Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Dankje,

Ik ga effe kijken of ik zo'n loc in huis heb, ben niet zo thuis in die nummers... Ze hebben wel alledrie dezelfde bedrijfsnummers, maar dat mag de pret niet drukken.



FidOo
Berichten: 5817
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door FidOo »

Overdijk schreef:Die laatste drie zijn een mooi stammetje voor het "Rurschnellverkehr", staan mooi bij een BR38 of BR78.

ooee heb er ook 4 van.. weet ik eindelijk wat ik er voor moet knallen.. en laat ik beide loks nou net hebben :D...
Thx!

Maar die silberlinge kosten ook geen zak zeg.. das erg leuk aanchaffen zo.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Rob Fongers »

Wat zien ik
Afbeelding


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Ja, lekker he? De loc die er bij hoort heb ik een tijdje geleden al bij mijn vaste leverancier van marktplaats gekocht:

Afbeelding
FidOo schreef:Maar die silberlinge kosten ook geen zak zeg.. das erg leuk aanchaffen zo.
Ja, er was een standje die 50% zomerkorting had. Ze hadden niet veel, maar deze lagen er toevallig tussen.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Rob Fongers »

Mooi kerel


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

@Rob
Ja mooie loc he? En hij heeft een lange tijd op MP gestaan. De verkoper beweerde dat het een oerlelijke loc is die bijna niemand wil hebben. Ik vind het een prachtexemplaar die erg mooi rijd. Vooral de verlichting is erg fijntjes. Heb ik toch weer een mooi stammetje binnen 2 maanden bij elkaar gespaard voor "flink" wat minder dan de nieuwprijs in de winkel 8-) 8-)


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Rob Fongers »

Yep,

Het probleem is dat ik dat nou ook zo vaak heb dat die alternatieve winkelprijs zaken laat kleven :lol: :lol: Gisteren nog :oops: :oops:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Daarom noemen ze het een hobby...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Zo, nog even voor het slapen gaan twee verbindingskabels gesoldeerd en voorzien van behuizingen. Gisteren gekocht in Houten. Jammer dat der Verkaufer er niet meer had, ik kan er nog een paar gebruiken. Ik merk nu wel op dat de stekkers dan niet zo goed meer op elkaar aansluiten, de behuizing verhindert dat de contrastekker helemaal op de stekker schuift. Zit dan een beetje los, ben wel bang dat de stekkers loslaten wanneer ze onder mijn moduletafels hangen.

Afbeelding

Je ziet duidelijk dat de behuizing verhindert dat de stekkers helemaal op elkaar aansluiten.
Afbeelding

Vanmiddag in de tuin nog even naar mijn kweekje Teloxis gekeken. Was er al bang voor dat de ouders van deze vanmiddag uitgevlogen houtduif de boel vertrapt hadden. Zal de boel moeten gaan stutten met sateprikkers, kan het nog wat worden.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Uhhh, wat die connectoren betreft: had beter de male-connectoren in de behuizing kunnen stoppen zodat de female connector daar mooi in past en geen last heeft van de behuizing.... Effe 400 solderingen opnieuw doen :(


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Jos »

Uhhh, als de ene connector tegen de behuizing aankomt zal die behuizing toch niet op de ander connector passen? Anders zou het probleem niet ontstaan lijkt me.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Ja dat klopt wel een beetje. Ik heb het geprobeerd en het kan nèt. De male connector is nèt een beetje te groot, de behuizing geeft dan een klein beetje mee. Misschien moet ik er een halve mm af vijlen zodat hij er precies tussen past. Rare constructie, maar ja.

Toch ook maar de behuizingen van Conrad bestellen, heb er toch nog een paar nodig en kijken of die beter passen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal;

Ondertussen de connectoren allemaal omgewisseld. De male connector past prima in de behuizing, schroefjes goed aandraaien en het past allemaal perfect!

Ook een plan gemaakt voor de verrijdbare electronica kast, alleen vanwege ons mooie zomerweer weinig gelegenheid om in de tuin de (gerecyclede) planken op maat te zagen en de oude lak eraf te schuren. Effe wachten op droog weer dus.

En door die fikse regenbuien ook een kleine lekkage aan mijn huis ontdekt :( , die reparatie gaat dus voor. Gelukkig loopt mijn baan geen risico op waterschade...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Zo, het is de laatste twee maanden erg druk geweest op mijn werk en ook in huis de nodige dingen gedaan, zowel binnen als buiten. Geen tijd en geen zin gehad om met de hobby verder te gaan. Gelukkig is dat nu anders, de handen jeuken weer om te knutselen!

Vandaag het stof maar eens weggeveegd en een kast voor de besturingselectronica in elkaar gezet. De meubelplaten zijn op een mooie 8-) dag ontdaan van hun oude verflagen en hebben een mooie 'warm wenge' beits gekregen. De trafo's en de contactdozen zitten er nu in. Nu nog de kogelgelagerde geleiderails voor de uittrekbare printplaatladen erin monteren. Ondertussen een plannetje maken welke trafo welk deel van de baan voor zijn rekening gaat nemen. Ik kan nog wel een trafo gebruiken... Ook voor de gehele bedrading binnen deze kast moet ik een goed plannetje maken, het zal anders een wirwar van draden worden...

Een fotootje zit er nu niet in, komt wel als de kast in elkaar zit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal,

ben nu druk bezig met de electronicakast. Duurt - natuurlijk - allemaal weer veel langer dan gedacht. Maar goed, er is gelukkig geen haast en er hangen geen levens van af. Ben er nog lang niet mee klaar, maar om een idee te geven van wat ik aan het bouwen ben, even gauw twee fotootjes van hoe ver ik ben:

Er komen vier uittrekbare laden met op elk ruimte voor drie Mecktronics achterborden. Eén ervan is nu bijna klaar. De achterkant van de kast wordt voor een groot deel "dicht" gemaakt met geperforeerde aluminium plaat. Kan de geproduceerde warmte ook nog ontsnappen.Afbeelding

De laden worden ook aan de bovenkant voorzien van een geleiderail die op zijn beurt weer bevestigd wordt aan de kast. Een stevig geheel dus. Iedere lade wordt aan de voorkant voorzien van een frontpaneeltje met een metalen handgreep. Boven het gedeelte met de laden komt een uittrekbaar bedieningspaneel.
Afbeelding


Gebruikersavatar

hanswinter
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2010 00:28
Locatie: Haarlem

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door hanswinter »

Nou Johan, Het ziet er wel keurig afgewerkt uit.
Ik blijf je werkzaamheden volgen, ga zo door.

Groet Hans


Heb ik N, en nou kan ik het nog niet kwijt !!
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Cybertinus »

Ziet er goed uit idd. Lekker stevig, goed compact, en mochten er problemen zijn dan is het een kwestie van simpel uitschuiven en het probleem oplossen.

Iets waar je waarschijnlijk al wel aan gedacht hebt, maar toch meld ik het ff: zorg er wel voor dat de kabels naar de Mecktronics kaarten lang genoeg zijn. Dus dat ze de kaart halen als het ingeschoven is, maar ook als het uitgeschoven is. Zou anders een beetje vervelend zijn als je z'on mooie stellage maakt, maar het mis gaat omdat de kabels te kort zijn :) ;).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

@ Cybertinus
Hahahaha, tja dat zou wat zijn hè, trek je de hele boel weer kapot. Ik heb er aan gedacht ja, het zal wel een hele draadboom worden die van zo'n print afkomt, zeker als er drie van die achterborden vol met printen op één geleiderail gemonteerd zitten. Ben zelf erg benieuwd of zoiets flexibel genoeg blijft om mee te geven wanneer je de boel er uitschuift...

Vandaag nog een tweede lade gemaakt aan de andere kant van het kastje zodat ik ook de bevestigingsbalken aan de bovenkant van de geleiderail vast kon maken.

Verder bedankt voor de complimenten mannen!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Zo, afgelopen avonden verder met mijn besturingsunit aan de slag gegaan. Hier een paar foto's:

Twee fotootjes van de voorkant. Boven de laadjes komt het bedieningspaneel, ook voorzien van kogelgelagerde geleiderail en een bijpassend frontje. Onder de laadjes komt een verwijderbaar frontje (met meubelmagneetjes) om nog bij de trafo's te kunnen komen.
Afbeelding

Afbeelding

Twee fotootjes met uitgeschoven laadjes:
Afbeelding

Afbeelding

Kiekje van de binnenkant:
Afbeelding

Zowel links als rechts van de printplaten genoeg ruimte: links voor de bedrading die van de onderkant van de achterborden komt en rechts ruimte voor de printen zelf. Alles zit dus netjes achter het frontpaneeltje (het lijkt of alles scheef zit, maar de fotocamera bedriegt bij close-ups...).
Afbeelding

Komende avonden de achterkant in orde maken en de bedrading voorbereiden. Wanneer dit allemaal klaar is, kan ik eindelijk weer verder met de modulebakken zelf.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Vanmiddag nog effe lekker verder gewerkt. Ik had nog een plaat hout liggen wat al wit geschilderd was: mooi voor een bedieningspaneel. Schuurmachine eroverheen en klaar voor een mooie toplaag! Geleiderails gemonteerd in de kast en het bedieningspaneel erop gemonteerd. Zoals de andere laadjes die ik gemaakt heb loopt deze ook als een zonnetje 8-) 8-) !

In tegenstelling tot de printlades is het bedieningspaneel geheel uittrekbaar. Heb ik voor elkaar gekregen door twee geleiderails op elkaar te monteren, zo vergroot je de uitrekking. Ben erg blij met het resultaat.

Afbeelding

Lade volledig uitgetrokken:
Afbeelding

Frontjes moeten nog gemaakt worden...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hee, ik zie net op de foto dat rolletje tape liggen die ik al een week kwijt ben... :lol: :lol:


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3749
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door maarten »

Spoor 9 mm schreef:Hee, ik zie net op de foto dat rolletje tape liggen die ik al een week kwijt ben... :lol: :lol:
Humor!!! :lol:

Je hebt ook 3-ledige uitschuifrailsjes, die kunnen hetzelfde als 2 gewone op elkaar gemonteerde railsjes. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Dankje voor de tip Maarten, ik wist niet dat die bestonden. Dit hele kastje is opgebouwd uit materialen die ik al in huis had. ik heb alleen de beits, aluminium profielen en de zwenkwieltjes speciaal gekocht voor dit projectje.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door bob vermeulen »

Johan,

Mooie oplossing om daar je elektronica in te bouwen. Zo tezien moet er veel inkomen :o
Ik wil je wel een goede raad geven daar er zeer veel kabels naar dit centrale punt gaan lopen. Houd de diverse soorten kabel, zoals de kabels voor de terugmelders en schakelelementen goed gescheiden. Neem ook getwiste en/of afgeschermde kabel dan krijg je in iedergeval geen storingen want dat is het nadel van gecentraliceerde electronica :idea: .

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Oké, bedankt voor de tip Bob.


Plaats reactie