Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2303
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ziet er indrukwekkend uit met die print. Ben benieuwd hoe dit principe werkt...
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
He Wouter,
Dat is niet erg spannend, er zit een magneetje onder een uiteinde van de brug. Op de print zitten een x-aantal sensoren. Voor elke uitgang van de draaischijf een sensor. Als de magneet over een sensor gaat dan weet de DTC waar de brug zich bevind. Die geeft dit dan weer door aan Itrain en zo bestuur je de schijf. Nu heeft de DTC ook nog features om de schijf realistischer te laten draaien
Groetjes
Dat is niet erg spannend, er zit een magneetje onder een uiteinde van de brug. Op de print zitten een x-aantal sensoren. Voor elke uitgang van de draaischijf een sensor. Als de magneet over een sensor gaat dan weet de DTC waar de brug zich bevind. Die geeft dit dan weer door aan Itrain en zo bestuur je de schijf. Nu heeft de DTC ook nog features om de schijf realistischer te laten draaien
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Zo ben weer een paar dagen druk geweest, de ruimte is nu een grote zwijnestal van gereedschap, zaagsel, draadjes en moertjes Blij als ik dat weer heb gehad
Ik heb alle polarisatierelais aangesloten van de wissels en de servo's aangesloten op de SP4's. Tevens heb ik de armseinen aangesloten op de MDdec printjes. Leuk werk om te doen
Nu ik de servo's en relais aangesloten heb kan ik het paneel met OC32's uitbreiden van 3 naar 6 printen.
Hier komen nog drie printen bij en dat is meteen ruimschoots genoeg voor alle wissels, relais en seinen in mijn baan. In totaal heb ik straks 48 servo's, 56 relais en 88 Led's branden
Tussendoor heb ik de rails voor raccordement, depot en rangeer vastgezet.
Als dit droog is kan ik de bedrading van de blokken aanleggen, in totaal 16 blokken. Tevens heb ik een start gemaakt met de draaischijfsporen. Omdat de peco 55 rails lager liggen als de Fleischmann sporen moet ik iets verzinnen om de sporen te verhogen. Met Das Klei vond ik niet zo'n succes omdat de klei ook tussen de bielzen omhoog komt wat ballasten vermoedelijk.
Nu heb ik een proef drogen met vier lagen tekenkarton. Verdunde lijm erover en kijken of het droogt. De hoogte klopt nu wel!
Mocht er iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag
Groetjes Martin
Ik heb alle polarisatierelais aangesloten van de wissels en de servo's aangesloten op de SP4's. Tevens heb ik de armseinen aangesloten op de MDdec printjes. Leuk werk om te doen
Nu ik de servo's en relais aangesloten heb kan ik het paneel met OC32's uitbreiden van 3 naar 6 printen.
Hier komen nog drie printen bij en dat is meteen ruimschoots genoeg voor alle wissels, relais en seinen in mijn baan. In totaal heb ik straks 48 servo's, 56 relais en 88 Led's branden
Tussendoor heb ik de rails voor raccordement, depot en rangeer vastgezet.
Als dit droog is kan ik de bedrading van de blokken aanleggen, in totaal 16 blokken. Tevens heb ik een start gemaakt met de draaischijfsporen. Omdat de peco 55 rails lager liggen als de Fleischmann sporen moet ik iets verzinnen om de sporen te verhogen. Met Das Klei vond ik niet zo'n succes omdat de klei ook tussen de bielzen omhoog komt wat ballasten vermoedelijk.
Nu heb ik een proef drogen met vier lagen tekenkarton. Verdunde lijm erover en kijken of het droogt. De hoogte klopt nu wel!
Mocht er iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag
Groetjes Martin
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Dat komt bekend voormartindomburg schreef:Zo ben weer een paar dagen druk geweest, de ruimte is nu een grote zwijnestal van gereedschap, zaagsel, draadjes en moertjes Blij als ik dat weer heb gehad
Puinhoop opruimenMocht er iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
whaha, dat is ook wel nodig ook. Heb zaagsel in alle hoeken en gaten die ik zelf niet eens kende
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ben weer een paar dragen druk bezig geweest en het werd wel eens tijd voor een update. Hou je hart vast want dit is een beste update
De vorige keer vertelde ik dat ik de overige OC's heb gemonteerd. Nadat ik de servo's en relais had aangesloten werd het tijd om alle seinen uit te bedraden. Dat heb ik dus gedaan. Omdat ik 10 uitrijseinen en 4 dwergseinen in het Centraal complex heb zitten betekend dat dat ik 66 draden aan moest leggen. Omdat ik gebruik maar van krachtstroomkabel 0,5mm2 wat ik geörven heb van een klusje betekende dat een beste kabelboom:
Soms is mijn beroep erg bevredigend Maar goed ik werd het draadjes trekken een beetje erg beu dus ben ik me bovengronds bezig gaan houden. Hier heb ik de sporen van de draaischijf aangelegd:
Maar het leukste was wel een deel van het paradespoor afmaken. Omdat de bestelling van Sceneryshop al een tijdje op zich laat wachten en het er naar uit ziet dat het nog even kan gaan duren, (even op adem) heb ik besloten om alleen de delen te doen die buiten gemakkelijk bereik vallen en dan zien hoever ik kom. Nou het is goed gelukt. Ik heb het paradespoor voor het raam gedaan en de Bietschtall brug verweerd en voorzien van de bovenleiding. De rest van de bergene n rotsen kan ik later nog makkelijk bij dus dat word een werkje voor later
Eerst een gigantische bende produceren van scenery en lijm:
Nadat ik alles heb opgezogen en wat struikjes en pollen had geplant was ik best tevreden over het resultaat. Het is nog niet af, er zal in de toekomst nog wel wat uitgebreid worden aan gresbo werkzaamheden. Al vind ik zelf maar dat schijnt normaal te zijn in onze hobby De rotsen heb ik zover ik nog kon gelijk een beetje meegenomen.
Na het reinigen van de rails en het aanbrengen van de bovenleiding moet ik zeggen missie geslaagd. Na de Bietschtall stopt de bovenleiding voorlopig, want mijn scenery en rijdraden zijn een beetje op. Even wachten nog, maar dat deel kan ik zeer goed bereiken later. Het deel wat ik nu heb gedaan kan ik alleen bewerken dor op de baan te zitten. Blij dat dat niet meer hoeft. Ik kom er wel bij vanaf de kant voor calamiteiten veelvuldig getest
Hier een overzicht van het resultaat van rechts naar links:
Tevens het nevenspoortje bij de draaischijf:
Ben er blij mee.
In de tussentijd ben ik druk bezig om mijn DCC locs te programmeren. Ik heb bij frans mijn DecProg V2 ingeruild voor de eerste versie. Hierin kan je de decoders los testen maar vooral belangrijk, hij kan ook functiedecoders lezen. Daar bleek de USB uitvoering nog wat moeite mee te hebben. Ik heb van Frans een ProfiBoss geleend en ben dus op de achtertafel druk aan het rommelen met cv's enzo.....
De VT614 heb ik volledig gedimd, het effect is mooi. Maar lastig op de foto te krijgen. Ik moet nog wel iets verzinnen op het dak die moeilijk sluit. Heb best wel lichtlekkage zo
De volgende stappen zijn:
- blokken bedraden en aansluiten
- DTC monteren
- perrons aanleggen.
- GIGA BENDE OPRUIMEN!!!!!!!!!!!! Lijkt wel oorlog boven
- Baan schoonmaken en knallen maar
Zo weer even klaar met lullen...
Groetjes
De vorige keer vertelde ik dat ik de overige OC's heb gemonteerd. Nadat ik de servo's en relais had aangesloten werd het tijd om alle seinen uit te bedraden. Dat heb ik dus gedaan. Omdat ik 10 uitrijseinen en 4 dwergseinen in het Centraal complex heb zitten betekend dat dat ik 66 draden aan moest leggen. Omdat ik gebruik maar van krachtstroomkabel 0,5mm2 wat ik geörven heb van een klusje betekende dat een beste kabelboom:
Soms is mijn beroep erg bevredigend Maar goed ik werd het draadjes trekken een beetje erg beu dus ben ik me bovengronds bezig gaan houden. Hier heb ik de sporen van de draaischijf aangelegd:
Maar het leukste was wel een deel van het paradespoor afmaken. Omdat de bestelling van Sceneryshop al een tijdje op zich laat wachten en het er naar uit ziet dat het nog even kan gaan duren, (even op adem) heb ik besloten om alleen de delen te doen die buiten gemakkelijk bereik vallen en dan zien hoever ik kom. Nou het is goed gelukt. Ik heb het paradespoor voor het raam gedaan en de Bietschtall brug verweerd en voorzien van de bovenleiding. De rest van de bergene n rotsen kan ik later nog makkelijk bij dus dat word een werkje voor later
Eerst een gigantische bende produceren van scenery en lijm:
Nadat ik alles heb opgezogen en wat struikjes en pollen had geplant was ik best tevreden over het resultaat. Het is nog niet af, er zal in de toekomst nog wel wat uitgebreid worden aan gresbo werkzaamheden. Al vind ik zelf maar dat schijnt normaal te zijn in onze hobby De rotsen heb ik zover ik nog kon gelijk een beetje meegenomen.
Na het reinigen van de rails en het aanbrengen van de bovenleiding moet ik zeggen missie geslaagd. Na de Bietschtall stopt de bovenleiding voorlopig, want mijn scenery en rijdraden zijn een beetje op. Even wachten nog, maar dat deel kan ik zeer goed bereiken later. Het deel wat ik nu heb gedaan kan ik alleen bewerken dor op de baan te zitten. Blij dat dat niet meer hoeft. Ik kom er wel bij vanaf de kant voor calamiteiten veelvuldig getest
Hier een overzicht van het resultaat van rechts naar links:
Tevens het nevenspoortje bij de draaischijf:
Ben er blij mee.
In de tussentijd ben ik druk bezig om mijn DCC locs te programmeren. Ik heb bij frans mijn DecProg V2 ingeruild voor de eerste versie. Hierin kan je de decoders los testen maar vooral belangrijk, hij kan ook functiedecoders lezen. Daar bleek de USB uitvoering nog wat moeite mee te hebben. Ik heb van Frans een ProfiBoss geleend en ben dus op de achtertafel druk aan het rommelen met cv's enzo.....
De VT614 heb ik volledig gedimd, het effect is mooi. Maar lastig op de foto te krijgen. Ik moet nog wel iets verzinnen op het dak die moeilijk sluit. Heb best wel lichtlekkage zo
De volgende stappen zijn:
- blokken bedraden en aansluiten
- DTC monteren
- perrons aanleggen.
- GIGA BENDE OPRUIMEN!!!!!!!!!!!! Lijkt wel oorlog boven
- Baan schoonmaken en knallen maar
Zo weer even klaar met lullen...
Groetjes
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2303
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Vanavond een poging gewaagd aan het maken van perrons. Ik was erg gecharmeerd van de balsahout methode met gips. Werd helaas niet zo'n succes. Na een hoop passen en meten heb ik 1 perron goed gekregen. De breedste rijtuig raakt hem net niet en hij lag er mooi bij.
Ik heb de randen 7mm hoog en vastgezet met spelden. Vervolgens wilde ik de binnenkant insmeren met houtlijm toen de hele partij daardoor krom trok. Pech dus, 1,5 uur naar de knoppen
Ik ga eens kijken naar meer mogelijkheden....
Wellicht de halfronde latjes van Steven...
Ik heb de randen 7mm hoog en vastgezet met spelden. Vervolgens wilde ik de binnenkant insmeren met houtlijm toen de hele partij daardoor krom trok. Pech dus, 1,5 uur naar de knoppen
Ik ga eens kijken naar meer mogelijkheden....
Wellicht de halfronde latjes van Steven...
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hallo Martin,
Mooie update en veel werk verzet.
Waarom zhebben jouw foto's zulke felle kleuren (althans bij mij)
Bob
Mooie update en veel werk verzet.
Waarom zhebben jouw foto's zulke felle kleuren (althans bij mij)
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Bob,
Dat komt m.i. door de felle/lichte kleuren die gebruikt zijn bij het schilderwerk.
Dat komt m.i. door de felle/lichte kleuren die gebruikt zijn bij het schilderwerk.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2303
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Dat valt inderdaad mee ja. Als je dat zo ziet denk je dat het ingewikkeld in elkaar steektmartindomburg schreef:He Wouter,
Dat is niet erg spannend
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ik heb het er toch niet bij laten zitten en heb vanavond toch een 2e poging gewaagd Dit keer met succes, ik kwam erachter dat het kwam door de fixatie die ik her en der met seconde lijm had gedaan.
Ik heb nu twee stroken gezet naast het eerste perronspoor, deze met spelden gefixeerd en de binnenkant ingesmeerd met houtlijm. Als het morgen hard is ga ik testen of de afstand goed is. Mijn veruit breedste rijtuig (Pruisische DRG B4 Pr04 rijtuigen) past nu net langs het perron. Er past net een speld tussen. Dat is niet veel maar net genoeg. Gefe ik meer ruimt dan zijn de normale rijtuigen te ver van het perron. Dat ziet er niet uit. De pruis is echt veel breder door de treeplanken
Morgen testen, als de pruis er netjes langs gaat vind ik het zo erg mooi. De andere rijtuigen en wagons hebben vind ik al teveel afstand. Wie weet er iets dat breder is als de Fleischmann 8085??
De perronhoogte is nu 7mm, de afstand vanaf de biels is 3mm en vanaf de spoorstaaf is 6mm
Groetjes
@Bob: Geen idee, hier zite het er wel goed uit
Ik heb nu twee stroken gezet naast het eerste perronspoor, deze met spelden gefixeerd en de binnenkant ingesmeerd met houtlijm. Als het morgen hard is ga ik testen of de afstand goed is. Mijn veruit breedste rijtuig (Pruisische DRG B4 Pr04 rijtuigen) past nu net langs het perron. Er past net een speld tussen. Dat is niet veel maar net genoeg. Gefe ik meer ruimt dan zijn de normale rijtuigen te ver van het perron. Dat ziet er niet uit. De pruis is echt veel breder door de treeplanken
Morgen testen, als de pruis er netjes langs gaat vind ik het zo erg mooi. De andere rijtuigen en wagons hebben vind ik al teveel afstand. Wie weet er iets dat breder is als de Fleischmann 8085??
De perronhoogte is nu 7mm, de afstand vanaf de biels is 3mm en vanaf de spoorstaaf is 6mm
Groetjes
@Bob: Geen idee, hier zite het er wel goed uit
-
- Berichten: 3820
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hallo Martin,
Ik hoop dat het materiaal niet gaat werken,want dan kun je meer ruimte hebben dan een naald of minder.
Gr Chris
Ik hoop dat het materiaal niet gaat werken,want dan kun je meer ruimte hebben dan een naald of minder.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hoi Martin,
Indrukwekkend allemaal. Kan ik nog veel van leren. Mooie kleur ballast ook.
Vraagje: Jouw BR103, ik zie 'm net op de foto met panto's omlaag, kan die onder de bovenleidingen rijden met de pantografen omhoog?
Ik vind bij mijn BR103 de pantografen veel te hoog uitsteken en ben bang dat ze de bovenleiding omhoog gaan duwen. Wat is jouw ervaring hiermee?
Groeten,
René
Indrukwekkend allemaal. Kan ik nog veel van leren. Mooie kleur ballast ook.
Vraagje: Jouw BR103, ik zie 'm net op de foto met panto's omlaag, kan die onder de bovenleidingen rijden met de pantografen omhoog?
Ik vind bij mijn BR103 de pantografen veel te hoog uitsteken en ben bang dat ze de bovenleiding omhoog gaan duwen. Wat is jouw ervaring hiermee?
Groeten,
René
Groet,
René
DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
René
DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
@Chris,
Dat is een hele goede. Had ik nog niet eens aan gedacht.
Ik heb voor de zekerheid het hele spul toch maar 1mm opgeschoven. Het is een goed verschil, maar wel een stuk zekerder.
De eerste situatie:
Zoals je kunt zien is de treeplank net vrij, hij raakte nergens echt het perron maar toch zat het niet lekker.
1mm opgeschoven en een wereld van verschil. De normale rijtuigen hebben wel veel ruimt naar het perron maar toch is deze maat nu net niet volgens de NEM. Als ik die goed interpreteer met B1 ((27-9)/2) heb ik 9mm nodig vanaf binnenkant spoorstaaf. Nu zit ik op 8mm en ik vind het echt wel genoeg
Als er nu nog iets de perrons raakt weet ik het ook niet meer
@Rene, heb het nog niet geprobeerd maar ik heb dat verschijnsel bij Viessmann bovenleiding nog niet eerder gezien eigenlijk.
Dat is een hele goede. Had ik nog niet eens aan gedacht.
Ik heb voor de zekerheid het hele spul toch maar 1mm opgeschoven. Het is een goed verschil, maar wel een stuk zekerder.
De eerste situatie:
Zoals je kunt zien is de treeplank net vrij, hij raakte nergens echt het perron maar toch zat het niet lekker.
1mm opgeschoven en een wereld van verschil. De normale rijtuigen hebben wel veel ruimt naar het perron maar toch is deze maat nu net niet volgens de NEM. Als ik die goed interpreteer met B1 ((27-9)/2) heb ik 9mm nodig vanaf binnenkant spoorstaaf. Nu zit ik op 8mm en ik vind het echt wel genoeg
Als er nu nog iets de perrons raakt weet ik het ook niet meer
@Rene, heb het nog niet geprobeerd maar ik heb dat verschijnsel bij Viessmann bovenleiding nog niet eerder gezien eigenlijk.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
let er wel op dat sommige stoomlocs breder zijn dan wagons met tree planken.
Groeten Chris
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
En de 6400 is ook breed
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Zo te lezen heb je nare ervaring rob :'(
Ben alleen wel benieuwd hoe breed chris, volgens mij passen ze dan nergens door zie coupe rijtuigen zijn wel zo donders breed
Ik heb nu de BR23 en de BR50 en een BR103 geprobeerd en beiden hebben genoeg ruimte zo.
Groetjes
Ben alleen wel benieuwd hoe breed chris, volgens mij passen ze dan nergens door zie coupe rijtuigen zijn wel zo donders breed
Ik heb nu de BR23 en de BR50 en een BR103 geprobeerd en beiden hebben genoeg ruimte zo.
Groetjes
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Whahahaha wat heet een situatie waar je mee moet leven...
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ik ken die situaties.......
Ik heb bijvoorbeeld al maanden test gereden met alle treinen door elkaar heen. Nu dacht ik dat er toch echt geen scenario zou zijn waarbij er iets mis kon gaan. Kom ik er nadat alles natuurlijk dicht gebouwd is dat er twee treinen als ze op een bepaalde plek in de bocht mekaar passeren, ze elkaar net iets aanraken.
Gaat natuurlijk om millimeterwerk maar toch...... Je kan nooit alles testen en vooral weten
Ik ben gister en vandaag druk geweest met de perrons en het resultaat is tot op heden erg goed gelukt. Als eerste heb ik de perrons met spelden gefixeerd. Vervolgens de binnenkant ingesmeerd met houtlijm.
Perronhoogte is nu 7mm en ruimte tussen de rand en de bielzen 4mm. Tussen binnenkant spoorstaaf en rand is 8mm. Ik heb om de afstand goed te houden een stukje duimstok gebruikt als maatstok. Deze tegen de bielzen gelegd en de latjes gefixeerd.
Dit bleek een stevige oplossing te wezen want de houtjes bleven na verwijdering van de spelden stevig staan. Vervolgens heb ik een tunneltje in elkaar geboetseerd. Was even improviseren want ik was er eentje kwijt. Ik heb er 1 uit een faller set door midden gesneden en een tunneltrap van auhagen setje aangepast en voila:
Zie je straks vast niks meer van
Vervolgens begon het leuke werk, als een ware bob de bouwer heb ik de cementlaag gestort (goed dunne rotband)
Dit met het stukje duimstok recht gestreken en voila:
Een tipje: Houd de rotband smeuig, beter te dun als te dik. Ik heb na afloop wel een paar spelden geplaatst aan de buitenzijde omdat ik niet weet wat de gips gaat doen met de balsa latjes. Dat zullen we morgen wel zien......
Als dit uitgehard is ga ik de perrons schuren en mooi glad maken. moet ook wel want6 de latjes zijn ook niet overal helemaal gelijk. Ik weet nog niet of ik ze meteen al schilder want ik wil er in de toekomst overkappingen op maken. Zie wel wat ik doe
Nu ga ik me concentreren op de blok bedrading en het schoonmaken van de baan en het hok. Tevens wil ik de baan verder dicht maken en de zijkant schilderen
misschien kan ik zondag al weer rijden (het jeukt jaaaa)
Groetjes
Ik heb bijvoorbeeld al maanden test gereden met alle treinen door elkaar heen. Nu dacht ik dat er toch echt geen scenario zou zijn waarbij er iets mis kon gaan. Kom ik er nadat alles natuurlijk dicht gebouwd is dat er twee treinen als ze op een bepaalde plek in de bocht mekaar passeren, ze elkaar net iets aanraken.
Gaat natuurlijk om millimeterwerk maar toch...... Je kan nooit alles testen en vooral weten
Ik ben gister en vandaag druk geweest met de perrons en het resultaat is tot op heden erg goed gelukt. Als eerste heb ik de perrons met spelden gefixeerd. Vervolgens de binnenkant ingesmeerd met houtlijm.
Perronhoogte is nu 7mm en ruimte tussen de rand en de bielzen 4mm. Tussen binnenkant spoorstaaf en rand is 8mm. Ik heb om de afstand goed te houden een stukje duimstok gebruikt als maatstok. Deze tegen de bielzen gelegd en de latjes gefixeerd.
Dit bleek een stevige oplossing te wezen want de houtjes bleven na verwijdering van de spelden stevig staan. Vervolgens heb ik een tunneltje in elkaar geboetseerd. Was even improviseren want ik was er eentje kwijt. Ik heb er 1 uit een faller set door midden gesneden en een tunneltrap van auhagen setje aangepast en voila:
Zie je straks vast niks meer van
Vervolgens begon het leuke werk, als een ware bob de bouwer heb ik de cementlaag gestort (goed dunne rotband)
Dit met het stukje duimstok recht gestreken en voila:
Een tipje: Houd de rotband smeuig, beter te dun als te dik. Ik heb na afloop wel een paar spelden geplaatst aan de buitenzijde omdat ik niet weet wat de gips gaat doen met de balsa latjes. Dat zullen we morgen wel zien......
Als dit uitgehard is ga ik de perrons schuren en mooi glad maken. moet ook wel want6 de latjes zijn ook niet overal helemaal gelijk. Ik weet nog niet of ik ze meteen al schilder want ik wil er in de toekomst overkappingen op maken. Zie wel wat ik doe
Nu ga ik me concentreren op de blok bedrading en het schoonmaken van de baan en het hok. Tevens wil ik de baan verder dicht maken en de zijkant schilderen
misschien kan ik zondag al weer rijden (het jeukt jaaaa)
Groetjes
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ziet er goed uit martin.
Je gaat lekker vlot zo ik moest 3 bladzijden terugkijken om weer te beginnen waar ik was gebleven
( dat klinkt wel heel vaag )
Je gaat lekker vlot zo ik moest 3 bladzijden terugkijken om weer te beginnen waar ik was gebleven
( dat klinkt wel heel vaag )
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Even een gekke vraag, maar ist niet handiger om fix and finish te gebruiken voor je perrons? dat werkt naar mijn inziens prettiger..
(vooral omdat ik 3 maanden terug nog mijn woonkamer heb gestuct..)
(vooral omdat ik 3 maanden terug nog mijn woonkamer heb gestuct..)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Had inderdaad gekund, maar had rotband nog liggen. Eerst even kijken hoe het eruit ziet na het schuren
Groetjes
Groetjes
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Heei Mooi Martin
Je hebt de smaak echt heel goed te pakken.
Deze baan is klaar voor de kleine wordt geboren.
Gefelicteert nog trouwens.
Veel plezier.
Martin de Deugd
Je hebt de smaak echt heel goed te pakken.
Deze baan is klaar voor de kleine wordt geboren.
Gefelicteert nog trouwens.
Veel plezier.
Martin de Deugd
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin,
Erg vervelend weet je de oplossing al om het tegen elkaar lopen te verhelpen?
Die perrons zien er mooi strak uit en dat met de zijkanten van balsa kan je prachtig op kleur brengen
Bob
is wel 16 cm in het echtGaat natuurlijk om millimeterwerk
Erg vervelend weet je de oplossing al om het tegen elkaar lopen te verhelpen?
Die perrons zien er mooi strak uit en dat met de zijkanten van balsa kan je prachtig op kleur brengen
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com