Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Hoi iedereen,
Tijd om jullie kennis te laten maken met mijn normaalspoor-projekt (dat nu naast Alvaneu wordt ontwikkeld), een project geïnspireerd op het Ruhrgebiet in Duitsland. Ik stel jullie voor Düsseldorf Wieneshafen, kortweg D-Wieneshafen.
Kenmerkend voor het project zal zijn de vergane glorie van een station aan een zijlijn tussen DU Beksheim en Düsseldorf Hbf. Dat betekent in z'n algemeenheid dus dat we gaan voor een schraal gebeuren. U beeld zich in, rode kubus van de DB op een klein eilandperron waar 2x per uur een stoppertje langskomt voor een paar passagiers. Uiteraard zal alles voorzien zijn van de nodige overwoekerde sporen en is het traject nog voorzien van de plichtmatige jaren '20 beveiliging van de vorige eeuw. De lijn is eind jaren '60 wel voorzien van bovenleiding want in een vaag verleden was dit een drukke enkelsporige hoofdlijn tussen (Duisburg Hbf en Düsseldorf Hbf) totdat halverwege de jaren '70 de verpaupering begon in te zetten en de lokale industrie het voor gezien hield. Bon, ik denk dat het beeld duidelijk is.
Overigens is het de bedoeling dat DU-Beksheim en D-Wieneshafen op termijn geschikt zijn om aan elkaar gehangen te worden. Toekomstmuziek op het moment, maar de plannen zijn er. Foto's volgen vandaag of morgen...en anders dan maken jullie ze zelf op het N-spoorevenement want het D-Wieneshafen zal het lijdend voorwerp worden van de demo aankomende zaterdag en zondag.
Robert
p.s. In de categorie hoeveel projecten heb jij wel niet: heel veel en dat bevalt prima. Kan je lekker afwisselen
Tijd om jullie kennis te laten maken met mijn normaalspoor-projekt (dat nu naast Alvaneu wordt ontwikkeld), een project geïnspireerd op het Ruhrgebiet in Duitsland. Ik stel jullie voor Düsseldorf Wieneshafen, kortweg D-Wieneshafen.
Kenmerkend voor het project zal zijn de vergane glorie van een station aan een zijlijn tussen DU Beksheim en Düsseldorf Hbf. Dat betekent in z'n algemeenheid dus dat we gaan voor een schraal gebeuren. U beeld zich in, rode kubus van de DB op een klein eilandperron waar 2x per uur een stoppertje langskomt voor een paar passagiers. Uiteraard zal alles voorzien zijn van de nodige overwoekerde sporen en is het traject nog voorzien van de plichtmatige jaren '20 beveiliging van de vorige eeuw. De lijn is eind jaren '60 wel voorzien van bovenleiding want in een vaag verleden was dit een drukke enkelsporige hoofdlijn tussen (Duisburg Hbf en Düsseldorf Hbf) totdat halverwege de jaren '70 de verpaupering begon in te zetten en de lokale industrie het voor gezien hield. Bon, ik denk dat het beeld duidelijk is.
Overigens is het de bedoeling dat DU-Beksheim en D-Wieneshafen op termijn geschikt zijn om aan elkaar gehangen te worden. Toekomstmuziek op het moment, maar de plannen zijn er. Foto's volgen vandaag of morgen...en anders dan maken jullie ze zelf op het N-spoorevenement want het D-Wieneshafen zal het lijdend voorwerp worden van de demo aankomende zaterdag en zondag.
Robert
p.s. In de categorie hoeveel projecten heb jij wel niet: heel veel en dat bevalt prima. Kan je lekker afwisselen
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Hahahaaa! Het Ruhrgebiet leeft hier! Ben benieuwd naar je eerste foto's en ideëen enzo. Om hoeveel modules gaat het eigenlijk?
J.
J.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Het sporenplan is sterk gebaseerd op datgene wat te vinden is aan Kematen a/d Krems in Oostenrijk. Dat betekent 3 sporen met een eilandperron tussen spoor 2-3 en spoor 1 is een beetje een in onbruik geraakt iets (hier ligt het stationsgebouw ook nog). Hier komt bij mij dan nog een Y-wissel te liggen om een verdere aansluiting op een stuk vergane glorie (oude spoorbrug zit in de planning) uit te beelden. Het totaal zal voorlopig 3 modules (zichtbaar) behelzen, alle 100 bij 40 cm met een bakhoogte van 10 cm (dit ivm trapgaten bij ons in huis, waarbij 120 bij 60 bij 20 zo'n beetje een drama wordt). Module 1 is nu grotendeels gebouwd (alleen de interface tussen de bakken nog), nummer 2-3, met respectievelijk stationsgebouw en wisselstraat moeten nog even geklust worden).
Nou hierbij dan maar de eerste foto's...
Even het sporenplan in het wild. Geen tekening, alles uit het blote hoofd. De inrit vormt in de toekomst de aansluiting richting Beksheim. Belangrijkste nog te realiseren kenmerk, een spoordijk met stalen spoorbrug over de inrit
De plannen even heel globaal uitgezet mbt de spoorbrug. Handig die ladeblokjes van de IKEA. De setting is niet helemaal juist. De brug komt wat schuiner te staan over het spoor. De Y-wissel vanuit het station zal een (verlaten) aftakking richting deze spoorbrug bevatten (de aansluiting zelf zal echter buiten het bereik van de modules liggen.
En de spoorbedding is gelegd, zo begint het al een beetje vorm te krijgen.
Spoortjes erop met een beetje lijm (heel dun laagje) om het een beetje te fixeren in de juiste positie.
Close-upje van de sporen ter hoogte van de Y-wissel. Hier ligt nu nog niets aan een van de uiteinde van de sporen, maar hier komt een spoor richting de spoordijk (vooral ook om het vlakke van de modules een beetje te onderbreken.
Robert
Nou hierbij dan maar de eerste foto's...
Even het sporenplan in het wild. Geen tekening, alles uit het blote hoofd. De inrit vormt in de toekomst de aansluiting richting Beksheim. Belangrijkste nog te realiseren kenmerk, een spoordijk met stalen spoorbrug over de inrit
De plannen even heel globaal uitgezet mbt de spoorbrug. Handig die ladeblokjes van de IKEA. De setting is niet helemaal juist. De brug komt wat schuiner te staan over het spoor. De Y-wissel vanuit het station zal een (verlaten) aftakking richting deze spoorbrug bevatten (de aansluiting zelf zal echter buiten het bereik van de modules liggen.
En de spoorbedding is gelegd, zo begint het al een beetje vorm te krijgen.
Spoortjes erop met een beetje lijm (heel dun laagje) om het een beetje te fixeren in de juiste positie.
Close-upje van de sporen ter hoogte van de Y-wissel. Hier ligt nu nog niets aan een van de uiteinde van de sporen, maar hier komt een spoor richting de spoordijk (vooral ook om het vlakke van de modules een beetje te onderbreken.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
En de volgende stap... Seinpositionering (vooral omdat het van die Viessmann-dingen zijn, met zo'n bakbeest van een aandrijving). Die gaten moeten alvast worden gemaakt vanwege de enorme boormachine die ermee gemoeid is (13 mm).
Zit nog te denken over de rangeerseinen, misschien dat ik daarvoor wel gewone lichtseinen neem. Is in het verleden ook wel gedaan bij de Duitse spoorwegen. Ziet er op zich heel erg apart uit. Tevens scheelt het een hoop gehannes met dat laatste spoortje waar nog een sein bij geplaatst moet worden (Voorbeeld 1, Voorbeeld 2, Voorbeeld 3)
Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar zoiets uit, maar anderzijds zouden warte-palen (die W-gevallen) ook wel kunnen. Alleen moet ik die van Weinert kopen en zelf in elkaar bakken met leds en al. Overigens volgende stap is de bedrading naar de sporen. Even een paar vlugge soldeer-verbindingen en wat draad halen. (moet toch nog iets bovenleiding bijhalen voor m'n demo/baantje in de vorm van boog afspanners (bogenabzug, 4322) van Viessmann omdat ik graag lange rijdraden wil gebruiken in de bochten.
Robert
Zit nog te denken over de rangeerseinen, misschien dat ik daarvoor wel gewone lichtseinen neem. Is in het verleden ook wel gedaan bij de Duitse spoorwegen. Ziet er op zich heel erg apart uit. Tevens scheelt het een hoop gehannes met dat laatste spoortje waar nog een sein bij geplaatst moet worden (Voorbeeld 1, Voorbeeld 2, Voorbeeld 3)
Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar zoiets uit, maar anderzijds zouden warte-palen (die W-gevallen) ook wel kunnen. Alleen moet ik die van Weinert kopen en zelf in elkaar bakken met leds en al. Overigens volgende stap is de bedrading naar de sporen. Even een paar vlugge soldeer-verbindingen en wat draad halen. (moet toch nog iets bovenleiding bijhalen voor m'n demo/baantje in de vorm van boog afspanners (bogenabzug, 4322) van Viessmann omdat ik graag lange rijdraden wil gebruiken in de bochten.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Berichten: 5340
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Hoi Robert, leuk en aansprekend thema, weer een mooi topic erbij om te volgen, ik kom komend weekend wel ff aanwaaien op de beurs als ik mijn demo ff zat ben
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Hoi Robert, dat ziet er veelbelovend uit! Mooie vloeiende lijnen met slanke wissels. Wat gebruik je trouwens als railbed? Dat lijkt wel dubbel zijdig tape (EDIT: ik bedoel zelfklevend schuim tape)? En hoe heb je de rails daarop vastgemaakt?
Laatst gewijzigd door evo op 12 sep 2011 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Edwin,
Als het al dubbelzijdig tape is, hoe zou jij het dan vast maken
mvg
Freddy
Als het al dubbelzijdig tape is, hoe zou jij het dan vast maken
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Freddy, afgezien van het feit dat ik enkelzijdig tape bedoelde (zie edit) heb ik erg slechte ervaringen met d.z. tape. Na verloop van tijd gaat dat schuiven, vooral op een warme dag. Ook blijft er natuurlijk een hoop troep aanplakken, zeker als je lang wacht met ballasten (of nooit ballast, bv in schaduwstation).
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Dat is de magie van.... tromroffel tamtamtam: houtlijm. De bedding is trouwens van Woodland (en geen tape). Had ik nog op de plank liggen. Prima spul voor een enkel spoortje aangezien het makkelijk te delen is en daardoor goed in bochten te verleggen.
Goed, vanavond aanstalten gemaakt met het spoor richting de spoordijk vanuit het station. Het heeft een redelijke stijging (2-3% ongeveer), maar aangezien hier in principe geen treinen komen te rijden (vergane glorie) maakt dat weinig uit. Ik bedoel het moet afgesloten worden met een Sh2-seintafel en vooral half verdwijnen onder de groenzooi. Al jaren geen treinverkeer meer gezien.
De seinen zijn even verwijderd aangezien de vleugels van de seinen nogal fragiel zijn (lees: ik moet Viessmann even mailen voor een nieuw vleugeltje want er is er eentje afgebroken). Ja soms zit het mee, en soms...
Bonn, morgen meer denk ik.
Robert
Goed, vanavond aanstalten gemaakt met het spoor richting de spoordijk vanuit het station. Het heeft een redelijke stijging (2-3% ongeveer), maar aangezien hier in principe geen treinen komen te rijden (vergane glorie) maakt dat weinig uit. Ik bedoel het moet afgesloten worden met een Sh2-seintafel en vooral half verdwijnen onder de groenzooi. Al jaren geen treinverkeer meer gezien.
De seinen zijn even verwijderd aangezien de vleugels van de seinen nogal fragiel zijn (lees: ik moet Viessmann even mailen voor een nieuw vleugeltje want er is er eentje afgebroken). Ja soms zit het mee, en soms...
Bonn, morgen meer denk ik.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Tgaat goed Robert....
daar had ik overigens niet aan getwijfeld na je eerste mini Dio en meester J.
daar had ik overigens niet aan getwijfeld na je eerste mini Dio en meester J.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Zo vandaag toch maar even verder gegaan met de planning van de bovenleiding. Had al wat dingetjes gehaald, maar ja dan kom je tot de conclusie dat je toch nog wat extra nodig gaat hebben voor dit stuk module. Nou ja, thats life. Moet je maar niet met de boogafspanners van Viessmann willen werken ipv korte rijdraden in de bogen (en van die laatste zijn er veel op dit metertje).
Nou ja om even een beeld te schetsen...
Wat verder een absolute noodzaak wordt is het uitwerken van de brug in de komende dagen (er moet heel veel op vrijdagochtend gebeuren ) want deze zal (indirect) ook in de bovenleiding worden geïntegreerd in de zin van dat ik een van de bruggenhoofden wil gebruiken als mast (boogafspanner). Leuke uitdaging erbij.
De rangeerseinen ben ik nog niet uit, ik denk dat ik inderdaad gewoon met lichtsein-varianten ga werken omdat die ruimte besparen. Maar de vraag die blijft is of ik dan lage of hoge seintjes ga gebruiken aangezien aan de mast van de armseinen bevestigen een beetje te ver gaat. Dat is behoorlijk wat sloopwerk op de vierkante millimeter. Vier maal laag denk ik zo. (tenzij er nog andere suggesties zijn).
Robert
Nou ja om even een beeld te schetsen...
Wat verder een absolute noodzaak wordt is het uitwerken van de brug in de komende dagen (er moet heel veel op vrijdagochtend gebeuren ) want deze zal (indirect) ook in de bovenleiding worden geïntegreerd in de zin van dat ik een van de bruggenhoofden wil gebruiken als mast (boogafspanner). Leuke uitdaging erbij.
De rangeerseinen ben ik nog niet uit, ik denk dat ik inderdaad gewoon met lichtsein-varianten ga werken omdat die ruimte besparen. Maar de vraag die blijft is of ik dan lage of hoge seintjes ga gebruiken aangezien aan de mast van de armseinen bevestigen een beetje te ver gaat. Dat is behoorlijk wat sloopwerk op de vierkante millimeter. Vier maal laag denk ik zo. (tenzij er nog andere suggesties zijn).
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Ziet er netjes uit Robert.
Ik geloof dat ik ook eerst aan bovenleidingen moet gaan denken voordat ik de rails wil gaan ballasten en dergelijke...
Zou het liever andersom doen.
Gr.
René
Ik geloof dat ik ook eerst aan bovenleidingen moet gaan denken voordat ik de rails wil gaan ballasten en dergelijke...
Zou het liever andersom doen.
Gr.
René
Groet,
René
DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
René
DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Nou in principe zou je wel tussen de spoorstaven kunnen ballasten, de buitenzijden kan je misschien beter mee wachten totdat je weet waar de masten komen te staan, immers daar heb je eerder last van de steenslag. Wel even de mastvoetjes afplakken (viessmann dan he)
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Zo en daar is de spoorverbinding Wieneshafen-Wuppertal. Al jaren niet meer in gebruik, maar de brug en bijpassende fratsen zijn nog gewoon aanwezig. Geeft toch weer een extra (en leuk) doorkijkje richting het toekomstige stationsgebied.
En ook vanuit de andere richting, over de wisselstraat kijkend in de richting Beksheim. Ook is het spoor al iets in de ophoging gegaan, 2% stijging dmv een Woodland piepschuim onderbouw voor spoordijken. Lijkt mij een leuke combi. De spoordijk zal binnenkort worden ingevuld.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Hee robert mooi project wat samen met jeroen zijn baantje te koppelen word in de toekomst.
Succes
Succes
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Zo peoples,
Daar zijn we weer, en uiteraard volgt er een update. Wieneshafen heeft de afgelopen twee dagen doorgebracht in de Lochemse wildernis aan de Markt voor een demo bovenleidingbouw met Viessmann. Was uiteraard heel gezellig (en daarvoor zie ook de foto's in het betreffende draadje), maar er is ook nog gebouwd aan de bovenleiding. Ook is er nog wat TEST gereden onder de draden, en dat was dan weer de primeur voor de Lochemse beurs, want tot vandaag had er nog geen trein zelfstandig gereden over de sporen van D-Wieneshafen.
Bilder...
Hier zien we de inrit tot het station (richting Beksheim gefotografeerd). Als start had ik al de beste positie boven de de wissels bepaald voor de dubbeluitleggermasten. Deze zijn namelijk essentieel voor een goede rijdbaarheid van het geheel en bepalen in principe de lengte van de draden en de positie van de omliggende masten.
Zelfde lokatie andere kijkrichting. We kijken nu richting D. Hauptbahnhof door het toekomstige station. Om de draad afdoende boven de sporen te krijgen is de boogafspanning van viessmann geplaatst. Overigens zijn het drama-dingen om in elkaar te zetten want het vinger-prikrisico is aanwezig en het zit allemaal zeer strak (lees: klemvast) dus er komt wat brute kracht aan te pas op dunne draadjes met scherpe uiteindjes.
Nu zonder de bekende blauwe baksteen (die overigens prima dienst heeft gedaan als bovenleidingstester), maar met spoorbrug).
En dan gaan we verder bouwen richting het stationsgebied. Simpel, nee. Wel leuk en het resultaat tot op heden...
En even een statieportret van MWB-lok met een vijftal nieuwe aanwinsten van Minitrix in de vorm van staubsilowagen type Ucs908/909, dat maakt een leuk sleepje van zes (en de andere 4 kan ik dan weer naar uitkijken op een andere beurs.
Robert
Daar zijn we weer, en uiteraard volgt er een update. Wieneshafen heeft de afgelopen twee dagen doorgebracht in de Lochemse wildernis aan de Markt voor een demo bovenleidingbouw met Viessmann. Was uiteraard heel gezellig (en daarvoor zie ook de foto's in het betreffende draadje), maar er is ook nog gebouwd aan de bovenleiding. Ook is er nog wat TEST gereden onder de draden, en dat was dan weer de primeur voor de Lochemse beurs, want tot vandaag had er nog geen trein zelfstandig gereden over de sporen van D-Wieneshafen.
Bilder...
Hier zien we de inrit tot het station (richting Beksheim gefotografeerd). Als start had ik al de beste positie boven de de wissels bepaald voor de dubbeluitleggermasten. Deze zijn namelijk essentieel voor een goede rijdbaarheid van het geheel en bepalen in principe de lengte van de draden en de positie van de omliggende masten.
Zelfde lokatie andere kijkrichting. We kijken nu richting D. Hauptbahnhof door het toekomstige station. Om de draad afdoende boven de sporen te krijgen is de boogafspanning van viessmann geplaatst. Overigens zijn het drama-dingen om in elkaar te zetten want het vinger-prikrisico is aanwezig en het zit allemaal zeer strak (lees: klemvast) dus er komt wat brute kracht aan te pas op dunne draadjes met scherpe uiteindjes.
Nu zonder de bekende blauwe baksteen (die overigens prima dienst heeft gedaan als bovenleidingstester), maar met spoorbrug).
En dan gaan we verder bouwen richting het stationsgebied. Simpel, nee. Wel leuk en het resultaat tot op heden...
En even een statieportret van MWB-lok met een vijftal nieuwe aanwinsten van Minitrix in de vorm van staubsilowagen type Ucs908/909, dat maakt een leuk sleepje van zes (en de andere 4 kan ik dan weer naar uitkijken op een andere beurs.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Berichten: 3873
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Hallo Robert,
Mooie pics ziet er goed uit!!
Gr Chris
Mooie pics ziet er goed uit!!
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Bonus:
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 mei 2010 20:10
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Laatste foto ziet er erg bekend uit, alleen was je zaterdag aan het begin van de middag nog niet zó ver
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Nee, maar het laatste deel van de middag en de eerste paar uur van de zondag is het HEEL erg hard gegaan met de opbouw van de bovenleiding. Zover zelfs dat ik de pijnpuntjes bij de huidige opbouw al heb kunnen waarnemen bij de loks met de smalste panto's (Taurus van FLM, SBB-type SAAS panto's van sommerfeldt zoals de krokodil). Extra boogafspanning gaat zeker noodzakelijk zijn, de bochten zijn nog steeds te scherp.
Verder ben ik nu aan het puzzelen hoe ik de baan elektronisch wil gaan interface-en met DU-Beksheim. Probleem is dat ik een hele hoop Sx-materiaal heb (lokdecoders, bezetmelders, wisseldecoders etc etc) en daar kan de ECoS dus totaal niets mee. Nou zat ik te denken aan koploper maar koploper kan geen Sx-interface handelen naast de verbinding met de ECoS zelf. Ik zou dan een multiprotocol-centrale moeten kopen (is goedkoper dan al mijn DHL-100 (Sx only) decoders vervangen. Hetgeen mij dan weer niet zo'n prettig vooruitzicht lijkt want er zijn geen multiprotocolcentrales die naast multiprotocolschakeling en rijden ook kunnen communiceren met koploper (FCC zou dit namelijk wel kunnen maar die centrale heeft geen koploper-ondersteuning meer). Maar eens goed overdenken. Je zou met de huidige stand der techniek toch wel verwachten dat dit moet kunnen (Sx-bus voor schakelen via PC naast een ECoS met schakelen en rijden). --> Leuk die puzzels
En anders een andere meer simpele oplossing in de vorm van een stroomloos stuk en dan tussen centrales schakelen... Ach zoals ik al zij een "leuke" technische uitdaging.
Robert
Verder ben ik nu aan het puzzelen hoe ik de baan elektronisch wil gaan interface-en met DU-Beksheim. Probleem is dat ik een hele hoop Sx-materiaal heb (lokdecoders, bezetmelders, wisseldecoders etc etc) en daar kan de ECoS dus totaal niets mee. Nou zat ik te denken aan koploper maar koploper kan geen Sx-interface handelen naast de verbinding met de ECoS zelf. Ik zou dan een multiprotocol-centrale moeten kopen (is goedkoper dan al mijn DHL-100 (Sx only) decoders vervangen. Hetgeen mij dan weer niet zo'n prettig vooruitzicht lijkt want er zijn geen multiprotocolcentrales die naast multiprotocolschakeling en rijden ook kunnen communiceren met koploper (FCC zou dit namelijk wel kunnen maar die centrale heeft geen koploper-ondersteuning meer). Maar eens goed overdenken. Je zou met de huidige stand der techniek toch wel verwachten dat dit moet kunnen (Sx-bus voor schakelen via PC naast een ECoS met schakelen en rijden). --> Leuk die puzzels
En anders een andere meer simpele oplossing in de vorm van een stroomloos stuk en dan tussen centrales schakelen... Ach zoals ik al zij een "leuke" technische uitdaging.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Welke ECoS heb jij dan? Ik heb hier de ECoS 50200 met de nieuwste software (1.3.4, uit m'n hoofd) staan en die kan perfect tegelijkertijd DCC en Sx aan. Afgelopen week nog gedaan. Er stond een Sx en een DCC loc op m'n baantje en die werden allebei aangestuurd door de ECoS. Reed schitterend.
Of snap ik iets niet goed?
Of snap ik iets niet goed?
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
De crux zit hem niet in de lokdecoders, die geven (meestal) geen problemen. Het probleem zit hem in de Sx-bus, het schakeldeel van het selectrix-protocol. Die zit niet in de ECoS hetgeen ik zo zonde vindt. Er is tegenwoordig een centrale (FCC van MTTM) die indirect zowel de Sx-bus als Xpressnet bevat. Dus tja...liever een computer die Sx-melding/schakeling kan ondersteunen en (in)direct kan doorgeven aan de ECoS. Luxeprobleem dus.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Discussies over het digitaal systeem terzijde, even een update. De eerste (en momenteel enigste) servo is in de catacomben van Wieneshafen bevestigd en functioneert. Uiteindelijk bleek het probleem het gebrek aan een trafo voor de spanningsvoorziening, dus gelijk even mijn geweldige 1000 jaar oude trix-trafo uit het vet getrokken en aangesloten. Programmeren met de knoppen et voilà we hebben k'takt.
Overigens heeft de servodecoder de benodigde aansluitingen voor puntstuksturing (hetgeen nu dus niet geïnstalleerd is). Qua bedrading lijkt het sowieso nergens naar, maar je moet ergens beginnen met experimenteren.
Robert
Overigens heeft de servodecoder de benodigde aansluitingen voor puntstuksturing (hetgeen nu dus niet geïnstalleerd is). Qua bedrading lijkt het sowieso nergens naar, maar je moet ergens beginnen met experimenteren.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Bekende kleurcombinaties weer!
Succes met je digitale perikelen.....heb je al een stukkie geballast?
Grtz,
J.
Succes met je digitale perikelen.....heb je al een stukkie geballast?
Grtz,
J.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Düsseldorf Wieneshafen, een zijlijn in het Ruhrgebiet
Zo ik hoop dat het een antwoord geeft op je vragen? Ja er is ballast te vinden op Wieneshafen, het is verre van volledig maar de start is er in ieder geval. Als het houtlijmmengsel morgen knoerthard is geworden ga ik gelijk even met de poedertjes langs de bielzen en de graspollen, zo krijg je een lekker verschmutzt geheel van het ballastbed. Oh en voor de liefhebber, ik heb twee soorten graspollen gebruikt van de firma Mininatur/Langmesser modellbahnwelt in verschillende lengtes, eentje geschikt voor spoor N en de andere (ja, ja) is speciaal voor spoor 0 en groter. Maar aangezien ik liefst een beetje laatzomer, begin herfst wil uitbeelden betekent dat minimaal lang gras tussen de sporen door, en lang gras kan in principe ook behoorlijk lang zijn dus prima.
Morgen maar eens bedenken hoe ik leuk struikgewassen en verdere begroeiing kan simuleren want alleen graspollen is niet voldoende om een verlaten spoorlijntje na te bootsen. En ook eens kijken of ik wat steunmuur-materiaal kan vinden (Noch ofzo). Want ik ga niet alles zitten krassen
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)