Duisburg-Beksheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

De volgende uitdaging is dan om het volgende in elkaar te knutselen voor boven de Engelsman.
Afbeelding
(overigens, het plaatje stamt van Viessmann, maar ze hebben dit object alleen in hun H0 assortiment. In N is er weinig andere optie dan solderen of een beetje secondelijm.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Overdijk »

neudalhausenstadbahn schreef:Hoi Jeroen, dat van dat )( kruis boven je kruiswissel viel met pas op toen ik de tekst bij de foto's gelezen had, dus goed gedaan ;)

Groetjes Michiel
Idem hier, zo leer je nog eens wat.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Hi Robert,

ik denk niet dat ik zo'n ding in elkaar ga flansen. Bij het Engels wissel gebruik ik dezelfde methode als hier. Werkt iets prettiger, en minder kans op losraken etc etc.

Zojuist heb ik de draden van een schutkleurtje voorzien, iets donkerder dan wat ik bij Boppard heb gebruikt. Deze keer is het anthraciet gemengd met donkergroen. De hangdraden krijgen nog een olijfgroen kleurtje, en ook dat is conform het grote voorbeeld.

Het verschil met ongeverfd zie je meteen. Het is zelfs lastig om te schilderen, want je ogen blijven focussen op iets...wat slecht te zien is en erg dun. Geinige ervaring! Ter vergelijking een foto met het verschil tussen geverfde en ongeverfde draden. See for yourself!

Afbeelding

Klusje is nu af. Vanavond aan de servo's......hmm, benieuwd hoe dat gaat werken!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Ja, het is een optie, alleen betwijfel ik wel in hoeverre deze echt prettig werkt als je de wissel in dubbel-aftakkende stand berijdt (dus gewoon een wissel, geen kruising). Immers de panto's volgen dan in feite de draad niet meer en proberen er onder uit te glippen. De mate en ernst kan ik hier vandaan slecht inschatten en is een kwestie van testen. Heel moeilijk is het niet om zoiets te maken, 15 minuten werk en twee bovenleidingsdraden + wat afgeknipte stukjes + wat soldeerverf. Hoppa.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Fuk ja, je hebt gelijk, daar had ik nog niet aan gedacht. Die soldeerverf.....die moet ik nog even regelen :mrgreen: :mrgreen:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Als je bier regelt...


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door martindomburg »

Ben vanavond ook aan de bovenleiding gaan werken, werkt verslavend he 8-) Morgen bereng ik een update ;)

Tnxs voor de tips flyboy :mrgreen:


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door spoor65 »

Hey Tita-toverJeroen.

Je maakt er weer echt een pracht stukkie van. Ik had die schaarwissel echt geen betere plek kunnen wensen.
Genieten van jouw werk, en nog eens erg leerzaam ook.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

@Robert,

ja he he :? , but ofcourse!

@de rest,

thanks!

Zojuist ook de hangdraden van een olijfgroene aanslag voorzien, en tevens de Quertragwerke bewerkt met wat verf. Alles begint al redelijk schmutzig en verweerd eruit te zien, en zo hoort het! De seinen hebben al hun nummer, en verschillende bovenleidingsmasten hebben al een bruine roestlaag gekregen. Erg leuk om weer echt met modelbouw bezig te zijn!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Zo, dan nog maar even wat foto-proof van de vorderingen van gisteren. Het was al met al een behoorlijk detail-dagje. Begin van de middag het derde Quertragwerke neergezet voor de overspanning van het wisselkruis. Daarna groenen, bovenleiding verven, verouderen, detailleren hier en daar, en noem maar op.

While we're at it: heeft iemand ergens bordjes/signalen gevonden die 'einde bovenleiding nadert' en 'einde bovenleiding'aangeven? Die moeten op het opstelspoortje aan de draden worden vastgemaakt. Als iemand een suggestie heeft, shoot!

Goed, dan eerst maar een overzichtsplaatje. Je ziet hier dat de bovenleiding een stuk minder opvalt (ok, foto is niet echt schön) t.o.v. de sporen. Dat is ongeverfd wel anders! Ook heb ik de dwarsoverspanningen een likje verf gegeven, dat doet ze ook erg goed!

Afbeelding

Twee doorkijkjes...

Afbeelding

...waarvan één in kikvorsperspectief...

Afbeelding

Beetje detailopname van de draden. Ik denk dat ik de isolatoren nog maar eens over ga schilderen, het effect wat ik wilde is er niet echt uitgekomen.

Afbeelding

Ook de seinen heb ik wat bijgekleurd. Is nog niet echt naar m'n zin, die ga ik ook nog een beetje overdoen.

Afbeelding

Overigens, hier 2 foto's van de situatie aan de linkerkant van de bak vóór en ná. De seinen komen recht uit de doos, en dat mag van dat mastje ook wel gezegd worden. E.e.a. is natuurlijk wel een beetje vertekend aangezien het licht niet hetzelfde is, maar het geeft je een aardig idee. De blije kleurtjes zijn wel weg, kunnen we constateren!

Afbeelding

Afbeelding

Seinen zijn iets te donker geworden zo te zien......klein beetje lichtere verf eroverheen lijkt me wat mooier. Er zitten ook al nummers/letters op. Alleen nog 'even' aansluiten... :geek:


Gisteren heb ik, met het vorderen van weer zo'n 20 cm. bovenleiding ook de grasstrook wat langer gemaakt. Heerlijk, dat geklooi met allerhande soorten turf, vlokken en grassprieten. Het begint al een lekker rommelig groenstrookje te worden.

Afbeelding

Afbeelding

En ook nog wat close-ups van de masten en voeten van de Quertragwerke. Beetje betonkleur schilderen, en dan verouderen met washes en poedertjes enzo.

Afbeelding

Afbeelding

Verweerd beton.....niet te nieuw meer....

Afbeelding

Zo, nu weer even wat puntjes op de I zetten, en dan gaan we de bak omdraaien om eens naar servo-besturing te kijken.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Zal even een kleurencopietje maken vanuit de Viessmann-map. Ik heb alle belangrijke bovenleidingssignaal-bordjes in die map staan zodat je lekker kan knippen en plakken. Zoals ik al zei, iets met bier he...

Robert (die zo even wat bovenleiding gaat halen voor de demo)


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Hé goed man. Kun je het ook naar mij emailen? Dan heb ik alvast wat te doen vandaag....


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door martindomburg »

Jij móet clinics gaan geven joh, voel me echt een amateur vergeleken met wat er uit Jou handen komt. Bah :mrgreen: :mrgreen:

Die bordjes kan je downloaden VIA n-project, uitprinten en verwerken. :mrgreen:

Succes


Gebruikersavatar

René
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 okt 2010 20:08
Locatie: Almere

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door René »

Supermooi.
Gebruik je verf op waterbasis? Welk merk?

Gr.
René


Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Thanks Martin, maar heb net even bij jou gekeken en dat ziet er ook heel goed uit! Sjiek spul, niet? Die Viessmann-bovenleiding.

Heb nu dankzij de UB-servodecoder de eerste 4 wissels aan het werken die keurig omgaan! Jullie hadden gelijk, het is inderdaad een mooi gezicht. Dat het stil is maakt me niet zoveel uit, maar het gaat echt mooi. Het instellen is nogal een werk, maar je kan het gewoon easy-peazy via de ECoS doen.

Wel heb ik wat 'last' dat de servootjes gezellig een beetje brommen en tikken als de spanning erop staat en je verder geen commando geeft......herkennen de servo-mensen dit?

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door martindomburg »

He Heroen,

Mooi spul he :mrgreen:

Als de servo's brommen zetten ze teveel kracht. Je drukt dan de tongen tever aan. De rust stand is pas als de servo in het midden staat. De andere waardes blijven bekrachtigd tot ze gewijzigd worden. Als je de tong te ver door drukt moet de servo teveel leveren en gaat hij brommen. Gewoon het bereik zo instellen dat de tong de rail net raakt en een klein tikje verder. Bij de OC32 gebruik in een bereik van -64 tot +64. Ik zoek de waarde op bijv. 32 wanneer de tong raakt. Dan stel ik de parameter in op 34 dat hij altijd contact heeft. Meer heb je niet nodig.

Heb je dit gedaan en bromt hij toch dan moet je de wissel schoonmaken, helpt ook nog wel. Vuil en ballast kan zorgen dat de tongen zwaar gaan.
Succes

Groetjes

p.s.: kan je het bereik ook vergroten of verkleinen? Ik kan met de OC kiezen tussen een small, medium, large of XL bereik. Hiermee kan je de kracht beïnvloeden welke de servo leveren moet.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

De servo's laten zich perfect instellen, eigenlijk. Het stomme is dat ze na en commando doen wat ze moeten doen en daarna een beetje niet-ritmisch gaan tikken en zo. Klinkt een beetje als 'krrr krr'. Onregelmatig, welteverstaan.

Als ik de ECoS dan stop, en daarna weer op 'go' druk zijn ze stil. Ze doen het enkel na een uitgevoerde opdracht.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

Lijkt een beetje op een kleine kortsluiting :( Had Sjaak ook last van...


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Kan het ook aan de soort servo besturing liggen? :?:
Die ik gebruikt kan je na het schakelen de spanning er vanaf halen en dan brommen ze nooit :D

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

Sjaak heeft er nu geen last meer van. Ik weet alleen dat ze erg gevoelig zijn voor kleine kortsluitingen.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Quintin
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:39
Locatie: Ede

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Quintin »

Hey Hey J,

Top dat het gelukt is met de servo's, effe een vraagje dat brommen heb je dat ook met de Multiplex servo's ?

Dat ze brommen is in principe een teken ,dat je de servo teveel laat drukken, aangezien je aangeeft dat ze perfect staan
afgesteld zou je kunnen kijken of je op de servo arm de aansturing iets kan veranderen, waardoor de druk op de servo zelf veranderd.

Ook kan het zijn dat je ze hebt afgesteld op een half , waarmee ik bedoel dat de eindstand van de servo beweging tussen twee tanden van de servo zelf valt hierdoor blijft de servo de neiging hebben om door te drukken totdat hij een tand bereikt.

Bovenstaande is een nadeel van de relatief wat goedkopere servo's, maar ook dit is weer op te lossen door je servo einduitlsag op een tand te zetten en je aansturing te veranderen.
Ik weet niet of deze afstelling te behalen is middels de manier waarop jullie servo's instellen maar anders moeten we mijn servo tester/uitslag/ampere ingewikkeld aparaat er maar eens aanhangen. Daarop kun je precies zien wat de servo doet op het moment dat hij bromt.

In basis lossen wij het brommen 9 van de 10 keer op door de aansturing's hoek op onze servos's te veranderen.

Pfff hoop dat het een beetje overkomt wat ik bedoel, hahaha

Goed bovenstaande is het advies van iemand die veel met servo's doet maar geen ervaring heeft met wissels aandrijven via een servo's
Dus mischien zijn er hier mensen met veel ervaring op dit gebied die betere oplossingen hebben.

We hebben nog even contact about tomorrow

Greetz Q


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Joow Quent!

Het lullige is, dat het juist met de multiplex servo's gebeurt. De goedkopere uit de shop hier in Almere zijn stil. Ik zal toch eenset je tips aan de gang gaan, en anders kom je toch gezellig even zélf -als expert- een kijken?! Would be appreciated! Bovendien gezellig.

Jojo!

Grtz J


Afbeelding

Quintin
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:39
Locatie: Ede

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Quintin »

Hahaha dat had ik al een beetje verwacht toen ik je bericht over brommen las.

Ik ben bang dat het nul punt van de Multiplex sevo's niet helemaal lekker staat dit veroorzaakt brommen is nogal een bekend probleem bij deze servo's het zijn echt wel fijne servo's maar Multipex is zo'n bedrijf wat alles maakt en het functioneerd ook perfect mits je alles maar met hun materiaal insteld.

Ik ga mijn best doen om morgen effe langs te komen en zal dan even de instel kaart van multiplex meenemen dan hangen we ze even daaraan en stellen ze goed af.

Al zou ik als ik jou was nog wel even kijken naar de aansturing op de servoarm.

Expert..... dat is toch een winkel in Ede die tv's enzo verkoopt ;-)


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door evo »

Hoi Jeroen, je bent weer erg goed bezig!

Toch even een opmerking over servo's. Ik heb jaren aan allerlei soorten radio bestuurde hobbies gedaan en heb wat ervaring met servo's (een tijdje geleden, toen alles nog analoog was). Ook heb ik zelf aansturingselectronica voor servos ontworpen en geproduceerd, dus ik denk dat ik weet waarover ik het heb. Regelmatig zie ik op dit forum onzin uitspraken over servo's langskomen.

Een servo is een electromotortje met een vertraging waaraan een armpje zit. Aan de uitgaande as zit aan de binnenkant een potmeter, zodat de electronica in de servo weet wat de stand van de servo is.
De 3 draadjes die naar de servo gaan zijn +5V, gnd en puls. 50 x per seconde stuurt de aansturingselectronica (decoder in dit geval) een puls naar de servo. Deze puls is tussen 1 en 2 miliseconden lang, waarbij 1ms het ene uiterste is en ms het andere (en 1.5ms is dus de middenstand).
Wanneer de servoelectronica bijvoorbeeld een puls van 1 ms ontvangt, maar de servo staat in de middenstand, dan gaat de servoelectronica de motor laten draaien, net zo lang tot de servo in de uiterste stand staat.
Als de wissel erg zwaar gaat, of de servodecoder staat zo ingesteld dat hij de servo "voorbij" de uiterste stand van de wissel wil sturen, dan blijft de servoelectronica de motor permanent aansturen en dat hoor je als een bromtoon.
Soms hoor je ook een niet-continue bromtoon. In dat geval gaat de servo naar de juiste stand, stopt met aansturen en de "veerkracht" in het systeem drukt dan het servo armpje (en dus de potmeter) langzaam terug, waardoor de motor weer probeert om de servo terug naar de juiste stand te sturen. Dit blijft zich dan herhalen.

Er zijn een paar simpele trucs om brommen te voorkomen. Wim noemde er al eentje - een servodecoder gebruiken die de spanning van de servo afhaalt. Maar het is natuurlijk beter om de aansturing goed te maken.
Gebruik altijd een zo groot mogelijke uitslag van de servo (bijna 180 graden). Als je er dan voor zorgt dat "het werk" rondom de 90 graden positie gebeurt (m.a.w. het servoarmpje staat dan haaks op het besturingsarmpje wat naar de wissel gaat), dan heeft de servo maximale kracht in de beide uiterste standen. Dan is de kans ook het kleinst dat de wissel de servo kan "terugdrukken".
als je 10mm uitslag nodig hebt, zet dan de aansturing op een gaatje wat 5mm van het draaipunt zit en gebruik 180 graden voor de aansturing, en niet (wat je vaak ziet) maar 45 graden gebruiken en de aansturing op bv. 10mm van het draaipunt zetten. Om e.e.a. wat duidelijker te maken zie de schets:
servo.png
servo.png (34.75 KiB) 4670 keer bekeken
<controversiele opmerking volgt>
De methode zoals hier: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 1&start=25 is natuurlijk erg simpel om te maken, maar mechanisch gezien voor de servo niet erg goed. Kans op brommen is groot en de aandrukkracht is klein...
</controversiele opmerking>
martindomburg schreef:De rust stand is pas als de servo in het midden staat. De andere waardes blijven bekrachtigd tot ze gewijzigd worden.
Dit is niet waar. Servo's hebben geen ruststand in het midden. Elke stand kan een ruststand zijn, zolang ze maar geen moeite hoeven te doen om in die stand te blijven staan.
martindomburg schreef:Als je de tong te ver door drukt moet de servo teveel leveren en gaat hij brommen. Gewoon het bereik zo instellen dat de tong de rail net raakt en een klein tikje verder. Bij de OC32 gebruik in een bereik van -64 tot +64. Ik zoek de waarde op bijv. 32 wanneer de tong raakt. Dan stel ik de parameter in op 34 dat hij altijd contact heeft. Meer heb je niet nodig.
Heb je dit gedaan en bromt hij toch dan moet je de wissel schoonmaken, helpt ook nog wel. Vuil en ballast kan zorgen dat de tongen zwaar gaan.
Dit is helemaal waar.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door martindomburg »

Hoi Edwin,

Mooi duidelijk verhaal. Alleen heb ik de servo's ook gemonteerd zoals jij beschrijf in je controversiële stukje. Dit heb ik zo gedaan omdat vrijwel de meeste leveranciers van servo montage beugels de servo ook zo plaatsen. Ik denk ook het gros van de bouwers hier.

Het werkt bij mij goed. Ik kan namelijk het bereik helemaal softwarematig helemaal instellen.
Tot op de puls nauwkeurig.

Is het een reden om dit te veranderen?

Groetjes


Plaats reactie