Hoi,
ik rijd nu op mijn baan met seinen die ik of rood of groen kan zetten (en uiteraad reageren de treinen er niet op)
Nu ben ik nog een beetje een groentje dus mijn vraag was of er een manier is bij analoog dat treinen reageren op het sein en stoppen
Misschien dat iemand kan uitleggen hoe je een sein schakelt bij het aansturen van een wissel.
Welke mogelijkheden zijn er hiervoor beschikbaar in een analoge baan.
Oh, dat boek heb ik nog wel ergens.
Daar staat dit in:
Is er nog een makkelijkere manier? ik heb namelijk rond de 10 seinen als het er niet meer worden..
Bijlagen
MinitrixHandboekSeinenAnaloog
28-04-2009 15;07;13.JPG (72.92 KiB) 3470 keer bekeken
Maar al met al blijft het aan modderen. Als je met de seinen de treinenloop wil laten beïnvloeden kom je er niet onderuit om te investeren in relais schakelingen. Met een denkend wissel kan het ook maar in een blok zonder wissels moet je toch met relais gaan werken. En dan is het ook niet netjes meer afremmen tenzij jezelf de trafo bedient.
Tja, Daan, dat is dus precies hetzelfde als met de schakelaar welke ik aangaf in mijn vorige post.
Oftwel een dubbelpolige omschakelaar. Waarbij met één van de omschakelaars het sein op rood en groen wordt gezet, en met de andere omschakelaar de railspanning aan/uit wordt gezet.
Oke begrepen, ik ben geen kei in electronica. Heb deze spullen na 32 jaar weer tevoorschijn gehaald en opnieuw aangesloten en werkt perfect. Eind jaren 60 begin jaren 70 kocht je alleen maar de spullen voor minitrix die aangegeven werden door hen en die ook werkten en beschreven stonden in hun boeken. Tegenwoordig met internet en dit soort forums wordt de stap naar electronica, voor dummies zoals ik, een stuk eenvoudiger, dankzij de goede raadgevingen van mede spoor hobbyisten. Indien ik ook volledig over gaaf naar digitaal en problemen zal ondervinden, zal ik niet schromen, om mij met vragen zeker tot mijn mede spoorgebruikers richten
bij voorbaat dank