Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2141
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door OBBinN »

Ziet er indrukwekkend uit met die print. Ben benieuwd hoe dit principe werkt... :)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

He Wouter,

Dat is niet erg spannend, er zit een magneetje onder een uiteinde van de brug. Op de print zitten een x-aantal sensoren. Voor elke uitgang van de draaischijf een sensor. Als de magneet over een sensor gaat dan weet de DTC waar de brug zich bevind. Die geeft dit dan weer door aan Itrain en zo bestuur je de schijf. Nu heeft de DTC ook nog features om de schijf realistischer te laten draaien :D

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Zo ben weer een paar dagen druk geweest, de ruimte is nu een grote zwijnestal van gereedschap, zaagsel, draadjes en moertjes :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Blij als ik dat weer heb gehad :lol:

Ik heb alle polarisatierelais aangesloten van de wissels en de servo's aangesloten op de SP4's. Tevens heb ik de armseinen aangesloten op de MDdec printjes. Leuk werk om te doen :)

Afbeelding

Nu ik de servo's en relais aangesloten heb kan ik het paneel met OC32's uitbreiden van 3 naar 6 printen.

Afbeelding

Hier komen nog drie printen bij en dat is meteen ruimschoots genoeg voor alle wissels, relais en seinen in mijn baan. In totaal heb ik straks 48 servo's, 56 relais en 88 Led's branden :)

Tussendoor heb ik de rails voor raccordement, depot en rangeer vastgezet.

Afbeelding

Als dit droog is kan ik de bedrading van de blokken aanleggen, in totaal 16 blokken. Tevens heb ik een start gemaakt met de draaischijfsporen. Omdat de peco 55 rails lager liggen als de Fleischmann sporen moet ik iets verzinnen om de sporen te verhogen. Met Das Klei vond ik niet zo'n succes omdat de klei ook tussen de bielzen omhoog komt wat ballasten vermoedelijk.

Nu heb ik een proef drogen met vier lagen tekenkarton. Verdunde lijm erover en kijken of het droogt. De hoogte klopt nu wel!

Afbeelding

Mocht er iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag ;)

Groetjes Martin


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

martindomburg schreef:Zo ben weer een paar dagen druk geweest, de ruimte is nu een grote zwijnestal van gereedschap, zaagsel, draadjes en moertjes :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Blij als ik dat weer heb gehad :lol:
Dat komt bekend voor :lol: :lol:
Mocht er iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag ;)
Puinhoop opruimen :lol: :lol:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

whaha, dat is ook wel nodig ook. Heb zaagsel in alle hoeken en gaten die ik zelf niet eens kende :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ben weer een paar dragen druk bezig geweest en het werd wel eens tijd voor een update. Hou je hart vast want dit is een beste update :lol:

De vorige keer vertelde ik dat ik de overige OC's heb gemonteerd. Nadat ik de servo's en relais had aangesloten werd het tijd om alle seinen uit te bedraden. Dat heb ik dus gedaan. Omdat ik 10 uitrijseinen en 4 dwergseinen in het Centraal complex heb zitten betekend dat dat ik 66 draden aan moest leggen. Omdat ik gebruik maar van krachtstroomkabel 0,5mm2 wat ik geörven heb van een klusje betekende dat een beste kabelboom:

Afbeelding

Soms is mijn beroep erg bevredigend :lol: Maar goed ik werd het draadjes trekken een beetje erg beu dus ben ik me bovengronds bezig gaan houden. Hier heb ik de sporen van de draaischijf aangelegd:

Afbeelding

Maar het leukste was wel een deel van het paradespoor afmaken. Omdat de bestelling van Sceneryshop al een tijdje op zich laat wachten en het er naar uit ziet dat het nog even kan gaan duren, (even op adem) heb ik besloten om alleen de delen te doen die buiten gemakkelijk bereik vallen en dan zien hoever ik kom. Nou het is goed gelukt. Ik heb het paradespoor voor het raam gedaan en de Bietschtall brug verweerd en voorzien van de bovenleiding. De rest van de bergene n rotsen kan ik later nog makkelijk bij dus dat word een werkje voor later ;)

Eerst een gigantische bende produceren van scenery en lijm:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik alles heb opgezogen en wat struikjes en pollen had geplant was ik best tevreden over het resultaat. Het is nog niet af, er zal in de toekomst nog wel wat uitgebreid worden aan gresbo werkzaamheden. Al vind ik zelf maar dat schijnt normaal te zijn in onze hobby :shock: De rotsen heb ik zover ik nog kon gelijk een beetje meegenomen.

Afbeelding

Na het reinigen van de rails en het aanbrengen van de bovenleiding moet ik zeggen missie geslaagd. Na de Bietschtall stopt de bovenleiding voorlopig, want mijn scenery en rijdraden zijn een beetje op. Even wachten nog, maar dat deel kan ik zeer goed bereiken later. Het deel wat ik nu heb gedaan kan ik alleen bewerken dor op de baan te zitten. Blij dat dat niet meer hoeft. Ik kom er wel bij vanaf de kant voor calamiteiten 8-) veelvuldig getest :ugeek:

Hier een overzicht van het resultaat van rechts naar links:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tevens het nevenspoortje bij de draaischijf:

Afbeelding

:D :D :D :D :D Ben er blij mee.

In de tussentijd ben ik druk bezig om mijn DCC locs te programmeren. Ik heb bij frans mijn DecProg V2 ingeruild voor de eerste versie. Hierin kan je de decoders los testen maar vooral belangrijk, hij kan ook functiedecoders lezen. Daar bleek de USB uitvoering nog wat moeite mee te hebben. Ik heb van Frans een ProfiBoss geleend en ben dus op de achtertafel druk aan het rommelen met cv's enzo.....

Afbeelding

De VT614 heb ik volledig gedimd, het effect is mooi. Maar lastig op de foto te krijgen. Ik moet nog wel iets verzinnen op het dak die moeilijk sluit. Heb best wel lichtlekkage zo :?

Afbeelding

De volgende stappen zijn:

- blokken bedraden en aansluiten
- DTC monteren
- perrons aanleggen.
- GIGA BENDE OPRUIMEN!!!!!!!!!!!! Lijkt wel oorlog boven
- Baan schoonmaken en knallen maar :)

Zo weer even klaar met lullen...

Groetjes


Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2141
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door OBBinN »

Dit is een mooie vooruitgang zo!! 8-)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Vanavond een poging gewaagd aan het maken van perrons. Ik was erg gecharmeerd van de balsahout methode met gips. Werd helaas niet zo'n succes. Na een hoop passen en meten heb ik 1 perron goed gekregen. De breedste rijtuig raakt hem net niet en hij lag er mooi bij.

Ik heb de randen 7mm hoog en vastgezet met spelden. Vervolgens wilde ik de binnenkant insmeren met houtlijm toen de hele partij daardoor krom trok. Pech dus, 1,5 uur naar de knoppen :(

Ik ga eens kijken naar meer mogelijkheden....
Wellicht de halfronde latjes van Steven...


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Martin,

Mooie update en veel werk verzet.
Waarom zhebben jouw foto's zulke felle kleuren (althans bij mij)

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Bob,

Dat komt m.i. door de felle/lichte kleuren die gebruikt zijn bij het schilderwerk.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2141
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door OBBinN »

martindomburg schreef:He Wouter,

Dat is niet erg spannend
Dat valt inderdaad mee ja. Als je dat zo ziet denk je dat het ingewikkeld in elkaar steekt :P


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ik heb het er toch niet bij laten zitten en heb vanavond toch een 2e poging gewaagd :) Dit keer met succes, ik kwam erachter dat het kwam door de fixatie die ik her en der met seconde lijm had gedaan.

Ik heb nu twee stroken gezet naast het eerste perronspoor, deze met spelden gefixeerd en de binnenkant ingesmeerd met houtlijm. Als het morgen hard is ga ik testen of de afstand goed is. Mijn veruit breedste rijtuig (Pruisische DRG B4 Pr04 rijtuigen) past nu net langs het perron. Er past net een speld tussen. Dat is niet veel maar net genoeg. Gefe ik meer ruimt dan zijn de normale rijtuigen te ver van het perron. Dat ziet er niet uit. De pruis is echt veel breder door de treeplanken :D

Morgen testen, als de pruis er netjes langs gaat vind ik het zo erg mooi. De andere rijtuigen en wagons hebben vind ik al teveel afstand. Wie weet er iets dat breder is als de Fleischmann 8085??

De perronhoogte is nu 7mm, de afstand vanaf de biels is 3mm en vanaf de spoorstaaf is 6mm

Groetjes

@Bob: Geen idee, hier zite het er wel goed uit :?


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3755
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Schachbrett »

Hallo Martin,

Ik hoop dat het materiaal niet gaat werken,want dan kun je meer ruimte hebben dan een naald of minder. ;)


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

René
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 okt 2010 20:08
Locatie: Almere

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door René »

Hoi Martin,

Indrukwekkend allemaal. Kan ik nog veel van leren. Mooie kleur ballast ook.
Vraagje: Jouw BR103, ik zie 'm net op de foto met panto's omlaag, kan die onder de bovenleidingen rijden met de pantografen omhoog?
Ik vind bij mijn BR103 de pantografen veel te hoog uitsteken en ben bang dat ze de bovenleiding omhoog gaan duwen. Wat is jouw ervaring hiermee?

Groeten,
René


Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

@Chris,
Dat is een hele goede. Had ik nog niet eens aan gedacht.

Ik heb voor de zekerheid het hele spul toch maar 1mm opgeschoven. Het is een goed verschil, maar wel een stuk zekerder.

De eerste situatie:

Afbeelding

Zoals je kunt zien is de treeplank net vrij, hij raakte nergens echt het perron maar toch zat het niet lekker.

Afbeelding

1mm opgeschoven en een wereld van verschil. De normale rijtuigen hebben wel veel ruimt naar het perron maar toch is deze maat nu net niet volgens de NEM. Als ik die goed interpreteer met B1 ((27-9)/2) heb ik 9mm nodig vanaf binnenkant spoorstaaf. Nu zit ik op 8mm en ik vind het echt wel genoeg :)

Als er nu nog iets de perrons raakt weet ik het ook niet meer :)

@Rene, heb het nog niet geprobeerd maar ik heb dat verschijnsel bij Viessmann bovenleiding nog niet eerder gezien eigenlijk.



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Chris83 »

let er wel op dat sommige stoomlocs breder zijn dan wagons met tree planken.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

En de 6400 is ook breed :(


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Zo te lezen heb je nare ervaring rob :'( 8-)

Ben alleen wel benieuwd hoe breed chris, volgens mij passen ze dan nergens door zie coupe rijtuigen zijn wel zo donders breed :lol:

Ik heb nu de BR23 en de BR50 en een BR103 geprobeerd en beiden hebben genoeg ruimte zo.

Groetjes


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Whahahaha wat heet een situatie waar je mee moet leven...


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ik ken die situaties.......

Ik heb bijvoorbeeld al maanden test gereden met alle treinen door elkaar heen. Nu dacht ik dat er toch echt geen scenario zou zijn waarbij er iets mis kon gaan. Kom ik er nadat alles natuurlijk dicht gebouwd is dat er twee treinen als ze op een bepaalde plek in de bocht mekaar passeren, ze elkaar net iets aanraken. :shock: :? 8-) :|

Gaat natuurlijk om millimeterwerk maar toch...... Je kan nooit alles testen en vooral weten :ugeek: :mrgreen:

Ik ben gister en vandaag druk geweest met de perrons en het resultaat is tot op heden erg goed gelukt. Als eerste heb ik de perrons met spelden gefixeerd. Vervolgens de binnenkant ingesmeerd met houtlijm.

Perronhoogte is nu 7mm en ruimte tussen de rand en de bielzen 4mm. Tussen binnenkant spoorstaaf en rand is 8mm. Ik heb om de afstand goed te houden een stukje duimstok gebruikt als maatstok. Deze tegen de bielzen gelegd en de latjes gefixeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Dit bleek een stevige oplossing te wezen want de houtjes bleven na verwijdering van de spelden stevig staan. Vervolgens heb ik een tunneltje in elkaar geboetseerd. Was even improviseren want ik was er eentje kwijt. Ik heb er 1 uit een faller set door midden gesneden en een tunneltrap van auhagen setje aangepast en voila:

Afbeelding

Zie je straks vast niks meer van :lol:

Vervolgens begon het leuke werk, als een ware bob de bouwer heb ik de cementlaag gestort (goed dunne rotband)
Dit met het stukje duimstok recht gestreken en voila:

Afbeelding

Afbeelding

Een tipje: Houd de rotband smeuig, beter te dun als te dik. Ik heb na afloop wel een paar spelden geplaatst aan de buitenzijde omdat ik niet weet wat de gips gaat doen met de balsa latjes. Dat zullen we morgen wel zien......

Als dit uitgehard is ga ik de perrons schuren en mooi glad maken. moet ook wel want6 de latjes zijn ook niet overal helemaal gelijk. Ik weet nog niet of ik ze meteen al schilder want ik wil er in de toekomst overkappingen op maken. Zie wel wat ik doe

Nu ga ik me concentreren op de blok bedrading en het schoonmaken van de baan en het hok. Tevens wil ik de baan verder dicht maken en de zijkant schilderen :idea:
misschien kan ik zondag al weer rijden :mrgreen: (het jeukt jaaaa)

Groetjes



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door marco »

Ziet er goed uit martin.
Je gaat lekker vlot zo ik moest 3 bladzijden terugkijken om weer te beginnen waar ik was gebleven :?
( dat klinkt wel heel vaag )


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

FidOo
Berichten: 5817
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door FidOo »

Even een gekke vraag, maar ist niet handiger om fix and finish te gebruiken voor je perrons? dat werkt naar mijn inziens prettiger..
(vooral omdat ik 3 maanden terug nog mijn woonkamer heb gestuct..)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Had inderdaad gekund, maar had rotband nog liggen. Eerst even kijken hoe het eruit ziet na het schuren :)

Groetjes



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Heei Mooi Martin :o ;)
Je hebt de smaak echt heel goed te pakken. :D
Deze baan is klaar voor de kleine wordt geboren.
Gefelicteert nog trouwens.
Veel plezier. ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door bob vermeulen »

Martin,
Gaat natuurlijk om millimeterwerk
is wel 16 cm in het echt :D :(
Erg vervelend weet je de oplossing al om het tegen elkaar lopen te verhelpen?

Die perrons zien er mooi strak uit en dat met de zijkanten van balsa kan je prachtig op kleur brengen :mrgreen:

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie