Edwin,
Niet precies. Maar bovenal: een echt stappenplan ontdek je vanzelf wel. Maar er is een soort van logica.
Houtlijm is goed! Niet te zuinig, en stip het hier en daar ook gewoon extra aan, ergens anders weer beetje uitsmeren. Pak niet meteen een te groot stuk. Nooit doen trouwens. Niet meer dan +- 10 cm2
Dan de graspollen doen, die plant je als het ware in de dikke houtlijm. Dit is een tijdrovend klusje. Je kan het er bijvoorbeeld op strooien, en dat is niet de bedoeling. Dus, kalm aan. Vandaar dat ik zeg: pak niet een te groot stuk.
Hierna kun je met het spuitflesje een weinig turf er tussen blaffen. Korter gras kan ook, maar dat heb ik nu eens niet geprobeerd, want dat werd me niet zo mooi.....en dan een beetje turf van allerlei kleuren hier en daar strooien. Niet teveel, maar heel beheerst. En doe ook dat lekker rustig aan, dus
niet gooien en smijten. Eén van de dingen die mijn het vaakst opvallen op fora is dat het of te saai en homogeen is, of te grote-stappen-snel-thuis of überhaupt afgeraffeld. Zonde! Probeer ook een beetje variatie aan te brengen in wat kalere plekken (Woodland fine turf, kleur 'Earth'). Dit moet niet als eerste, want dan zouden de graspollen
erop komen te staan, en het is mooier als ze echt vanuit de aarde groeien. Dit trucje werkt ook perfect bij het ballasten van de sporen. Daar groeit het onkruid enzo toch ook vanuit het ballastbed, niet erop.
Als je hier en daar wat plekker voorziet van wat dichter 'lang gras', dan kun je hier wat spuitlijm overheen doen, daar overheen mik je wat coarse turf of vlokken, die je al naar gelang smaak ook nog van wat (fine) turf kunt voorzien. Dan krijg je een soort van laag struikgewas. Het is inderdaad aan te raden dit dan weer in een ander kleurtje te doen dan de rest.
En voor de rest......koop gewoon wat zakjes en wees creatief! Echt fout kun je het niet doen, maar het kost wel even wat tijd om het zo te krijgen als je het voor ogen hebt.
Anyway, succes! En posten die resultaten!
J.