Gaten tussen twee houten platen dichten

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Gaten tussen twee houten platen dichten

Bericht door Hookies »

Collega-spoorders,

Vanmiddag was ik wat plaatwerk aan het zagen om het daarna te bevestigen. Bij één plaat had ik niet echt recht en netjes gezaagd, waardoor er hier en daar wat ruimte tussen zit. Net alsof er een scheur is. Niet megagroot hoor, maar het valt me wel op. Wat is de methode om dit te dichten? Als de vraag niet duidelijk genoeg is, kan ik later nog wel even een fotootje uploaden.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Gaten tussen twee houten platen dichten

Bericht door Lanrovertjuhh »

Kneedbaar hout??


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Gaten tussen twee houten platen dichten

Bericht door Jos »

Hoi Martin,

Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, afhankelijk van de breedte en stabiliteit van de spleet.
Met makkelijkste is Acrylaat-kit, blijft elastisch en is overschilderbaar.
Anders ga je naar een vulmiddel (Alabastine), deze worden meestal vrij hard en zijn beperkt flexibel. Kneedbaar hout droogt hard op en verpulvert bij beweging tussen de platen.

Groetjes,
Jos



Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Gaten tussen twee houten platen dichten

Bericht door Lanrovertjuhh »



Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Gaten tussen twee houten platen dichten

Bericht door Hookies »

Het gaat dus om de volgende situatie. Let wel: de plank zit hier nog niet vast. Misschien draai ik hem nog wel om en valt het daarna opeens mee. Het was nu meer om de maat op te nemen voor het verhoogde spoor.

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

haverkatrans
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

Re: Gaten tussen twee houten platen dichten

Bericht door haverkatrans »

gebruik maken van een stucadoors gaasje, daarna kranten papier met behanglijm of verdunde houtlijm, ballasten en klaar.



Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Gaten tussen twee houten platen dichten

Bericht door Dave »

As ge ut nie wit, KIT...
Kikte'r dan nog dur, PUR...
Wil 't nog nie passe, as 't kan LASSEN!!

:D

Groetjes,
Dave



Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Gaten tussen twee houten platen dichten

Bericht door Lanrovertjuhh »

Is dat gronings??


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Gaten tussen twee houten platen dichten

Bericht door spoor65 »

Martin,

Ik ga er van uit, dat na aankleding van de baan, deze verbinding sowieso niet meer zichtbaar zal zijn.
In dat geval, zal jouw vraag dus uitsluitend gericht zijn op en om de stevigheid van het geheel.

Indien je ruimte genoeg hebt onder de betreffende plaat (dus niet in conflict komt met je schaduwsporen), dan zou ik willen aanraden, neem een lat vurenhout, van pakweg minimaal 5cm breed, en schroef die er onder, ligt de plaat eenvoudig vast en toch stabiel.

Daarna met de gewone middelen die we al gebruiken voor baan aankleding, en ja daar is het gaasje en gips ook goed bruikbaar, gewoon je baan aankleden, en je zult er niets van weer zien.het grote voordeel, geen lijmen of vulmiddelen in die ongelijke scheur, die door wat van warmte/koude werking ook, dan weer los kunnen laten.

Mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Gaten tussen twee houten platen dichten

Bericht door Dave »

Lanrovertjuhh schreef:Is dat gronings??
Uhm... Nope... Da's Brabants! ;)

Groetjes,
Dave


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Gaten tussen twee houten platen dichten

Bericht door Hookies »

Freddy, het geheel zit wel stevig in elkaar hoor. Wat je hier ziet, is een centimeter of 7. Onder de tafel heb ik vier blokjes 18 mm mdf geplaatst, met de maten 14x12 cm. Steeds een blokje en dan steeds op een afstand van 14 cm van elkaar. Wat er bovenop ligt is 15 mm mdf. Zit muurvast, dus het ging me niet om de stevigheid. Ik zal wel iets van gaas gaan gebruiken, want een deel moet bedekt worden door water. Tussen de in een rotswand verborgen spiraal en de spoordijk kabbelt een beekje. Op de eerdere foto zie je ook ergens achterin dat er een gat in de spoordijk zit. Daar stroomt het beekje de baan uit.

Over de bevestiging, zie onderstaande foto om een idee te krijgen.
Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Gaten tussen twee houten platen dichten

Bericht door spoor65 »

Martin,

Ziet er idd goed stevig uit, dus ja, eigenlijk kun je dan met elk denkbaar materiaal en op elke te verzinnen mannier je probleem oplossen he, uiteindelijk zal na afwerking het toch niet meer zichtbaar zijn. zelfs een simpel dun plaatje plastiek van bv een verpakkings blister zou hier kunnen werken, als je er toch een beekje wilt laten langs lopen.

Succes Martin, je vindt vast weer een uitstekende oplossing, dat is jou wel toevertouwd.

Mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie