Het is maar weer eens tijd voor een update, helaas nog even zonder foto's. Er is een boel gebeurd de laatste tijd. De foto's komen verwacht ik morgen
Als laatste vertelde ik jullie dat ik bezig was met de perrons. Deze zijn erg goed gelukt al vind ik het zelf. Wel een paar foutjes gemaakt:
- lijm de balsahout eerst in met houtlijm voordat je gips giet. Nu komen ze los bij het schuren
- Als je de randjes afsnijd wees voorzichtig, door de nerven neem je soms meer weg dan je wilt. Het spul is zo zacht het snijd als boter
Ik heb de perrons opgeschuurd met 400 schuurpapier en het effect is goed. Nog een beetje afwerken later met verf en dan heb je ook wat
Vervolgens heb ik de blokken bedraad en aangesloten op de centrale en als klap op de vuurpijl heb ik de draaischijf besturing gemonteerd. Hij werkt nog niet, ik krijg de CPU nog van Frans. Deze krijgt nog wat last minute wijzigingen. Ik zla tzt een verslag schrijven van de montage en de werking hiervan.
Nadat ik zaterdag in Lochem was geweest waar ik mijn collectie goederenwagens flink heb uitgebreid, heb ik de zwijnestal eens flink uitgemest en de ruimte grondig schoon gemaakt. Zondag heb ik de PC, Dinamo centrale geïnstalleerd en de baan gereinigd.
Rond de middag nog even naar de Mustang meeting geweest in Ermelo (Blijven bloedmooie wagens
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
) Was het tijd om te rijden. Maar helaas kreeg ik te maken met 3 storingen.....
1) de RS232 verbinding van Dinamo naar de OC32 werkt niet. Er is geen signaal vanuit de centrale. Dit heb ik opgelost door de U485 communicatie vanaf de OC32 naar de PC te gebruiken in Itrain. Ik heb een extra interface aangemaakt en nu bestuurd Itrain de OC32's via de PC i.p.v. via Dinamo (Alles kan
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
)
2) een hele vreemde bezetmelding in het paradespoor. In het deel wat ik onlangs van ballast heb voorzien geeft een bezetmelder telkens een melding. Soms wil deze doorslaan naar een andere melder. De bewuste melders hebben geen sluiting en ook de blokken functioneren goed. Alleen geeft Itrain nu telkens een melding en houd hij het blok bezet. Dit heb ik tijdelijk opgelost door de melder uit het schakelbord te halen en de stopmelder ook op te geven als binnenkomst melder. Ik vermoed dat er na 4 weken ballast nog steeds geleiding zit in de boekbinderslijm die ik heb gebruikt.
Kan niet anders want er is absoluut geen sluiting tussen de staven van de blokken en bezetmelders. Alleen een weerstand tussen de spoorstaven a en b van 25 KOhm (das veel pfff) Al heb ik de vorige week wel de stopmelder gerepareerd met verdund houtlijm.... de verbinding naar het vorige blok was verschoven.
Het kan ook geen fundamentele fout zijn want de locs gedragen zich normaal in het baanvak, alleen de melding blijft genereren. Ik wacht dit alles nog even af, mochten er ideeën zijn dan hoor ik het graag. kan het altijd proberen.
3) Ik heb een TM-H waarvan 1 blok niet aanstuurt. Er is wel een goede bezetmelding dus de draden zijn in orde. Dit word nog onderzocht.
Ach ja, het mag niet perfect gaan natuurlijk maar we komen er wel. Nu ben ik vooral druk om de baan perfect rijdend te krijgen. Zal wel even gaan duren want woensdag vertrek ik naar Italië en volgende week zit ik vanaf donderdag in Frankrijk......
Slecht leven is een straf
Groetjes