@ Sander/Trammetje.
Ik heb het draadje gelezen. Ik denk dat Vincent er in dit geval een beetje naast zat. Ook Mitchell geeft aan hoe het werkt en hij zit er dag in dag uit met z'n neus boven op.
In ieder geval veel succes met het tekenen en ontwikkelen!
Jettuh schreef:prijs maakt niks uit bij ons
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
we brekenen op volume,
met een bouwdoos zal je zelfs meer volume hebben aangezien je meer dingen aan het model vast maakt zodat je het makkelijk in elkaar kan laten passen.
Overigens, met bouwdoos vorm is de kans groter dat we hem afkeuren, aangezien het wel eens gebeurd dat mensen 50 modellen in 1 bestand gooien, wat resulteert dat de klant (jullie) 1x de opstart kosten (bij FUD) van $5.00,, en wij dus de andere 49x de $5.00
En dan komt het vaak voor dat we erna boze klanten hebben omdat er van 2 modellen missen van de 50 stuks, voor ons is dat lastig terug zoeken, vandaar dat we liever 1 of 2 modellen per stl hebben.
Over die opstartkosten zou ik nog wel graag iets willen zeggen.
Stel nou dat je een setje N schaal pallets maakt. Eén pallet heeft dan een omvang van 7.5 x 5 x 0.9 mm (klein dus).
Dan ligt het uiteraard voor de hand dat je een x aantal pallets in één STL zet. Want als klant wil je toch al snel best een aantal pallets in plaats van slechts één pallet. Nietwaar?
Nu vind ik het begrijpelijk dat je als bedrijf opstartkosten rekent. Als je moet wachten tot er iets binnen komt en je dan speciaal daarvoor je printer moet aanzwengelen,... enfin begrijpelijk.
Maar als een klant je dan een bestand stuurt met meerdere objecten in één tekening lijkt het me logisch dat je daarvoor één keer je printer opstart. Sterker nog, het is volstrekt onmogelijk om je printer tijdens het printen van één STL aan en uit te zetten.
Dus ik begrijp helaas niet dat er voor verschillende onderdelen in één STL bestand meerdere keren opstartkosten gerekend zou moeten worden. Als we de kosten even uitrekenen voor een pallet met bovenstaande afmetingen komt dat neer op het volgende:
1 pallet incl. 1 keer opstartkosten c.a. € 5.02
50 pallets incl. 1 keer opstartkosten € 5.88
100 pallets incl. 1 keer opstartkosten € 8.82
Je ziet dat één pallet verhoudingsgewijs veel te duur is door de opstartkosten.
Bij 50 of 100 pallets wordt de prijs per pallet al een stuk aanvaardbaarder.
Als we dit berekenen met de opstartkosten per pallet, zoals Mitchell aangeeft dat het eigenlijk zou moeten, krijgen we het volgende:
(Mitchell dit is niet persoonlijk bedoeld hoor! Jij kan het ook niet helpen dat je baas bepaalde regels bedenkt die waarscheinlijk een rechtstreeks gevolg zijn van onderhandelingen tussen je baas en de externe printerboeren.)
1 pallet incl. 1 keer opstartkosten c.a. € 5.02
50 pallets incl. 50 keer opstartkosten c.a. € 250.88
100 pallets incl. 100 keer opstartkosten c.a. € 503.82
Ik hoef niemand uit te leggen dat de handel op deze manier opslag dood zal zijn.
Verbinden van de pallets met een matrijs is helaas ook niet zo handig omdat de staaf van de matrijs in verhouding zo dik is dat die meer gaat kosten dat de pallets op zich. Je zou dan dus het meest betalen voor het deel dat je weggooit en aangezien FUD best aan de prijs is, laat je dat wel uit je hoofd. Daarnaast heeft FUD de eigenschap te breken op plekken waar je het vooral niet wil hebben. (Dat is mijn inziens één van de weinige slechte eigenschappen van FUD.)
Daarnaast is het verwijderen van zo'n matrijs erg lastig zonder de pallets te beschadigen. (De pallets zijn immers best delicaat in de N schaal.)
Wel kan ik me voorstellen dat de printerboer aangeeft dat veel van die kleine onderdelen frustrerend kunnen zijn voor de man/vrouw die ze uit de printer mag vissen. (Ik zou zelf denken dat is een onderdeel van je werk. Niemand heeft werk dat alleen maar heel leuk is en anders mag je me zeker bellen als je een tip hebt!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
)
Maar is het dan niet misschien een idee dat de ontwerper een bakje (of zo) om de vele losse onderdelen heen laat printen? Uiteraard zou ik van dat bakje dan iets functioneels maken zoals een zeecontainer, of een Romneyloods, of weet ik veel wat me nog meer te binnen schiet, maar het gaat even om het idee dat ik graag losse onderdelen maak (hierboven staan de motivaties daarvoor). En ook wil ik best proberen rekening te houden met de printer man/vrouw. Alleen zou dat nooit ten kosten mogen gaan van de ontwerper en de uiteindelijke klant.
m.v.g.
Mark