Ombouwproject met decoders en LED's
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Waarom niet?
Elke functie heeft zijn eigen CV.
Een functiedecoder zal niks doen met snelheidstrappen oid. De functies die wel op een functiedecoder zitten, zitten mogelijk niet op een locdecoder. De locdecoder zal daar dan niets mee doen.
Begrijp ik nu goed dat je een functiedecoder aan de uitgang van een lokdecoder wil hangen? Lijkt me een beetje dubbel op en onnodig.
Groeten,
Patrick
Elke functie heeft zijn eigen CV.
Een functiedecoder zal niks doen met snelheidstrappen oid. De functies die wel op een functiedecoder zitten, zitten mogelijk niet op een locdecoder. De locdecoder zal daar dan niets mee doen.
Begrijp ik nu goed dat je een functiedecoder aan de uitgang van een lokdecoder wil hangen? Lijkt me een beetje dubbel op en onnodig.
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Dat komt eigenlijk omdat er in de strip een functiedecoder zit ingebouwd.
In principe zou dat goed kunnen gaan, alleen heb ik dan geen probleem met de cv's voor functiemapping en effecten van de functies? Dit omdat de front- en sluitseinen niet gedimd hoeft te worden en de ledstrips weer wel. Daarom dacht ik om de ledstrip eerst te programmeren, vervolgens deze aan de output 3 en de COM van ed 045 decoder aan te sluiten en dan pas de motorwagen met decoder op het spoor. Ik zou inderdaad de hele trein erop kunnen zetten wat een mooie oplossing zou zijn. Alleen hoe gaat het dan met de functiemapping???
Ik heb de handleidingen naast elkaar gelegd en in theorie zou het goed moeten gaan. De outputs a en b zitten op CV's 33 en 34. Deze worden gebruik voor de front en sluitverlichting. Dit is bij beide hetzelfde. Dan heb ik de outputs C en D van de locdecoder over respectievelijk op F1 en F2. De ledstrip zelf reageert op F1. Omdat ik dan de C en D niet gebruik kan F1 dienen voor de ledstrip welke ik dan weer kan dimmen.
Volgende punt is CV56. Bit 0 = 1 betekent bij de loc dat de EMK actief is en bij de strip dat de potmeter niet werkt. Dat is ook goed.
Het punt: Dan krijg ik CV57 en CV58. Bij de loc gaat dat over de rangeerstand en bij de ledstrip over het dimmen van alle led's. En daar zit nu dus wel een probleem
Heeft er al eens iemand een motorwagen met verlichting omgebouwd? Als ik de reacties zo lees ben ik de eerste whaha voel me een pionier
In principe zou dat goed kunnen gaan, alleen heb ik dan geen probleem met de cv's voor functiemapping en effecten van de functies? Dit omdat de front- en sluitseinen niet gedimd hoeft te worden en de ledstrips weer wel. Daarom dacht ik om de ledstrip eerst te programmeren, vervolgens deze aan de output 3 en de COM van ed 045 decoder aan te sluiten en dan pas de motorwagen met decoder op het spoor. Ik zou inderdaad de hele trein erop kunnen zetten wat een mooie oplossing zou zijn. Alleen hoe gaat het dan met de functiemapping???
Ik heb de handleidingen naast elkaar gelegd en in theorie zou het goed moeten gaan. De outputs a en b zitten op CV's 33 en 34. Deze worden gebruik voor de front en sluitverlichting. Dit is bij beide hetzelfde. Dan heb ik de outputs C en D van de locdecoder over respectievelijk op F1 en F2. De ledstrip zelf reageert op F1. Omdat ik dan de C en D niet gebruik kan F1 dienen voor de ledstrip welke ik dan weer kan dimmen.
Volgende punt is CV56. Bit 0 = 1 betekent bij de loc dat de EMK actief is en bij de strip dat de potmeter niet werkt. Dat is ook goed.
Het punt: Dan krijg ik CV57 en CV58. Bij de loc gaat dat over de rangeerstand en bij de ledstrip over het dimmen van alle led's. En daar zit nu dus wel een probleem
Heeft er al eens iemand een motorwagen met verlichting omgebouwd? Als ik de reacties zo lees ben ik de eerste whaha voel me een pionier
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Ik heb het nu anders gemaakt. Ik heb er twee losse Leds in geplakt, deze worden gewoon aangestuurd via uitgang 3. Morgen hoop ik hem af te maken. De Leds willen nog niet helemaal meewerken helaas
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
De werkzaamheden aan de motorwagen zijn eindelijk gereed. Het heeft even geduurd maar met name de led's wilden niet meewerken Kleine gepriegel
Het idee om de hele stam op het spoor te zetten en in een keer alles uit te lezen baarde me zorgen. Ik heb er daarom voor gekozen om losse led's te plaatsen in het dak. Dit heeft me de meeste tijd gekost. Eerst had ik er twee duo led's in zitten. Maar die gaven samen te weinig licht en de kleur week af. Stom had ik kunnen weten. Daarna heb ik gekozen voor 3 Warm white led's. De lichtopbrengst is beter maar deze warm white wijkt wel af van de warm white led-strips. Misschien als ik de led's ga dimmen dat dat effect wegtrekt.
Tevens had ik de COM van de decoder moeten gebruiken voor de kathode. Ik heb deze aan de andere outputs gesoldeerd. Het werkt wel, alleen maar 1 kant op Als ik de loc in zijn achteruit zet gaan de led's uit. Even later toch maar een draadje aan de COM van de decoder gesoldeerd. Vervolgens twee koper stripjes in het dak gelijmd en daar de weerstand en de draden aan vast gesoldeerd. Nu breken die kleine F#@%$*CK draadjes ook niet meer
Maar wat heb ik nu precies uitgevogeld:
Allereerst heb ik de motorwagen helemaal gedemonteerd. Vervolgens heb ik het chassis geïsoleerd op de plekken waar de motor contact zou kunnen maken. In de tussentijd ehb ik de Led's voor de frontseinen op hun plaats gelijmd. Het bovenste frontsein word nu gevoed door de originele lichtgeleider. De Duo-Led's geven genoeg licht om die te laten stralen. Terwijl dit netjes zat te drogen heb ik de printplaat op lengte geknipt en voorzien van geïsoleerde delen.
De decoder inbouwen was niet zo moeilijk, gewoon de draadje op lengte knippen en op hun plek solderen. De draadjes op de decoder solderen voor uitgangen 3 en 4 valt ook best mee. Ik had verwacht dta dit lastiger zou zijn. Daarna heb ik het geheel weer in elkaar gezet en de Led's aan de juiste uitgangen gesoldeerd.
Het effect: (Dit is nog met de oude led's, de nieuwe kwamen niet mooi op de foto)
Ben ik wel erg tevreden over, met de nieuwe led's is de motorwagen beter verlicht. Maar wat een gepriegel met die smd led's. En eerlijk gezegd worden de plastic delen van de secondelijm er niet mooier op. Nog een minpuntje bij dit model is dat er erg weinig ruimte is onder het dak. Deze wil bij 1 sluiting ook net helemaal dicht. Je ziet het alleen als je heel goed kijkt, al ben ik dan ook wel een zeikerd
Eenmaal op het testspoor zag ik dat de sluitlichten knipperden, in de handleiding stond dat dat betekend dat er een sluiting is. Ik alles weer openhalen en meten. Niks te bekennen dus toch maar op het spoor gezet. Na verbinding met Itrain gemaakt te hebben was er niks meer aan de hand, de lampen wisselen netjes, de functies reageren en nog belangrijker: De loc rijd goed.
Ik heb voor de zekerheid een tweede decoder geprobeerd maar die deed hetzelfde, dus daar ligt het niet aan. Zou de decoder wellicht het Dinamo systeem als een sluiting kunnen zien? In theorie kan het
Ik ben uiterst tevreden over dit project, maar ik heb wel besloten om bij de 212 en de 232 nog even te wachten met de led inbouw. Allereerst omdat mijn led's nu op zijn grrrrr draadjes . Maar ook omdat ik heb ervaren dat het iets is waar je echt en engelen geduld en tijd voor moet hebben. Om mijn modellen alvast te beschermen word dat project naar een later stadium verschoven. De decoders gaan er zeer zeker wel in, dat is een klein klusje heb ik al ervaren.
De 212 is nu aan de beurt
Groetjes
Het idee om de hele stam op het spoor te zetten en in een keer alles uit te lezen baarde me zorgen. Ik heb er daarom voor gekozen om losse led's te plaatsen in het dak. Dit heeft me de meeste tijd gekost. Eerst had ik er twee duo led's in zitten. Maar die gaven samen te weinig licht en de kleur week af. Stom had ik kunnen weten. Daarna heb ik gekozen voor 3 Warm white led's. De lichtopbrengst is beter maar deze warm white wijkt wel af van de warm white led-strips. Misschien als ik de led's ga dimmen dat dat effect wegtrekt.
Tevens had ik de COM van de decoder moeten gebruiken voor de kathode. Ik heb deze aan de andere outputs gesoldeerd. Het werkt wel, alleen maar 1 kant op Als ik de loc in zijn achteruit zet gaan de led's uit. Even later toch maar een draadje aan de COM van de decoder gesoldeerd. Vervolgens twee koper stripjes in het dak gelijmd en daar de weerstand en de draden aan vast gesoldeerd. Nu breken die kleine F#@%$*CK draadjes ook niet meer
Maar wat heb ik nu precies uitgevogeld:
Allereerst heb ik de motorwagen helemaal gedemonteerd. Vervolgens heb ik het chassis geïsoleerd op de plekken waar de motor contact zou kunnen maken. In de tussentijd ehb ik de Led's voor de frontseinen op hun plaats gelijmd. Het bovenste frontsein word nu gevoed door de originele lichtgeleider. De Duo-Led's geven genoeg licht om die te laten stralen. Terwijl dit netjes zat te drogen heb ik de printplaat op lengte geknipt en voorzien van geïsoleerde delen.
De decoder inbouwen was niet zo moeilijk, gewoon de draadje op lengte knippen en op hun plek solderen. De draadjes op de decoder solderen voor uitgangen 3 en 4 valt ook best mee. Ik had verwacht dta dit lastiger zou zijn. Daarna heb ik het geheel weer in elkaar gezet en de Led's aan de juiste uitgangen gesoldeerd.
Het effect: (Dit is nog met de oude led's, de nieuwe kwamen niet mooi op de foto)
Ben ik wel erg tevreden over, met de nieuwe led's is de motorwagen beter verlicht. Maar wat een gepriegel met die smd led's. En eerlijk gezegd worden de plastic delen van de secondelijm er niet mooier op. Nog een minpuntje bij dit model is dat er erg weinig ruimte is onder het dak. Deze wil bij 1 sluiting ook net helemaal dicht. Je ziet het alleen als je heel goed kijkt, al ben ik dan ook wel een zeikerd
Eenmaal op het testspoor zag ik dat de sluitlichten knipperden, in de handleiding stond dat dat betekend dat er een sluiting is. Ik alles weer openhalen en meten. Niks te bekennen dus toch maar op het spoor gezet. Na verbinding met Itrain gemaakt te hebben was er niks meer aan de hand, de lampen wisselen netjes, de functies reageren en nog belangrijker: De loc rijd goed.
Ik heb voor de zekerheid een tweede decoder geprobeerd maar die deed hetzelfde, dus daar ligt het niet aan. Zou de decoder wellicht het Dinamo systeem als een sluiting kunnen zien? In theorie kan het
Ik ben uiterst tevreden over dit project, maar ik heb wel besloten om bij de 212 en de 232 nog even te wachten met de led inbouw. Allereerst omdat mijn led's nu op zijn grrrrr draadjes . Maar ook omdat ik heb ervaren dat het iets is waar je echt en engelen geduld en tijd voor moet hebben. Om mijn modellen alvast te beschermen word dat project naar een later stadium verschoven. De decoders gaan er zeer zeker wel in, dat is een klein klusje heb ik al ervaren.
De 212 is nu aan de beurt
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Vanavond de 212 voorbereid voor de ombouw naar DCC.
Allereerst heb ik alle onderdelen uit elkaar gehaald en de vuile delen allemaal in een badje van wasbenzine gelegd.
Morgenochtend gaan ze uit bad ter drogen. Morgenavond wil ik de loc in elkaar gaan zetten en mocht ik tijd overhouden meteen de decoder inbouwen. Mensen nog tips voor dit model??
Ik heb meteen de 232 Ludmilla van Brawa bestudeerd. Deze is a-fabriek al mooi voorbereid op DCC. Een paar aangegeven streepjes onderbreken en de decoder op de juiste pinnen solderen . Netjes gedaan van Brawa. De loc zit overigens ook erg mooi, simpel en logisch in elkaar.
Word vervolgd.....
Groetjes
Allereerst heb ik alle onderdelen uit elkaar gehaald en de vuile delen allemaal in een badje van wasbenzine gelegd.
Morgenochtend gaan ze uit bad ter drogen. Morgenavond wil ik de loc in elkaar gaan zetten en mocht ik tijd overhouden meteen de decoder inbouwen. Mensen nog tips voor dit model??
Ik heb meteen de 232 Ludmilla van Brawa bestudeerd. Deze is a-fabriek al mooi voorbereid op DCC. Een paar aangegeven streepjes onderbreken en de decoder op de juiste pinnen solderen . Netjes gedaan van Brawa. De loc zit overigens ook erg mooi, simpel en logisch in elkaar.
Word vervolgd.....
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Het verhaal heeft een succesvol einde gekregen. Beide locs zijn vandaag met succes voorzien van een decoder. De verbetering was meteen al merkbaar Beide locs lopen nu als een zonnetje en beter nog ze zijn digitaal.
De led's in de 212 en de 232 word een project voor later, daar ga ik eerst nog wat meer mee oefenen voordat ik het resultaat kan behalen welke ik voor ogen heb. Beide locs worden standaard voorzien van sleep dus de sluitverlichting is nog niet nodig.
Vandaag eerst begonnen met het in elkaar zetten van de 212. Na de montage en lubricatie van de draaiende delen heb ik de loc op het testspoor gezet. Hij liep helaas weer net zo beroert als ervoor Wat te doen, wel of geen inbouw?? Het motortje loopt op directe stroom als een zonnetje, maar in het chassis echt slecht. Ik denk zelf dat de print en het chassis voor een kleine sluiting zorgen.
Daarom toch maar gekozen om de loc te voorzien van een decoder, ik kan altijd nog op zoek gaan naar een nieuw motortje
Als eerste heb ik de stroken op e printplaat geisoleerd, vervolgens heb ik met tape alle delen die enigzins sluiting kunnen geven geisoleerd:
- de twee haakjes van de wielstellen naar de print
- rondom de koolbostels
- de strips van de print naar de koolborstels
De motor is nu volledig geisoleerd waarna ik kon beginnen met het plaatsen van de decoder. Echt een erg makkelijk werkje moet ik wel zeggen. Tot op heden nog niks hoeven te frezen Komt vast nog wel.
Na plaatsing van de kap:
Bij testen liep de loc meteen een stuk mooier. Hij komt nog steeds moeilijk op gang maar eenmaal op tempo afregelbaar tot stapvoets rijden. De decoder kan het opstartprobleem wel verhelpen. Tot op heden ziet het er naar uit dat het de loc wel heeft gered van een verbanning naar een industrieterrein Als nu blijkt dat het probleem terug komt dan gaat er een nieuwe motor in.
Als laatste was een waar juweeltje aan de beurt, de Brawa 232 Ludmilla. Een loc die analoog zo strak loopt dat je bijna zou denken dat er een decoder in zit. Allereerst heb ik de onderdelen gedemonteerd en de vette delen in de wasbenzine gelegd
De motor is ondehoudsvrij dus daar hoeft ik niks aan te doen, een drupje olie meer niet. Daarna heb ik de printplaat op de aangegeven plekken geslepen. Erg mooi aangegeven en makkelijk te begrijpen.
Vervolgens op de genummerde pinnen de draden van de decoder gesoldeerd
Ik heb het chassis waar de motor inligt voor de zekerheid voorzien van een stukje tape. Je weet maar nooit
Het hele spul in elkaar gezet en de decoder vastgeplakt bovenop het frame. Er is trouwens ruimte zat over tussen de kap en het frame.
na montage en smeren van de wielstellen ziet het geheel er zo uit:
Ik kan al niet wachten tot ik tijd heb om de decoders te programmeren. Missie geslaagd
Groetjes Martin
De led's in de 212 en de 232 word een project voor later, daar ga ik eerst nog wat meer mee oefenen voordat ik het resultaat kan behalen welke ik voor ogen heb. Beide locs worden standaard voorzien van sleep dus de sluitverlichting is nog niet nodig.
Vandaag eerst begonnen met het in elkaar zetten van de 212. Na de montage en lubricatie van de draaiende delen heb ik de loc op het testspoor gezet. Hij liep helaas weer net zo beroert als ervoor Wat te doen, wel of geen inbouw?? Het motortje loopt op directe stroom als een zonnetje, maar in het chassis echt slecht. Ik denk zelf dat de print en het chassis voor een kleine sluiting zorgen.
Daarom toch maar gekozen om de loc te voorzien van een decoder, ik kan altijd nog op zoek gaan naar een nieuw motortje
Als eerste heb ik de stroken op e printplaat geisoleerd, vervolgens heb ik met tape alle delen die enigzins sluiting kunnen geven geisoleerd:
- de twee haakjes van de wielstellen naar de print
- rondom de koolbostels
- de strips van de print naar de koolborstels
De motor is nu volledig geisoleerd waarna ik kon beginnen met het plaatsen van de decoder. Echt een erg makkelijk werkje moet ik wel zeggen. Tot op heden nog niks hoeven te frezen Komt vast nog wel.
Na plaatsing van de kap:
Bij testen liep de loc meteen een stuk mooier. Hij komt nog steeds moeilijk op gang maar eenmaal op tempo afregelbaar tot stapvoets rijden. De decoder kan het opstartprobleem wel verhelpen. Tot op heden ziet het er naar uit dat het de loc wel heeft gered van een verbanning naar een industrieterrein Als nu blijkt dat het probleem terug komt dan gaat er een nieuwe motor in.
Als laatste was een waar juweeltje aan de beurt, de Brawa 232 Ludmilla. Een loc die analoog zo strak loopt dat je bijna zou denken dat er een decoder in zit. Allereerst heb ik de onderdelen gedemonteerd en de vette delen in de wasbenzine gelegd
De motor is ondehoudsvrij dus daar hoeft ik niks aan te doen, een drupje olie meer niet. Daarna heb ik de printplaat op de aangegeven plekken geslepen. Erg mooi aangegeven en makkelijk te begrijpen.
Vervolgens op de genummerde pinnen de draden van de decoder gesoldeerd
Ik heb het chassis waar de motor inligt voor de zekerheid voorzien van een stukje tape. Je weet maar nooit
Het hele spul in elkaar gezet en de decoder vastgeplakt bovenop het frame. Er is trouwens ruimte zat over tussen de kap en het frame.
na montage en smeren van de wielstellen ziet het geheel er zo uit:
Ik kan al niet wachten tot ik tijd heb om de decoders te programmeren. Missie geslaagd
Groetjes Martin
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Martin,
Ik weet niet of het verstandig is om de decoders af te plakken.
Dit i.v.m. het (te) warm worden van de decoders. "Hitte" kan nu nergens heen.
Maar misschien dat anderen daar meer ervaring mee hebben?
groet,
Hans
Ik weet niet of het verstandig is om de decoders af te plakken.
Dit i.v.m. het (te) warm worden van de decoders. "Hitte" kan nu nergens heen.
Maar misschien dat anderen daar meer ervaring mee hebben?
groet,
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Hans,
je hebt helemaal gelijk, ik heb begrepen dat je de decoder gewoon kan inpakken. In de handleiding staat echter dat dat dus niet mag Ik ga onmiddelijk de decoders van hun jasje doen en met dubbelsijdig tape vastzetten. Bij onderzoek naar de bron waar ik dat vandaan had heb ik over de tekst heen gelezen waar staat dat je het alleen mag doen als het a-fabriek als is uitgevoerd
bedankt voor de tip!!!! scheelt were een paar euro's
Groetjes Martin
je hebt helemaal gelijk, ik heb begrepen dat je de decoder gewoon kan inpakken. In de handleiding staat echter dat dat dus niet mag Ik ga onmiddelijk de decoders van hun jasje doen en met dubbelsijdig tape vastzetten. Bij onderzoek naar de bron waar ik dat vandaan had heb ik over de tekst heen gelezen waar staat dat je het alleen mag doen als het a-fabriek als is uitgevoerd
bedankt voor de tip!!!! scheelt were een paar euro's
Groetjes Martin
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Update: Ik heb de decoders ontdaan van de tape. Bij de VT614 braken twee draadjes af, deze heb tik meteen gerepareerd. Bedankt voor deze nuttige tip. Zo ziet het er nu uit:
De VT614, decoder ligt los achter het frame
De 212, een tapje onder de decoder en eentje over de soldeercontacten. Door de draden word de decoder het machinisten cabine in geduwd
De 232, een stukje tape over het frame heen en dubbelzijdig tape erop waar de decoder op blijft kleven
Mocht ik wederom een foutje hebben gemaakt, dan hoor ik het graag.
Groetjes
De VT614, decoder ligt los achter het frame
De 212, een tapje onder de decoder en eentje over de soldeercontacten. Door de draden word de decoder het machinisten cabine in geduwd
De 232, een stukje tape over het frame heen en dubbelzijdig tape erop waar de decoder op blijft kleven
Mocht ik wederom een foutje hebben gemaakt, dan hoor ik het graag.
Groetjes
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Op de eerste foto van je BR212 zie ik dat de stroomafname verbeterd zou kunnen worden.
De kant waar je tegen aan kijkt: Er zijn twee stroomafnemers dien naar de print van de lok gaan. De linker is nu geheel geïsoleerd
De loc neemt dus in feite maar van één wielstel stroom af. Dit kun je verbeteren door een draad van de linker naar de rechter stroomafnemer te trekken. De linker is wel een klein eilandje geworden maar het proberen waard.
Misschien is dit duidelijker dan mijn schrijferij:
http://www.nbf-worms.de/download/files/GFN_7231.pdf
Groeten,
Patrick
De kant waar je tegen aan kijkt: Er zijn twee stroomafnemers dien naar de print van de lok gaan. De linker is nu geheel geïsoleerd
De loc neemt dus in feite maar van één wielstel stroom af. Dit kun je verbeteren door een draad van de linker naar de rechter stroomafnemer te trekken. De linker is wel een klein eilandje geworden maar het proberen waard.
Misschien is dit duidelijker dan mijn schrijferij:
http://www.nbf-worms.de/download/files/GFN_7231.pdf
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Hoi Patrick,
Ik snap je idee. Of het werkt vraag ik me af.
De pootjes aan die kant geleiden niks. Ze zijn onderaan geïsoleerd, die zijde van de print is de massa namelijk. De wielstellen hebben twee stroomafnemers. Eentje geeft spanning af aan de klem welke de spanning maar 1 kant op geleid (de kant die zichtbaar is op de laatste foto van het tape verwijderen). De andere afnemer maakt contact met de massa. Het tweede wielstel dit hetzelfde. Hij geeft dus wel degelijk met beide wielstellen stroom af aan de massa als aan de print.
Ik kan het verkeerd zien maar volgens mij werkt het wel zo. Zou het dan zoveel helpen om de massa op de print ook door te verbinden?
groetjes
Ik snap je idee. Of het werkt vraag ik me af.
De pootjes aan die kant geleiden niks. Ze zijn onderaan geïsoleerd, die zijde van de print is de massa namelijk. De wielstellen hebben twee stroomafnemers. Eentje geeft spanning af aan de klem welke de spanning maar 1 kant op geleid (de kant die zichtbaar is op de laatste foto van het tape verwijderen). De andere afnemer maakt contact met de massa. Het tweede wielstel dit hetzelfde. Hij geeft dus wel degelijk met beide wielstellen stroom af aan de massa als aan de print.
Ik kan het verkeerd zien maar volgens mij werkt het wel zo. Zou het dan zoveel helpen om de massa op de print ook door te verbinden?
groetjes
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Oke ik snap wat je bedoelt.
Ik zal er zelf nog eens naar kijken, wat ik wel weet dat mijn lok prima rijd op deze manier.
Groeten,
Patrick
Ik zal er zelf nog eens naar kijken, wat ik wel weet dat mijn lok prima rijd op deze manier.
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo