Mühlegraben: het afscheid
Re: De bouw van Mühlegraben
ik zit al een tijdje te kijken hoe u de baan maakt erg mooi allemaal
en u brengt mij steeds weer op nieuwe dingen voor mijn eigen baan waar ik nog aan moet beginnen
groet roland
en u brengt mij steeds weer op nieuwe dingen voor mijn eigen baan waar ik nog aan moet beginnen
groet roland
Re: De bouw van Mühlegraben
Dat ziet er goed uit, zeg! Mooie wisselstraat, mooie vloeiende bogen, mooie bergen én mooie muurtjes etc. Hulde!
J.
J.
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: De bouw van Mühlegraben
Vooral die hoogteverschillen tussen de beiden rails, echt prachtig gemaakt.
gr. Ron.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
- Berichten: 3842
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: De bouw van Mühlegraben
Hallo Edwin,
Het ziet er klasse uit!!
Wat er al eerder gezegt is mooie vloeiende bochten met gave steunmuurtjes en tunnels,TOP.
Gr Chris
Het ziet er klasse uit!!
Wat er al eerder gezegt is mooie vloeiende bochten met gave steunmuurtjes en tunnels,TOP.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: De bouw van Mühlegraben
Heel mooi,
was ik al maar zover. In ieder geval een mooi voorbeeld om te volgen.
Groeten,
Patrick
was ik al maar zover. In ieder geval een mooi voorbeeld om te volgen.
Groeten,
Patrick
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: De bouw van Mühlegraben
GAAFFFFff
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
Bedankt weer voor de waardering! Dat geeft me weer inspiratie om verder te gaan.
Deze vraag had ik nog even gemist:
Deze vraag had ik nog even gemist:
Gewoon zwart karton, dat heb ik op een stuk piepschuim gelijmd met de juiste boogstraal.Hookies schreef:Wat heb je aan de binnenkant van de tunnel zitten, dat zwarte gebogen spul?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
Nou meteen die inspiratie weer omzetten in transpiratie. Ik mocht eindelijk weer met piepschuim en horgaas aan de slag. Ik heb daarnet even met smeltlijm een helling gemaakt met wat afval stukken piepschuim. De halfronde vorm is de uitsparing waar straks de helix komt. Het landschap bovenop de helix en aan de voorkant maak ik later, want daar kan ik dan nog bij.
Omdat dit allemaal wat vierkant overkomt, snijd/breek ik altijd wat stukken uit de de rechte kanten, zodat het wat glooiend wordt. Toen meteen horgaas erop, daarbij heb je nog een kans om de bergen vorm te geven, want je hoeft natuurlijk niet overal exact het piepschuim te volgen.
Met smeltlijm gaat dat overigens erg gemakkelijk en snel: het horgaas op zijn plaats drukken, een kloddertje hete lijm erop en met een natte vinger aansmeren/afkoelen. Zo kun je zelfs gemakkelijk 2 stukken horgaas aan elkaar maken.
Tenslotte met keukenpapier en dunne tegellijm de zaak dicht maken. Tijdens deze klus voelt het horgaas nog wat zacht en onstabiel aan, maar als de tegellijm droog is, dan is het behoorlijk hard.
Nou weer even laten drogen...
Ondertussen ben ik ook met de planning (ontwerp) van een nieuw projectje bezig, hierover later meer. Tipje van de sluier: er komen styreen profieltjes bij kijken .
Omdat dit allemaal wat vierkant overkomt, snijd/breek ik altijd wat stukken uit de de rechte kanten, zodat het wat glooiend wordt. Toen meteen horgaas erop, daarbij heb je nog een kans om de bergen vorm te geven, want je hoeft natuurlijk niet overal exact het piepschuim te volgen.
Met smeltlijm gaat dat overigens erg gemakkelijk en snel: het horgaas op zijn plaats drukken, een kloddertje hete lijm erop en met een natte vinger aansmeren/afkoelen. Zo kun je zelfs gemakkelijk 2 stukken horgaas aan elkaar maken.
Tenslotte met keukenpapier en dunne tegellijm de zaak dicht maken. Tijdens deze klus voelt het horgaas nog wat zacht en onstabiel aan, maar als de tegellijm droog is, dan is het behoorlijk hard.
Nou weer even laten drogen...
Ondertussen ben ik ook met de planning (ontwerp) van een nieuw projectje bezig, hierover later meer. Tipje van de sluier: er komen styreen profieltjes bij kijken .
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De bouw van Mühlegraben
Lekker snel gedaan zeg. Ziet er goed uit. Maar is dat piepschuim sterk genoeg als steunmateriaal. Ik zie dat je in het begin nog wel ergens wat hout hebt zitten, voor de rest niet en alleen stukken piepschuim? Maakt dat breken van het piepschuim geen enorme troep of doe je dat naast de baan?
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: De bouw van Mühlegraben
hij gebruikt redelijk veel piepschuim kijk maar terug in zijn topic
zo te zien is het sterk genoeg ik wou het in mijn baan ook proberen te gebruiken
ik vind her er goed uit zien allemaal
gr roland
zo te zien is het sterk genoeg ik wou het in mijn baan ook proberen te gebruiken
ik vind her er goed uit zien allemaal
gr roland
Re: De bouw van Mühlegraben
Roland, dat van dat piepschuim had ik ook wel gezien, maar ik vroeg me dus af hoe Edwin dit bevestigt bij die spiraal. Zoiets blijft toch niet uit zichzelf rechtop staan?stargazer schreef:hij gebruikt redelijk veel piepschuim kijk maar terug in zijn topic
zo te zien is het sterk genoeg ik wou het in mijn baan ook proberen te gebruiken
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
Martin, idd zoals Roland al zei is alles piepschuim, dit zit rechtstreeks op het (houten) frame, de achterwand en de tunnelingang/steunmuurtjes gelijmd. Op die wijze heb ik een aantal driehoeken gecreëerd, zodat e.e.a. op zijn plaats blijft tijdens het aanbrengen van het gaas en de tegellijm. Wanneer dat uitgehard is, dan is het geheel erg sterk en stijf.
In het algemeen heb je voor landschapsbouw niet veel sterkte nodig, je moet natuurlijk wel zorgen dat het geheel stijf genoeg is, zodat het bij normaal gebruik niet doorbuigt (als je erop leunt of zo), maar dat is geen probleem met deze constructie.
Mensen die sceptisch zijn over het gebruik van piepschuim pakken een stuk en breken het (door te buigen) en zeggen dan dat het waardeloos is. Dezelfde persoon had ook op het stuk piepschuim kunnen gaan staan zonder dat het breekt en kunnen zeggen wat een geweldig materiaal het is. M.a.w. het ligt eraan hoe je het gebruikt. 12mm dikke triplex spanten voor landschapsbouw zijn overkill.
Ik vind piepschuim een ideaal constructiemateriaal voor landschapsbouw, maar je moet wel weten hoe je het moet gebruiken. Je moet er zoveel mogelijk voor zorgen dat het op druk belast wordt en niet op buiging/trek. Voor (verticale) spanten is het perfect, en dat is ook hoe ik het zoveel mogelijk toepas. De uitzonderingen in bovenstaande foto's zijn de schuine "balken" die de helling vormen. Deze zijn in feite alleen bedoeld om (tijdelijk) het horgaas vorm te geven, nadat hier tegellijm/keukenrol op zit, is het een "load bearing shell" (NL vertaling: dragende huid) en heeft het piepschuim in feite geen functie meer.
Nog een paar tips voor het werken met piepschuim:
- nooit zagen en schuren, maar snijden en breken. (de hoeveelheid witte rommel die je op bovenstaande foto ziet is alles wat er bij die klus ontstaan is)
- met een hete draad snijden werkt goed, maar stinkt gigantisch, ik doe dat dus in de garage en alleen als ik perfect rechte/haakse sneden nodig heb
- witte houtlijm werkt wel, maar droogt erg langzaam (veel langzamer dan voor hout). De meeste soorten secondenlijm lossen piepschuim op, dus dat valt ook af. Ik vind smeltlijm nog het beste (en snelste) werken.
Ennuh, voordat iemand het vraagt: ik heb geen aandelen in een piepschuim fabriek
In het algemeen heb je voor landschapsbouw niet veel sterkte nodig, je moet natuurlijk wel zorgen dat het geheel stijf genoeg is, zodat het bij normaal gebruik niet doorbuigt (als je erop leunt of zo), maar dat is geen probleem met deze constructie.
Mensen die sceptisch zijn over het gebruik van piepschuim pakken een stuk en breken het (door te buigen) en zeggen dan dat het waardeloos is. Dezelfde persoon had ook op het stuk piepschuim kunnen gaan staan zonder dat het breekt en kunnen zeggen wat een geweldig materiaal het is. M.a.w. het ligt eraan hoe je het gebruikt. 12mm dikke triplex spanten voor landschapsbouw zijn overkill.
Ik vind piepschuim een ideaal constructiemateriaal voor landschapsbouw, maar je moet wel weten hoe je het moet gebruiken. Je moet er zoveel mogelijk voor zorgen dat het op druk belast wordt en niet op buiging/trek. Voor (verticale) spanten is het perfect, en dat is ook hoe ik het zoveel mogelijk toepas. De uitzonderingen in bovenstaande foto's zijn de schuine "balken" die de helling vormen. Deze zijn in feite alleen bedoeld om (tijdelijk) het horgaas vorm te geven, nadat hier tegellijm/keukenrol op zit, is het een "load bearing shell" (NL vertaling: dragende huid) en heeft het piepschuim in feite geen functie meer.
Nog een paar tips voor het werken met piepschuim:
- nooit zagen en schuren, maar snijden en breken. (de hoeveelheid witte rommel die je op bovenstaande foto ziet is alles wat er bij die klus ontstaan is)
- met een hete draad snijden werkt goed, maar stinkt gigantisch, ik doe dat dus in de garage en alleen als ik perfect rechte/haakse sneden nodig heb
- witte houtlijm werkt wel, maar droogt erg langzaam (veel langzamer dan voor hout). De meeste soorten secondenlijm lossen piepschuim op, dus dat valt ook af. Ik vind smeltlijm nog het beste (en snelste) werken.
Ennuh, voordat iemand het vraagt: ik heb geen aandelen in een piepschuim fabriek
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
Geen foto's deze keer, maar ik heb de bergwand toch nog een cm of 10 verder naar voren doorgetrokken, want ik was bang dat ik later ook niet goed bij dat stuk zou kunnen om rotsen te krassen. Morgen, als de tegellijm droog is, dan ga ik met gips aan de slag en volgen er weer wat plaatjes.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De bouw van Mühlegraben
Beter nog kan je Styreenlijm van Bison gebruiken. Deze lijm zit in een grote pot. Als je met b.v. een plamuurmes een klodder aanbrengt, druk je dat het deel in wat je vast wilt lijmen, je kan het meteen loslaten maar ook nog verschuiven als dat nodig is. Het zit redelijk snel vast genoeg om verder te kunnen werken, nog voor dat het volledig is uitgehard.evo schreef:- witte houtlijm werkt wel, maar droogt erg langzaam (veel langzamer dan voor hout). De meeste soorten secondenlijm lossen piepschuim op, dus dat valt ook af. Ik vind smeltlijm nog het beste (en snelste) werken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
Sander, bedankt voor de suggestie, ik ga eens kijken of hier iets gelijksoortigs kan kopen. Droogt dat spul snel?
Ondertussen heb ik trouwens ook een laagje gips op de bergwand gesmeerd, maar geen foto's helaas...
Hopelijk morgen weer.
Ondertussen heb ik trouwens ook een laagje gips op de bergwand gesmeerd, maar geen foto's helaas...
Hopelijk morgen weer.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: De bouw van Mühlegraben
Het zit sneller vast dan met houtlijk. Doordat het een stevige klodder is waar je het piepschuim in drukt kan je vrijwel gelijk verder met bouwen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: De bouw van Mühlegraben
Fast Fwd dan maar even, de rotsen zijn gekrast en er zit een laag verf op. Nu even drogen en morgen (hopelijk) weer met zwart erover. Als dat hoekje wat verder is, zal ik eens kijken of er een goede camerapositie is om wat rijdend materieel op de gevoelige plaat vast te leggen.
Dit was na het kraswerk:
En met een laagje grijs op de rotsen en bruin op de rest:
Dit was na het kraswerk:
En met een laagje grijs op de rotsen en bruin op de rest:
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: De bouw van Mühlegraben
Ziet er imposant uit man!!
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: De bouw van Mühlegraben
Prachtige vormgeving. Ook de wisselstraat komt goed uit de verf.
Bob
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Mühlegraben
Errug mooi, ik ben vooral onder de indruk van je rotsen en begroening. Erg mooi geheel zo
Re: De bouw van Mühlegraben
Ik sta ook in bewondering voor je landschapbouw. Indrukwekkend, gewaagd en toch natuurlijk en evenwichtig. Knappe modelbouwkust.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant