Duisburg-Beksheim
Re: Duisburg-Beksheim
Even een tussenberichtje. Een positieve!
De testlok rijdt momenteel keurig zonder enkele hapering over de wissels heen, althans de meeste. Het gaat nu nog om de kruisende rijweg over het wisselkruis. In ieder geval zijn de 4 wissels elk voorzien van een aansluitdraad, en schakelt de polarisatie mooi om met de rijweg. Nu enkel nog de kruising aansluiten. Als dat werkt, dan kan ik ook het Engels wissels gaan aansluiten. En dan hebben we een heuse mijlpaal, maar zover is het nog niet. Ik ga er alles aan doen om dat wél vandaag voor elkaar te krijgen!
Het was een poosje geleden dat er foto's zijn gemaakt, dus voor de lol maar FF een plaatje. Het echte werk heeft urenlang plaatsgevonden onder het oppervlak. Fijne van modules is: bak op z'n kant en solderen en aansluiten maar. Is al lastig genoeg. Het zal niet de laatste keer zijn dat dat moet gebeuren, want de detectie-sectie's zitten nog niet aan een terugmelddecoder vast. Daarvoor wil ik eerst een planning maken van waar welke print waar moet komen en welke sectiedraden dus aan een stekker moeten ja of nee. Pfff.....leuk, modulebouwen....
Dan even een plaatje van de lok, badend in ze zon, op het wisselkruis. Met volledig contact. Jawohl!
En een close-up van de -helaas noodzakelijke- extra solderingen die moesten worden gemaakt. Uiteraard werk ik dit nog weg met wat verf enzo.
Jojo, ga ik gauw verder!
J.
De testlok rijdt momenteel keurig zonder enkele hapering over de wissels heen, althans de meeste. Het gaat nu nog om de kruisende rijweg over het wisselkruis. In ieder geval zijn de 4 wissels elk voorzien van een aansluitdraad, en schakelt de polarisatie mooi om met de rijweg. Nu enkel nog de kruising aansluiten. Als dat werkt, dan kan ik ook het Engels wissels gaan aansluiten. En dan hebben we een heuse mijlpaal, maar zover is het nog niet. Ik ga er alles aan doen om dat wél vandaag voor elkaar te krijgen!
Het was een poosje geleden dat er foto's zijn gemaakt, dus voor de lol maar FF een plaatje. Het echte werk heeft urenlang plaatsgevonden onder het oppervlak. Fijne van modules is: bak op z'n kant en solderen en aansluiten maar. Is al lastig genoeg. Het zal niet de laatste keer zijn dat dat moet gebeuren, want de detectie-sectie's zitten nog niet aan een terugmelddecoder vast. Daarvoor wil ik eerst een planning maken van waar welke print waar moet komen en welke sectiedraden dus aan een stekker moeten ja of nee. Pfff.....leuk, modulebouwen....
Dan even een plaatje van de lok, badend in ze zon, op het wisselkruis. Met volledig contact. Jawohl!
En een close-up van de -helaas noodzakelijke- extra solderingen die moesten worden gemaakt. Uiteraard werk ik dit nog weg met wat verf enzo.
Jojo, ga ik gauw verder!
J.
Re: Duisburg-Beksheim
En dat mini-monoloogje van vandaag besluit ik met:
Hoppa!
Alles werkt. Ook de kruisende beweging van het wisselkruis. Eerst even een biertje opentrekken, en dan begin ik meteen met het aansluiten van het Engels wissel.
J.
Hoppa!
Alles werkt. Ook de kruisende beweging van het wisselkruis. Eerst even een biertje opentrekken, en dan begin ik meteen met het aansluiten van het Engels wissel.
J.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Duisburg-Beksheim
Mooi man!!!
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Duisburg-Beksheim
Aii...bier is wel opengetrokken. Maar het is halve vreugde. Niet alle kruisingen rijden perfect, op bepaalde maakt ie sluiting bij het oversteken van het kruis. Héél vervelend.....nog even verder puzzelen met de draden.
J.
J.
Re: Duisburg-Beksheim
Snap 'm al. Niet met elke wisselstand kun je het kruis berijden. Kwestie van rijweg verzinnen, en er voor de rest niet aanzitten. Irritant met handmatig rijden (kwestie van onthouden), maar met automatisch bedrijf is het geen probleem. En daar is DU-Beksheim nou net in voorzien!
J.
J.
Re: Duisburg-Beksheim
Taratatata, gefeliciteerd!! Weer een mijlpaal in module bouwen.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Duisburg-Beksheim
Jeroen schreef:Snap 'm al. Niet met elke wisselstand kun je het kruis berijden. Kwestie van rijweg verzinnen, en er voor de rest niet aanzitten.
Jeroen, Ik denk dat je toch een foutje hebt gemaakt dan. Volgens mij moet je hem gewoon vanaf alle kanten kunnen berijden. Lijkt me sterk dat dit niet zo is.
Greetz, J
Ps, Gave Pics hoor!
Re: Duisburg-Beksheim
Jawel, alles werkt nu. Ik kan nu het kruis gewoon zonder pardon oversteken. Maar je kunt de wissels die je daarbij dus niet berijdt, niet zonder pardon in een willekeurige stand zetten. Snappu? Het werkt nu perfect. Nu die fakking Engelsman nog. Een enorm gekloot, as we speak, zo onder de baan tussen 100.000 draadjes. Pfff.....Maar goed, het is voor een goed doel!
J.
J.
Re: Duisburg-Beksheim
ehm... je moet andere wissels toch gewoon kunnen berijden? Natuurlijk wel met een andere lokomotief?
Zolang die krengen niet met elkaar gaan botsen zou je meerdere rijwegen door je wisselstraat moeten kunnen maken -tegelijkertijd wel te verstaan -, toch?
Guus
Zolang die krengen niet met elkaar gaan botsen zou je meerdere rijwegen door je wisselstraat moeten kunnen maken -tegelijkertijd wel te verstaan -, toch?
Guus
Re: Duisburg-Beksheim
Wil jij dat wisselkruis met meerdere loks berijden? Dat gaat zeg maar...ehm....krassen geven
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Duisburg-Beksheim
Hoi Jeroen,
Wens je veel succes met je gepuzzel, moet er niet aan denken, maar blijf ons verwennen met die pareltjes van foto's, want die mogen er zijn
Groet,
Hans.
Wens je veel succes met je gepuzzel, moet er niet aan denken, maar blijf ons verwennen met die pareltjes van foto's, want die mogen er zijn
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Duisburg-Beksheim
Guus,
Alle wissels rechtdoor betekent max 2 treinen
Alle wissels afbuigend betekent of 1 trein of Boem.
Alle wissels rechtdoor betekent max 2 treinen
Alle wissels afbuigend betekent of 1 trein of Boem.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Duisburg-Beksheim
Volgens mij bedoelt hij vooral dat als 1 paar wissels op afbuigen staat het (niet bereden) andere paar ook moet afbuigen. Oftewel: Eigenlijk is er maar 1 wissel met 4 tongen, die óf afbuigt óf rechtdoor gaat. Volgens mij maakt dat de aansturing ook wel zo makkelijk
edit: Eigenlijk hoef je dus geen 4 aparte sturingen te hebben (als je geen servos zou hebben) maar maar 1
edit: Eigenlijk hoef je dus geen 4 aparte sturingen te hebben (als je geen servos zou hebben) maar maar 1
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Duisburg-Beksheim
Helaas Detlev
Zo werkt het niet met Peco
2 wissels(A) overkruis bepalen de poling van de kruising. Dus als de andere 2(B), de trein over de kruising sturen, moeten de wissels(A) die de polaristatie uitvoeren in de rechte stand komen daar anders de polen verkeerd omzitten op de kruising.
Zo werkt het niet met Peco
2 wissels(A) overkruis bepalen de poling van de kruising. Dus als de andere 2(B), de trein over de kruising sturen, moeten de wissels(A) die de polaristatie uitvoeren in de rechte stand komen daar anders de polen verkeerd omzitten op de kruising.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Duisburg-Beksheim
Gewoon prachtig hoe dat eruit ziet, vooral met die lichtval.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Duisburg-Beksheim
Rob, Dan is dit in tegenspraak met Peco? Want alle wissels afbuigend geeft kortsluiting? Anyway, zou je nog steeds met twee decoders toekunnen in plaats van vierRob Fongers schreef:Guus,
Alle wissels rechtdoor betekent max 2 treinen
Alle wissels afbuigend betekent of 1 trein of Boem.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Duisburg-Beksheim
Detlev,
Ik snap je antwoord niet
Waarom zou er bij alle wissels afbuigend kortsluiting ontstaan?
Lees dit eens en kom dan nog eens terug met een duidelijke vraag.
Ik snap je antwoord niet
Waarom zou er bij alle wissels afbuigend kortsluiting ontstaan?
Lees dit eens en kom dan nog eens terug met een duidelijke vraag.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Duisburg-Beksheim
Rob,
gelukkig snap ík jouw methode en duidelijk uitleg wel. Dankzij jouw heldere verhaal is DU-Beksheim vanaf nu compleet functionerend! Het Engels wissel kostte wat moeite, maar dat kwam meer vanwege mijn slordigheid icm. de wil om het te laten functioneren. Alles eens losgehaald, en even duidelijk aangesloten, en jawel. Het werkte! Ik moest met de Dremel nog wel even een spoorrails onderbreken, want die had ik per abuis verbindend gemaakt. Nu ga ik met wat kleine beetjes ballast en verf die én de soldeerlassen even camoufleren en de bedrading ordenen en goed vastsolderen.
De volgende schijtklus is het aanleggen van bovenleiding boven de resterende wissels en daarna kan het scenery-beleid eens uitgewerkt worden. Tot die tijd ga ik nog wel veel testen dmv. heen-en-weer rijden van wat treinen. Ook kan ik al stil gaan denken over de volgende module-bakken. Eventueel met een tijdelijk sporenplannetje erop, zodat ik wat rond kan rijden met meerdere treinen. Zucht....genoeg te doen nog!
Foto's maak ik straks nog even.
Grtz,
J.
gelukkig snap ík jouw methode en duidelijk uitleg wel. Dankzij jouw heldere verhaal is DU-Beksheim vanaf nu compleet functionerend! Het Engels wissel kostte wat moeite, maar dat kwam meer vanwege mijn slordigheid icm. de wil om het te laten functioneren. Alles eens losgehaald, en even duidelijk aangesloten, en jawel. Het werkte! Ik moest met de Dremel nog wel even een spoorrails onderbreken, want die had ik per abuis verbindend gemaakt. Nu ga ik met wat kleine beetjes ballast en verf die én de soldeerlassen even camoufleren en de bedrading ordenen en goed vastsolderen.
De volgende schijtklus is het aanleggen van bovenleiding boven de resterende wissels en daarna kan het scenery-beleid eens uitgewerkt worden. Tot die tijd ga ik nog wel veel testen dmv. heen-en-weer rijden van wat treinen. Ook kan ik al stil gaan denken over de volgende module-bakken. Eventueel met een tijdelijk sporenplannetje erop, zodat ik wat rond kan rijden met meerdere treinen. Zucht....genoeg te doen nog!
Foto's maak ik straks nog even.
Grtz,
J.
Re: Duisburg-Beksheim
Rob, ik had geen vraag. Alleen toen ik een (kort door de bocht, toegegeven) antwoord gaf kwam jij met een voor mij onduidelijke opmerking.
Ik nam aan dat je zoiets bedoelt:
En dat dus als de trein van A naar A rijdt dat dan de wissels B op rechtdoor moeten staan omdat anders de hartstukken verkeerd gepolariseerd worden.
Mijn eerste opmerking ging er juist van uit dat als A-A afbuigend is dat B-B dat dan ook kunnen/moeten zijn. Want dan zou je met 1 signaal (en 4 servo's/relais) toekunnen. Maar dat ging volgens jou niet en toen begreep ik het even niet meer.
Is het met deze schets duidelijker?
Ik nam aan dat je zoiets bedoelt:
Code: Selecteer alles
A ------- B
X
B ------- A
Mijn eerste opmerking ging er juist van uit dat als A-A afbuigend is dat B-B dat dan ook kunnen/moeten zijn. Want dan zou je met 1 signaal (en 4 servo's/relais) toekunnen. Maar dat ging volgens jou niet en toen begreep ik het even niet meer.
Is het met deze schets duidelijker?
Re: Duisburg-Beksheim
Nou, Detlev....dat kan Rob F. je het best uitleggen. Bij mij was het veel 'trail and error'.
Maarrrr....aan een bepaald forumlid heb ik beloofd bijna een traan weg te pinken met een biertje in mijn hand als de treinen/loks van de ene kant van de wisselmodule naar de andere kant konden rijden zonder kortsluiting of stoppen en.....dat lukt!
De modules staan nu pontificaal in de woonkamer aan elkaar geknoopt voor wat gependel. Echt heerlijk om dat eens te zien. Lekker soepel allemaal, en het is nu echt tijd om ook al aan de volgende bak te gaan denken. Een bak die ik nog totaal niet heb ontworpen......
Uiteraard kan nu het detailleren beginnen bij de reeds liggende sporen. Bij de wisselstraatbak ééérst die bovenleiding werkend krijgen, ook alweer een klus op zich.
In de woonkamer dus. Waarvan akte. Miss A. is toch arbeideren nu, dus geen weerwoord te verwachten (en dat had ik anders ook zeker niet gekregen, topvrouw!). Uiteraard excuses voor de foto's, jullie zijn beter gewoon, maar het is nog te kaal om er iets fatsoenlijks qua foto van te bouwen.
En iets meer in de lengte in close-up. Twee meter veertig Duisburg-Beksheim action. Zo jammer dat die treinen dat zo snel afleggen, zelfs op schaalsnelheid. Krijg ik grootheidswaanzin? Neuh, maar een geloofwaardige dubbelspoor-actie met klein flutstation en een beoogde treinlengte van lok+9 rijtuigen is bijna in spoor N al gewoon. G E E N D O E N . Het liefst slinger ik nu aan beide kanten van het zichtbare hier de bocht in, maar dan nog zit je op 4, 80 lengte. Pfff.....
JOoo! Maar het rijdt! Dus helemaal top. Nogmaals dank aan Fonge Rob. Iedereen die Peco rijdt of gaat rijden, check zijn site want daar staat op hoe je ellendige wissels moet aansluiten.
Grtz,
J.
Maarrrr....aan een bepaald forumlid heb ik beloofd bijna een traan weg te pinken met een biertje in mijn hand als de treinen/loks van de ene kant van de wisselmodule naar de andere kant konden rijden zonder kortsluiting of stoppen en.....dat lukt!
De modules staan nu pontificaal in de woonkamer aan elkaar geknoopt voor wat gependel. Echt heerlijk om dat eens te zien. Lekker soepel allemaal, en het is nu echt tijd om ook al aan de volgende bak te gaan denken. Een bak die ik nog totaal niet heb ontworpen......
Uiteraard kan nu het detailleren beginnen bij de reeds liggende sporen. Bij de wisselstraatbak ééérst die bovenleiding werkend krijgen, ook alweer een klus op zich.
In de woonkamer dus. Waarvan akte. Miss A. is toch arbeideren nu, dus geen weerwoord te verwachten (en dat had ik anders ook zeker niet gekregen, topvrouw!). Uiteraard excuses voor de foto's, jullie zijn beter gewoon, maar het is nog te kaal om er iets fatsoenlijks qua foto van te bouwen.
En iets meer in de lengte in close-up. Twee meter veertig Duisburg-Beksheim action. Zo jammer dat die treinen dat zo snel afleggen, zelfs op schaalsnelheid. Krijg ik grootheidswaanzin? Neuh, maar een geloofwaardige dubbelspoor-actie met klein flutstation en een beoogde treinlengte van lok+9 rijtuigen is bijna in spoor N al gewoon. G E E N D O E N . Het liefst slinger ik nu aan beide kanten van het zichtbare hier de bocht in, maar dan nog zit je op 4, 80 lengte. Pfff.....
JOoo! Maar het rijdt! Dus helemaal top. Nogmaals dank aan Fonge Rob. Iedereen die Peco rijdt of gaat rijden, check zijn site want daar staat op hoe je ellendige wissels moet aansluiten.
Grtz,
J.
Re: Duisburg-Beksheim
Dat worden dus S-bahnstellen en cargo's...
Maar het ziet er weer fraai uit, en de link is zeer welkom want de handleiding
van Peco is soms niet toereikend-ik ben geen held met electronica
Mooi dat alles nu naar behoren werkt
Mvg,
Tis
Maar het ziet er weer fraai uit, en de link is zeer welkom want de handleiding
van Peco is soms niet toereikend-ik ben geen held met electronica
Mooi dat alles nu naar behoren werkt
Mvg,
Tis
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Duisburg-Beksheim
Detlev,Detlev schreef:Rob, ik had geen vraag. Alleen toen ik een (kort door de bocht, toegegeven) antwoord gaf kwam jij met een voor mij onduidelijke opmerking.
Ik nam aan dat je zoiets bedoelt:
En dat dus als de trein van A naar A rijdt dat dan de wissels B op rechtdoor moeten staan omdat anders de hartstukken verkeerd gepolariseerd worden.Code: Selecteer alles
A ------- B X B ------- A
Mijn eerste opmerking ging er juist van uit dat als A-A afbuigend is dat B-B dat dan ook kunnen/moeten zijn. Want dan zou je met 1 signaal (en 4 servo's/relais) toekunnen. Maar dat ging volgens jou niet en toen begreep ik het even niet meer.
Is het met deze schets duidelijker?
Er kunnen maar 2 wissels polariseren. dus of A of B. stel dat het A is dan maakt het geen drol uit welke stand B heeft. Echter wil je kruisen via B moet A recht staan.
Wat betreft je de aandrijving, je zou theoretisch met 2 decoders uit kunnen komen indien het spoel aandrijvingen zijn. Maar ik vind het verkeerde zuinigheid gezien de voordelen welke de servo decoders hebben.
@Jeroen,
Ziet er wel gaaf uit die Duisburgse zooi Alleen in Duisburg mag je ook niet meer met je potje bier over straat.
Ennnee vind het toch wel goed dat je het eigenlijk zelf onder controle hebt gekregen
Je was niet de eerste en zeker niet de laatste die een knoop heeft laten vallen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Duisburg-Beksheim
Beste Jeroen,
Je module ziet er goed uit en dapper om de bovenleiding te laten werken.
succes met je volgende module!
Groet,
Arjan
Je module ziet er goed uit en dapper om de bovenleiding te laten werken.
succes met je volgende module!
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Duisburg-Beksheim
Jeroen,
Modelbouwen moet voor jouw toch wel een stress volle bezigheid zijn.
Bier en cigaretten er bij en dan ook nog allemaal gebruikt
Lijkt me een leuke ervaring om in de woonkamer aan de modelbaan te werken, zou voor mij ook wel wat zijn dan ben ik van het gezeur af dat ik altijd boven ben
Maar goed de modules beginnen vorm te krijgenben benieuwd naar de verfijning.
Leuk om te zien hoe het er in een vogelvlucht uitziet.
mvrg Bob
Modelbouwen moet voor jouw toch wel een stress volle bezigheid zijn.
Bier en cigaretten er bij en dan ook nog allemaal gebruikt
Lijkt me een leuke ervaring om in de woonkamer aan de modelbaan te werken, zou voor mij ook wel wat zijn dan ben ik van het gezeur af dat ik altijd boven ben
Maar goed de modules beginnen vorm te krijgenben benieuwd naar de verfijning.
Leuk om te zien hoe het er in een vogelvlucht uitziet.
mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com