punaises voordat het allemaal ligt. Ik moet zeggen dat ik wel aardig trots ben op het resultaat. De rails liggen echt lekker strak. Een biertje had ik dus wel verdiend aan mijn eigen gemaakte bar
De grootste test is natuurlijk al die 150.000 draden aansluiten aan een bezetmelder (iemand een suggestie? Die van Wim lijkt mij eigenlijk een goeie, aangezien ik daar weinig gezeik over hoor op het forum) en de wissels met mee-schakelende puntstukken aansluiten aan een aandrijving. De gaten voor het omzetten zijn al wel gemaakt. Mocht er dan een trein van links naar rechts over die bak heenrijden zonder te blijven staan, dan trek ik waarschijnlijk nog wel een biertje open. Dat is eigenlijk na vandaag de grootste K-klus. Verder, voordat er geballast wordt, moet ik ook alweer denken aan de plek van de seinen, kabelgoten, bovenleidingen en al die andere dingen. "FF" ballasten kan natuurlijk al wel, maar ik heb geen zin om weer stukjes weg te breken. Jammer is dat seinen en bovenleidingen weer een redelijke aanslag zijn op de portemonnaie, maar zoals Robert al zei: het is er wel weer voor.
Overigens, over bovenleiding gesproken. Ook een werk op zich. Het gevalletje brug is wel op te lossen, en misschien al iets voor vandaag. Maar de wisselstraat is ook een gedoe! Met name het wisselkruis en de Engelsman. Wordt veel custom built dradenwerk, vrees ik. Ach, als we de bovenleiding hier en daar solderen wordt het ook lekker stevig.
Yes, veel werk. Maar leuk! Zit weer helemaal in het bouwritme.
LAterrrr,
J.
Re: Duisburg-Beksheim
Ziet er weer strak uit Jeroen. Weer even heel wat anders dan Boppard.
Waarom gebruik je trouwens houten en betonnen flexrail door elkaar?
Waarom gebruik je trouwens houten en betonnen flexrail door elkaar?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Duisburg-Beksheim
Als je goed oplet in het Ruhrgebiet dan zie je daar heel vaak een lappendeken van verschillende type dwarsliggers. Dus beton op de hoofdsporen (muv de wisselstraten, die liggen meestal nog op hout) en dan de minder gebruikte zijsporen met houten dwarsliggers (soms met betonnen reparatieplekken). Kan je gelijk zien wat de hoofd/zijsporen worden
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Duisburg-Beksheim
Wissels worden nooit op betonnen liggers gelegd, maar steeds op hout. Je zal overal (in deze kontreien) zien dat de lijnen, ook hoofdlijnen, met betonnen dwasliggers ter hoogte van wissels, houten dwarsliggers hebben. De uitvoering hier van Jeroen hier is perfect: secties soms in beton, wisselcomplexen steeds in hout. TOP!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Duisburg-Beksheim
goed bezig idd weer. Leuk om zo de vorderingen te zien.
Heeft Peco wel wissels met betonnen bielsen? Volgensmij niet, als ik jouw uitleg zo hoor Michiel.
Heeft Peco wel wissels met betonnen bielsen? Volgensmij niet, als ik jouw uitleg zo hoor Michiel.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Re: Duisburg-Beksheim
Ziet er heel erg strak uit.
Btw snap trouwens niet waarom jij als liefhebber van het gerstenat een C vergeten bent
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1gy5r4wcds9.gif
Groeten,
Patrick
Btw snap trouwens niet waarom jij als liefhebber van het gerstenat een C vergeten bent
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1gy5r4wcds9.gif
Groeten,
Patrick
Re: Duisburg-Beksheim
Jawel: SL300F = hout, SL302F = beton. (code55)Cybertinus schreef:goed bezig idd weer. Leuk om zo de vorderingen te zien.
Heeft Peco wel wissels met betonnen bielsen? Volgensmij niet, als ik jouw uitleg zo hoor Michiel.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Duisburg-Beksheim
He jeroeni,
Ziet er weer fantastisch uit! Leuk dat je hulp krijgt van je eega. Ik zie dat je module overgang hebt gemaakt zoals door mij aanbevolen. prima hoor! Ziet er strak uit.
Ik lees dat je niet vergeten bent de nylon isolatie asjes te gebruiken bij de wissels(heb je ook de Engelse gedaan??), dat is wel ff wat anders bij flm... Uiteraard moet het puntstuk (of was het nou hartstuk?) ook prik krijgen, dat is wel een gepriegel om een draadje vast te solderen wat acceptabel is. sommigen doen dit reeds voordat ze de wissel plaatsen. Ik doe het (tot nu toe) achteraf op het deel van het stuk dat dus uit het zicht is zodat je er zo weinig mogelijk van ziet. Als je een voorbeeldje wilt laat maar weten, dan zoek ik het ff op.
Mbt de bezetmelders: De melders van Wim en Huib zijn allebei prima. Ik gebruik ze allebei en heb van beide prima service gehad (ik zou denk ik nu voor die van Wim gaan). Ben je er al uit mbt de wissel aandrijvingen?
Greetz, Jeroen
Ziet er weer fantastisch uit! Leuk dat je hulp krijgt van je eega. Ik zie dat je module overgang hebt gemaakt zoals door mij aanbevolen. prima hoor! Ziet er strak uit.
Ik lees dat je niet vergeten bent de nylon isolatie asjes te gebruiken bij de wissels(heb je ook de Engelse gedaan??), dat is wel ff wat anders bij flm... Uiteraard moet het puntstuk (of was het nou hartstuk?) ook prik krijgen, dat is wel een gepriegel om een draadje vast te solderen wat acceptabel is. sommigen doen dit reeds voordat ze de wissel plaatsen. Ik doe het (tot nu toe) achteraf op het deel van het stuk dat dus uit het zicht is zodat je er zo weinig mogelijk van ziet. Als je een voorbeeldje wilt laat maar weten, dan zoek ik het ff op.
Mbt de bezetmelders: De melders van Wim en Huib zijn allebei prima. Ik gebruik ze allebei en heb van beide prima service gehad (ik zou denk ik nu voor die van Wim gaan). Ben je er al uit mbt de wissel aandrijvingen?
Greetz, Jeroen
Re: Duisburg-Beksheim
Hi all,
bedankt voor de reacties weer. Inderdaad heb ik bewust een mix gedaan van betonnen en houten dwarsliggers. Met de bovenstaande uitleg van Robert en Michiel is het afdoende en heb ik niks meer aan toe te voegen. Fijn, zo'n forum.
@Jerome,
thanks man! Inderdaad is de overgang gedaan zoals bij jou. Werkt prima, en is niet overdreven. Inderdaad heb ik overal waar het zou moeten (volgens mij) aansluitingen en isolaties aangebracht. De hartstukken van alle wissels hebben een aparte draad. Ik heb bij alle rails de aansluiting aan de onderkant van de spoorstaaf aangebracht, zodat het praktisch onzichtbaar is.
Ik denk dat het qua bezetmelders dan die dingen van Wim worden. Beetje inlezen nog maar, maar als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag. De baan wordt bestuurd door de ECoS (die had ik toch al ) en de computer. Ik denk dat ik de aandrijvingen van Conrad ga gebruiken. Servo's vind ik teveel gekloot en ik heb geen zin in spookmeldingen. Verhalen bereikten mij over dat die Conrad niet robuust zouden zijn. Toch lees ik veel ervaringen dat ze goed bevallen, en bovendien heb je automatisch ook die puntstuk schakeling erbij vanuit de wisselmotor. Nu we het er toch over hebben: heeft iemand een goede suggestie voor een decoder om die Conrads aan te sturen?
Dus: suggesties zijn altijd welkom!
Grtz,
J.
bedankt voor de reacties weer. Inderdaad heb ik bewust een mix gedaan van betonnen en houten dwarsliggers. Met de bovenstaande uitleg van Robert en Michiel is het afdoende en heb ik niks meer aan toe te voegen. Fijn, zo'n forum.
@Jerome,
thanks man! Inderdaad is de overgang gedaan zoals bij jou. Werkt prima, en is niet overdreven. Inderdaad heb ik overal waar het zou moeten (volgens mij) aansluitingen en isolaties aangebracht. De hartstukken van alle wissels hebben een aparte draad. Ik heb bij alle rails de aansluiting aan de onderkant van de spoorstaaf aangebracht, zodat het praktisch onzichtbaar is.
Ik denk dat het qua bezetmelders dan die dingen van Wim worden. Beetje inlezen nog maar, maar als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag. De baan wordt bestuurd door de ECoS (die had ik toch al ) en de computer. Ik denk dat ik de aandrijvingen van Conrad ga gebruiken. Servo's vind ik teveel gekloot en ik heb geen zin in spookmeldingen. Verhalen bereikten mij over dat die Conrad niet robuust zouden zijn. Toch lees ik veel ervaringen dat ze goed bevallen, en bovendien heb je automatisch ook die puntstuk schakeling erbij vanuit de wisselmotor. Nu we het er toch over hebben: heeft iemand een goede suggestie voor een decoder om die Conrads aan te sturen?
Dus: suggesties zijn altijd welkom!
Grtz,
J.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Duisburg-Beksheim
Hee Jeroen
Bij zo een baan horen er servo's onder!!! Je krijgt er spijt van als je het niet doet... mooi geruisloos en heel soft
Dat gepriegel met die servo's valt wel mee hoor!! Ja kan ze er gewoon onder plakken (met o.a. Bison Tix) en zit je ook niet te klooien met schroeffies Wil je ze vervangen schroevendraaier ertussen en weg is ie zonder beschadigingen
Bij zo een baan horen er servo's onder!!! Je krijgt er spijt van als je het niet doet... mooi geruisloos en heel soft
Dat gepriegel met die servo's valt wel mee hoor!! Ja kan ze er gewoon onder plakken (met o.a. Bison Tix) en zit je ook niet te klooien met schroeffies Wil je ze vervangen schroevendraaier ertussen en weg is ie zonder beschadigingen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Duisburg-Beksheim
Suggesties? Hier komen ze!
Maar eerst, slim om de hartstukken al van een draad te voorzien. Prima oplossing. Ik snap niet wat je bedoeld met spookmeldingen veroorzaakt door de Servo? Zoals je weet gebruik ik de conrad aandrijvingen, maar bij een vriend heb ik dus de Servo´s geïnstalleerd. Het voordeel van de servo´s is dat het afstellen wat makkelijker gaat (mijn menig!!). bij conrads ben je wat meer onder de baan aan het hannesen om het goed te krijgen.
Maar, de Conrads zijn ook prima hoor (soms zit er wel eentje tussen die niet lekker werkt..). Wel in combi met de Lenz LS150 omdat de motoren soms individuele afstemming nodig hebben. Bij de Lenz kan je de schakeltijden programmeren. Ook kan hij variabele spanning aan zodat de motoren niet met harde KLAK omgaan (ik gebruikte eerst LDT, wat een herrie!!). Overigens, in mijn schaduwstation heb ik zelfs 3 Conrads op 1 uitgang aangesloten zonder problemen. Dat kan dus ook.
Greetz, Jerome
Maar eerst, slim om de hartstukken al van een draad te voorzien. Prima oplossing. Ik snap niet wat je bedoeld met spookmeldingen veroorzaakt door de Servo? Zoals je weet gebruik ik de conrad aandrijvingen, maar bij een vriend heb ik dus de Servo´s geïnstalleerd. Het voordeel van de servo´s is dat het afstellen wat makkelijker gaat (mijn menig!!). bij conrads ben je wat meer onder de baan aan het hannesen om het goed te krijgen.
Maar, de Conrads zijn ook prima hoor (soms zit er wel eentje tussen die niet lekker werkt..). Wel in combi met de Lenz LS150 omdat de motoren soms individuele afstemming nodig hebben. Bij de Lenz kan je de schakeltijden programmeren. Ook kan hij variabele spanning aan zodat de motoren niet met harde KLAK omgaan (ik gebruikte eerst LDT, wat een herrie!!). Overigens, in mijn schaduwstation heb ik zelfs 3 Conrads op 1 uitgang aangesloten zonder problemen. Dat kan dus ook.
Greetz, Jerome
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Duisburg-Beksheim
He Jeroen,
Wat Rob al zegt, servo's horen erbij. Jammer dat ik de boel niet werkend had vorige week dan had je het kunnen zien. Was je meteen om geweest
Spookstoringen heb je geen last van met een goede decoder. De polarisatie is de oorzaak van die storing, als ze te vroeg of te laat schakelen dan creëren ze een bezetmelding. Een goede decoder kan je dat moment instellen. Ik stel bij de OC32 de tijd in voordat de polarisatierelais om word gezet. Dit kan tot op de miliseconde nauwkeurig. En verloopt hij alsnog dan pas ik het snel een simpel aan in de software.
Gepriegel met plaatsen valt wel mee. Ik plaats ze op blokjes met klikband. Werkt tot op heden perfect. De afstand doe ik om de invloeden van buitenaf te minimaliseren
Maar als je het effect van de viessmann motoren goed vind kan je ook heel goed daarvoor gaan. Ik hoor ook veel geluiden dat ze betrouwbaar zijn. Alleen wel in combinatie met de viessmann decoders. Ik weet niet of ze met andere decoders ook goed werken. (waarom niet eigenlijk )
Groetjes Martin
p.s.: tipjes
1. als je veel gaat rijden op de peco rails voor je de ballast aanbrengt: balast het midden van het spoor alvast. De peco rails bewegen meer dan Fleischmann door warmte e.d. Als je geen balast er tussen hebt liggen dan wil het wel eens los gaan zitten bij de flexrails. Met ballast ertussen of een dikke laag lijm heb ik het nog niet meegemaakt.
2. De isolatielasjes kan je beter niet gebruiken. Gewoon de rail doorslippen nadat deze 100% vast ligt. Door de werking van het metaal drukken de spoorstaven door het plastic heen waardoor je contact krijgt. Slijp je de railstaaf door is de sparing groter en gebeurt dat niet.
Wat Rob al zegt, servo's horen erbij. Jammer dat ik de boel niet werkend had vorige week dan had je het kunnen zien. Was je meteen om geweest
Spookstoringen heb je geen last van met een goede decoder. De polarisatie is de oorzaak van die storing, als ze te vroeg of te laat schakelen dan creëren ze een bezetmelding. Een goede decoder kan je dat moment instellen. Ik stel bij de OC32 de tijd in voordat de polarisatierelais om word gezet. Dit kan tot op de miliseconde nauwkeurig. En verloopt hij alsnog dan pas ik het snel een simpel aan in de software.
Gepriegel met plaatsen valt wel mee. Ik plaats ze op blokjes met klikband. Werkt tot op heden perfect. De afstand doe ik om de invloeden van buitenaf te minimaliseren
Maar als je het effect van de viessmann motoren goed vind kan je ook heel goed daarvoor gaan. Ik hoor ook veel geluiden dat ze betrouwbaar zijn. Alleen wel in combinatie met de viessmann decoders. Ik weet niet of ze met andere decoders ook goed werken. (waarom niet eigenlijk )
Groetjes Martin
p.s.: tipjes
1. als je veel gaat rijden op de peco rails voor je de ballast aanbrengt: balast het midden van het spoor alvast. De peco rails bewegen meer dan Fleischmann door warmte e.d. Als je geen balast er tussen hebt liggen dan wil het wel eens los gaan zitten bij de flexrails. Met ballast ertussen of een dikke laag lijm heb ik het nog niet meegemaakt.
2. De isolatielasjes kan je beter niet gebruiken. Gewoon de rail doorslippen nadat deze 100% vast ligt. Door de werking van het metaal drukken de spoorstaven door het plastic heen waardoor je contact krijgt. Slijp je de railstaaf door is de sparing groter en gebeurt dat niet.
-
- Berichten: 5335
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Duisburg-Beksheim
Om mijn naam genoot even aan te vullen/te corrigeren, er zijn wel degelijk wissels met betonnen dwarsliggers, alleen de techniek om dat te doen is veel nieuwer dan die voor rails. Daardoor zijn er ruim 20 jaar wel spoorlijnen met betonnen dwarsliggers aangelegd maar hadden deze nog wissels met houten dwarsliggers. Sinds een jaar of 5 worden er ook wissels met dwarsliggers gebouwd, dus die zul je nu ook meer en meer gaan tegen komen.Michiel schreef:Wissels worden nooit op betonnen liggers gelegd, maar steeds op hout. Je zal overal (in deze kontreien) zien dat de lijnen, ook hoofdlijnen, met betonnen dwasliggers ter hoogte van wissels, houten dwarsliggers hebben. De uitvoering hier van Jeroen hier is perfect: secties soms in beton, wisselcomplexen steeds in hout. TOP!
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Duisburg-Beksheim
@Rob F., Jerome, Martin (servo-verhaal),
hmmm, ja zou je denken dat dat zoveel meerwaarde heeft? Zijn er dan bepaalde servo's aan en af te raden? Ik dacht eigenlijk dat het gebruik van servo's ook vrij duur was en dan versus enkel dat stille omzetten.....maar als ze makkelijker af te stellen zijn etc., ja dat is een ander verhaal. Voorlopig houd ik wat dat betreft even de hand op de knip, want zo'n beslissing wil ik wel even weloverwogen maken en ofcourse: haast heb ik niet.
@Martin,
ja, dat had ik ook al bedacht. Inmiddels heb ik hier en daar al wat ballast gestrooid. Dat was om een beetje te proberen, dat het beter vast ligt en bovendien is het ook leuk om te doen.
Eerst maar even een fotootje van de mix beton en houten dwarsliggers. Het effect is erg leuk. Best wel rommelig, en dat is precies zoals die spoorlijnen er daar uitzien in het Ruhrgebiet.
Een klote-klusje, waar ik nog niet klaar mee ben is het aanbrengen van extra dwarsliggers tussen de wissels en railverbindingen. Die snij je eerst weg om het aan te leggen, maar moet je daarna wel weer terugzetten. Een heel gepriegel, maar uiteindelijk zit het weer vast met secondelijm.
Tja, toen had ik eigenlijk wel zin om eens een beetje te gaan verven hier en daar. Nog erg voorzichtig, dus niet alles in één keer, maar weloverwogen het lok-opstelspoortje eens als testtrack gebombardeerd voor wat verf en technieken.
En toen ook de hoofdsporen maar eens een beetje van verf voorzien....
Tja, toen dat droog was kon de logische volgende stap (....) niet uitblijven. De eerste ballast. Ik kwam er ook achter de als je de manier doet van het forum (los neerleggen, netjes leggen, plantenspuit, houtlijm 'injecteren') de rails weer los komt te liggen (houtlijm+water....tja, had ik kunnen verzinnen) op sommige plekken, en dat je de rail weer overnieuw kunt gaan verven.
Ik zou dus zeggen: dwarsliggers verven, ballasten volgens de gevestigde methodes, overtollige ballast weghalen en pas dán de rail verven. Misschien had iemand dat al bedacht, nou ik dus nog niet . Maar nu wel.
Als klein proefstukje ook even de hoofdlijn gepakt. Me like zé result!
En zo ligt het er vanochtend bij......ballast keihard, en klaar om gefatsoeneerd te worden door de overtollige steentjes weg te halen. Ook vast een superleuk karwei . En dan de spoorstaven verven.
NOg even een foto van mijn werkplek/bar. Heerlijk, dat modelbouwen!
Over dat kleine stukje wat ik heb geballast, in totaal nog geen 50 cm, en dan bijna alleen maar de binnenkant van de rail heb ik een paar uur gedaan. Ik doe het allemaal erg voorzichtig, en praktisch vul ik elke ruimte tussen de dwarsliggers separaat met ballast. Ook gebruik ik verschillende kleuren, als ware de spoorwegen hier en daar wat reparaties aan het ballastbed hebben toegepast. Straks wil ik eens experimenteren met wisselnummers, kabelgoten, stekkers en dat soort details. De buitenkanten van de rails doe ik nog niet, want ik heb nog geen echt bovenleidingsplan.
Jojo, wordt vervolgd!
Grtz,
Jeroen
hmmm, ja zou je denken dat dat zoveel meerwaarde heeft? Zijn er dan bepaalde servo's aan en af te raden? Ik dacht eigenlijk dat het gebruik van servo's ook vrij duur was en dan versus enkel dat stille omzetten.....maar als ze makkelijker af te stellen zijn etc., ja dat is een ander verhaal. Voorlopig houd ik wat dat betreft even de hand op de knip, want zo'n beslissing wil ik wel even weloverwogen maken en ofcourse: haast heb ik niet.
@Martin,
ja, dat had ik ook al bedacht. Inmiddels heb ik hier en daar al wat ballast gestrooid. Dat was om een beetje te proberen, dat het beter vast ligt en bovendien is het ook leuk om te doen.
Eerst maar even een fotootje van de mix beton en houten dwarsliggers. Het effect is erg leuk. Best wel rommelig, en dat is precies zoals die spoorlijnen er daar uitzien in het Ruhrgebiet.
Een klote-klusje, waar ik nog niet klaar mee ben is het aanbrengen van extra dwarsliggers tussen de wissels en railverbindingen. Die snij je eerst weg om het aan te leggen, maar moet je daarna wel weer terugzetten. Een heel gepriegel, maar uiteindelijk zit het weer vast met secondelijm.
Tja, toen had ik eigenlijk wel zin om eens een beetje te gaan verven hier en daar. Nog erg voorzichtig, dus niet alles in één keer, maar weloverwogen het lok-opstelspoortje eens als testtrack gebombardeerd voor wat verf en technieken.
En toen ook de hoofdsporen maar eens een beetje van verf voorzien....
Tja, toen dat droog was kon de logische volgende stap (....) niet uitblijven. De eerste ballast. Ik kwam er ook achter de als je de manier doet van het forum (los neerleggen, netjes leggen, plantenspuit, houtlijm 'injecteren') de rails weer los komt te liggen (houtlijm+water....tja, had ik kunnen verzinnen) op sommige plekken, en dat je de rail weer overnieuw kunt gaan verven.
Ik zou dus zeggen: dwarsliggers verven, ballasten volgens de gevestigde methodes, overtollige ballast weghalen en pas dán de rail verven. Misschien had iemand dat al bedacht, nou ik dus nog niet . Maar nu wel.
Als klein proefstukje ook even de hoofdlijn gepakt. Me like zé result!
En zo ligt het er vanochtend bij......ballast keihard, en klaar om gefatsoeneerd te worden door de overtollige steentjes weg te halen. Ook vast een superleuk karwei . En dan de spoorstaven verven.
NOg even een foto van mijn werkplek/bar. Heerlijk, dat modelbouwen!
Over dat kleine stukje wat ik heb geballast, in totaal nog geen 50 cm, en dan bijna alleen maar de binnenkant van de rail heb ik een paar uur gedaan. Ik doe het allemaal erg voorzichtig, en praktisch vul ik elke ruimte tussen de dwarsliggers separaat met ballast. Ook gebruik ik verschillende kleuren, als ware de spoorwegen hier en daar wat reparaties aan het ballastbed hebben toegepast. Straks wil ik eens experimenteren met wisselnummers, kabelgoten, stekkers en dat soort details. De buitenkanten van de rails doe ik nog niet, want ik heb nog geen echt bovenleidingsplan.
Jojo, wordt vervolgd!
Grtz,
Jeroen
Re: Duisburg-Beksheim
He Je,
Welke kleur bruin, merk gebruik je voor de rails te verven?
Groeten,
Patrick
Welke kleur bruin, merk gebruik je voor de rails te verven?
Groeten,
Patrick
Re: Duisburg-Beksheim
Ik gebruik hiervoor de kleurtjes van Modelcolor. Vrij prijzig, maar het werkt perfect, droogt snel en mat op. Welke kleur bruin, tja....gewoon bruin, beetje rood erbij, beetje zwart. Ik meng altijd alle verf, net zo lang tot ik het zelf mooi vind. Gewoon experimenteren en doen dus.
Trouwens, come to think of it. Dat doe ik ook met de ballast. Ik gebruik Dekosand, ik geloof van Busch; drie kleuren, en die meng ik dan door elkaar. Voor wat nieuwere baanvakken kun je dan iets lichter gebruiken, etc. etc.
Trouwens, come to think of it. Dat doe ik ook met de ballast. Ik gebruik Dekosand, ik geloof van Busch; drie kleuren, en die meng ik dan door elkaar. Voor wat nieuwere baanvakken kun je dan iets lichter gebruiken, etc. etc.
Re: Duisburg-Beksheim
Die weggesneden bielzen terugplaatsen kun je ook doen bij het ballasten. Ik schuif losse bielzen op de opengevallen plaatsen onder de rail, ballasten, indruppelen met water/lijm mengsel en vast zit de handel. Hoef je vooraf niet te klieren met lijm en zo.
Scheelt weer tijd die je ook aan bierdrinken en andere nuttige zaken kunt besteden.
Scheelt weer tijd die je ook aan bierdrinken en andere nuttige zaken kunt besteden.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Duisburg-Beksheim
Ja ja weer mooie foto,s jeroen het begint al ergens op te lijken.
Om even op het servo/conrad verhaal terug te komen, ik gebruik beide op mijn modulebaantje.
De conrad aandrijving met de lenz LS 150 decoder werkt gewoon goed bij mij.
Ik heb de conrads ook via een UH 63410 bestuurd daar heb je een hulpschakeling voor nodig bij mij werkte dat niet betrouwbaar.
De servoaandrijvingen zijn goedkoop 5 euro per stuk de servoswitch van wim werkt perfect maar ik vind het duur kost gebouwd 18 euro dacht ik en je kunt er maar 1 wissel mee schakelen.( die 18 euro weet ik niet zeker want ze staan niet in wim z,n webshop op dit moment of ik ben scheel of komt er een 4 voudige servoswitch aan?) Maar nogmaals het werkt perfect
Daarnaast vind ik het nadeel van de servoaandrijving dat na een noodstop de servo,s in de middenstand gaan staan, dus moeten de wissels opnieuw gezet worden anders ontsporen de treinen.Dit is een eigenschap van een servo en heeft niets met de servoswitch te maken.
Als je via koploper rijd is het geen probleem want dan kun je na een noodstop automatisch alle wissel goed laten zetten.
Maar als je handmatig rijd dan zul je na een noodstop de wissels zelf weer moeten zetten.
Dat vind ik persoonlijk wel jammer
Groetjes marco
Om even op het servo/conrad verhaal terug te komen, ik gebruik beide op mijn modulebaantje.
De conrad aandrijving met de lenz LS 150 decoder werkt gewoon goed bij mij.
Ik heb de conrads ook via een UH 63410 bestuurd daar heb je een hulpschakeling voor nodig bij mij werkte dat niet betrouwbaar.
De servoaandrijvingen zijn goedkoop 5 euro per stuk de servoswitch van wim werkt perfect maar ik vind het duur kost gebouwd 18 euro dacht ik en je kunt er maar 1 wissel mee schakelen.( die 18 euro weet ik niet zeker want ze staan niet in wim z,n webshop op dit moment of ik ben scheel of komt er een 4 voudige servoswitch aan?) Maar nogmaals het werkt perfect
Daarnaast vind ik het nadeel van de servoaandrijving dat na een noodstop de servo,s in de middenstand gaan staan, dus moeten de wissels opnieuw gezet worden anders ontsporen de treinen.Dit is een eigenschap van een servo en heeft niets met de servoswitch te maken.
Als je via koploper rijd is het geen probleem want dan kun je na een noodstop automatisch alle wissel goed laten zetten.
Maar als je handmatig rijd dan zul je na een noodstop de wissels zelf weer moeten zetten.
Dat vind ik persoonlijk wel jammer
Groetjes marco
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911