Decoder goed aangesloten??

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Decoder goed aangesloten??

Bericht door Marcel »

In mijn Minitrix V60 met NEM stekker heb ik een Tran75 decoder gesoldeerd.
Na het instellen van het loc-adres reageerd de loc wel,het vliegwiel draaid superlangzaam (ongeacht de ingestelde snelheid op de trafo) en het motortje bromt,maar de loc wil niet rijden (met programmeerfunctie op apart programmeerspoor).
Als volgt aangesloten:
oranje -- motor aansluiting boven
grijs -- motor aansluiting onder
rood -- massa
zwart -- plus van rails

Kan het zijn dat de decoder omgedraaid moet worden?,ik vraag dit liever eerst voordat ik misschien de decoder verziek.



Wim Ros

Re: Decoder goed aangesloten??

Bericht door Wim Ros »

Je kunt de decoder wel omdraaien, maar ik denk dat de gesoldeerde draadjes er dan wel hetzelfde op blijven zitten.

Snap overigens niet dat je gaat solderen als je een NEM aansluiting hebt. Gewoon inpluggen en gaan.

Mvg
Wim.



rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: Decoder goed aangesloten??

Bericht door rob schellenbach »

Hi Marcel ,

Zo even snel uit het hoofd lijkt de aansluiting wel goed .
Ik heb zelf gemerkt , na gebruik van een aantal Tran DCX75 decoders in oudere fleischmann loc 's dat de motor aansturing moest worden aangepast .
Tran stelt deze standaard op 16 khz in , na omschakeling op de lage frekwentie reden ze een stuk beter .
De instelling vind je onder CV 9 .
Je moet de CV waarde ergens tussen 13 en 63 instellen .
Bij mij gaf dit na enig experimenteren een goed resultaat .

Met vriendelijke groet ,
Rob Schellenbach


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Decoder goed aangesloten??

Bericht door Marcel »

Snap overigens niet dat je gaat solderen als je een NEM aansluiting hebt. Gewoon inpluggen en gaan.
Wim,de rede dat ik een decoder met draad erin soldeer is omdat de Tran decoders met pinnetjes geen goed contact maken in deze loc.
Ik heb gelezen dat jij er geen last van heb,maar bij dit locje wil het niet lukken.
Ik had er èèn met pinnetjes maar dat werkte niet,en heb toen geprobeerd de pinnetjes ietsje te verbuigen,dat mislukte en èèn pinnetje brak af,vandaar deze oplossing.
Het rare is dat bij dezelfde decoder met pinnetjes het locje wel reed,weliswaar met haperingen door slecht contact,maar hij deed het.
Nu dus niet,dit word puzzelen.
Bedankt Rob voor de tip.
Het brommen van het motortje blijft ook bij het op 0 zetten van de rijregelaar,aan de ene kant logisch omdat er altijd 'digitale' spanning op de rails blijft staan,maar daar mag het motortje bij 0-stand van de rijregelaar toch niet op reageren?



Wim Ros

Re: Decoder goed aangesloten??

Bericht door Wim Ros »

Marcel,

Al een redelijk aantal decoders in loks geplugd en ook in die van Minitrix, maar ik heb daar eigenlijk nooit last van. Misschien een tip zet de decoder gewoon vast met een stukje dubbelzijdig plakband kan het geen kant meer op en heb je van verschuiven of slechte contacten geen enkele last meer.

Mvg
Wim.



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Decoder goed aangesloten??

Bericht door marco »

Marcel de tran decoder past er inderdaad niet goed in de pinnen zijn te kort.
Ik heb zelf 2 keer de V60 van minitrix met"schnitstelle" en een zimo MX620 decoder kun je er zo inschuiven en de beide lokjes rijden al jaren goed.
Dus tipje voor de volgende keer probeer eerst een andere decoder voor je gaat solderen.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Decoder goed aangesloten??

Bericht door Overdijk »

Ik heb zelf een Tran DCX74Dz/N met pootjes in mijn NMBS 8058 (belgische V60) gedaan, moet zeggen in een keer goed. Maar let wel op, de pootjes op Tran decoders zijn erg gevoelig voor afbreken. Heb net een decoder van Tran (DCX74D/N) terug, met dank aan Dinasys, waar draadjes op zijn gezet omdat alle pootjes eraf waren gebroken bij montage in een MTX loc.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Decoder goed aangesloten??

Bericht door jules »

Rood gaat naar de wielen.
ZWART naar MASSA van de loc.
geel en wit naar de lampjes.
Massa lampjes aan massa loc (zit bij Fleischmann N en minitrix al standaard zo).
Oranje en grijs gaan naar de motorpolen.
Motorpolen dienen wel 100 procent gescheiden te zijn van de massa en andere aansluitingen.

Eventuele ontstoringscondensator komt tussen de oranje en grijze draad in, niet met een poot aan de massa, anders heb je grote kans, dat je niet kunt programmeren/uitlezen.
(Ik had eerst ook de ontstoringscondensator tussen de oranje draad en massa zitten, ik kon niets met de decoder beginnen, condensator weggehaald, en vervolgens kon ik alles met de decoder instellen/uitlezen).

Groetjes, Jules.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Decoder goed aangesloten??

Bericht door Marcel »

Oke,dan zou het kunnen dat ik de rode en de zwarte moet omdraaien,dat ga ik dus uitproberen.
En aangezien dat deze loc digitaal is voorbereid zullen de motorpolen wel geisoleerd zijn.
Weer bedankt voor de tips heren.



Wim Ros

Re: Decoder goed aangesloten??

Bericht door Wim Ros »

Marcel, als de lok digital is voorbereid is het gewoon wat bedrading betreft recht oversteken. Kijk nu toch gewoon eens in de beschrijvingen, en doe wat daar staat. Moeilijker of lastiger is het echt niet. Lezen Kijken en Doen.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Decoder goed aangesloten??

Bericht door Marcel »

Wim,je hebt helemaal gelijk,
ware het niet dat er bij de Tran decoders geen beschrijving zit!
Maar die info heb ik al ergens van internet vandaan.
Maar hoe dan ook,het werkt nog steeds niet.
Maar niet getreurd,ik heb nog een Fl.BR50 liggen voor ombouw,eens kijken of dat gaat werken.



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Decoder goed aangesloten??

Bericht door jules »

In jouw geval, Marcel, zoals al eerder door Wim werd geopperd.
Met de draden recht oversteken.
Met de Tran DCX75 kun je ook nog het programmeren op slot zetten.
Dit doe je door cv53 op 66 te zetten (op slot) en cv53 op 77 (openen).
Resetten doe je door cv1 op 0 te zetten, hiermee maak je een eventuele programmeerslot ook weer open.

Ik heb een Tran in een van mijn locs zitten.
Probeer eens met cv2, cv5, en cv6 te spelen??
Met CV2 kun je de minimale rijspanning bij de eerste snelheidsstap instellen.
Met CV6 is de middenspanning te regelen.
Met CV5 is de maximale spanning bij maximale bereik te regelen.

Groetjes, Jules.


Plaats reactie