bezetmelding......

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: bezetmelding......

Bericht door Hookies »

Ja dus. Je kan werken met twee secties: een inrij/aanmeldsectie en een stopsectie. De afscheiding ten opzichte van het andere blok is met een isolatielas, maar ook de scheiding tussen de secties is met een isolatielas.

Er zijn ook veel mensen die met drie secties werken, waarbij de middelste sectie meestal niet gedetecteerd wordt.

Vraagje: sluit je bij al die aansluitclipjes beide draden van de ringleiding vanuit de Twin aan?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: bezetmelding......

Bericht door Saraan »

Hoi Bert,

ik ben niet zeker dat ik je vraag goed heb begrepen, maar dit is mijn antwoord voor wat het waard is.

Een "gewoon" blok heeft voor koploper 2 meldsecties; een aan het begin en een aan het eind van het blok. Je hebt dus voor elk typisch blok een meldsectie, een "blinde" sectie en terug een meldsectie. Elke sectie dien je enkelzijdig te scheiden met een isolatielas (of een isolatiesleuf).

De meldsecties zal je via je bezetmelders voeden. De "blinde" sectie wordt rechtstreeks gevoed, of nog beter via een "dummy" schakeling met 2x2 diodes in anti-parallel.

Merk dus op dat je bij een opeenvolging van "gewone" blokken steeds 2 meldsecties na elkaar hebt liggen. Deze meldsecties ( en dus ook de blokken) worden ook enkelzijdig geïsoleerd.

Elke wisselstraat wordt ook direct gevoed, of beter via die dummy-schakeling, en wordt ook enkelzijdig gescheiden van de aanliggende blokken.

Er zijn vele variaties op het thema, met voor- en nadelen, maar hierboven beschreven is de basis opzet van een blok voor Koploper.

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: bezetmelding......

Bericht door Hookies »

Saraan schreef:Een "gewoon" blok heeft voor koploper 2 meldsecties; een aan het begin en een aan het eind van het blok. Je hebt dus voor elk typisch blok een meldsectie, een "blinde" sectie en terug een meldsectie. Elke sectie dien je enkelzijdig te scheiden met een isolatielas (of een isolatiesleuf).

De meldsecties zal je via je bezetmelders voeden. De "blinde" sectie wordt rechtstreeks gevoed, of nog beter via een "dummy" schakeling met 2x2 diodes in anti-parallel.

Elke wisselstraat wordt ook direct gevoed, of beter via die dummy-schakeling, en wordt ook enkelzijdig gescheiden van de aanliggende blokken.

groeten,
Michiel
Michiel, Bert,

De blinde sectie, of de middelste sectie zoals ik het noemde, is niet per definitie noodzakelijk. Je kan in Koploper ook volstaan met twee secties, namelijk een aanmeld- en een stopsectie. Wel aan beide zijden de secties enkelzijdig scheiden.

Die dummy schakeling heb ik ook voor de niet-gedetecteerde secties, maar bij mij zit 'ie aan het begin van de ringleiding als ik een van de twee draden uit de Twin ga splitsen. Zonder diodeschakeling voor voeding van bezetmelders, met diodeschakeling voor de niet-gedetecteerde secties.

Wisselstraten kan je in N ook gewoon detecteren, als je dat wilt. Meestal gebeurt dat niet omdat men aanneemt dat in Koploper wissels niet tot een blok mogen behoren. Maar bij het instellen van een gemeenschappelijke aanmelder voor diverse sporen na wissels is dit wel mogelijk. Zo ook voor dynamische blokken, maar dit laatste deel gaat nu wat te ver voor het testbaantje van Bert.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: bezetmelding......

Bericht door Saraan »

Bert,

betreffende lengten van secties zijn mijn stelregels:
- een meldsectie mag gerust beperkt worden tot een 10 a 20 cm lengte. Koploper zal door het "leren remmen" netjes aan het begin van de stopsectie stoppen. (instelbaar)
- een blok moet steeds langer zijn dan de langste trein die het ooit zal ontvangen. De lengte van een blok meet je dus van het begin van de 1ste sectie (aanmeldsectie) tot het begin van de laatste sectie (stopsectie). Theoretisch kan je zelfs de totale lengte van een blok meten tussen de uiterste isolatielassen, maar dan heb je de kans dat treinen "neus tegen staart" komen te staan.

Nogmaals, dit is de basis. Er zijn weer vele variaties, en Koploper kan een heleboel meer, maar dat zal dan toegepast worden in speciale omstandigheden (perronsporen, opstelsporen, kopsporen, ...)

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: bezetmelding......

Bericht door Hookies »

Geen flauw idee Bert. Ik heb een printplaatje met diodeschakeling gekregen en die gebruik ik. Iemand op BNLS had er namelijk een aantal over, vandaar.

Ik denk dat wat technischere mensen, zoals Michiel, Rob, Jos of Wim Ros, hier beter iets over kunnen gaan zeggen dan ik.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: bezetmelding......

Bericht door Jos »

Nog makkelijker is een brugcel (oftewel gelijkrichter). Hier zitten de 4 diodes al in.
Verbind de + en de - met elkaar en de aansluitingen met het ~ teken verbind je met de baan en de centrale.
Verkrijgbaar bij de electronica boer (of Google een voor online).
Neem je er 1 om je ringleiding te voeden, pak dan een exemplaar dat 4 ampere toelaat.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: bezetmelding......

Bericht door Rob Fongers »

@Jos

Één brugcel is niet genoeg :!: . We hebben wisselspanning en met één brugcel heb je maar de helft. De diodes staan 2 aan 2 parallel je moet dus een 2de brugcel gebruiken en anti parallel aansluiten voor de andere halve wisselspanning. met 2x2 diodes anti parallel bereik je dat wel.

@Bert

Het zou theoretisch ook met 2 diodes gaan echter dan is de spanningsval (ca 0,6 - 0,7 V per diode) niet genoeg t.o.v. je bezetmelders
Als je 3 Amp neemt is dat meer als genoeg, de TC geeft toch niet meer. De 1N5400 kan je gebruiken of anders brugcel zoals deze. In de praktijk dus iets duurder dan 4 diodes. De aansluitingen zoals op je foto zijn OK

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

mark v sas
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 apr 2009 11:06
Locatie: Dordrecht

Re: bezetmelding......

Bericht door mark v sas »

kan iemand mij helpen :?: :?: :?:

ik rij met de roco multimaus en wil ook gaan werken met bezet en terug meldingen.
weet iemand (vast wel) hoe dit moet, en wat ik hier voor moet aanschaffen...
cq monteren op de rails.

en misschien een tekening met hoe ik dit moet aansluiten.
ik mag dan electro monteur zijn, maar dat is hoogspaning .

mvg mark.


op 8-10-2010 is onze zoon geboren STEPHANO
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: bezetmelding......

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Mark,

Kijk hiereens. Wim Ros ook hier actief, kan je verder op weg helpen. Tevens heb je volgens mij S88XpressNet aansluiting nodig tussen je Roco multimouse en de bezetmelders.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: bezetmelding......

Bericht door Wim Ros »

R Fongers schreef:@Jos

Één brugcel is niet genoeg :!: . We hebben wisselspanning en met één brugcel heb je maar de helft. De diodes staan 2 aan 2 parallel je moet dus een 2de brugcel gebruiken en anti parallel aansluiten voor de andere halve wisselspanning. met 2x2 diodes anti parallel bereik je dat wel.

Grtz Rob
Is dat werkelijk zo Rob? Ben bang dat je je een beetje vergist.
In de brugcel zitten 4 diodes, en door deze op een speciale manier te koppelen, doorverbinden van de plus en de min, zet je de diodes 2 aan 2 antiparallel, dus een perfecte oplossing. Kijk overigens ook even op de S88SD16 daar zit het namelijk op. ;)

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: bezetmelding......

Bericht door Rob Fongers »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

All the time learning, Heb het eerst ff getekend om het te begrijpen maar jullie hebben gelijk :D :D .

Sorry voor het ongemak en dank voor de les.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: bezetmelding......

Bericht door Wim Ros »

verhoeks schreef:goede morgen heren,

@wim Je praat over een speciale aansluiting waar vindt ik deze? (foto's eventueel)
heb wel gezocht maar kan het niet 1,2,3 vinden....maar wel bedankt voor je informatie.
Die vind je in de regel tekst net achter waar ik praat over de speciale aansluiting. ;)

Mvg
Wim.



Wim Ros

Re: bezetmelding......

Bericht door Wim Ros »

Bert je hebt maar 4 diodes nodig en daar sluit je alle niet gedetecteerde delen op aan.

Mvg
Wim.



Wim Ros

Re: bezetmelding......

Bericht door Wim Ros »

verhoeks schreef:maar waar sluit je die diode's aan eigenlijk ...jah op de ongedecteerde sectie dat weet ik..
maar de ene kant op de ringleiding en de andere kant op de......???

groeten,
bert
Rails misschien??!!


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: bezetmelding......

Bericht door Jos »

Bert,

Je diodes zitten verkeerd. Beide diodes aan de rechterkant omdraaien.
En je plaatst dit tussen je centrale of booster en de onderbroken railstaaf (die niet gedetecteerd wordt.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: bezetmelding......

Bericht door Jos »

Zo klopt-ie Bert.

Groetjes,
Jos



Wim Ros

Re: bezetmelding......

Bericht door Wim Ros »

Eigenlijk zie ik hier helemaal geen aansluitingen, ik zie alleen maar tekst.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: bezetmelding......

Bericht door Hookies »

Als ik het goed zie, heb je in de bogen dus geen bezetmelding gepland?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: bezetmelding......

Bericht door Saraan »

Hallo Bert,

het meest merkwaardige vind ik dat je in het middelste stationsspoor geen bezetmelding hebt. Ik zou er een blok van maken, met desnoods 1 sectie: een stopstectie. Dan doe je daar ook ervaring me op.

Ik zou de 2 sporen in de linker en rechter bochten ook voorzien van blokken, met telkens aan het begin en eind een meldsectie. Maar dan zal je waarschijnlijk wel een extra kaart met bezetmelders moeten aanschaffen. ;)

groetjes,
MIchiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: bezetmelding......

Bericht door shoven »

Bert,

In het onderste spoor zie ik direct na de wissels 2 bezetmelders direct na elkaar, bij elkaar 4 in dat blok. Het nut ontgaat me.
De standaard praktijk (bij koploper) is je baan in blokken te verdelen. Daarna voorzie je die van bezetmelders, meestal 2 per blok, 1 aan het begin en 1 aan het eind. Wissels maken meestal geen deel uit van het blok.

Hieronder een aangepast schetsje van jouw baan.

De rode lijnen zijn de grenzen tussen de blokken, de lichtblauwe zijn grenzen van secties binnen die blokken. De roze stippen geven elk een bezetmelder aan. Wissels en tussenliggende secties zijn ongedetecteerd.
Bij het middelste spoor onderin een vraagteken, want dat is zo kort (222 mm), daar kun je geen fatsoenlijke secties in kwijt. Het is sowieso een erg klein baantje. Denk eraan dat je kortste blok je langste trein moet kunnen bevatten!
Bijlagen
baanbert.JPG
baanbert.JPG (50.79 KiB) 3511 keer bekeken


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: bezetmelding......

Bericht door shoven »

OK. Moet lukken.
Check maliebaan.org even, is erg leerzaam om de basics van koploper snel te pakken. En het koploperforum uiteraard.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: bezetmelding......

Bericht door Hookies »

Het hoeft niet per definitie zo te zijn dat je kortste blok de langste trein moet kunnen herbergen. Zo kun je in Koploper een blok verboden gebied verklaren voor een lange trein of je vult in dat het achterliggende blok bezet moet worden gehouden bij een te lange trein. Dan heb je ook nog blokken waar niet gestopt kan worden. Dit kunnen korte blokken zijn, met 1 of 2 melders. Koploper kan veel meer dan menigeen denkt. En gelukkig weet ik er ook niet al te veel van.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: bezetmelding......

Bericht door Rob Fongers »

Ik ook niet maar het klopt wat jullie zeggen ;) ;)

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: bezetmelding......

Bericht door Hookies »

Maar wat ga je nu met dat middelste spoor onderaan doen? Blijft dat ongedetecteerd?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Wim Ros

Re: bezetmelding......

Bericht door Wim Ros »

Waarom zou daar een melder in moeten dan? Wat heeft dat dan voor nut?

Mvg
Wim.


Plaats reactie