De Baan van Joost
Re: De Baan van Joost
Tja ik weet dat ze ook scheepsmotoren bouwden (gelezen en gezien in t eggie).
Kon alleen het woord Mist niet thuisbrengen... Verder is mijn Duits aardig op peil....
Nou hoop ik positieve woordjes w.b.t. het baanplan waar ik de Honeurs natuurlijk bij Wim neer leg.
Kon alleen het woord Mist niet thuisbrengen... Verder is mijn Duits aardig op peil....
Nou hoop ik positieve woordjes w.b.t. het baanplan waar ik de Honeurs natuurlijk bij Wim neer leg.
Re: De Baan van Joost
Hoi Joost,
Leuk plan, komt me wat bekend voor
Ik denk alleen dat je met de hellingen niet goed gaat uitkomen. Je hebt nu maar ongeveer 2 meter om vanaf je schaduwstation op je kopstation te komen. Dan kun je maar ongeveer 5 cm stijgen en voor de bereikbaarheid is dat niet handig.
En bovendien kom je na ongeveer een meter al boven je dubbelspoor uit (aan de rechterkant van de baan). Dat gaat nooit lukken.
Ik zou de aansluiting van de keerlus op de zijlijn laten vervallen. De zijlijn daar iets meer naar onderen (richting paradespoor) leggen. De keerlus dan volledig in het schaduwstation houden en weer laten aansluiten op één van de opstelsporen daarin (daarmee verlies je wel een opstelspoor, maar dat is toch je kortste opstelspoor).
De kopsporen in het schaduwstation zou ik van een ander punt laten aftakken.
Je kunt dan vanaf punt a het paradespoor laten stijgen, zodat je makkelijker hoogte kunt winnen (zo heb ik dat bij mijn baan ook gedaan).
Groeten,
Wim
Leuk plan, komt me wat bekend voor
Ik denk alleen dat je met de hellingen niet goed gaat uitkomen. Je hebt nu maar ongeveer 2 meter om vanaf je schaduwstation op je kopstation te komen. Dan kun je maar ongeveer 5 cm stijgen en voor de bereikbaarheid is dat niet handig.
En bovendien kom je na ongeveer een meter al boven je dubbelspoor uit (aan de rechterkant van de baan). Dat gaat nooit lukken.
Ik zou de aansluiting van de keerlus op de zijlijn laten vervallen. De zijlijn daar iets meer naar onderen (richting paradespoor) leggen. De keerlus dan volledig in het schaduwstation houden en weer laten aansluiten op één van de opstelsporen daarin (daarmee verlies je wel een opstelspoor, maar dat is toch je kortste opstelspoor).
De kopsporen in het schaduwstation zou ik van een ander punt laten aftakken.
Je kunt dan vanaf punt a het paradespoor laten stijgen, zodat je makkelijker hoogte kunt winnen (zo heb ik dat bij mijn baan ook gedaan).
Groeten,
Wim
- Bijlagen
-
- Baan_1_compleet variant Wim.jpg (71.45 KiB) 7656 keer bekeken
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: De Baan van Joost
Ik mis een keerlus
Nu kan je maar een kant op keren en daarna niets meer dan alleen hetzelfde rondje rijden.
Nu kan je maar een kant op keren en daarna niets meer dan alleen hetzelfde rondje rijden.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: De Baan van Joost
Wim,
Die heb ik gezien, zit net met Joost aan de chat en die zou ook uit de andere richting te berijden zijn dus probleem opgelost
Die heb ik gezien, zit net met Joost aan de chat en die zou ook uit de andere richting te berijden zijn dus probleem opgelost
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: De Baan van Joost
Idd wim, net besproken en ik ga nog even kijken of ik de keerlus kan verplaatsen.. nu is ie onbruikbaar voor dubbelspoor traject...
met de hoogte verschillen zit het wel in orde.. ik zit op 6cm boven het dubbelspoor rechts en stijg dan door naar 8cm... dit is niet eens overal 3%.. en hier komen korte treinen dus moet wel lukken.
Ik ga van de week weer verder tekenen..
met de hoogte verschillen zit het wel in orde.. ik zit op 6cm boven het dubbelspoor rechts en stijg dan door naar 8cm... dit is niet eens overal 3%.. en hier komen korte treinen dus moet wel lukken.
Ik ga van de week weer verder tekenen..
Re: De Baan van Joost
Zo pagina 3 en bijna onderaan... Tijd voor wat nieuws.
Van het weekend via marktplaats een XpressNetLI en 2 S88SD16-N van rosoft mogen ontvangen.
Daarnaarst een wisseldecoder van digirails bij modeltreinexpress aangeschaft.
Dit houdt dus in dat ik nu mijn multimaus aan de pc kan hangen. En zo dus digitaal via pc kan gaan rijden. Heb van het weekend een klein ovaaltje aangesloten en daar de bezetmelding op aangesloten en zowel koploper en Itrain en Rocrail geïnstalleerd. Ben begonnen met Itrain omdat dit het eenvoudigst is met de eerste stapjes. Heb dus ook voor het eerst de lok via Itrain kunnen aansturen.
Het volgende stapje is een baanplanschema in Itrain tekenen. Dit lukt aardig maar de blokken en melders definiëren vind ik nog lastig..
Ik wil ook nog koploper gaan testen en Rocrail. Maar beide programma's zijn redelijk onoverzichtelijk om zo maar even te programmeren en rijden.
Maar er zit schot in..!
Wat betreft het echte ontwerp van de baan ben ik nog steeds niet over uit. Zodra ik de knoop over de beschikbare ruimte ed doorgehakt heb zal ik een nieuw ontwerp gaan maken en plaatsen.
Van het weekend via marktplaats een XpressNetLI en 2 S88SD16-N van rosoft mogen ontvangen.
Daarnaarst een wisseldecoder van digirails bij modeltreinexpress aangeschaft.
Dit houdt dus in dat ik nu mijn multimaus aan de pc kan hangen. En zo dus digitaal via pc kan gaan rijden. Heb van het weekend een klein ovaaltje aangesloten en daar de bezetmelding op aangesloten en zowel koploper en Itrain en Rocrail geïnstalleerd. Ben begonnen met Itrain omdat dit het eenvoudigst is met de eerste stapjes. Heb dus ook voor het eerst de lok via Itrain kunnen aansturen.
Het volgende stapje is een baanplanschema in Itrain tekenen. Dit lukt aardig maar de blokken en melders definiëren vind ik nog lastig..
Ik wil ook nog koploper gaan testen en Rocrail. Maar beide programma's zijn redelijk onoverzichtelijk om zo maar even te programmeren en rijden.
Maar er zit schot in..!
Wat betreft het echte ontwerp van de baan ben ik nog steeds niet over uit. Zodra ik de knoop over de beschikbare ruimte ed doorgehakt heb zal ik een nieuw ontwerp gaan maken en plaatsen.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De Baan van Joost
Grooooooot Nieuws.. Dan eindelijk is het zover! We zijn aan het bouwen geslagen. Jawel Monkeberg is een feit.
De plaatsnaam is de laatste woonplaats van mijn vriendin in duitsland. Dus wel zo leuk om die dan te nemen, ook al rijdt daar geen trein.
De baan is uiteindelijk na veel meten en passen op 1,70 bij 70 uitgekomen. En als voorbeeld had ik een baanplan uit het minitrix handboek. Het hele stationsgedeelte is daarop gebaseerd. Ik heb lang getwijfeld of ik wel of niet met verschillende hoogtes ging werken. En in eerste instantie wilde ik dit niet.
Het moest een soort oefenbaan worden waar ik de digitale aansturing en Scenery onder de knie moest gaan krijgen. Uiteindelijk toch het besluit gemaakt dat het schaduwstation op een verdieping lager moest komen zodat ik wat meer rijlengte en opstelmogelijkheden had.
De voorraad:
Dus dit is het geworden:
Schaduwstation, (de helling is 4.5% wat aan de steile kant is, maar aangezien er max met 4 rijtuigen gereden zal worden zal dit niet zo'n ramp zijn hoop ik)
Dan de bovenbaan: Het is een enkelsporige baan (waarbij ik twijfel of ik het hoofdtraject ga elektrificeren.) met een klein rangeer/goederen gedeelte.
En dan wat 2 foto's van het frame: met de onderste laag er al op.
De volgende stap is de tracees achterin omhoog brengen.
Daarnaast wil ik de baan met Itrain/DCC-Multimaus / Rosoftmelders / digirails decoders gaan aansturen. (een aantal componenten heb ik al)
Ik moet dus in Itrain een ontwerp gaan tekenen en mijn baan in blokken gaan verdelen... Dit zal nog wel ff lastig worden.
De plaatsnaam is de laatste woonplaats van mijn vriendin in duitsland. Dus wel zo leuk om die dan te nemen, ook al rijdt daar geen trein.
De baan is uiteindelijk na veel meten en passen op 1,70 bij 70 uitgekomen. En als voorbeeld had ik een baanplan uit het minitrix handboek. Het hele stationsgedeelte is daarop gebaseerd. Ik heb lang getwijfeld of ik wel of niet met verschillende hoogtes ging werken. En in eerste instantie wilde ik dit niet.
Het moest een soort oefenbaan worden waar ik de digitale aansturing en Scenery onder de knie moest gaan krijgen. Uiteindelijk toch het besluit gemaakt dat het schaduwstation op een verdieping lager moest komen zodat ik wat meer rijlengte en opstelmogelijkheden had.
De voorraad:
Dus dit is het geworden:
Schaduwstation, (de helling is 4.5% wat aan de steile kant is, maar aangezien er max met 4 rijtuigen gereden zal worden zal dit niet zo'n ramp zijn hoop ik)
Dan de bovenbaan: Het is een enkelsporige baan (waarbij ik twijfel of ik het hoofdtraject ga elektrificeren.) met een klein rangeer/goederen gedeelte.
En dan wat 2 foto's van het frame: met de onderste laag er al op.
De volgende stap is de tracees achterin omhoog brengen.
Daarnaast wil ik de baan met Itrain/DCC-Multimaus / Rosoftmelders / digirails decoders gaan aansturen. (een aantal componenten heb ik al)
Ik moet dus in Itrain een ontwerp gaan tekenen en mijn baan in blokken gaan verdelen... Dit zal nog wel ff lastig worden.
Laatst gewijzigd door FidOo op 25 feb 2020 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De Baan van Joost
Eindelijk Joost! Succes met de bouw, het plannen en tekenen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: De Baan van Joost
Heeft ze eindelijk ja gezegd
Maar fijn dat je eindelijk kan beginnen met bouwen.
gr. Ron.
Maar fijn dat je eindelijk kan beginnen met bouwen.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De Baan van Joost
Weet waar je aan begint Joost!
Oh wacht, Joost weet dat al natuurlijk! Duh!
Succes!
Oh wacht, Joost weet dat al natuurlijk! Duh!
Succes!
Goed goan!
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Re: De Baan van Joost
Succes met de bouw Joost
Mvg,
Ad
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: De Baan van Joost
Succes met de bouw Joost maar,
die 4,5% gaat een ramp worden. Is veels te steil.
die 4,5% gaat een ramp worden. Is veels te steil.
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: De Baan van Joost
Joost,
Dan gaan we vanaf nu weer mooie foto's krijgen van een nieuwe baan
Ja stijgingen rond de 2,5% houden tot max 3% want stoom loks hebben er meestal nog al wat moeite mee om wat omhoog te trekken.
mvrg bob
Dan gaan we vanaf nu weer mooie foto's krijgen van een nieuwe baan
Ja stijgingen rond de 2,5% houden tot max 3% want stoom loks hebben er meestal nog al wat moeite mee om wat omhoog te trekken.
mvrg bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: De Baan van Joost
Ron, het lag niet aan mm vriendin hoor. Mijn ruimte is gewoon berperkt en daar naast is dit de eerste baan die ik echt ga bouwen. Dus ik zag nogal tegen het houtwerk op.
@Patrick, nou zo goed weet ik dat niet hoor, Dit is de eerste baan die ik zelf ga bouwen! Gelukkig hebben we 2 mooie forums waar ik heel veel kan afkijken.
@ad en Bob, ik weet dat 2,5 a 3 beter is, maar mijn treinen zijn niet zo heel lang (Max 4 personenrijtuigen) dus ik hoop dat het goed komt. Ik maak het zo flauw mogelijk, maar helaas heb ik niet meer ruimte.
En voor er mooie foto's komen duurt het nog even, maar het begin is er!
Even wat extra info: het frame bestaat uit 56x12mm geschaafd vurenhout met daarop een plaat multiplex van 5,6mm. De bedoeling is om toch het hoofdtracé van bovenleiding te voorzien als de hoogte (5,6cm) in het schaduwstation hiervoor ruimte bied. Ik wil 2,5mm massief vd draad tegen te bovenbouw plaatsen om de pantograaf op te vangen.
Voordat de bovenbouw er op gaat wil ik eerst alle draden gesoldeerd hebben en de scheidingen in de rails gemaakt hebben. Wat dus inhoud dat ik mn blokken moet gaan maken. Daarna zaag ik alles open zodat ik vanaf onderaf overal bij kom.
@Patrick, nou zo goed weet ik dat niet hoor, Dit is de eerste baan die ik zelf ga bouwen! Gelukkig hebben we 2 mooie forums waar ik heel veel kan afkijken.
@ad en Bob, ik weet dat 2,5 a 3 beter is, maar mijn treinen zijn niet zo heel lang (Max 4 personenrijtuigen) dus ik hoop dat het goed komt. Ik maak het zo flauw mogelijk, maar helaas heb ik niet meer ruimte.
En voor er mooie foto's komen duurt het nog even, maar het begin is er!
Even wat extra info: het frame bestaat uit 56x12mm geschaafd vurenhout met daarop een plaat multiplex van 5,6mm. De bedoeling is om toch het hoofdtracé van bovenleiding te voorzien als de hoogte (5,6cm) in het schaduwstation hiervoor ruimte bied. Ik wil 2,5mm massief vd draad tegen te bovenbouw plaatsen om de pantograaf op te vangen.
Voordat de bovenbouw er op gaat wil ik eerst alle draden gesoldeerd hebben en de scheidingen in de rails gemaakt hebben. Wat dus inhoud dat ik mn blokken moet gaan maken. Daarna zaag ik alles open zodat ik vanaf onderaf overal bij kom.
Re: De Baan van Joost
We zullen wachten op de foto 's Joost
Je hebt toch geen br 023 van fleischmann ,
die komt met 4 rijtuigen niet boven hoor met 4,5 % helling .
mvg Sjaak
Je hebt toch geen br 023 van fleischmann ,
die komt met 4 rijtuigen niet boven hoor met 4,5 % helling .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: De Baan van Joost
Toch wel sjaak, dat is inderdaad een onding qua trekkracht. Maar helaas is het niet anders. Ik wil geen complexere baan als dit. Ik zie dit echt als een oefenbaan waar ik digitale aansturing en scenery op kan oefenen.
ik kan toch nooit al mijn treinen kwijt. Zowel in lengte als hoeveelheid niet. Dus het worden vooral de korte treinen die hier zich mogen uitleven.
ik kan toch nooit al mijn treinen kwijt. Zowel in lengte als hoeveelheid niet. Dus het worden vooral de korte treinen die hier zich mogen uitleven.
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: De Baan van Joost
Hoi Joost,
Dus je hebt een 023 van Fleischmann? Gefeliciteerd, dit is zooooo'n mooie loc en zeker voor in de tijd dat deze uit gekomen is, nog niets gesproken over de mooie
loc/tender koppeling.
Maar ja, kan uit ervaring spreken, gemiste kans van de Gebrueder Fleischmann, de trekkracht Maar we zijn met zijn allen toch niet voor 1 gat te vangen toch?
Heb zelf de kunstof kolenimitatie boven op de tender verwijderd en daar dunne strookjes bladlood in gelijmd en dan echte imitatie-kolen (korrelgrootte N) voorzichtig op gelijmd, moet jij eens kijken hoe hard deze "neubau Dampflok" jouw
hellingen trotseerd.
Overdrijf niet te veel met lood, anders komt de stoom uit het motortje van Fleischmann, en daar wil je niet graag stoom uit zien komen..
Hopelijk heb je wat aan deze tip.
Groet,
Hans.
Dus je hebt een 023 van Fleischmann? Gefeliciteerd, dit is zooooo'n mooie loc en zeker voor in de tijd dat deze uit gekomen is, nog niets gesproken over de mooie
loc/tender koppeling.
Maar ja, kan uit ervaring spreken, gemiste kans van de Gebrueder Fleischmann, de trekkracht Maar we zijn met zijn allen toch niet voor 1 gat te vangen toch?
Heb zelf de kunstof kolenimitatie boven op de tender verwijderd en daar dunne strookjes bladlood in gelijmd en dan echte imitatie-kolen (korrelgrootte N) voorzichtig op gelijmd, moet jij eens kijken hoe hard deze "neubau Dampflok" jouw
hellingen trotseerd.
Overdrijf niet te veel met lood, anders komt de stoom uit het motortje van Fleischmann, en daar wil je niet graag stoom uit zien komen..
Hopelijk heb je wat aan deze tip.
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: De Baan van Joost
Inderdaad, Dit is 1 van de mooiere loks in mijn bezit, helaas zijn de heren FLM niet zo goed met hun aandrijving.
Maar ik ga je tip ter hand nemen. Ook weet ij dat de draden tussen mijn lok met decoder en de tender niet helemaal optimaal zijn. Dus word in bochten de tender ook al gauw opgetild en verlies je weer aandrijving.
Maar eerst mijn baan eens afbouwen. Dan volgt weer digitaal ombouwen.
Maar ik ga je tip ter hand nemen. Ook weet ij dat de draden tussen mijn lok met decoder en de tender niet helemaal optimaal zijn. Dus word in bochten de tender ook al gauw opgetild en verlies je weer aandrijving.
Maar eerst mijn baan eens afbouwen. Dan volgt weer digitaal ombouwen.
Re: De Baan van Joost
Van het weekend toch nog het een en ander aan de baan kunnen bouwen.
We hebben de plaat voor het zichtbare gedeelte (tijdelijk), deze is gewoon afneembaar en wordt met blokjes op de plaats gehouden.
Daarnaast hebben we de traces achter op de baan vast gezet zodat het stijgende spoor ook vastgelegd is.
Dit wilde ik graag klaar hebben zodat ik de helling kon testen met diverse loks!
De helling is zo'n 4.5%. Dit is inderdaad een fors percentage. Maar aangezien de maximale lengte van een trein niet meer als 4 rijtuigen zal zijn, en ik simpelweg geen extra ruimte vrij wilde maken voor gecomliceerde helixen, moet ik het er mee doen.
En over het algemeen geeft dit geen problemen. Ik heb 5 roco hechtrijtuigen neer geknald en ben gaan kijken met diverse loks of ze omhoog kwam.
Dus als eerste heb ik de loks geprobeerd waarbij ik al problemen verwachte. En daarom begonnen met de 023(FLM) er voor.
En inderdaad hij tild zn tender al op in r2 bochten dus ik verwachte al niet veel van de helling. Uiteindelijk met veel moeite kwam hij met 3 rijtuigen boven. Deze lok ga ik dus nog een keer goed nakijken.
Daarna de 38(flm digi startset) ervoor. Deze deed het iets beter als de 23 en kwam met moeite met vier rijtuigen boven. Hier slipte de aandrijving erg van door dus misschien dat een beetje lood hier nog wat kan betekenen.
Voor de grap heb ik toen een Br81(flm) voor de 5 rijtuigen gegooid, dit kleine kreng blijkt gewoon net zo sterk als de 38. Dus niks mis mee.
Toen nog even een E44(flm) geprobeerd en deze had ook wat moeite maar kwam wel met 5 wagons boven.
Een br212 (FLM), V200(roco), BR78(flm), BR62(flm) en BR65(flm) reden zonder enige moeite zo de helling op.
Ook heb ik de Et87 van trix er op gezet en gekeken hoe die het deed. Die kwam wel boven maar met de aandrijving toch nog flink slippend.
Hier moet nog even naar gekeken worden. want soms op wissels en bochten doet hij dit ook.
Even 3 snelle foto's:
2 plaatjes moeten nog ff verbouwd worden, past niet kwa hoogte...
We hebben de plaat voor het zichtbare gedeelte (tijdelijk), deze is gewoon afneembaar en wordt met blokjes op de plaats gehouden.
Daarnaast hebben we de traces achter op de baan vast gezet zodat het stijgende spoor ook vastgelegd is.
Dit wilde ik graag klaar hebben zodat ik de helling kon testen met diverse loks!
De helling is zo'n 4.5%. Dit is inderdaad een fors percentage. Maar aangezien de maximale lengte van een trein niet meer als 4 rijtuigen zal zijn, en ik simpelweg geen extra ruimte vrij wilde maken voor gecomliceerde helixen, moet ik het er mee doen.
En over het algemeen geeft dit geen problemen. Ik heb 5 roco hechtrijtuigen neer geknald en ben gaan kijken met diverse loks of ze omhoog kwam.
Dus als eerste heb ik de loks geprobeerd waarbij ik al problemen verwachte. En daarom begonnen met de 023(FLM) er voor.
En inderdaad hij tild zn tender al op in r2 bochten dus ik verwachte al niet veel van de helling. Uiteindelijk met veel moeite kwam hij met 3 rijtuigen boven. Deze lok ga ik dus nog een keer goed nakijken.
Daarna de 38(flm digi startset) ervoor. Deze deed het iets beter als de 23 en kwam met moeite met vier rijtuigen boven. Hier slipte de aandrijving erg van door dus misschien dat een beetje lood hier nog wat kan betekenen.
Voor de grap heb ik toen een Br81(flm) voor de 5 rijtuigen gegooid, dit kleine kreng blijkt gewoon net zo sterk als de 38. Dus niks mis mee.
Toen nog even een E44(flm) geprobeerd en deze had ook wat moeite maar kwam wel met 5 wagons boven.
Een br212 (FLM), V200(roco), BR78(flm), BR62(flm) en BR65(flm) reden zonder enige moeite zo de helling op.
Ook heb ik de Et87 van trix er op gezet en gekeken hoe die het deed. Die kwam wel boven maar met de aandrijving toch nog flink slippend.
Hier moet nog even naar gekeken worden. want soms op wissels en bochten doet hij dit ook.
Even 3 snelle foto's:
2 plaatjes moeten nog ff verbouwd worden, past niet kwa hoogte...
Re: De Baan van Joost
Ben je al verder gekomen Joost ,want je was niet in houten
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: De Baan van Joost
He sjaak, mijn afwezigheid in houten had te maken met een feestje van moeders die 50 werd.
we zijn inderdaad verder gegaan. Ik heb nu de hele baan inclusief bovenbouw gereed. Heb de rails boven op er ook op gelegd en afgetekend zodat de kurk bedding er straks op kan. Heb ook diverse gebouwen uitgezocht die ik op m'n baan kwijt wil en kan ik aan de draadjes beginnen.
Daar naast heb ik ook nog 2 extra wissel decoders gekocht van digirails zodat alle wissels aangestuurd kunnen gaan worden. En wat ontbrekende componenten voor m'n terugmelders die aangepast waren voor een keerlus schakeling en daarbij een deel van de stroom detectie ontbrak.
volgende stap is het uitdenken waar precies de blokken en secties moeten komen! Hier is het wat nieuw voor mij. Ik ken Het Dinamo systeem van oa Martijn Henry en andere al wel, maar ik rij zelf met een multimaus en dus met dcc en s88 melders van rosoft. Dit wel ik in combinatie met itrain gaan doen.
Mijn grootste probleem ligt nu bij het uitvogelen met hoeveel bezet melders per blok ik kan gebruiken en hoe lang deze moeten worden. Als dit bekend is gaat de dremel in de rails en
we zijn inderdaad verder gegaan. Ik heb nu de hele baan inclusief bovenbouw gereed. Heb de rails boven op er ook op gelegd en afgetekend zodat de kurk bedding er straks op kan. Heb ook diverse gebouwen uitgezocht die ik op m'n baan kwijt wil en kan ik aan de draadjes beginnen.
Daar naast heb ik ook nog 2 extra wissel decoders gekocht van digirails zodat alle wissels aangestuurd kunnen gaan worden. En wat ontbrekende componenten voor m'n terugmelders die aangepast waren voor een keerlus schakeling en daarbij een deel van de stroom detectie ontbrak.
volgende stap is het uitdenken waar precies de blokken en secties moeten komen! Hier is het wat nieuw voor mij. Ik ken Het Dinamo systeem van oa Martijn Henry en andere al wel, maar ik rij zelf met een multimaus en dus met dcc en s88 melders van rosoft. Dit wel ik in combinatie met itrain gaan doen.
Mijn grootste probleem ligt nu bij het uitvogelen met hoeveel bezet melders per blok ik kan gebruiken en hoe lang deze moeten worden. Als dit bekend is gaat de dremel in de rails en